Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole edes vielä valmistunut, ja nyt jo tarjotaan töitä niin paljon, ettei ehdi edes tehdä!

Vierailija

Mulla on käynyt uskomaton säkä. Olen valmistumassa syksyn aikana AMK:sta huonosti työllistävään ammattiin, ja kesällä tein jo sitä henkistä valmistautumista siihen, että luultavasti jään työttömäksi jokskin aikaa.
-
Mutta vielä mitä, jo ihan alkusyksystä sain yllättäen 2pv/viikko sijaisuuden, sopimus heinäkuun loppuun. Vähän sen jälkeen kysyttiin, pääsisinkö muutamaksi kuukaudeksi tekemään toiseen paikkaan 1pv/viikko sijaisuutta. Tänään aamulla mulle soitettiin, ja vain suosituksen ja lyhyen puhelun perusteella tarjottiin äitiysloman sijaisuutta. Töitä olisi joka päivä, ja kun kerroin noista parista muusta työpäivästäni, he lupasivat yrittää sumplia niin, että saisin kaikki työt mahtumaan vapaille päivilleni. Tämä jäi auki vielä, mutta vaikuttivat kuitenkin erittäin kiinnostuneilta palkkaamaan just mut. Näiden lisäksi teen jonkin verran keikkaduunia iltaisin ja viikonloppuisin, nekin lisääntyy koko ajan.
-
Olen ihan ällikällä lyöty! Ja kun tällä alalla työntekijöistä ei todellakaan ole edes pulaa, meitä on paljon työttömänä. Mun kanssa samaan aikaan valmistuu monta muutakin, mutta ei kellekään heistä ole tuollaisia töitä tarjottu. Olin itsekin tosiaan ihan varautunut siihen, että työttömäksi jäädään.
-
Mun ei ole siis mikään tarkoitus kerskua tai kääntää veistä kenenkään työttömäksi jääneen haavassa, vaan lähinnä tuoda edes yksi positiivinen kokemus muiden luettavaksi nyt, kun työtilanne on mikä on. Ja kyllä, sijaisuuksia, pätkiä, eli ei mitään vakituista vielä. Mutta kun nyt näin pian valmistumisen jälkeen (tai siis jo ennen) pääsee tekeen oman alan työtä moneen eri paikkaan, on siitä varmaankin hyötyä sitten, kun virkoja aukeaa.
-
Tällainen henkilökohtainen onnistumistarina tähän päivään. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala?

Valmistun erään taidealan opettajaksi.

-ap

Täh? Ammattikorkeasta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä suostuvat löysässä hirressä roikkumaan niin heille kyllä töitä löytyy.

en vertaisi löysään hirteen työtä, josta nautin ja joka tekee minut onnelliseksi. Jos pätkätöitä tarkoitat, niin olisiko mielestäsi parempi jäädä kotiin odottelemaan virkojen aukeamista, ja sitten vailla työkokemusta hakea vasta niitä?

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala?

-ap

Täh? Ammattikorkeasta?

Kyllä vaan.

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla varaa tuollaiseen?! Elämä, kun vaatii ne säännölliset tulot.

Tällä hetkellä kyllä. Olen reilu parikymppinen ja asun vuokralla työssäkäyvän aviomieheni kanssa.

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en vertaisi löysään hirteen työtä, josta nautin ja joka tekee minut onnelliseksi. Jos pätkätöitä tarkoitat, niin olisiko mielestäsi parempi jäädä kotiin odottelemaan virkojen aukeamista, ja sitten vailla työkokemusta hakea vasta niitä?

-ap

Joillekin se on vaan taloudellisista syistä se ainoa vaihtoehto, vaikka se ei ole ammatillisesti järkevää. 

Vierailija

Wau, onnea hurjasti!
Koskaan ei tiedä mitä lyhytkin sijaisuus poikii, kun saa vähän jalkaa oven väliin... Parin päivän näyttö ammattitaidosta on paljon parempi kuin hyvin kirjoitettu hakemus!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Joillekin se on vaan taloudellisista syistä se ainoa vaihtoehto, vaikka se ei ole ammatillisesti järkevää. 

Ymmärrän, jos tilanne on vaikka se, että työuraa on takana jo monta vuotta, ja on mahdollista nostaa vaikka ansiosidonnaista. Näin valmistumisen kynnyksellä uskon kuitenkin, että mitä enemmän pääsee tekemään oman alan työtä ja kehittämään omaa ammattitaitoaan, sitä paremmat mahdollisuudet on saada myöhemmin virkoja. Ja minun tilanteessani nämä pätkätkin tarkoittavat tulotason nousua, sillä tähän asti olen saanut vain opintotuen.

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Mielestäni ei tietenkään ole järkevää jäädä kotiin...Kyllähän tuolla on tavaton määrä pätkätöitä tarjolla, mutta harvassa on vaan ne kenellä on varaa itsensä löysään hirteen laittaa, kun pitää lapset ruokkia ja lainat maksettavana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla varaa tuollaiseen?! Elämä, kun vaatii ne säännölliset tulot.

En ole ap, mutta tähänkin asti on ollut aloja, joilla ei ole juuri kenelläkään säännöllisiä tuloja vaan työtä tehdään freelancerina. Uskoisin, että tulevaisuudessa yhä useampi joutuu tekemään töitä useammalle työnantajalle eli jos yhden työnantajan kautta saa töitä vaikka pariksi päiväksi viikossa, toisen ja kolmannenkin työnantajan kautta niille kolmelle muulle päivälle. 

Ap:lle onnittelut töistä!

Vierailija

Muista tarkistaa opintotukeen liittyvät tulorajat! Kiva, että töitä on, mutta palauttele tukia, jos meinaa tulorajat paukkua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala?

-ap

Täh? Ammattikorkeasta?

Kyllä vaan.

-ap

Ja reilu parikymppinen?!