Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi musiikki on nykyään niin paskaa?

Piere Kattilaan

Cheek, JVG ynnä muut täysin lahjattomat tyypit tekee musaa, ja miljoonat klikkailevat ja kuuntelevat. Riimit on korkeintaan sinne päin, ja hyviä melodioita on tosi harvoin.

Samaan aikaan olisi tarjolla ihan kunnon kappaleita. Esim. Vesterinen yhtyeineen, jolla kappale Turisti. On sävelmä, on teksti, on sanoma.

Tai Ufo Mustonen, ja kappale Rattaanpyörä.

Elämä on valintoja.

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Valtavirtamusiikkia vaivaa sama ongelma kuin muutakin muotia: kertakäyttöisyys. Onneksi jokainen voi kuunnella sellaista musiikkia mistä itse tykkää.

Vierailija

Niin, onneksi kukaan ei pakota sinua kuuntelemaan sellaista musaa josta et tykkää. Minä pidän tuosta Turisti -kappaleesta, mutta se ei saa minua tanssahtelemaan kuten esimerkiksi ottamasi JVG tai Cheek. Kummallekin tyylille on aikansa ja paikkansa. En kuuntele musiikkia minkään syvällisen merkityksen vuoksi vaan sen hyvän fiiliksen takia jonka saan. Halu tanssahdella on minulle merkittävä osa mielihyvää jota musiikki minulle antaa. 

Vierailija

Aloittajalla vaikuttaisi olevan niin naurettavan kapea musiikkimaku, että ehkä kannattaisi miettiä uudelleen onko pätevä tekemään minkäänlaisia yleistyksiä musiikin suhteen. Kunnon Radio Suomipop -meininki.

Vierailija

Siksi että digitalisaation myötä artistit ja lauluntekijät eivät saa enää työstään kunnon korvausta.  Tekijänoikeudet hupenevat kun kaiken pitää olla kaikille ilmaista.  Ei ole varaa enää tehdä taiteellista työtä. Kaikenmaailman jonninjoutavat puuhastelijat lyövät itsensä läpi ilman mitään näkemystä ja ammattitaitoa.

Vierailija

Tuon takia kannattaakin kuunnella vain 70-luvun musiikkia, 80-luvulla musiikki alkaa huononemaan ja kunnes 90-luvun räpin jälkeen se kuolee oikeasti. 

Onneksi jazz on ajatonta.

Vierailija

Toisaalta tarjontaa on nykyään niin valtavasti, että hyvä musiikki hukkuu helposti roskan sekaan.

Toista se oli siihen aikaan, kun Jake Nyman ja Kirsti Pohjaväre juonsivat Nuorten Sävellahja 22001:tä. :) Tai sitten se vaan tuntuu siltä. :)

Vierailija

Yritin kuunnella tuota Turistia. Sehän on tyypillistä melankolista suomipopia/rockia. Ihan ok työtä varmasti, mutta en pidä laulajan äänestä. No, en pidä musiikista muutenkaan, joten mainintani ei tarkoita että Vesterinen olisi muita huonompi.

Vierailija

Minä kyllä syytän monikansallisia levy-yhtiöitä.

Ne tuuttaavat samaa peetä eri paketissa eri "artistien" esittämänä. Niillä on suuret kytkökset, esim. eri televisiokanaviin, joten aika paljon on ohjelmia, joiden ainoa tarkoitus on lisätä näiden levy-yhtiöiden "artistien" näkyvyyttä ja sitä kautta levymyyntiä. Vain elämää on hyvä esimerkki. Ilman ko. ohjelmaa esim. Cheek olisi edelleen marginaaliesiintyjä. Formaatti on hienosti laadittu, siinä on kaikki elementit, joiden oletetaan vetoavan yleisöön.

Ts. levyjä ja artisteja myydään mielikuvilla ja muilla kuin musiikillisilla tekijöillä.

Koskaan aiemmin ei ole tällaista määrää "artisteja" (lainausmerkit, koska suurin osa ei edes osaa laulaa) ja uusia tuutataan jatkuvasti.

No, levy-yhtiöt ovat osanneet ehdä bisnestä, valitettavasti yleisö on ottanut vastaan kaiken heidän tarjoamansa vaatimatta parempaa.

Täyspäinen

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla vaikuttaisi olevan niin naurettavan kapea musiikkimaku, että ehkä kannattaisi miettiä uudelleen onko pätevä tekemään minkäänlaisia yleistyksiä musiikin suhteen. Kunnon Radio Suomipop -meininki.

No onhan Cheek musiikkina ihan paskaa! Mut kun se näyttää hyvältä niin ei haju tai maku haittaa.

Mums mums mums, maistuu stadikalla ja kotona.

Syyrialainen tykistöluutnantti

Tämä musiikki ei olla hyvää. Tämä musiikki ei miehille. Tämä musiikki, minä koirille soitan, minä naisille soitan.

Nykyaikaa, totuttele siihen. Irwin kuoli jo.

Vierailija

Joku Stig? Ei osaa laulaa. Musiikki kuin alakoululaisen tekemää. Sanoitukset täyttä hölynpölyä.

Ja hyvin myy?

Huh huh...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat