Itkettääkö vauvoja mahassa?

Vierailija

Toisin sanoen, täytyyhän niitä joskus itkettää. Itkeväthän ne heti ensimmäisinä päivinä synnyttyäänkin. Mutta mikä niitä voisi mahassa itkettää? Voiko niillä olla esim. mahakipuja tai voivatko turhautua väsymyksestä tms.?

Kommentit (9)

Vierailija

oon miettiny samoja juttuja. Ja ainakin jos lapsi vaikeasti sairas syntyessä voi vain miettiä mitä kipuja ollut kohdussa ilman hoitoa.

Vierailija

Kohdussa ei kai vauvoilla voi olla mahakipuja, kun ei ole ruuansulatustakaan. Olen ymmärtänyt, ettei siellä oikein ole kipuja muutenkaan, vaikka olisi sairas vauva. Kohdussahan voi rauhassa elellä sellainenkin vauva, joka ei sen ulkopuolella selviäisi ollenkaan. Ultrassa on kuitenkin havaittu että vauvat tosiaan "itkevät" kohdussa tai ainakin kasvot siis menevät sen näköisiksi. Ehkä siellä on niin ahdasta ja tylsää? :D

Vierailija

Voi ei, nyt tuli paha mieli, kun mietin, että vauvani saattaa itkeä kohdussani, enkä voi lohduttaa häntä mitenkään tai osoittaa välittäväni. Tuossa videossa vauva tosiaan näytti itkevän lohduttomasti.

Tuohon, että vauvoilla ei olisi kohdussa ruoansulatusta, niin eikös vauvat niele lapsivettä, ja pissaa sekä kakkaa sitä?

Ap

Vierailija

Mä en kyllä lainkaan ymmärrä, että millä mekanismilla lähes täysiaikainen sikiö ei kokisi kipua kohdussa. Olisi kiinnostavaa kuulla tästä lisää - kuitenkin kaikki mekanismit kivun kokemiseksi ovat jo olemassa, miksi ne eivät toimisi? Kyllä minä ainakin olen ymmärtänyt, että esim. syntymä on hyvin epämiellyttävä kokemus, mutta vauvakin on sellaisessa hormoni- ja välittäjäainemyrskyssä, että selviää ja unohtaa kokemansa. Ja veikkaan kyllä, että jos vaikka kaatuisi pahasti raskausmahan päälle, niin kyllä vauvaa sattuisi. Sille nyt vaan ei oikein voi mitään, joten eipä sitä kannata ajatella. 

Jos sikiö on levottoman oloinen, niin voihan häntä koittaa rauhoitella esim. laulamalla ja vatsaa silittämällä. Muutenkin voi pyrkiä olemaan rauhallinen ja levollinen, niin sikiönkin elinympäristö pysyy mukavampana. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat