Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertoakaa miksi suomalaiset perheenäidit haluavat niin vähän seksiä?

Vierailija

Tämän viestin ei ole tarkoitus olla provosoiva eikä ketään arvosteleva vaan ainoastaan pohdiskeleva. Toivoisin täten myös saavani tähän fiksuja vastauksia.

Olen viime vuodet pohdiskellut ajoittain sitä, mistä johtuu suomalaisten perheenäitien hämmentävän alhainen libido. Asiasta on runsaasti kokemusta paitsi omasta perheestä, myös ystäväpiiristäni, jossa tämä samainen ilmiö on hyvin yleinen.

Kävin taannoin keskustelun aiheesta kavereideni (8 henkeä, kaikki tavallisista keskiluokkaisista, melko hyvintoimeentulevista, koulutetuista perheistä) kanssa ja kaikki raportoivat samaa: seksiä heidän jokaisen parisuhteessa on n. 1-2 kertaa kuukaudessa. Minusta tämä on yksinkertaisesti todella vähän enkä ole itse välillä varma, voiko tätä kutsua seksielämäksi laisinkaan.

Kertokaapa arvon naiset, miksi te haluatte niin vähän asiaa, joka tuottaa suurta mielihyvää, rentouttaa, lähentää - ja on vieläpä täysin ilmaista? Korostan etten ole sovinistisika tai syyllistä naisia, mutta haluaisin aidosti oppia ymmärtämään teitä. Ja nyt siis vastaukset "kyllä minä ainakin haluan" tai "meilläpä mies ei halua" eivät auta, vaan kaipaisin vastauksia nimenomaan naisilta, jotka tunnistavat oman alhaisen libidonsa. Mikä suomalaisissa perheissä tappaa seksuaalisuuden?

Sivut

Kommentit (244)

Vierailija

Monissa perheissä äiti käy töissä. Töiden jälkeen hän hoitaa valtaosan kotitöistä, mm. kokkaa ja hoitaa tiskit, hoitaa lapset, pitää yhteyttä sukulaisiin, opettajiin ja ystäviin ja yrittää harrastaa.

Monissa perheissä isä käy töissä, tulee kotiin ja menee sohvalle katsomaan tv:tä.

Illalla äitiä väsyttää ja isä haluaa seksiä.

Tasapuolisuutta kotitöihin, niin äitikin kiinnostaa seksi huomattavasti enemmän.  

Vierailija

Miksi yleistät ensin ja sitten sanot ettei tarvi tulla sanomaan ettei meillä ainakaan. Osaatko itse sanoa miksi suomalaiset perheenisit haluavat niin vähän seksiä? Haluaisin tietää. Sillä nimenomaan omassa ystäväpiirissä miehen haluttomuus on syy siihen miksi seksiä on vain pari kertaa kk. Tuskin sun ystävät sitä sulle suoraan sanoo että itseä ei haluta ja helposti vierittävät syyn naisen niskaan kun se on soveliaampaa.

Vierailija

Vähän kiire, mutta vastaan lyhyesti. Olen itse keskustellut samasta aiheesta omien kavereideni kanssa ja valitettavasti allekirjoitan ap:n väitteen. Myös omassa ystäväpiirissäni seksi parisuhteissa näyttäisi olevan melko satunnaista.

Omalta kohdaltani selitän asian yksinkertaisesti sillä, että en ilmeisesti ole niin seksuaalinen, että seksuaaliset tarpeet ylittäisivät arjen stressitekijät. Toisin sanoen ainakin itselläni tarve seksiin on sitä vähäisempi, mitä enemmän on muuta mietittävää. Ja sitähän valitettavasti lapsiperheissä on aina. Lisäksi itselläni seksimoodiin pääsy vaatii oikeanlaista tunnelmaa ja virittelyä, ja välillä iltaisin tuntuu ettei tähän prosessiin jaksa enää raskaan päivän jälkeen lähteä.

Haluaisin siis tavallaan haluta enemmän, mutta en pysty.

Vierailija

Kun on stressiä, kiirettä, huolta ja murheita, ei haluta. 

Tähän liittyy vielä väsymys, väsyneenä haluaisi ennen muuta nukkua. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin että herää toisen hiplaamiseen. Ihan turha selittää, että sittenhän sitä vasta hyvin nukkuukin seksin jälkeen.  

Jos on kipeä jostain, ei haluta. Iän mukana tulee kremppoja, joten enenevä vaiva.

Kun omaan kehoon tulee muutoksia, joista ei itse pidä ja joita häpeää, ei haluta.

Jos syyllistetään, että pitää haluta, ei haluta.

Siinä ehkä olennaisimmat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi yleistät ensin ja sitten sanot ettei tarvi tulla sanomaan ettei meillä ainakaan. Osaatko itse sanoa miksi suomalaiset perheenisit haluavat niin vähän seksiä? Haluaisin tietää. Sillä nimenomaan omassa ystäväpiirissä miehen haluttomuus on syy siihen miksi seksiä on vain pari kertaa kk. Tuskin sun ystävät sitä sulle suoraan sanoo että itseä ei haluta ja helposti vierittävät syyn naisen niskaan kun se on soveliaampaa.

Varmaan myös miesten haluttomuus on lisääntynyt, mutta eihän sitä faktaa voi mitenkään kiistää etteikö naisten haluttomuus parisuhteissa olisi huomattavasti yleisempää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kun on stressiä, kiirettä, huolta ja murheita, ei haluta. 

Tähän liittyy vielä väsymys, väsyneenä haluaisi ennen muuta nukkua. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin että herää toisen hiplaamiseen. Ihan turha selittää, että sittenhän sitä vasta hyvin nukkuukin seksin jälkeen.  

Jos on kipeä jostain, ei haluta. Iän mukana tulee kremppoja, joten enenevä vaiva.

Kun omaan kehoon tulee muutoksia, joista ei itse pidä ja joita häpeää, ei haluta.

Jos syyllistetään, että pitää haluta, ei haluta.

Siinä ehkä olennaisimmat.

Täsmälleen kuin omat ajatukseni. Kiitos <3

Vierailija

Meillä ainakin seksistä on tullut ällöttävää valtapeliä (juuri tuo syyllistäminen, kiukuttelu ym) ja tätä kautta koko asiasta on tullut vastenmielinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Monissa perheissä äiti käy töissä. Töiden jälkeen hän hoitaa valtaosan kotitöistä, mm. kokkaa ja hoitaa tiskit, hoitaa lapset, pitää yhteyttä sukulaisiin, opettajiin ja ystäviin ja yrittää harrastaa.

Monissa perheissä isä käy töissä, tulee kotiin ja menee sohvalle katsomaan tv:tä.

Illalla äitiä väsyttää ja isä haluaa seksiä.

Tasapuolisuutta kotitöihin, niin äitikin kiinnostaa seksi huomattavasti enemmän.  

Joissain perheissä myös sekä isää että äitiä väsyttää iltaisin.

Vierailija

Omalla kohdallani syy on yksinkertaisesti se etten tarvitse seksiä tuon enempää. Eikä tämä mielestäni ole millään tavalla epänormaalia!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tämän viestin ei ole tarkoitus olla provosoiva eikä ketään arvosteleva vaan ainoastaan pohdiskeleva. Toivoisin täten myös saavani tähän fiksuja vastauksia.

Olen viime vuodet pohdiskellut ajoittain sitä, mistä johtuu suomalaisten perheenäitien hämmentävän alhainen libido. Asiasta on runsaasti kokemusta paitsi omasta perheestä, myös ystäväpiiristäni, jossa tämä samainen ilmiö on hyvin yleinen.

Kävin taannoin keskustelun aiheesta kavereideni (8 henkeä, kaikki tavallisista keskiluokkaisista, melko hyvintoimeentulevista, koulutetuista perheistä) kanssa ja kaikki raportoivat samaa: seksiä heidän jokaisen parisuhteessa on n. 1-2 kertaa kuukaudessa. Minusta tämä on yksinkertaisesti todella vähän enkä ole itse välillä varma, voiko tätä kutsua seksielämäksi laisinkaan.

Kertokaapa arvon naiset, miksi te haluatte niin vähän asiaa, joka tuottaa suurta mielihyvää, rentouttaa, lähentää - ja on vieläpä täysin ilmaista? Korostan etten ole sovinistisika tai syyllistä naisia, mutta haluaisin aidosti oppia ymmärtämään teitä. Ja nyt siis vastaukset "kyllä minä ainakin haluan" tai "meilläpä mies ei halua" eivät auta, vaan kaipaisin vastauksia nimenomaan naisilta, jotka tunnistavat oman alhaisen libidonsa. Mikä suomalaisissa perheissä tappaa seksuaalisuuden?

Työssäkäyvä perheen äiti joka hoitaa työnsä, lapsensa, kotinsa ja passaa vielä miehen, niin vieläkö pitäsi jaksaa olla seksikäs ja halukas joka ilta. Tuskin.

Vierailija

Jotenkin kai se arki ja puolison tuttuus hävittävät sen intohimon, ja mieluummin sitten vähäisen vapaa-ajan käyttää johonkin muuhun.

Ja meillä siis seksiä juuri tuo n. 1 krt/kk, mutta eipä tuo mieskään valita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä perheen äiti joka hoitaa työnsä, lapsensa, kotinsa ja passaa vielä miehen, niin vieläkö pitäsi jaksaa olla seksikäs ja halukas joka ilta. Tuskin.

Tuota en kyllä allekirjoita. Meillä kyllä mies kantaa vastuunsa todella hyvin ja olemme täysin tasavertaisia, mutta silti arki kolmen lapsen perheessä kyllä tappaa intohimon. Itse huomaan sen siitä, että lomilla oma libidoni herää aina henkiin.

Vierailija

Meillä ainakin syynä on ihan selkeästi syömäni hormonit. Minulla on vaikea endometrioosi, jonka vuoksi olen käynyt läpi isoja leikkauksiakin ja _joudun_ syömään vaihdevuosiin asti hormoneja, jotka pitävät kuukautiset poissa. Tavalliset e-pillerit eivät riitä tähän. Mutta huomasin myös aikanaan niitä syödessä, että ne vaikuttivat seksuaaliseen halukkuuteen melko paljon. Nämä nykyiset vielä enemmän. Ilman hormonien syöntiä omat hormonini jylläisivät paljon enemmän ja haluaisin seksiä huomattavasti useammin. Valitettavaa, mutta totta. Silti meillä on kyllä seksiä vähintään kerran viikossa. Itsekin haluaisin, että seksielämä olisi vilkkaampaa, mutta en voi mitään tälle tilanteelle. Toivoisin, että miehet ottaisivat nämä hormoniasiat huomioon ja ottaisivat myös itse vastuuta ehkäisystä. Jos vaimo pääsisi hormonien syönnistä/kierukoista ym. voisi peitto heilua paljon useammin!

Toinen asia, mikä meillä vaikuttaa on se, että lapset ovat nyt isompia ja valvovat pidempään. Minä alan olla ihan valmis nukkumaan jo kymmenen maissa arki-iltana, kun lapset vielä valvovat huoneissaan. Kyllä se ajatus, että he kuulevat/kuuntelevat vähän syö sitä intohimoa, meiltä molemmilta. Toki silloinkin, kun olivat pieniä, saattoivat herätä jne. mutta tämä on silti eri tilanne nyt. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä itkuvirttä ei kysytty. Vaan miksi alhainen libido.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat