Hesan lentokenttäjuna täysi floppi!

Vierailija

Se tiedettiin jo etukäteen että juna ei lähdekään lentokentältä vaan ensin pitää mennä jollekin toiselle asemalle. Terminaalin uloskäynnissä ei minkäänlaisia opasteita mistä kyyti junalle menee tai miten sinne pääsee kävellen. Ainakaan iltakymmenen aikaan ei mitään opastusta näkynyt. Katseltiin siinä sitten eri suuntiin etä mihinköhän tästä lähdetään kun nähtiin linja-auto, jossa lukee P1. No äkkiä juostiin sen perään mutta ei se mennytkään asemalle vaan jonnekin parkkipaikalle. Lopulta löydettiin oikea pysäkki ja päästiin linja-auton kyytiin. Sitten alkoi ikuisuudelta tuntuva kävely, pitkiä käytäviä ja monia liukuportaita. Hissikin jossain nähtiin mutta siihen oli jonoa niin ajateltiin mennä kävellen.

Seuraavaksi tulikin vastaan liukuportaat, jotka ei toimineet, menin jo laskuissa sekaisin monetko niitä kaikkiaan oli. Ylöspäin oli kahdet portaat, jotka molemmat toimivat ja alaspäin (mihin oltiin menossa) vain yhdet jotka oli rikki. Huonosti on varauduttu kun vain yhdet portaat, pitäisi tällaiset rikkoutumiset ottaa huomioon. Ja mitenkään ei edes ilmoitettu missään että liukuportaat on rikki. Olisi tietenkin jääty jonottamaan hissiin jos olisi tästä tiedetty. No siinä pitkän matkustamisen jälkeen raahasin ensin yhden laukun alas, sitten taas ylös ja toinen laukku alas ja taas ylös ja kolmannen laukun ja lapsen kanssa taas alas. Tuossa olisi ollut helppoa jonkun varkaan ryöstää laukut, kun lapsi jäi yksin niiden kanssa ylös.

Lopulta saavuttiin itse asemalle ja aloin etsiä lipunmyyntiä. Ei näkynyt missään ja junan tuloon oli aikaa muutama minuutti, seuraava juna oli siitä puolen tunnin päästä, joten tässä vaiheessa luovuin jo ajatuksesta ostaa lippu asemalta. Ehkä jossain olisi joku automaatti ollut jos olisi ollut aikaa etsiä. Junasta saatiin sitten liput kuitenkin ostettua.

Kaiken kaikkiaan meille jäi tosi huono kokemus lentokenttäjunasta ja on uskomatonta miten  huonosti kaikki on suunniteltu. Muualla Euroopassa lentokenttäjunat on toimivia ja matkalaukuillekin on paljon enemmän tilaa. Yleensä  on kokonainen vaunu laukun/pyörän/rattaiden kanssa matkustaville.

Sivut

Kommentit (108)

Vierailija

Sinä olet ymmärtänyt väärin! Junan tarkoitus on toimia uusien, rakenteilla olevien alueiden tai tulevien asuinalueiden asukkaiden työmatkavälineenä. Jos lentoasemalle olisi oikeasti saada näppärä junayhteys, niin se oliis pitänyt vetää suoraan Pasilasta lentokentälle, ja asema  viereisen parkkihallin alle,

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet ymmärtänyt väärin! Junan tarkoitus on toimia uusien, rakenteilla olevien alueiden tai tulevien asuinalueiden asukkaiden työmatkavälineenä. Jos lentoasemalle olisi oikeasti saada näppärä junayhteys, niin se oliis pitänyt vetää suoraan Pasilasta lentokentälle, ja asema  viereisen parkkihallin alle,

Näinhän tämä käytännössä on. Siksi se on sellainen kehän muotoinen se rata, että pääasiassa palvelee seudun itä-länsisuuntaista liikennettä ja tiettyjen kaupunginosien julkista liikennettä keskustaan. Lentokenttäyhteys on ollut vain sellainen bonus, jolla hanke on saanut tulta alleen enemmän, ja hinta on vaikuttanut perustellummalta.

Vierailija

Joo, eihän se lentoaseman sisäänkäynti asemalle ole vielä valmiskaan. Valmistunee ehkä vasta ensi vuoden puolella. Tosin itse asema on edelleen yhtä kaukana, mutta kulkureitti terminaalista asemalle on lyhyempi.

Totta myös on, että ei tuosta radasta pääasiallista lentokenttäjunaa ole tarkoitettukaan, vaan se on paikallisjunarata, jossa on yksi asema myös lentokentän vieressä.

Itse käytän edelleenkin taksia.

Vierailija

Virkamiehet taas asialla kun joka hemmetin pikkutuunaus kestää kuukausitolkulla ja toisaalta noille on ihan hyväksyttävää että niitä kylttejä ruvetaan kattelemaan vasta ensi vuonna vaikka asema nimellisesti onkin auki.

Vierailija

Tiedoksi, allergisten ja astmaatikkojen ei kannata mennä Aviapoliksen asemaluolaan, siellä leijuu edelleen runsaasti sementti- tai muuta pölyä. Menin eilen kyseiselle asemalle ihan mielenkiinnosta ja sain allergisen reaktion. Onneksi pääsin nopeasti pois luolasta mutta edelleen on nenä tukossa ja silmät vuotaa.

Vierailija

Tiedoksi ne liukuportaat ei luultavasti ole rikki vaan virransäästötilassa. Aktivoituvat jos menet kohdalle. Mun mielestä flopiksi sen linjan tekee se että rata kiertää ihan peltojen kautta, eikö siinä turistitkin pelästy kun juna nousee maanpinnalle peltojen ja metsien keskellä eikä asutusta mistään. Ei oikeen tule hyvä kuva Suomen pääkaupungista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi ne liukuportaat ei luultavasti ole rikki vaan virransäästötilassa. Aktivoituvat jos menet kohdalle. Mun mielestä flopiksi sen linjan tekee se että rata kiertää ihan peltojen kautta, eikö siinä turistitkin pelästy kun juna nousee maanpinnalle peltojen ja metsien keskellä eikä asutusta mistään. Ei oikeen tule hyvä kuva Suomen pääkaupungista.

Olivat rikki, niitä pitkin minä kävelin monta kertaa ylös ja alas.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi ne liukuportaat ei luultavasti ole rikki vaan virransäästötilassa. Aktivoituvat jos menet kohdalle. Mun mielestä flopiksi sen linjan tekee se että rata kiertää ihan peltojen kautta, eikö siinä turistitkin pelästy kun juna nousee maanpinnalle peltojen ja metsien keskellä eikä asutusta mistään. Ei oikeen tule hyvä kuva Suomen pääkaupungista.

No jaa, kyllä minä ainakin mieluummin katselen junasta peltoja ja metsää kuin esim. Pariisin esikaupunkislummeja. Kaunis ja kaikkialle ulottuva luonto on Suomen suurimpia myyntivaltteja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet ymmärtänyt väärin! Junan tarkoitus on toimia uusien, rakenteilla olevien alueiden tai tulevien asuinalueiden asukkaiden työmatkavälineenä. Jos lentoasemalle olisi oikeasti saada näppärä junayhteys, niin se oliis pitänyt vetää suoraan Pasilasta lentokentälle, ja asema  viereisen parkkihallin alle,

Näin on nythän, sillä nythän matka-aika Helsingin keskustasta piteni verrattuna aiempaan bussiyhteyteen. Lisäksi radan tarkoituksena oli  kähminnän avulla lihottaa rakennusyhtiöiden ja niihin lääpällään olevien poliitikkojen omaisuutta. Alunperinhän yhteyttä suunniteltiin Marjaradan nimellä ja ennen kaavamuutosten vahvistamista strategiset alueet vaihtoivat omistajaa pilkkahintaan.

Vierailija

Ihan OK se on mun mielestä, mutta opasteita voisivat parantaa. Tosi lyhyt matka kuitenkin kävellä siitä lentokenttäasemalta terminaaliin.

Vierailija

Tää on tätä suomalaista rakentamista. Kävelin just metrosta rautatientorilla, Yhdet portaat ja niiden sivusta oli remontissa. Rullaportaiden yläpäässä oli rakennustelineitä ja kyltti että valmistuu marraskuussa. Vuotta ei mainittu.

Luultavasti tätäkin hommaa aliurakoivat joko virolaiset tai venäläiset rakennusmiehet. Ihan hienoa kuitenkin että suomi elvyttää rakentamalla joten virolaisilla riittää töitä.

Vierailija

Älkäähän nyt haukkuko. Olen vielä niin itsenäisyyspäivän liikuttuneissa tunnelmissa, että pahaa tekee tuo "Suomessa mikään ei toimi, maailmalla tämä hoidettu paljon paremmin". Kyllä toimii asiat Suomessa - aina kun tulen sinne, rakastan sitä seesteistä, ystävällistä, toimivaa maata. Asun Saksassa ja lähes kaikki rullaportaat täällä on Koneen. Mikä fiilis astua ulos rullaportaista ja katse osuu aina siihen - Kone. Olkaamme ylpeitä!
terv. ulkosuomalainen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se tiedettiin jo etukäteen että juna ei lähdekään lentokentältä vaan ensin pitää mennä jollekin toiselle asemalle. Terminaalin uloskäynnissä ei minkäänlaisia opasteita mistä kyyti junalle menee tai miten sinne pääsee kävellen. Ainakaan iltakymmenen aikaan ei mitään opastusta näkynyt. Katseltiin siinä sitten eri suuntiin etä mihinköhän tästä lähdetään kun nähtiin linja-auto, jossa lukee P1. No äkkiä juostiin sen perään mutta ei se mennytkään asemalle vaan jonnekin parkkipaikalle. Lopulta löydettiin oikea pysäkki ja päästiin linja-auton kyytiin. Sitten alkoi ikuisuudelta tuntuva kävely, pitkiä käytäviä ja monia liukuportaita. Hissikin jossain nähtiin mutta siihen oli jonoa niin ajateltiin mennä kävellen.
Seuraavaksi tulikin vastaan liukuportaat, jotka ei toimineet, menin jo laskuissa sekaisin monetko niitä kaikkiaan oli. Ylöspäin oli kahdet portaat, jotka molemmat toimivat ja alaspäin (mihin oltiin menossa) vain yhdet jotka oli rikki. Huonosti on varauduttu kun vain yhdet portaat, pitäisi tällaiset rikkoutumiset ottaa huomioon. Ja mitenkään ei edes ilmoitettu missään että liukuportaat on rikki. Olisi tietenkin jääty jonottamaan hissiin jos olisi tästä tiedetty. No siinä pitkän matkustamisen jälkeen raahasin ensin yhden laukun alas, sitten taas ylös ja toinen laukku alas ja taas ylös ja kolmannen laukun ja lapsen kanssa taas alas. Tuossa olisi ollut helppoa jonkun varkaan ryöstää laukut, kun lapsi jäi yksin niiden kanssa ylös.
Lopulta saavuttiin itse asemalle ja aloin etsiä lipunmyyntiä. Ei näkynyt missään ja junan tuloon oli aikaa muutama minuutti, seuraava juna oli siitä puolen tunnin päästä, joten tässä vaiheessa luovuin jo ajatuksesta ostaa lippu asemalta. Ehkä jossain olisi joku automaatti ollut jos olisi ollut aikaa etsiä. Junasta saatiin sitten liput kuitenkin ostettua.
Kaiken kaikkiaan meille jäi tosi huono kokemus lentokenttäjunasta ja on uskomatonta miten  huonosti kaikki on suunniteltu. Muualla Euroopassa lentokenttäjunat on toimivia ja matkalaukuillekin on paljon enemmän tilaa. Yleensä  on kokonainen vaunu laukun/pyörän/rattaiden kanssa matkustaville.
 

I/P junahan on paikallisjuna, joka sattuu kiertämään myös lentokentän kautta. Sitä ei todellakaan ole tarkoitettu pelkäksi lentokenttäjunaksi. Siinä ei myöskään ole mitään erillistä vaunua laukuille. Useimmiten niin joku luulee ja tekee parhaansa valloittaakseen vaunun, jossa on tila lastenrattaille ja pyörätuoleille. Se ei ole teidän matkalukuillenne edelleenkään. Liput saa kätevästi lipunmyyntivaunusta, ei tarvitse ostaa asemalta. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat