Missä viipyy suuri työvoimapula?

Vierailija

Olen kuunnellut 90-luvun alusta lähtien toitotusta että kun suuret ikäluokat siirtyvät eläkkeelle niin tulee suuri työvoimapula. Nyt suuret ikäluokat alkavat olla eläkkeellä, mutta meillä on edelleen runsas 300 tuhatta työtöntä ja rajoilta puskee lisää.

Missä viipyy se kaikkien korostama työvoimapula? Alkaa jontekin tuntua sille että joku on kusettanut tässäkin asiassa kansaa viemällä sitä kuin litran mittaa.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Sillä yritettiin pedata maahanmuuttoa, mutta sattuipa lama samaan aikaan. Yhä edelleen silti kuulee sitkeästi puhuttavan työvoimapulasta, vaikka meillä on työpula. On saatu halpatyövoimaa maahan siitä huolimatta.

Vierailija

Olin jo aloittamassa, mutta olkoon. Teillä on kuintenkin se oman pään pyhä totuus, jota levitätte kuten evankeluimia ja sen kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen kuunnellut 90-luvun alusta lähtien toitotusta että kun suuret ikäluokat siirtyvät eläkkeelle niin tulee suuri työvoimapula. Nyt suuret ikäluokat alkavat olla eläkkeellä, mutta meillä on edelleen runsas 300 tuhatta työtöntä ja rajoilta puskee lisää.

Missä viipyy se kaikkien korostama työvoimapula? Alkaa jontekin tuntua sille että joku on kusettanut tässäkin asiassa kansaa viemällä sitä kuin litran mittaa.

Anni Sinnemäki v. 2011, kun oli aloittanut työministerinä:

"Työnantajatkin alkavat nykyistä hanakammin palkata pitkään työttöminä olleita, jos muuta työväkeä ei ole saatavana. Muutos tapahtuu Sinnemäen mukaan 2010-luvun lopulla, jonka jälkeen ollaankin jo täystyöllisyyden unelmatilanteessa."

Eli pari vuotta vielä menee

Vierailija

😂 odotellaan siis se pari vuotta niin lähtee vauhdilla työttömyys vähenemään täällä 😉
Nauttikaa nyt työttömyydestä kaikki siihen saakka, se herkku on pian loppumassa.

Vierailija

Suurimpia virheitä tässä ajattelussa on ollut se, että on oletettu eläköityvien työntekijöiden työpaikkojen säilyvän heidän lähdettyään.

Vierailija

Vielä joku poliitikko tässä taannoin puhui tyyliin "kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle". Harmi, etten päässyt sanomaan päin naamaa että ne menivät sinne jo. 

Olin vuosituhannen vaihteessa sellaisessa virastossa silloisella asuinpaikkakunnallani, missä oli paljon suurten ikäluokkien edustajia. Sitä mukaa kun jäivät eläkkeelle, virkoja väheni. Kuulemma kaksi on sittemmin otettu näiden tilalle uusia. 

Itse olen tosin saanut neljä vuotta sitten juuri sellaisen työpaikan, josta lähti suurten ikäluokkien edustaja eläkkeelle. Mutta enpä tiedä tuon viraston ja itseni lisäksi enää ketään muita näin suoraan heidän tilalle töihin päässeitä. 

Vierailija

No on kova työvoimapula. Siksi työttömiä pitääkin rangaista ankarasti laiskuudestaan. Roskasakki ei halua töihin. Tarvitaan miljoona työikäistä maahanmuuttajaa lisää, jotta saadaan tämä työvoimapula taltutettua. Kaikkien koulutusalojen ja -tasojen edustajia tarvitaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No on kova työvoimapula. Siksi työttömiä pitääkin rangaista ankarasti laiskuudestaan. Roskasakki ei halua töihin. Tarvitaan miljoona työikäistä maahanmuuttajaa lisää, jotta saadaan tämä työvoimapula taltutettua. Kaikkien koulutusalojen ja -tasojen edustajia tarvitaan.

Just näin.
Mutta kaikkein kipeimmin Suomi kaipaa ns moniosaajia, joita onneksi nyt tosiaan virtaakin maahamme satoja päivässä...

Vierailija

Jokunen vuosi sitten tuli Yleltä dokkari, jossa paljastettiin, että työvoimapulaa ei tule. Juurikin eläköitymisen, teknologian kehittymisen jne syystä. Harmi, etten enää löydä ko ohjelmaa netin syövereistä. Oli hyvä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat