Kaverin perhe elää yli varojensa

Vierailija

Eli molemmat ovat töissä (toinen lähihoitaja ja toinen vartija) ja ehtivät 5 vuoden lapsetomana ajankohtana tottua melko mukavaan elämään (rahaa ei jäänyt säästöön, tili tuli, tili meni periaatteella). Jos iski tiukka paikka soitettiin omille vanhemmille ja pyydettiin avustusta. Sitten hoitojen kanssa hankittiin eka lapsi, kaikki ostettiin uutena stokkelta ja emma jungalta ja muilta merkeiltä pikavipillä koska ne täytyi saada. Täytyi hakea autokaupasta tehdas uusi Audi kun ei kuulemman muut autot käy lapsiperheelle, ja antoivat 2008 vm volkkarin liikkeelle vaihdossa. Nyt on toinen lapsi tulossa ja ostetaan sillekin uutena kaikki...

Samaan aikaan kaveri valittaa kun ei ole rahaa, enää ei saa velkaa eikä äiti suostu maksamaan uusia vaunuja kun heillä itsellä ei ole rahaa mutta ne täytyy saada. Olen kysynyt mikä vika vanhoissa on niin ovat kuulemman kohta toissa vuoden malli...

Voisiko noi anonyymisti lähettää johonkin rahankäyttökouluun?

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Anna elää yli varojensa. Mua lähinnä huvittaa jos joku valittaa raha-asioistaan, varsinkin jos eletään kovin äveriäästi. Yleensä sanon ihan suoraan että turha marista jos ei osaa talouttaan suunnitella. Jännä että meidän perhe pärjää 7kg pesukoneella joka maksoi 300e ja toiset tarvitsee 2000e pesutornin koska eivät vain pärjää. Valintojahan nämä on.

Vierailija

Toi on kyl ihan sairasta. No oppivat nyt kantapään kautta et ei voi elää yli varojen. Mun mies on ihan hirvee tuhlaaja. Ei osta kyl mitään merkkivaatteita, mut raha hävii aina ku tuhka sen käteen. :( ei saa onneks enää mitään lainoja ja osamaksujuttuja niin on kans väkisin joutunu herää. Mitkään puhumiset ei ole auttanu vaikka oon yrittäny vääntää hyvällä ja pahalla. Ärsyttää kun se on niin pölö että maksaa visaa pois joka kk ison summan, jotta pystyy visalla maksaa toisia lainoja! Murr.

chrisu

Tuskin voit muuta tehdä kuin keskustella kaverisi kanssa.

Itse todennäköisesti painottaisin miten ihanaa on kun rahat riittää oikein hyvin laskuihin ja ylikin jää ja mainitsisin samalla että toki tämä tarkoittaa että eletään vähän vaatimattomammin.

Eli yrittäisin saada hänet ymmärtämään että siinä pienemmässä kulutuksessa on myös omat hyvät puolensa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Anna elää yli varojensa. Mua lähinnä huvittaa jos joku valittaa raha-asioistaan, varsinkin jos eletään kovin äveriäästi. Yleensä sanon ihan suoraan että turha marista jos ei osaa talouttaan suunnitella. Jännä että meidän perhe pärjää 7kg pesukoneella joka maksoi 300e ja toiset tarvitsee 2000e pesutornin koska eivät vain pärjää. Valintojahan nämä on.

Niinpä. Vaunut, turvaistuimet ym. saa käytettynä erittäin huokeaan hintaan. Audin sijasta voi olla Kia ja siinäkin säästää kymmeniä tuhansia euroja jnejne. Säästökohteita kyllä löytyy eikä lapset näistä kärsi yhtään. On tämä elämä mennyt pinnalliseksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kovasti sinä elät nyt raskaita aikoja. Pärjäile ja pidä itsestäsi huoli!

Oliko tämä vittuilua tai luetunymmärtämisen puutetta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti sinä elät nyt raskaita aikoja. Pärjäile ja pidä itsestäsi huoli!

Oliko tämä vittuilua tai luetunymmärtämisen puutetta?

Kyllä nyt ollaan taas jännän äärellä.

Vierailija

Minä en vaan voi ymmärtää. Lasten tarvikkeet on käytössä niin vähän aikaa. Itse olemme ihan hyvätuloisia. Mietin tarkkaan mitä haluttiin ja etsin torista sopivat. Vaatteet ostettiin tai saatiin ystäviltä. Vaunut ja lämpöpussi 300 , turvakaukalo + jalusta + niihin sopivat matkarattaat 300, syöttötuoli 15, pinnasänky + patja 100, vaatteet, hoitoalustat, hoitoalusta ym ekaksi vuodeksi 50, kantoliina 10 jne. Tämäkin on jo paljon rahaa mutta jos olisin samat ostanut uutena, olisi mennyt 3-4t euroa... miten jollain voi olla varaa niihin?

Vierailija

Itse on myöskään ymmärrä tällaista. Tiedän kanssa tutun pariskunnan harrastavan tätä. Ollaan matalapalkka-alalla ja rahaa käytetään kuin tienattaisiin hyvin. On uusi auto, 300 000 omakotitalo ja kaikki kersojen tavarat juurikin stokkea Ym. Ilmeisesti takaajat kunnossa kun in tuollainen laina saatu. Vielä päivääkään ei ole maksettu koko lainaa pois vaan korkoja. Sitten valitetan kun ei ole rahaa ja juostaan vanhempien kukkarolla. Me olemme paljon parempi tuloisia ja ei tulisi mieleenkään mällätä rahaa tuolla lailla. Meidän lapset on pärjännyt loistavasti ilman stokken sänkyjä ja tuoleja. Meidän perhe liikkuu loistavasti Suht uudella farmarilla, jonka ei tarvi olla Audi tai bemari Ym. vastaava. Ei tulisi mieleenkään ottaa pankista 300 000 euron lainaa, koska 100 000 vähemmälläkin saa Oikeen hyvän omakotitalon. Nykyään tuntuu, että ne joilla on vähiten rahaa kokevat tarpeelliseksi ulkoisesti luoda kuvan, että heillä olisi rahaa ja tämä tehdään nimenomaan materiaalin avulla.

Vierailija

Mulla on vähän samanlainen "kaveri" kantaa huolta meidän raha-asioista, varattiin juuri Intian matka ja sanoin että en nyt pääse osallistuun tyttöjen "rentoutusviikonloppuun" kun pitää säästää.

kun ostettiin uudet kodinkoneet, marmatti että halvemmallakin olis saanu, kun satuin harmittelemaan niiden rahanmenoa (pesukone ja tiskari hajos samaan syssyyn)

muksuille ostettiin syksyllä jopot kun niitä vinkuivat ja jätin parit baarireissut väliin, osallistuin vaan etkoille niin tästäkin jaksoi nurista että kyllä rahaa olis jos sitä osais käyttää..

juu osaan käyttää rahaa ja käytän sen mieluummin perheeseeni ja jos jää yli niin sitten osallistun näihin tyttöjen iltoihin mitä on pari kuukaudessa. Mutta ilmeisesti mitään hintoja ei saa harmitella jos biltemasta saa halvemmalla:)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat