Voiko joku saada selville minulle määrätyt lääkkeet?

Vierailija

Lyhykäisyydessään murehdin sitä, että perheelleni tai puolisolleni joskus selviää, että minulle on määrätty mielialalääkkeitä ja unilääkkeitä. Tämä tapahtui opiskeluaikana. Avauduin yths:n lääkärille stressistä ja opiskelun aiheuttamasta ahdistuksesta, ja hän kirjoitti minulle reseptit mieliala- ja unilääkkeisiin, vaikka en olisi niitä halunnut tai tarvinnut, enkä niitä koskaan apteekista hakenut.

Olin kauan sitten asian unohtanut, mutta jostain se muistui mieleen. Voiko oikeasti olla, että jossain tiedoissani näkyy ikuisesti se, että noita lääkkeitä on määrätty? Eihän se mistään näy, etten ensimmäistäkään pilleriä koskaan syönyt.

Kommentit (15)

mie vaan

Voit tarkistaa lääkkeesi yms  kanta.fi.

lääkkeitä, hoitoja. Lääkärissä käyntejä ei saa kukaan muu selville.

paitsi jos haet vakuutusta tai esim asuntolainan maksuturvaa voi tulla masennuslääkkeesi selville ja voi olla, että et saa vakuutusta. Hakemuksessa on että annat suostumuksen terveystietojen tarkasteluun.

500 000 suomalaiselle on määrätty mt-lääkkeitä.... Se on iso bisnes.

Mutta miski et luota mieheesi sen verran, että voit kertoa, että olet saanut joskus reseptin ja et ole hakenut... Oletkohan ihan kunnossa tai onko suhde hyvä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei ne missään näy. Mutta miksi noin kauhea pelko ja häpeä?? Oletko Jehovan todistaja?!

En ole. En vain halua sitä leimaa, että minulla olisi ollut mielenterveyden ongelmia, kun kerran ei ole ollut. Tapahtumasta on siis useampi vuosi aikaa, mutta muistan edelleen kuinka hämmentynyt olin lääkärin kirjoittaessa tuollaiset reseptit, vain sen takia että erehdyin mainitsemaan että opinnot stressaavat ja on vaikea nukkua... En tiedä terveydenhuollon järjestelmistä mitään, enkä siis tiedä onko jotain yleistä rekisteriä olemassa, mihin esim. yths:n tiedot siirtyisivät pysyvästi talteen.

Ap

Vierailija

Vain Kela voi seurata haetko sinulle määrättyjä lääkkeitä apteekista ja reseptit on Kanta.fi osoitteessa jonne ei puolisot tms pääse. Turhaan kyllä häpeät. Mielenterveyden järkkyminen ei nykyään ole mitään ihmeellistä ja psyykelääkkeitä määrätään herkästi mm. unettomuuteen jne. Tuomitsetko itse ihmiset hulluiksi jos he tarvitsevat apua esim. nukkumiseen? Nyt eletään 2010-luvulla....

Vierailija

Onhan se totta, että mielentasapainosi on huojunut, jos stressi on aiheuttannut unettomuutta. Mutta miksi se pitää salata, miksi olet noin ahdistunut pienestäkin mahdollisuudesta paljastua epätäydelliseksi? Sekin kuulostaa mielenterveydellisesti huolestuttavalta.

Mikä on vaarassa mennä pieleen, jos käy ilmi, että opiskelu on stressannut sinua ja aiheuttanut univaikeuksia ja että joku lääkäri on arvioinut sinun hyötyvän jopa lääkityksestä tuolloin?

Vierailija

Ei minulla mielestäni ole syytä hyväksyä sitä että esimerkiksi mieheni saisi tietää "epätäydellisyydestäni", jos se ei pohjaudu todellisuuteen. En minä mitenkään halveksi lääkkeitä syöviä ihmisiä, mutta itselläni ei ollut oikeaa tarvetta unilääkkeisiin eikä varsinkaan mielialalääkkeisiin. Tavallisen lääkärikäynnin yhteydessä siis mainitsin opiskelupaineista, ja lääkärin vastaus oli että kirjoitetaanpa pari reseptiä. Jos opiskeluaikana ei saa ajoittain olla uneton tai ahdistunutkin, niin joka ikiselle ihmiselle saisi olla määräämässä lääkkeitä.

Kanta.fi-osoitteessa ei näy mitään yths:n reseptejä. Miksiköhän? Ja voiko tuo olla totta, että reseptit saattavat vaikeuttaa vakuutusten tai lainan saantia? Kuulostaa hirveältä. Pääseekö joku ulkopuolinen taho käsiksi yths:n tietoihin?

Ap

Vierailija

Kuten huomaat, muiden voi olla vaikea tajuta, mitä noloa tai hävettävää on mt-lääkkeissä. Ethän ole edes joutunut niitä syömään. Enemmän minua huolestuttaa, miten neuroottisesti tuo sinua vaivaa. 

Sitä paitsi niin itselleni kuin monelle tuntemalleni ihmiselle on lääkäri määrännyt joskus jotain ihan käsittämätöntä lääkettä, kaverillani on tosi kovia niskakipuja ja huimausta, johon mikään ei auttanut, ja lääkäri oli määrännyt hänelle jotain (nähtävästi) kipuun tarkoitettua lääkettä, jota määrätään yleensä epilepsiaan. Kun tämä selvisi hänelle apteekissa, jäi lääkkeet ostamatta. Ehkä virhe tai lääkärin huonosti perustelema lääke?

Myös serkulleni lääkäri määräsi nimenomaan jonkintyypin masennuslääkkeitä koviin päänsärkyihin.

Lisäksi lääketietosi ovat vain ihan sun henkilökohtaisia.

Ja enpä ole todellakaan koskaan kuullut että mihinkään lainan antoihin vaikuttaisi määrätyt mielialalääkkeet!! Etenkään jos niitä ei ole koskaan edes ostettu (tämänkin pystyy todistamaan, sillä jos olet lääkkeet ostanut, niistä jää Kelan rekistereihin merkintä)

Relaa vähän!

Vierailija

Edellinen lisää vielä, että kanta.fi -arkistossa näkyvät sähköisesti kirjoitetut reseptit. Minullekin on 10-15 vuotta sitten kirjoitettu nimenomaan YTHS:llä mielialalääkereseptejä, mutta ne on kirjoitettu käsin paperille, kuten ennen tehtiin, eikä näistä ole jäänyt mitään tietoa kanta.fi -palveluun. 

Kelalla saattaa omissa rekistereissään olla jotain vanhakantaisia tietoja aivan kaikista kirjoitetuista resepteistä, mutta hiukan epäilen. Itse rekisteritietojen kanssa työskennelleenä tiedän kyllä sen, että tällaisiin Kelan tietoihin, mitä ei näy enää esim. kanta.fi -palvelussa, on AIVAN TOLKUTTOMAN VAIKEA PÄÄSTÄ KENENKÄÄN käsiksi, lähestulkoon mahdotonta. Siinä saa hakea lupaa suunnilleen oikeusteitse.

Eikä mielestäni todellakaan vaikuta mihinkään lainansaanteihin. Minulla on ollut asuntolainat, opintolainat ja kaikki ja olen todellakin syönyt sitä ennen, niiden aikana ja jälkeen masennuslääkkeitä, eikä ole ollut mitään ongelmaa!!! 

Voit siis ihan oikeasti rauhoittua asian kanssa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kuten huomaat, muiden voi olla vaikea tajuta, mitä noloa tai hävettävää on mt-lääkkeissä. Ethän ole edes joutunut niitä syömään. Enemmän minua huolestuttaa, miten neuroottisesti tuo sinua vaivaa. 

Sitä paitsi niin itselleni kuin monelle tuntemalleni ihmiselle on lääkäri määrännyt joskus jotain ihan käsittämätöntä lääkettä, kaverillani on tosi kovia niskakipuja ja huimausta, johon mikään ei auttanut, ja lääkäri oli määrännyt hänelle jotain (nähtävästi) kipuun tarkoitettua lääkettä, jota määrätään yleensä epilepsiaan. Kun tämä selvisi hänelle apteekissa, jäi lääkkeet ostamatta. Ehkä virhe tai lääkärin huonosti perustelema lääke?

Myös serkulleni lääkäri määräsi nimenomaan jonkintyypin masennuslääkkeitä koviin päänsärkyihin.

Lisäksi lääketietosi ovat vain ihan sun henkilökohtaisia.

Ja enpä ole todellakaan koskaan kuullut että mihinkään lainan antoihin vaikuttaisi määrätyt mielialalääkkeet!! Etenkään jos niitä ei ole koskaan edes ostettu (tämänkin pystyy todistamaan, sillä jos olet lääkkeet ostanut, niistä jää Kelan rekistereihin merkintä)

Relaa vähän!

Asia vaivaa minua siksi, etten oikeasti tiedä näistä asioista mitään. Ja kun joku vielä mainitsi, että tällainen reseptihistoria saattaisi vaikeuttaa esim. sitä lainansaantia, niin kyllä hieman hermostuttaa... Esimerkiksi miehelleni en haluaisi saamastani masennuslääkereseptistä kertoa nimenomaan siksi, että en ole koskaan ollut masentunut enkä todellakaan ole tarvinnut lääkitystä kyseiseen olemattomaan vaivaan.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla mielestäni ole syytä hyväksyä sitä että esimerkiksi mieheni saisi tietää "epätäydellisyydestäni", jos se ei pohjaudu todellisuuteen. En minä mitenkään halveksi lääkkeitä syöviä ihmisiä, mutta itselläni ei ollut oikeaa tarvetta unilääkkeisiin eikä varsinkaan mielialalääkkeisiin. Tavallisen lääkärikäynnin yhteydessä siis mainitsin opiskelupaineista, ja lääkärin vastaus oli että kirjoitetaanpa pari reseptiä. Jos opiskeluaikana ei saa ajoittain olla uneton tai ahdistunutkin, niin joka ikiselle ihmiselle saisi olla määräämässä lääkkeitä.

Kanta.fi-osoitteessa ei näy mitään yths:n reseptejä. Miksiköhän? Ja voiko tuo olla totta, että reseptit saattavat vaikeuttaa vakuutusten tai lainan saantia? Kuulostaa hirveältä. Pääseekö joku ulkopuolinen taho käsiksi yths:n tietoihin?

Ap

Vaikutat hieman sille että sun ois todella pitänyt syödä lääkkeesi ja ehkä pitäisi hakea lääkäristä lisääkin. Vaikutat asian suhteen pakkomielteiselle ja ahdistuneelle ja jopa vainoharhaiselle. Ehkä et ole tuohon aikaan vielä antanut lupaa kanta.fi käyttöön ja tietosi eivät ole sinne siirtyneet noilta ajoilta. Suomessa sadat tuhannet syövät psyykelääkkeitä eikä heiltä evätä vakuutuksia tai lainoja. Mitään lainan takaisinmaksuturvaa et saa jos olet käynyt vaikkapa ekg:ssä tai sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta... Sinuna hakeutuisin hoitoon. Olet epävakaan oloinen.

Vierailija

Vanhoista käsinkirjoitetuista resepteistä ei ole tietoa missään muualla kuin siellä, missä ne on kirjoitettu, jos niitä ei ole haettu apteekista.

Kela-korvausta niistä ei ole saatu, kun ei ole haettu eli ei näy sielläkään. YTHS:n kuten mihinkään muuhunkaan terveystiedostoon ei kenelläkään ulkopuolisella ole asiaa ja mikä parasta, nuo tiedot eivät ole edes julkisen terveydenhuollon käytettävissä.

Kanta.fi:ssä ei näy mitään muuta kuin e-reseptit, ja niitähän noista lääkkeistä ei ole ollut.

Terveystiedot ovat AINA arkaluontoista ja siksi salassa pidettävää tietoa. Siksi niistä ei anneta tietoja lainanantajille eikä vakuutusyhtiöille. Eihän ne voi mitään lainan tai vakuutuksen saantia vaikeuttaa! Sehän on ihan sinun omassatunnossasi, mitä tietoa annat hakemuksiisi, jos sellaisia kysytään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vaikutat hieman sille että sun ois todella pitänyt syödä lääkkeesi ja ehkä pitäisi hakea lääkäristä lisääkin. Vaikutat asian suhteen pakkomielteiselle ja ahdistuneelle ja jopa vainoharhaiselle. Ehkä et ole tuohon aikaan vielä antanut lupaa kanta.fi käyttöön ja tietosi eivät ole sinne siirtyneet noilta ajoilta. Suomessa sadat tuhannet syövät psyykelääkkeitä eikä heiltä evätä vakuutuksia tai lainoja. Mitään lainan takaisinmaksuturvaa et saa jos olet käynyt vaikkapa ekg:ssä tai sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta... Sinuna hakeutuisin hoitoon. Olet epävakaan oloinen.

Myönnän etten ole taitava kirjoittaja, enkä siis ehkä osaa kuvata ongelmaani oikein sanakääntein. Mutta siis ei tämä nyt ihan vainoharhaisuutta tai pakkomielteisyyttä ole :D Opiskeluajoistani on vuosia aikaa. En tiedä mistä tämä reseptiasia vähän aikaa sitten tupsahti päähäni, mutta mielikuvitukseni alkoi kyllä laukkaamaan, ihan vain siksi etten tiedä terveydenhuoltojärjestelmästämme juuri mitään, enkä oikeasti tiedä missä tietojani mahdollisesti säilytetään, kuka niitä voi nähdä, ja voiko siitä olla jotain seurauksia (kuten aiemman vastaajan mainitsemat ongelmat saada vakuutuksia tai lainoja). Siksi vain asiaa kyselen, kun kerran palstalla on asiasta tietäviä ihmisiä :)

Ap

Vierailija

Oikeasti ap:sta tulee aika neuroottinen mielikuva, noin kansankielellä.

Muuten sitten tuohon aiempaan kommenttiin, jossa ihmeteltiin mm. epilepsialääkkeitä ja masennuslääkkeitä kivunhoidossa.

Kyllä niitä oikeasti käytetään, mm. gabapentiiniä (. MITÄ GABAPENTIN ACCORD ON JA MIHIN SITÄ KÄYTETÄÄN

Gabapentin Accord kuuluu lääkeryhmään, johon kuuluvilla valmisteilla hoidetaan epilepsiaa ja perifeeristä neuropaattista kipua (hermovaurion aiheuttama pitkäaikainen kipu).

Tai vaikka amitriptyliini (Triptyl), joka on vanha masennuslääke, mutta nostaa myös kipukynnystä. Ja niin edelleen. Maallikon on välillä vaikea tietää, että lääkkeillä on muistakin käyttöaiheita kuin vain ne yleisimmin tunnetut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti ap:sta tulee aika neuroottinen mielikuva, noin kansankielellä.

Muuten sitten tuohon aiempaan kommenttiin, jossa ihmeteltiin mm. epilepsialääkkeitä ja masennuslääkkeitä kivunhoidossa.

Kyllä niitä oikeasti käytetään, mm. gabapentiiniä (. MITÄ GABAPENTIN ACCORD ON JA MIHIN SITÄ KÄYTETÄÄN

Gabapentin Accord kuuluu lääkeryhmään, johon kuuluvilla valmisteilla hoidetaan epilepsiaa ja perifeeristä neuropaattista kipua (hermovaurion aiheuttama pitkäaikainen kipu).

Tai vaikka amitriptyliini (Triptyl), joka on vanha masennuslääke, mutta nostaa myös kipukynnystä. Ja niin edelleen. Maallikon on välillä vaikea tietää, että lääkkeillä on muistakin käyttöaiheita kuin vain ne yleisimmin tunnetut.

Juu, näin on, minä juuri ihmettelin aiemmin noita epilepsialääkkeiden määräämistä kipuihin, mutta on ihan totta, että maallikot eivät tiedä, että lääkkeitä määrätään mitä erilaisimpiin vaivoihin.

Vielä tuohon Ap:n huoleen sanoisin, että kyllähän sitä kaikenlaiset asiat voi vaivata ihmisiä, ilman että kyseessä on neuroosi tai mikään mielenterveden ongelma, joten eipä ap:n kannata tällaisen asian takia hoitoon hakeutua. Eiköhän näillä palstoilla nimenomaan voi vapaasti kysellä hassuista ja päättömistä asioista, jotka omaa mieltä vaivaa.

Ihan offtopikkina hauska pieni anekdootti omasta elämästäni..

Mulle määrättiin joskus 90-luvulla masennukseen/ahdistukseen Fluanxol-nimistä lääkettä. En tiedä onko sitä enää käytössä. Psykiatrini sanoi, että se "antaa hiukan aloitekykyä", näin lonkalta heittäisin, että saattoi olla jotain "adrenaliinia" antavaa (no ei kuitenkaan ADD/ADHD-tyyppisiä piristejohdannaisia). Siitä ei tullut mitenkään outo olo, ja lääke oli selvästi hyvin mieto (mahtoiko edes mitään tehoa olla =) No, jonain kertana kun menin sitä apteekista hakemaan, farmaseutti tokaisi, että "niin, tätä sulla on siis tuohon skitsofreniaan". Minä siihen että "täh? ei mulla kyllä tietääkseni ole skitsofreniaa". No farmaseutti otti hyvin myötätuntoisen ilmeen ja sanoi "ei siinä ole mitään hävettävää, että on skitsofreenikko". Minä yritin vielä sanoa, että minulla ei ole todellakaan diagnosoitu skitsofreniaa (ja ei ole, ei sen jälkeenkään, rankan masennuksen olen kyllä käynyt läpi) mutta tajusin, että A) jos alan jankuttamaan, etten ole skitsofreenikko, vaikutan taatusti pähkähullulta ja B) on yksi hailee, mitä joku minulle tuntematon farmaseutti ajattelee...

Myöhemmin tsekkasin, että samaa lääkettä tosiaan käytetään skitsofrenian ja psykoosien hoitoon, mutta myös masennus- ja ahdistusoireiden lievittämiseen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat