Voinko valita sairaalan vapaasti?

Vierailija

Olin sellaisessa käsityksessä, mutta kotikunnassani sanottiin, että ei. Nyt tutkin ja näyttää siltä, että sain väärää tietoa. Kyse on siitä, että olen töissä parin sadan km:n päässä kotoa ja joudun välillä ottamaan puoli päivää vapaata käydäkseni tutkimuksissa, kun jos se olisi työpaikkakunnalla, riittäisi puoli tuntiakin aamututkimuksiin. Ilmeisesti sairaaloissa tätä ei sitten tiedetä vai mikä on se peruste, että saa valita?

Kommentit (12)

Vierailija

Saat valita sairaalasi vapaasti. Yleensä valinta tehdään yhdessä lääkärin kanssa, mutta sairaala on antanut sinulle väärää tietoa mahdollisuudesta valita.

Vierailija

Totta kai saat valita. Laki astui voimaan 1.1.2014. Itse valitsin naapurikaupungin keskussairaalan, olen tyytyväinen. Suuri sairaala, ajanmukaiset laitteet, hyviä lääkäreitä. Ihme, että annetaan väärää tietoa. Valita voi koko Suomen alueelta, lääkäri kyllä yleensä myöntyy, jos sairaalasta saa potilaan tarvitseman hoidon.

Vierailija

Jestas tuota tietämättömyyttä. Peruste valita on LAINMUUTOS, potilaan oikeudesta valita erikoissairaanhoidon hoitopaikka, koko Suomen alueelta. Missä on suoranaista valehtelua? Mikä paikkakunta,kerrotko.

Vierailija

No oikeastaan infon hoitaja sanoi, kerron huomenna lisää, tästä loppuu aika ja pitää mennä nukkumaan. Piti yksi tutkimus käydä keskellä viikkoa ja kysyin, että voinko käydä työpaikkakunnalla ja ei kuulemma onnistu. huomenna tarkemmin. 

Vierailija

ap nopeasti ennen töihin lähtöä:

En kerro paikkakuntaa, koska en tiedä jos vaikka on ohjeita, ettei suositella tai jotain sellaista, en halua syytellä ketään. Enkä halua kertoa, mistä olen kotoisin. 

No lääkäri ei missään vaiheessa ensinnäkään kertonut edes siitä mahdollisuudesta, kun olen usein kertonut, että haluan aamuaikoja että ehdin iltapäiväksi töihin. Yksi tutkimus piti käydä keskellä päivää ts. ottaa koko päivä vapaaksi, kun muita aikoja ei kerta kaikkiaan ollut kuin hamassa tulevaisuudessa. Meillä tietyt ajat pitää varata toimiston kautta sen jälkeen kun lääkäri on laittanut lähetteen. Tämä oli labratutkimus, mutta sairaalalla. Siinä kysyin toimiston ihmiseltä, että voisiko sen tehdä työpaikkakunnalla, niin hän vastasi että ei voi. No otan asiasta selvää lääkäriltä vielä. Tympii, jos kahden tai kymmenen minuutin tutkimuksen takia pitää ottaa puolisen päivää vapaata. Työpaikkakunnallani sairaala on työpaikalta alle kilometrin päässä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

ap nopeasti ennen töihin lähtöä:

En kerro paikkakuntaa, koska en tiedä jos vaikka on ohjeita, ettei suositella tai jotain sellaista, en halua syytellä ketään. Enkä halua kertoa, mistä olen kotoisin. 

No lääkäri ei missään vaiheessa ensinnäkään kertonut edes siitä mahdollisuudesta, kun olen usein kertonut, että haluan aamuaikoja että ehdin iltapäiväksi töihin. Yksi tutkimus piti käydä keskellä päivää ts. ottaa koko päivä vapaaksi, kun muita aikoja ei kerta kaikkiaan ollut kuin hamassa tulevaisuudessa. Meillä tietyt ajat pitää varata toimiston kautta sen jälkeen kun lääkäri on laittanut lähetteen. Tämä oli labratutkimus, mutta sairaalalla. Siinä kysyin toimiston ihmiseltä, että voisiko sen tehdä työpaikkakunnalla, niin hän vastasi että ei voi. No otan asiasta selvää lääkäriltä vielä. Tympii, jos kahden tai kymmenen minuutin tutkimuksen takia pitää ottaa puolisen päivää vapaata. Työpaikkakunnallani sairaala on työpaikalta alle kilometrin päässä. 

olen ymmärtänyt asian niin, että sinun pitää kokonaan siirtyä käyttämään toista sairaalaa. Eli et voi hyppiä tutkimuksissa siellä sun täällä. (Ellei ole saman sairaanhoitopiirin eri yksiköistä kyse)

Vierailija

Et voi tänään mennä oman paikkakunnan sairaalaan ja huomenna naapurikunnan. Et siis sillä tavalla voi valita. Mutta voit valita sairaanhoitopiirin, joka sinua hoitaa. Silloin täytyy aina käydä siellä valitussa sairaanhoitopiirissä.

Tai näin olen ymmärtänyt.

Vierailija

No tottakai se kannattaisi vaihtaakin kokonaan, koska olen arkipäivät polin aukioloaikoina toisella paikakunnalla, eli tuo aika annettiin terveyskeskuksen kautta ja se oli ensimmäinen tutkimus, mikä sairalaalla tehtiin ja siinä vaiheessa jo kysyin. Minulla ei työterveyshuoltoon kuulu lääkäriä. Nyt en ehdi vastata enempää ennen kuin illalla myöhään. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No tottakai se kannattaisi vaihtaakin kokonaan, koska olen arkipäivät polin aukioloaikoina toisella paikakunnalla, eli tuo aika annettiin terveyskeskuksen kautta ja se oli ensimmäinen tutkimus, mikä sairalaalla tehtiin ja siinä vaiheessa jo kysyin. Minulla ei työterveyshuoltoon kuulu lääkäriä. Nyt en ehdi vastata enempää ennen kuin illalla myöhään. 

Siinä tapauksessa. Voit vaihtaa.

Vierailija

Saat vaihtaa mutta koko sen erikoisalan hoito siirtyy sitten sinne vähintään vuoden ajaksi, eli ei voi vain käydä jossain tutkimuksessa siellä. Lyhyellä varoitusajalla et todennäköisesti saa aikoja sinne eli jos sinulle on lähiaikoina tulossa joku polikäynti tai kuvantamistutkimus ne kannattaisi käydä omassa sairaalassa. 

Vierailija

Ap, et voi tosiaankaan vaihtaa hoitopaikkaasi kesken hoidon, tai voit ja hakeudut lääkärille ja valitset toisen sairaalan, jonne kaikki hoitosi siirtyvät. Valinta tehdään hoidon alussa. Miksi tuosta ei kerrota potilaille. 

Vierailija

Sepä se, kun olisin voinut alussa kertoa. Ongelma tietysti on se, että luulin käyväni vain rutiinitutkimuksissa ja tästä tulikin lisää ja lisää...eli olisin ottanut tarkemmin alussa itsekin selvää. Aika turhauttavaa olla muutaman minuutin verikokeen takia pois töistä monta tuntia, joista suurin osa menee matkoihin. Sekä nyt kun kelit huononee, alkoi tympäistä. Kuvittelin että katsotaan mikä on vikana ja hoidetaan pois, mutta ei se mennytkään niin helposti. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat