Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistit löytävät minut aina vain

Vierailija

ongelmani on että olen täysin kyllästynyt narsistien kostoviritelmiin. Jos jostain narsistista tai useammasta pääsen eroon, odottaa kulman takana jo uusi  valmiina vetämään hernepellot nenään. Kuvio menee jotenkin niin että entisenä narsistin uhrina vedän heitä puoleensa ja ehtivät jo intoutua. Olen kuitenkin kantapään kautta opetellut olemaan olematta täysi tohveli ja kun ymmärtävät sen heillä pimenee päässä ja alkavat kostaa miten vain voivat. 

Olen niin väsynyt tuohon, osaako kukaan kertoa miten tuon saisi loppumaan? Taas on uusi kosto-operaatio käynnissä ja nämä ihmiset vievät edellytykseni elämään hiljalleen.

Kommentit (13)

Vierailija

Ehkä sun kannattaa pitää hetken aikaa etäisyyttä kaikkiin uusiin ihmisiin ja kasailla itseäsi vielä vähän enemmän. Et sitten herättäisi narsisteissa sitä "helppo uhri" -mielikuvaa.

Vierailija

Itse kynnysmatto-ihmisenä voin sanoa, että oikeassa olet siinä, että dominoivat persoonat "vaistoavat" sinut jo muutaman ensimmäisen sekunnin aikana, kun tapaatte. Siitä on minun kohdallani aikuisiälläkin seurannut moneen otteeseen törkeää kiusaamista, mutta myös "livempiä" asioita kuten että minut on törkeästi ohitettu tai sivuutettu sellaisissa asioissa joilla on ollut isokin merkitys, sekä minua on syyllistetty esim. eräässä ryhmässä asioista, jotka tekivät toiset ryhmän jäsenet; he hyökkäsivät joukolla syyttämään minua saaden näin oman syyllisyytensä salattua. Tästä oli vakavat seuraukset ko. harrasturyhmässä. Joten, jos olet kuin minä, tee kaikkesi puolustauaksesi, tai sinustakin tulee mt-potilas ja työkyvytön :(

Vierailija

Mun ex-mies teki kanssa ihan mitä vaan kostaakseen. Teki asiattomia lastensuojeluilmoituksia, valehteli ihmisille musta asioita, että olen esim. haukkunut heitä selän takana vaikka miksi ja nyt valehtelee aikuisille lapsillemme minusta kaikkea pahaa ja pahinta on se, että mä muserrettuna olen jäänyt yksin, koska lapset itse asiassa uskovat häntä, eivätkä minua.

Onneksi on uusi mies, joka ei ole narsisti, vaan tosi ihana ja luotettava.

Vierailija

Kiitos vastauksista, herättää ajatuksia. On niin kovin vaikea myöntää itselleen että se vaistoaninen tosiaan tapahtuu sekunneissa.

Vähän aikaa sitten lähdin eräästä hullunmyllystä, juurikin koska tiesin että mielenterveyteni ei siellä säily. Sinänsä hyvä että lähdin koska pahemmaksi vain on mennyt. Minulle tarjottiin muualla uusi mahdollisuus ja moni oli iloinen puolestani, ainakin joku pääsi pois.

Ei mennyt kauaakaan kun nuo ryhmähyökkäykset ja painostus alkoi. Joka kerta kun sanoin ei sain kärsiä. Nyt on koston aika  noista kaikista sanotuista eistä ja alan olla todella väsynyt. En tiedä onko hyvä vai huono asia että olen pitänyt pintani edes tähän asti, monet muut ovat jo lähteneet.

Kaiken tämän rinnalla kulkee eräs henkilö joka on jo pidempään pyrkinyt ihoni alle ja oli ihan lähellä etten olisi viimein pehminnyt, vaikutti että keskellä kaikkea tätä hän on normaali. Aloin miettiä mikä minussa on sellaista mikä on saanut hänet kaikki nämä vuodet odottamaan minua ja yllättäen ymmärsin, kukaan muu ei odota minua vuosia kuin narsisti. Nyt en tiedä mitä tehdä, ennemmin tai myöhemmin hänenkin avuliaisuus muuttuu mustaksi.

Vierailija

Alistuvuus ja liiallinen kiltteyshän eivät ole perinnöllisiä ominaisuuksia, vaan varhaisessa vuorovaikutuksessa ja kiintymyssuhteissa opittuja selviytymismalleja. Terapeuttini selitti minulle, että koska isäni oli alistava ja tunnekylmä, opin jo varhain, että ainoa keino selviytyä on alistua mielivallan edessä- hän selitti, että lapselle huoltajan hyväksyntä on psykologisessa mielessä ELINEHTO, ja siksi varhain koettu kaltoinkohtelu vaurioittaa niin perustavanlaatuisesti ihmisen koko psyyken rakenteita. Siitä tulee erottamaton osa ihmistä, jonka muut sitten vaistoavat välittömästi vielä aikuisenakin, kunnes/jos henkilö saa niin tehokkaasti apua parantuakseen, että kykenee muuttamaan näitä varhain kehittyneitä vahingollisia psyykkisiä toimintoja, kuten pelko ja alistuvuus.

Vierailija

Minä olen ollut myös narsistien ja muiden persoonallisuushäiriöisten uhri monessa työpaikassa ja yksityiselämässä. Tällä hetkellä olen miessuhteiden suhteen sen verran romuna, että en uskalla edes ajatella seurustelua. On niin luultavaa, ettei seurustelukumppani olisi hyväksi minulle. 

Mutta aloittajalle: Asutko kovin pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki tuntevat toisensa? Tuollaiset pienet paikat ovat hankalia silloin, jos tulee vaikeuksia ihmisten kanssa. Yksi järkevä ratkaisu silloin on muuttaa muualle, jos se vain on mahdollista. 

Ja sitten vielä. Sinun pitäisi saada vahvuutta persoonaasi, jotta tällaiset toista lyttäämään pyrkivät ihmiset eivät ottaisi sinua silmätikuksi. Olisi hyvä, jos puhuisit jonkun asiantuntijan kanssa muutaman kerran. Hän voisi varmaan tuoda sinulle näkökulmia, joista olisi hyötyä.

Vierailija

Nämä hyökkäykset ja muut mistä kirjoitat, pahoittelen, mutta mieleen hiipii ajatus että oletko ihan todellisuudentajuinen? Vaikutat harhaiselta.

Vierailija

Kiitos kutonen, saattanee etsiä lisää materiaalia aiheesta, olisiko antaa vinkkejä? En ole koskaan mieltänyt itseäni alistuvaksi mutta pelko selittänee paljon. Jos vähänkin mietin tunteitani taaksepäin, en muista että olisi aikaa jolloin en olisi pelännyt. Narsisteja ajatellen tuo on ajoittain 'koomistakin' (jos niin voi sanoa) koska pelkoni ei tosiaan ole sellaista että se johtaisi alistumiseen. Se on päinvastoin tappele ja/tai juokse henkesi edestä tyyppistä. Sisäisesti varmasti alistun monillekin peloille mutta ne ovat irrationaalisia pelkoja eivätkä todelliset ihmiset niitä pysty herättämään. Nyt kuitenkin ymmärrän että annan virheellisesti vaikutelman että olisin pelkojeni kautta tavoitettavissa.

Vierailija

Ja ysi oli ap. Olen aikanaan lähtenyt pieneltä paikkakunnalta kertaalleen ja se oli yksi voimautumisen edellytyksiä toden totta. Nyt kuitenkin huomaan että kannan edelleen valitettavasti mukanani vanhoja taipumuksia uusiin ihmissuhteisiin.

Kasille kiitos todellisuudentajustani huolehtimisesta, välillä tosiaan toivoisin että olisin harhainen sen sijaan että kokemukseni olisivat todellisia. Valitettavasti en kuitenkaan ole ainoa nämä asiat kokenut tai nähnyt.

Ap

Vierailija

Paljastuminen on pahinta, mitä narsisti pelkää, jos se on tapahtunut, narsisti kostaa. Oletko pyrkinyt nolaamaan tai vaatinut narsisteja tilille teoistaan/sanomisistaan?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat