Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvukansio lähihoitaja päiväkoti

Vierailija

Hei. Te jotka ootte tehneet kasvukansion päiväkoti harjoittelussa, miten se tehdään? Ensin pelkkää teoriaa!? Sit lapsesta vai miten? Löytyykö netistä malleja? Miten selittää vanhemmille millainen se on? Pitäisi kysyä lapsen vanhemmilta lupa ja kertoa mistä on kyse mutta miten sen selittää

Kommentit (6)

Vierailija

Nyt en kyllä ymmärä. Miten sinä voit tehdä harjoittelussa lapsen kasvun kansion? Kasvun kansiohan on lapsen kasvusta ja kehityksestä kertova dokumentointi. Sitä tehdään koko sen ajan pikkuhiljaa, kun lapsi on kys. päivähoitopaikassa. Kansioon tallennetaan lapsen piirustuksia, valokuvia, sadutuksia jne.

Voit tietenkin laittaa alulle jollekin vasta aloittaneelle lapselle kansion mutta et kyllä voi harjoittelun aikana tehdä lapsen kasvun kansiota.

Tarkoitatko, että mahdollisesti havainnoit jotakin lasta harjoittelusi ajan? Olen lukenut niitä useita. Parhaat ovat sellasia, jossa lasta on havainnoitu kaikilla osa-alueilla. Motorinen, kognitiivinen jne. Siinä on myös kerrottu mitä tämän ikäinen lapsi yleensä osaa ja missä kehitysvaiheessa tämän ikäinen lapsi on. Termejä on avattu kuten rinnkkaisleikki tms. mitä käytätkin havainnointiraportissasi. Myös lapsen piirustukset ja valokuvat on rikastuttava osa, niitä kannattaa lisätä kirjoitetun osion lisäksi.

Onnea harjoitteluusi!

Vierailija

Lapsihavainnointi tehtävästä puhutaan monesti kasvunkansiona.

Etkö ole saanut koulusta mitään ohjeita tai apua tehtävään, eikö päiväkodin henkilökunta osaa auttaa sinua?

Tehtävään sinun täytyy siis kirjoittaa teoriatietoa sen ikäisestä lapsesta, kaikista osa alueista,  motoriikasta, sosiaalisesta jne. jne. 

Sitten havainnoit lasta, millainen hän on, miten kehittynyt

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lapsihavainnointi tehtävästä puhutaan monesti kasvunkansiona.

Etkö ole saanut koulusta mitään ohjeita tai apua tehtävään, eikö päiväkodin henkilökunta osaa auttaa sinua?

Tehtävään sinun täytyy siis kirjoittaa teoriatietoa sen ikäisestä lapsesta, kaikista osa alueista,  motoriikasta, sosiaalisesta jne. jne. 

Sitten havainnoit lasta, millainen hän on, miten kehittynyt

Onhan noita ohjeita ihan hyvin mutta lähinnä mietityttää se miten sen tekee eli kirjoittaako ihan vaan teoriaa aluksi ja sit kertoo lapsesta erikseen vai silleen että rinnastaa teorian ja lapsen jutut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sulla on harjoittelussa ohjaaja, jonka pitäisi tietää tämä. Myös koululta saat tietysti ohjeita. 

Ohjaaja EI TIEDÄ koulun asettamia tehtäviä. Ohjaaja voi auttaa ja neuvoa sitten kun opiskelija itse esittää tehtävänsä ja kertoo millaista apua voisi tarvita. Meillä on ihan hervottomat määrät opiskelijoita (lähihoitajia, ap-/ip-toiminnan ohjaajia, avustajia ja ties mitä) ja jokaisella on omat tehtävät. Vaikka olisinkin ohjannut "kasvunkansio-lähihoitajaa" viimeisen vuoden aikana, niin en varmasti enää seuraavan opiskelijan kohdalla muista tehtävänannon sisältöä. Opiskelijan vastuulla on selvittää oppimistehtävät ja ohjeet, ohjaaja voi sitten ohjeistaa miten ko. työpaikassa voidaan toteuttaa ko. tehtävä. Ohjaajalta on ihan turha mennä kysymään että "mun pitäis tehä joku kasvunkansio sillain, niinku lapsesta, et mitä siinä pitäis olla". Luultavasti ohjaaja katsoo monttu auki ja koittaa ystävällisesti (tai jos on ihan kypsynyt tällaiseen touhuun, nin vähemmän ystävällisesti) ohjata kysymään opettajalta tai katsomaan koululta saadut paperit tai netistä opintojakson sivuilta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat