Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omat vai yhteiset rahat?

Vierailija

Mielenkiinnosta kysyn, että miten muut toimivat?
Meillä on miehen kanssa yhteinen talo, mutta molemmilla omat lainat. Minulla on velkaa vielä noin puolet, eli 50 000e ja miehellä enemmän, noin 80 000e.
Olemme uusioperhe ja yhdessä 6 vuotta.
Haluan ehdottomasti, että meillä on omat lainat, sillä olen omaa osuuttani alun perin lyhentänyt ja tehnyt paljon töitä sen eteen.
Yhteinen tili meillä on. Siirrän rahat sinne, mitä jää lainanlyhennyksen jälkeen ja omien lapsieni harrastusten yms jälkeen. Tienataan suunnilleen saman verran, eli noin 2500e/kk.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Meillä on täysin omat rahat. Lainoja ei ole, mutta jos ottaisimme esim. asuntolainaa, niin se tulisi molemmille omansa.

Ongelmia tuottaisi lähinnä kaupassakäynti. Ylimääräiset tilit maksaa ja joku kauppalompsa on hankala.

Vierailija

Omat tulot ja omat menot, mitään yhteistä omaisuutta ei ole. Lasten menot maksetaan puoliksi. Tämän järjestelyn ansiosta minulla onn varaa oman autoon, kesämökkiin ja pariin sijoitusasuntoon. Ei ikinä tarvitse mieheltä pyytää lupaa rahankäyttöön.

Vierailija

Meillä on yhteinen tili, josta maksetaan laskut, bensat, ruuat, vaatteet ja harrastukset. Kummallakin on lisäksi oma säästötili.

Minä kartutan ahkerasti säästöjä, mies tuhlaa kuukauden sisällä aina kaiken, mitä on säästötilille palkastaan siirtänyt. Tavallisesti hän ostaa lottoa, vaikkei ole eläissään voittanut mitään. Hänellä ei kerta kaikkiaan ole kykyä säästää rahaa. Kaikki nurkat ovat kyllä täynnä rikkinäisiä ruohonleikkureita, moottorisahoja ja ties mitä, niistä kun voi joskus tarvita varaosia.

Säästän myös salaa miehelle 500 euroa ensi kesän reissua varten. Hänellä on tapana tehdä joka kesä kavereiden kanssa reissu Lappiin, mutta viime kesänä auto meni rikki reissussa ja matka kustansi tuplasti mitä piti, ja se edelleen ryssi koko loppukesän lomabudjettimme. Olivat matkalla vieläpä minun autollani, koska se on isompi. Ilmoitin silloin kylmästi, että siihen loppuivat Lapin-reissut ja turha haaveillakaan enää uudesta matkasta. Mies sitten yllättyy ensi kesänä, kun pääseekin taas kavereiden mukaan :) Tosin minun autollani ei enää mennä.

Vierailija

Meillä on kakdi tiliä ja molemmat yhteisiä.

Toinen on käyttötili. Sinne tulee molempien palkat ja lapsilisät. Tililtä maksetaan laina, päivähoitomaksut ja kaikki muut laskut sekä kaikki hankinnat (ruoka, vaatteet jne.). 

Toinen tili on säästötili. Sinne laitetaan rahaa kuukausittain. Näillä rahoilla maksetaan remontteja, matkoja ja yllättäviä isompia menoja esim. autonhuoltoja. 

Olemme ydinperhe ja meillä on lähes saman kokoiset tulot. Kulutustottumuksemme ovat hyvin samankaltaisia. Olemme molemmat aika säästeliäitä. Naimisissa ja yhteisillä rahoilla on oltu jo yli 15 vuotta. Rahasta ei ole riidelty koskaan, vaikka välillä on ollut todella tiukkaa.

Vierailija

Omat rahat, asuntolaina on yhteinen. Kumpikin laittaa palkastaan 70% yhteiselle tilille, siitä maksetaan laina, vakuutukset yms yhteiset laskut ja ruoat ja lasten vaatteet(molemmilla on tilille pankkikortti). 

Omalle tilille jäävistä rahoista maksetaan omat harrastukset, vaatteet, puhelinlasku ja loput sijoitetaan omiin sijoituskohteisiin, itse laitan rahastoon, mies sijoittaa osakkeisiin. Yhteiselle tilille kertyy tällä systeemillä jatkuvasti puskuria jota sit käytetään esim auton tai pesukoneen hajotessa tai kun lähdetään reissuun. 

Vierailija

Meillä on kaikki yhteistä vaikka olemme uusperhe - en tosin ymmärrä miten se olisi eri asia kuin ydinperhe, kodin raha-asioista on kyse.

Niin tulot kuin menotkin, asuntolainat yms, kaikki maksetaan molempien tuloista. Ei ole ollut ikinä ongelmaa tuossa kun kaikki mikä tulee menee myös. Jos jompikumpi haluaa ostaa jotain (isompaa) siitä mainitaan toiselle, pienemmät ostot (vaatteet yms) vaan tehdään kun tarvitaan.

Kummallakin on omat tilit mutta minä hoidan rahaliikenteen, mies ei taida edes tietää mitä tililleen tulee? Häntä ei kiinnosta niin kauan kun rahat riittää tähän taloon, ruokaan, matkustamiseen ja kohtuulliseen keskiluokkaiseen elämään.

Koska näin on mieheni/yhteinen talous mahdollisti mulle (terveydellisistä syistä) downsiftaamisen jo ennen kuin lääkäri ja kela sai asian selvitettyä - olisin joutunut olemaan tuskissani töissä vielä toista vuotta. Jos olisin vain omien tulojeni varassa (ja ehkä maksaisin itse kaikki lasten kulut myös kuten tuntuu AVllä olemaan tapana) olisin edelleenkin sairaana töissä - varmaan eläkeikään tai hautaan saakka!

Me olemme olleet perhe 20v ja tällä perheellä on yhteiset rahat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Toinen on käyttötili. Sinne tulee molempien palkat ja lapsilisät. Tililtä maksetaan laina, päivähoitomaksut ja kaikki muut laskut sekä kaikki hankinnat (ruoka, vaatteet jne.). 

Toinen tili on säästötili. Sinne laitetaan rahaa kuukausittain. Näillä rahoilla maksetaan remontteja, matkoja ja yllättäviä isompia menoja esim. autonhuoltoja. 

Olemme ydinperhe ja meillä on lähes saman kokoiset tulot. Kulutustottumuksemme ovat hyvin samankaltaisia. Olemme molemmat aika säästeliäitä. Naimisissa ja yhteisillä rahoilla on oltu jo yli 15 vuotta. Rahasta ei ole riidelty koskaan, vaikka välillä on ollut todella tiukkaa.

Meillä sama. Käyttötilille tulee rahat ja sieltä siirretään toiselle tilille, josta maksetaan kaikki lainat ja laskut. Ja jonne kertyy rahaa. Niitä käytetään matkoihin, auton vaihtoon ym. Ei ole ollut ongelmia

Vierailija

Ilman muuta omat rahat ja tilit, mitään yhteistä taloustiliä ei myöskään tarvita, älytöntä vekslaamista olisi. Meillä ei yhteistä lainaa, mies siis maksaa omaansa talosta johon mä olen myöhemmin muuttanut - osallistun asumiskuluihin satunnaisesti maksamalla sähkö- ja öljylaskua ja siivoojan. About puoliksi maksellaan juoksevat kulut, ei niistä tarvitse kummemmin neuvotella saati riidellä. Naimisissa, ei lapsia yhdessä eikä erikseen, avioehto on.

Vierailija

Meillä on omat tilit mutta rahat on yhteiset. Kummallakin on samanlaiset rahankäyttötavat ja koetaan tämä järjestely helpoimmaksi. Kumpikin voi käyttää rahaa niinkuin itse haluaa ja yhteiset menot maksaa kumpi ensin ehtii tai muistaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen tili, josta maksetaan laskut, bensat, ruuat, vaatteet ja harrastukset. Kummallakin on lisäksi oma säästötili.

Minä kartutan ahkerasti säästöjä, mies tuhlaa kuukauden sisällä aina kaiken, mitä on säästötilille palkastaan siirtänyt. Tavallisesti hän ostaa lottoa, vaikkei ole eläissään voittanut mitään. Hänellä ei kerta kaikkiaan ole kykyä säästää rahaa. Kaikki nurkat ovat kyllä täynnä rikkinäisiä ruohonleikkureita, moottorisahoja ja ties mitä, niistä kun voi joskus tarvita varaosia.

Säästän myös salaa miehelle 500 euroa ensi kesän reissua varten. Hänellä on tapana tehdä joka kesä kavereiden kanssa reissu Lappiin, mutta viime kesänä auto meni rikki reissussa ja matka kustansi tuplasti mitä piti, ja se edelleen ryssi koko loppukesän lomabudjettimme. Olivat matkalla vieläpä minun autollani, koska se on isompi. Ilmoitin silloin kylmästi, että siihen loppuivat Lapin-reissut ja turha haaveillakaan enää uudesta matkasta. Mies sitten yllättyy ensi kesänä, kun pääseekin taas kavereiden mukaan :) Tosin minun autollani ei enää mennä.

Itse en säästäisi omalle miehelleni reissurahaa, ne rahat hän saa ihan itse säästää. Eri asia jos matka olisi romanttinen loma puolison kanssa, ehkä sitten.

Vierailija

Meillä ei ole (vielä) lainoja, mutta periaatteemme on ollut, että yhteiset, yhtälailla molempia koskevat menot hoidamme yhdessä puoliksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että meillä on omien yksityisten käyttely-, rahasto- ja säästötilien lisäksi yksi yhteinen käyttelytili, jolle molemmat siirtävät joka kuukausi saman summan rahaa. Tältä tililtä maksetaan ruoka ja kotitaloustavarat sekä muita yhteisiä hankintoja. Tämä yhteistili ja sen kortit eivät maksa meille mitään ylimääräistä, koska olemme saman pankin asiakkaita ja meillä on yhteensä paljohkosti rahaa ko. pankissa. Vuokra menee puoliksi niin, että mies maksaa koko summan omalta tilillään ja minä siirrän sitten puolta vuokraa vastaavan summan miehen tilille.

Koen järjestelymme järkeviksi. Asumme ja elämän sen mukaan, että molemmilla on siihen varaa. Meillä on suunnilleen samat tulot. Tällä hetkellä minä ansaitsen satasen enemmän kuin mies, mutta pätkätyötilanteestani johtuen voi olla, että vuoden kuluttua mies ansaitseekin 500 - 700 euroa enemmän kuin minä. Ajattelen, että perheessä kaikilla on sama elintaso, mutta molemmilla on silti omat varat. Sitten kun on lapsia, voi paremmin ansaitseva halutessaan panostaa lasten juttuihin, kuten harrastuksiin, enemmän. Ja ei-pakolliset kodin hankinnat (kuten isompi ja hienompi TV tai uusi matto) rahoittaa aina se, joka kokee kyseistä asiaa tarvitsevansa. Näin meillä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama. Käyttötilille tulee rahat ja sieltä siirretään toiselle tilille, josta maksetaan kaikki lainat ja laskut. Ja jonne kertyy rahaa. Niitä käytetään matkoihin, auton vaihtoon ym. Ei ole ollut ongelmia

Meilläkin näin. Aina on sitten varapuskuri olemassa jos jotain isompaa hajoaa. Samoin reissuja varten ei tarvitse erikseen "säästää" kun maksaa vain reissut tuolta toiselta tililtä. 20v toiminut näin. Enkä koe tuota mitenkään säätämiseksi kuten joku kirjoitti, kerran kuussa tietty summa siirtyy toiselle tilille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat