Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ihmiset saavat oikeaa tietoa, heidän on helpompi nauttia

Seuraa 
Liittynyt4.9.2015

"Jos ihmiset saavat oikeaa tietoa, heidän on helpompi nauttia" Heh heh, mitähän tämäkin mahtaa tarkoittaa? Olisi hauska tietää, minkälaisen ihmisen nauttiminen on jonkun asian tietämisestä kiinni! Luulisi, että nautintoa ei voi opettaa, vaan ihminen oppii siihen ihan itse. Itse olin haluton elämäni ekat 40 vuotta ja olisi kyllä tosi hauska tietää mitä tietoa vailla mä olin, kun ei haluja ollut! Eli suomeksi sanottuna aivan paskaa koko palsta. Mutta voihan sitä joku tietysti ihan tiedon puutteenkin takia olla osaamatta nauttia!

Kommentit (2)

Puhu muru
Seuraa 
Liittynyt9.10.2015

Hei.

Kiitos kirjoituksestasi. Pohdit tärkeitä asioita kirjoituksessasi. Olet aivan oikeassa, että nautintoa ei voi opettaa vaan, että se on ihmisestä itsestä kiinni. Seksuaaliterapiassa ei olekaan kyse opettamisesta vaan siitä, että autetaan ihmistä oivaltamaan itse. Keskiössä on hyvä ja arvostava terapiasuhde, mikä luo turvallisen ilmapiirin keskustelulle.

Seksuaalisuus on valtavan laaja asia ja tärkeä osa ihmistä. Helposti se tiivistyy vain seksiin, mikä on vain osa sitä. Tämän takia seksuaalinen nautinto voi olla karkuteillä monistakin syistä. Ja näiden syiden kartoittamiseen voi olla avuksi seksuaaliterapeutti. Toki on hyvinkin mahdollista, että ihminen itse oivaltaa tai tietty kumppani tai kumppanit auttavat löytämään tien nautintoon.

Tässä muutama esimerkki, mitkä auttavat ymmärtämään mistä puhun. Meillä kaikilla on seksuaalisuuteen liittyviä uskomuksia. Uskomuksia siitä millainen naisen tulee olla, millainen miehen tulee olla tai millaista seksin tulee olla. Uskomukset muodostuvat tietyssä historiallisessa kontekstissa, kulttuurissa, yhteisössä, kaveriporukassa, perheessä ja yksilön oman pään sisällä.

Joskus ne voivat myös ikävällä tavalla estää nautinnon, jos tuntuu ettei itse ole esimerkiksi oikeanlainen nainen. Sitä voi joutua pitkänkin aikaan tarkastelemaan, muistelemaan, avaamaan ja katselemaan eri näkökulmista ennen kuin oivalluksia alkaa syntyä. Ja pikku hiljaa, kun ihminen alkaa oivaltamaan voi niitä alkaa soveltamaan käytäntöön. Siitäkin on vielä matkaa jäljellä, mutta seksuaaliterapeutti voi olla mukana kuuntelijana, kannustajana ja selkiyttämässä yhteenvedoilla tämän kyseisen ihminen matkalla.

Esimerkkejä olisi monia, niin kuin syitä miksi hakeutua seksuaaliterapiaan. Tällä palstalla pyrin auttamaan ihmisiä kysy- ja vastaa –palstan mahdollistamalla tavalla seksuaaliterapian periaatteita kunnioittaen.

Satunnainen käyttäjä
Seuraa 
Liittynyt4.9.2015

Ei mulla ainakaan ole mitään kaavoihin kangistuneita, yksiniitisiä tai lukkiutuneita ajatuksia siitä, millainen naisen tulee olla tai miehen tai seksinkään. Mutta ethän sanonutkaan niin, että minulla olisi. En myöskään ajatellut, että olisin vääränlainen. Mähän olin oikeanlainen ja kaikki haluajat ihan perverssejä! Olipahan vain ihan helvetin vastenmielinen koko ajatus seksistä. Ei kiinnostanut paskaakaan. Epämiellyttävää, jne. Nykyään sit ihan ok.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat