Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toinen OI- kierto ja kuukautisvuoto puolet normaalista

Tuskastunut

Eli ensimmainen OI kierto oli hieman lyhyempi normaalin 28paivan sijasta(25paivaa), koska otin irroituspiikin gynen kaskysta jo kp11 ja ovis normaalisti tai jotain sinnepain tapahtuu normaalisti kp14, joten nyt se tapahtui jo kp 12.

Tiputteluvuoto tassa ensimmaisessa kierrossa alkoi jo kp 24 musta/ruskeaa, kp 25 oli jo punaisempaa ja limaista, mutta vahyyden vuoksi en sita viela ensimmaiseksi kiertopaivaksi laskenut. Vasta seuraavan paivan laskin ensimmaiseksi kiertopaivaksi, koska oli vihdoin runsaampaa. Joten aloitin taas Clomien syonnin kp2(2x50mg)ja sitten alan piikittamaan Menogonia kp5, kp7 ja kp9(2x75iu) ja sitten katson milloin paasen gyneni ultraan(viimeistaan kuitenkin tuo kp12).

Mutta siis itse asiaan, koska nyt olisi kp3 menossa ja vuoto on jo melkein tyrehtynyt(yleensa vuoto on niukkaa vasta kp4) ja muutenkin koko kuukautisvuoto on ollut melkein puolet normaalista kuukautisvuodosta, etta onko tama nyt normaalia? 

Raskaustestin tein varmuuden vuoksi kp2, mutta oli negaa.

Joten aiheuttaako clomit sen, etta kierto lyhenee paivalla tai kahdella ja siina samassa viela vuotokin vahenee?

Itsellani on viela ollut tiputteluvuotoa jo ennen OI-hoitoa, joka viittaa siihen, etta keltarauhanen ei toimi riittavasti lopukierrossa ja olen testissa siitakin ollut ja se oli vain 7,65(viikko ennen kuukautisia ja viikko ovulaatiosta), mutta gyneni vaittaa ettei tuo ole liian alhainen keltarauhastulos, eika siis suostu maaraamaan mitaan keltarauhaslaaketta, varsinkin, kun olen lukenut, etta clomit voi ohentaa limakalvoja, joten keltarauhashomoni laakitys vain auttaisi OI-hoidossa.

Olen vaan hieman hukassa ja en asu suomessa, mutta mita mielta olet, onko gyneni vaarassa? Tunnen muutenkin, ettei han ota minua ja vauvatoiveitani tosissaan, etta olisiko vaan parempi vaihtaa gynea, johonkin, joka kuuntelee myos potilaan toiveita, koska jo ennen OI-hoitoja pyysin loppukierron tiputteluihin keltarauhashormoni laakitysta, koska tiputtelut alkoivat jo jopa heti oviksesta, mutta han kieltaytyi maaraamasta mitaan ja sanoi, etta kyseinen hormoni taso on normaali.

Kommentit (2)

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

lapsettomuushoidot eivät ole osaamisalaani, koska ne eivät kuulu terveydenhoitajan koulutukseen täällä Suomessa. En myöskään ole työskennellyt lapsettomuus- tai naistentautien poliklinikoilla, joten työkokemuksenkaan puolesta minulla ei tähän ole osaamista. Joihinkin seikkoihin voin kuitenkin ottaa kantaa.

Kuukautiset voivat muuttua lääkitysten yhteydessä, joten kuukautisesi ovat varmasti olleet ihan normaalit kuukautiset, vaikka ne ovat poikenneet määrältään ja kestoltaan sinulle tyypillisistä.

HUS laboratorion mukaan yli 8nmol/l progesteroniarvo osoittaa ovulaation tapahtuneen. Loppukierrossa normaali progesteroniarvo on kuitenkin yli 7 eli keltarauhasesi pitäisi tällä perusteella toimia normaalisti, vaikka arvosi onkin viitealueen alapäässä.

Jos sinusta tuntuu, että gynekologillasi ja sinulla eivät kemiat oikein käy yhteen ja tunnet, että et tule kuulluksi, voi olla hyvä, että vaihdat gynekologia. Luottamussuhde asiakkaan ja lääkärin välillä on tärkeää, jotta asiakas voi luottaa lääkärin sanaan ja osaamiseen.

Toivotan sinulle kovasti onnea raskauden yritykseen!

t. Mia, terveydenhoitaja

Alkuperainen

Kiitos Mia

Annoit kuitenkin minulle paljonkin auttavaa informaatioita, varsinkin

tuosta progerteroniarvosta, mita en ole omalta gyneltani saanut ja todellakin taman kierron jalkeen taitaa pian tulla uuden gynen etsiminen, koska hanelta ei tahdo

kunnolla informaatiota saada ja usein olen joutunut etsimaan vastauksia netista.

Luultavasti sukulais-suhde vaikka kaukainen sellainen taitaa vaikuttaa aika paljon hanen kayttaytymiseen, joka ei ole mielestani semmoista kuin pitaisi. :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat