Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten muka joidenkin on niiin vaikeaa saada töitä?

Vierailija

En ymmärrä. Varsinkin nyt nuoret/työttömät valittelevat, että mistä sitä töitä saisi. "Oon lähettänyt jo 100 hakemusta (kotisohvalta tietysti) enkä varmaan saa yhtäkään paikkaa" Kyynel. No et varmasti saakkaan naksuttelemalla jotain shittiä tekstiä hakemukseen jota kukaan ei lue. Mikseivät nuoret/työttömät mene paikanpäälle hakemaan töitä? Ja mitä ihmeen töitä haetaan kun "mistään ei saa"? Esim. siivoukseen oteteaan lähes kaikki hakijat! Vai mielumminko ollaan makaamassa kotona kuin haetaan jotain muuta kuin sitä unelmaduunia huippupalkalla? En vain käsitä tätä ruikutuksen määrää ja niitä vätyksiä. Ymmärrän toki etteivät kaikki voi työllistyä, mutta ne useat jotka valittavat etteivät saa töitä vaikka kuinka hakevat, niin pistää kyllä miettimään mikä on päässä vialla. Kertokaa.

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Samaa ihmettelen. Helposti pitäis duuni saada, ja helpolla isoa liksaa.

Paras oli yks joka sanoi, että on nöyryyttävää mennä haastatteluun. Hohhoijaa.

Vierailija

Minä en ole työtön, mutta haluaisin vaihtaa työpaikkaa. Siivoysalalla vaaditaan ajokortti, bota minulla ei ole. Kotihoidossa vaaditaan lisäksi oma autokin... Maahanmuuttaja lasten ohjaajaksi vaaditaan myös ajokortti sekä auto.
Kun asuu 15km päässä kaupungista, ei juökisilla pääse noin vaan kaikkialle. Ei edes kerta tuntiin kulje linja-autoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole työtön, mutta haluaisin vaihtaa työpaikkaa. Siivoysalalla vaaditaan ajokortti, bota minulla ei ole. Kotihoidossa vaaditaan lisäksi oma autokin... Maahanmuuttaja lasten ohjaajaksi vaaditaan myös ajokortti sekä auto.
Kun asuu 15km päässä kaupungista, ei juökisilla pääse noin vaan kaikkialle. Ei edes kerta tuntiin kulje linja-autoa.

Oletko harkinnut muuttoa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko harkinnut muuttoa?

Kyllä, talomme on ollut myynnissä puolisen vuotta. Täällä on kymmeniä taloja myynnissä, kun palveluista leikattiin iso osa pois kokonaan. 10 vuotta sitten täällä sai tosissaan tapella, että sai talon ostettua. Nyt on asiat toisin kun palvelut ym.on poissa.

Vierailija

No ainakin puhelinmyyntiin pääsee melkein kuka tahansa. Aluksi myynti on usein vaikeaa ja palkka jää surkeaksi, mutta tekemällä oppii eikä yli kympin tuntipalkka edellytä ,mitään erityistä lahjakkuutta. Itse en saanut kolmen ensimmäisen päivän aikana mitään myytyä ja koko ensimmäinen kuukausi oli tosi nihkeää. Monesti teki mieli heittää pyyhe kehään, mutta olin kipeästi lisätienestien tarpeessa eikä vaihtoehtoja ollut. Muutaman ensimmäisen kuukauden jälkeen en tienannut kertaakaan alle 800 €/kk, kun tein töitä 20 tuntia viikossa opintojen ohella. Paras palkkani oli yli 1 300 €/kk. Ja en ole mikään ulospäinsuuntautunut luontainen supliikkimies vaan ujo introvertti. Usein sinnikkyys palkitaan, mutta useimmat luovuttaa liian aikaisin tai ei viitsi edes yrittää. En ymmärrä miksi, jos muitakaan töitä ei ole tarjolla.

Vierailija

Minä taas en ymmärrä miten joku aikuinen päästää itsensä noin tyhmäksi ja omahyväiseksi kuin ap.  Ensinnäkään kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia, eivätkä kaikkien taidot sovi kaikkeen. Ja usko pois, toisten on vaikeampi oppia uusia asioita kuin toisten. Kaikki eivät myöskään osaa hakea työtä niin erinomaisesti kuin sinä.  Elämäntilanteetkin ovat erilaisia. Usko pois, niin erilaisia, että sinä et pysty niitä kaikkia kuvittelemaan. Huonolle itsetunnolle, masennukselle, ujoudelle tms ei ihminen itse voi yhäkkiä mitään. Minä tiedän monta nuorta joilla on jo perheensä puolesta rasitteita ja koska he ovat kokeneet paljon epäonnistumisia, kierre vaan syvenee. Toinen asia on, ettei ihmisen pidä suostua ollenkaan johonkin orjatyöhön, missä vatsa kuralla saa odottaa soittoa töihin tili tyhjänä. Osalle epävarmuuden sietokyky on heikko ja stressi sairastuttaa, toiset taas eivät hätkähdä mistään.  Eivät muutotkaan aina niin yksinkertaisia ole jos on pieniä lapsia, perhesuhteita yms. Muutto huonon palkan perässä voi olla pahimmassa tapauksessa taloudellinen katastrofi. Jos jollakin on päässä jotain vialla niin ehkä sulla.  Harvinaisen ylimielinen suhtautumistapa muihin ihmisiin.

Vierailija

Millä ihmeen vuosituhannella mahdat elää, sillä pahin moka mitä työnhakija voi tehdä, on marssia paikanpäälle hakemaan töitä, sillä takuu varmasti hänet käännytetään ulko-ovella, niin kiireinen työtahti on tai soittaa puhelimella tai lähettää sähköpostia suoraan, se poistetaan ilman lukematta.

Työntekijän valinta perustuu aivan toisin ja monet työttömät ovat todella aktiivisiä esim. vuoden äitiysloman sijaisuutta eräässä avustavaan työtehtävään haki lähes 700 hakijaa, kun vielä muutama vuosi se rajoittuu muutamaan sataan.

Vai työskenteletkö yrityksessä josta työvoima valitaan ulko-ovella olevasta jonosta.

Vierailija

Ei asioita voi yksioikoistaa liian suorasti ja mustavalkoisesti. Kaikki eivät esim. pysty siivoustöihin (astma, allergia muu sairaus),  mutta pystyvät tekemään hyvin toimistotöitä. Myös perhetilanne (perheen sairaustilanne vaikka krooninen sairaus perheessä tai muu mikä vaatii säännöllistä elämänrytmiä tai enemmän hoitoa ja aikaa) voi olla este vuorotöille yms.

Vierailija

Ihanko oikeasti kuvittelet Suomessa n. 400.000 työttömän olevan omasta tahdostaan työttömiä, tai jos he olisivat enemmän aktiivisia töitä kyllä löytyisi.

Ei, ei se ole mahdollista, sillä myös Suomeen vaikuttavat maailman laajuiset heikot suhdanteet ja vienti ei vedä, eikä myöskään kansalaisilla ole ostovoimaa. Sama ilmiö on kaikkialla maailmassa ja eu-maissa. Suomen työttömyys ei ole edes pahimpia, jos sitä vertaa moneen muuhun maahan.

Ap. voisit kertoa oman ideasi myös eu:lle, jos heikot suhdanteet ja työttömyys olisi noin helppo ratkaista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen vuosituhannella mahdat elää, sillä pahin moka mitä työnhakija voi tehdä, on marssia paikanpäälle hakemaan töitä, sillä takuu varmasti hänet käännytetään ulko-ovella, niin kiireinen työtahti on tai soittaa puhelimella tai lähettää sähköpostia suoraan, se poistetaan ilman lukematta.

Työntekijän valinta perustuu aivan toisin ja monet työttömät ovat todella aktiivisiä esim. vuoden äitiysloman sijaisuutta eräässä avustavaan työtehtävään haki lähes 700 hakijaa, kun vielä muutama vuosi se rajoittuu muutamaan sataan.

Vai työskenteletkö yrityksessä josta työvoima valitaan ulko-ovella olevasta jonosta.

Riippuu tietenki alasta, mutta kyllä jalkautuminkin kannattaa. Vanhin lapeni marssi nykyiseen työpaikkaansa kysymään töitä. Kahden päivän päästä tästä tehtiin toistaiseksi voimssa oleva työsopimus. Hän oli tuolloin 18v ja juuri lukiosta valmistunut. Nyt, vuotta myöhemmin opiskelee yliopistossa, osti asunnon kun sai lainaa kun oli vakityö. Vuotta nuorempi sisaruksensa tehnyt saman, jalkautunut kentälle ja saant töitä paristakin paikasta. Itse myös kiersin alani paikat ja vein paperini johtajille. Eipä ole töistä ollut pulaa, valita saa missä tekee.  Nuorin, nyt 15v tekee myös keikkahommia sen pitä lukioltaan kerkiää. Etta kyllä jalkautuminen kannattaa. Enemmän kuin soittelu tai sähköpostin laittelu, ehkäpä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mikähän asiantuntija sinäkin olet? Vaikutat ihan katkeralta työttömältä, joka koittaa epätoivoisesti löytää oikeutuksen lusmuilulleen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Esim. siivoukseen oteteaan lähes kaikki hakijat! Vai mielumminko ollaan makaamassa kotona kuin haetaan jotain muuta kuin sitä unelmaduunia huippupalkalla? En vain käsitä tätä ruikutuksen määrää ja niitä vätyksiä. Ymmärrän toki etteivät kaikki voi työllistyä, mutta ne useat jotka valittavat etteivät saa töitä vaikka kuinka hakevat, niin pistää kyllä miettimään mikä on päässä vialla. Kertokaa.

Ei pidä paikkaansa. Tämä näkemys on peräisin jostain 80-luvulta.

Vierailija

Oulusta ei ainakaan saa ilman suhteita edes siivoustöitä opiskelun ohelle, vaikka haluaisi ja kovasti yrittäisi. Ja yrittänyt olen, vaikka nyt alkaa tuntua, että runsaasta pölystä tulee kauhean huono ja oksettava olo (ei henkistä perua, kun sitä kuitenkin joku määkii), niin yritän kuitenkin, en jaksa enää tätä köyhyysrajalla kituutusta. Puhelimyynti oli niin ahdistavaa, että se ei vaan passannu mulle. Työsopimusta ei buusteri suostunut myöskään tekemään, täyttä vedätystä. Palkkaa ei koskaan kuulunut, vaikka luvattiin. Muitakin aloja toki on, mutta ilman kokemusta ei saa kokemusta mistään. Nyt olis pientä toivoa tulevaisuudesta, kun on korkeakoulupaikka.

Vierailija

Töitä ei todellakaan  saa vaikka haluaisi. Siihen on vaan tyytyminen. Ikää mulla jo 50v. Sä ap vaan lätiset paskaa ja et tiedä mitään. Tänä päivänä on vaikea saada töitä. 

Pitäisikö mun miehen mennä siivoomaan, kun on FM ja ammatti ohjelmistosuunnittelija ja ollut myös projektipäällikkö

Kuinkahan moni ottaisi hänet siivoojaksi. Pakko sanoa sulle että haista iso paska. Suurin osa haluaa tehdä töitä niin sun kaltaiset kyllä vituttaa, näin sanoja säästämättä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat