Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakkoajatukset äidillä, juttuseuraa muista?

surullinen

Löytyisiköhän täältä muita äitejä, jotka kärsivät pakkoajatuksista tai niiden peloista?

Itselläni nämä tulivat stressin ja pitkään jatkuneiden pätkittäisten yöunien jälkeen.. Sairastuin myös synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

Minulla ahdistavat pakkoajatukset liittyvät pelkoon siitä, että satuttaisin tai kiinnostuisin lapsestani yhtäkkiä seksuaalisesti. Ajatukset saavat ahdistumaan ja paniikin partaalle, mieli löytänyt hirveimmän mahdollisen pelon kohdallani.

Kaipaisin kokemuksia ja erityisen kiinnostunut olisin vaihtamaan ajatuksia jonkun samanlaisista kärsivän kanssa!

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Minkä ikäinen lapsesi on?

Itselläni oli myös pakkoajatuksia, erilaisia kuin sinulla. Ne vähenivät pikkuhiljaa kun vauva läheni 1v ikää.
Ny lapsi on kolme vuotta eikä niitä ole enää ollenkaan.

surullinen

ap: Lapsi on vuoden. Voisikohan minulla jatkua juurikin yhäkin öisten 1-2h heräilyjen takia.. Millaisia pakkoajatuksia sinulla oli?

Vierailija

Mulla oli muutama vuotta sitten täysin samanlaisia pakoajatuksia. Nyt onneksi päässyt niistä eroon. Suosittelen että et katso lainakaan kauhu tai väkivaltaisia elokuvia, mulla ainakin ne voivat laukaista pakkoajatukset. Uutisissa väkivaltaisuuksiin väkisinkin törmää, ei voi oikein mitään. Nyt on vauva kohta tulossa, pelottaa että pakkoajatukset uusiutuvat jos niiden laukeaminen liittyy masennukseen ja unettomuuteen mitä vauva tuo tullessaan.

Vierailija

hep, täällä. Mulla pakko-oireisuus paheni raskausaikana ja räjähti käsiin synnytyksen jälkeen. Hermoilen lähinnä kaikkea vauvan terveyteen liittyviä juttuja, suhtaudun neuroottisesti ruokaan (onko riittävän terveellistä/puhdasta) yms. Pelkään myös antaa vauvaa miehelle hoidettavaksi ja pyrin koko ajan olemaan kontrollissa, mikä uuvuttaa. Onneksi saan apua. Mitään sellaista pelkoa, että satuttaisin lasta, ei onneksi ole ollut. Suosittelen sinulle ap luettavaksi psykoanalyytikko Elina Reenkolan teoksia. Hän on kirjoittanut noista äitien seksuaalipeloista. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

ap: Lapsi on vuoden. Voisikohan minulla jatkua juurikin yhäkin öisten 1-2h heräilyjen takia.. Millaisia pakkoajatuksia sinulla oli?

Pelkäsin että vahingoitan lastani mitä hulluimmilla tavoilla. En enää oikeastaan halua muistella niitä :)

Laitoin itse nämä ajatukset hormonien, väsymyksen ja äidiksi tulon piikkkiin.

Vierailija

Kannattaa katsoa sellainen elokuva kuin Antichrist. Se on hyvä ja mieltä rauhoittava elokuva tästä aiheesta.

surullinen

ap: "Ihanaa", etten ole yksin näiden kanssa! Täytyy kyllä käydä lainaamassa kirjastosta. En ole pitkiin aikoihin halunnut katsoa mitään mieltä ahdistavaa.. 3, miten sait ajatukset loppumaan? Ihan hirveätä pelätä, että mitä jos yhtäkkiä muuttuisin pedofiiliksi! Niin ahdistavaa ;-( saisip vain nauttia perhe-elämästä rauhassa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

ap: "Ihanaa", etten ole yksin näiden kanssa! Täytyy kyllä käydä lainaamassa kirjastosta. En ole pitkiin aikoihin halunnut katsoa mitään mieltä ahdistavaa.. 3, miten sait ajatukset loppumaan? Ihan hirveätä pelätä, että mitä jos yhtäkkiä muuttuisin pedofiiliksi! Niin ahdistavaa ;-( saisip vain nauttia perhe-elämästä rauhassa!

Ne loppuu ajan myötä. Keskity nyt hyviin yöuniin. Miksi 1-2h heräilyt?
Hyvät yöunet parantaa vastustuskykyä sekä kokonaisvaltaista hyvää oloa.
Lapsi omaan huoneeseen, omaan sänkyyn. Hyvä yövaippa, yövalo ym ym

Vierailija

Pakkoajatukset vähenivät vuosien saatosa. Niiden tulon aikoihin olin ylikiltti ja ylisuorittaja enkä uskaltanut sanoa kenellekään vastaan mihinkään ja minulla oli vaikeuksia ajatella kenestäkään mitään pahaa. Nykyään olen oppinut puolustamaan kantaani ja uskallan paremmin sanoa ääneen mitä ajattelen. Mun mielestä juuri luonnollisten reaktioiden ja tunteiden tukahduttaminen aiheuttaa sen että purkautuvat pahimmalla mahdollisella tavalla. Voimia ap! :)

Vierailija

Itseäniki huojentaa, etten ole ainoa pakko-oireinen. Vaikeahan näistä on puhua yleisissä kahvipöytäkeskusteluissa. Itse niin toivon, että imetyshormonien laannuttua ja lapsen kasvaessa nää oireet menis ohi. Tässä kärsii perhe-elämä, avioliitto ym. #4

surullinen

ap: Minulla kans nyt synnytyksen jälkeen tuli, etten uskaltanut ajatella mitään pahaa mistään tai kenestäkään, koska pelkäsin, että se kostautuisi myöhemmin. Minäkin ollut aina kiltti ja huomaavainen ihminen...

Lapsi herää rinnalle yhä 1-2h välein, nukumme vielä perhepedissä. Ajattelin ensiviikolla laittaa unikouluun, pakko saada nukutuksi kun päähän tässä leviää!

Vierailija

Saisi olla enemmän sitä matalan kynnyksen psykologista ja käytännön tukea pikkulapsiperheille. Onneksi edes täällä on mahdollisuus sanoa täsmälleen, mitä ajattelee, ja sitten valkata vastauksista parhaat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa on nyt tainnut mennä pakkoajatukset ja pakko-oireet sekaisin.

pakko-oireiseen häiriöön kuuluu eri alakäsitteitä. On toiminnallista pakkomielteisyyttä (esim. neuroottinen käsienpesu) ja pakkoajatuksiin painottuvaa pakko-oireisuutta (ahdistavat, itsepintaiset ajatukset). molemmat kuitenkin samaaa häiriötä. #4

surullinen

ap: Oon ihan samaa mieltä! En ollu ikinä kuullu keltään mistään tämmösistä ja sitku pamahtaa omalle kohdalle nii jo'on paniikki päällä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat