Yli 80 % ulkomailta adoptoiduista lapsista joutuu rasismin kohteeksi

Vierailija

Sasu Villikka alkoi vältellä koulua kolmannella luokalla, 9-vuotiaana. Sitä ennen häntä oli kiusattu koulussa jo kaksi vuotta, ensimmäisestä luokasta alkaen.

Kiusaamisen syy oli selvä: Villikka oli adoptoitu Venäjältä.

"Minulle huudeltiin, että olen ryssä enkä kuulu tänne. Sitten minun käskettiin palata takaisin sinne, mistä olin tullut. Olin aika pieni poika enkä osannut vastata siihen mitään."

Haukkuminen oli lähes päivittäistä, lyöminenkin säännöllistä. Kiusaaminen oli ensin pienen porukan tekosia, mutta sitten sana Villikan taustasta levisi, ja häntä alkoivat kiusata sellaisetkin isommat oppilaat, joita hän ei tuntenut.

"Usein se alkoi niin, että minulle huudettiin, tules ryssä tänne. En tietenkään mennyt, mutta aina he tulivat hakemaan minut ja kävivät päälle. Makasin sitten sikiöasennossa maassa ja otin vastaan, mitä tuli. Siinä maatessani toivoin, että joku tulisi väliin, mutta harvoin kukaan tuli."

Kokemukset rasismista, kiusaamisesta ja syrjinnästä ovat yleisiä ulkomailta Suomeen adoptoiduilla lapsilla ja nuorilla.

Tuoreen tutkimuksen mukaan valtaenemmistö, yli 80 prosenttia, heistä on kokenut rasismia. Tutkimukseen osallistui 213 ulkomailta Suomeen adoptoitua nuorta aikuista. Tutkimuksen on tehnyt Maarit Korhonen ja se on julkaistu Jari Sinkkosen ja Kaisa Tervonen-Arnkilin toimittamassa kirjassa Lapsi uusissa oloissa.

Yleisintä on tuijottaminen ja haukkuminen. 84 prosenttia kertoo joutuneensa tuijotuksen kohteeksi ja lähes yhtä monta on haukuttu esimerkiksi neekeriksi tai ryssäksi. Monet haukkujista pyrkivät järjestämään tilanteen sellaiseksi, että heitä ei voi tunnistaa. Solvauksia huudellaan esimerkiksi ohi ajavista autoista.

Fyysinen väkivalta on rasismin muodoista harvinaisin. Kymmenen prosenttia tutkituista kertoo joutuneensa pahoinpidellyksi etnisen taustansa tai ulkonäkönsä vuoksi. Väkivallalla uhkailu sen sijaan on huomattavasti yleisempää. Joka neljäs vastaaja kertoo, että häntä on uhattu väkivallalla.

Tyttöjen ja poikien kokema rasismi on usein erilaista. Varsinkin Aasian maista tuleville tytöille tehdään paljon seksiehdotuksia jo hyvin nuorina. Tutkimukseen vastanneet nuoret naiset kertoivat seksiehdotusten alkaneen jo heidän ollessaan lapsia ja teini-ikäisiä.

Eräs Taiwanissa syntynyt nainen kertoo, että häntä pidetään ulkonäkönsä takia thaimaalaisena ja siksi miehet suhtautuvat häneen seksiobjektina.

Hän kertoo tutkimuksessa kokemuksistaan näin: "Joskus keski-ikäiset miehet lähestyvät mua, tervehtivät thain kielellä, ja haluavat tarjota drinkkejä. Yrittävät olla ikään kuin herrasmiehiä pokausmielessä. Ja sit sä huomaat, miten ne yrittää riisua sua katseellaan, mikä on niin oksettavaa. Ja joo, tätä tapahtu silloinkin, kun olin teini-ikäinen."

Pojista erityisen rasismin kohteeksi joutuvat tummaihoiset pojat. Tutkimuksen mukaan heidän kokemuksilleen yhteistä on myytti "vaarallisesta mustasta miehestä". Kaikki tutkimuksessa haastatellut nuoret miehet kertoivat, että heitä oli joissain tilanteissa kohdeltu potentiaalisina rikollisina.

Haastatellut kertoivat sekä poliisien että vartijoiden kiinnittävän heihin erityistä huomiota. Yksi haastatelluista kuvaili kokemuksiaan näin: "Ei ole erityisen kivaa, kun meet kauppaan jossain isommassa kaupungissa, ja sulla on heti vartijat perässä."

Sasu Villikkaan kokemukset syrjinnästä ja kiusaamisesta vaikuttivat vuosien ajan. Yläkoulussa hän alkoi vastata väkivaltaan väkivallalla.

"Pitkään ajattelin, että kai minä sitten olen viallinen, kun niin moni niin sanoo. Yläkoulussa minusta tuli aggressiivinen. Kun tilanne ei kerran puhumalla parantunut, päätin alkaa itsekin lyödä. Monet kerrat istuin rehtorin kansliassa, kun olin tapellut."

Villikka pääsi lopulta kokemuksistaan yli vanhempiensa ja lastenpsykiatrin avulla.

"Olin onnekas, kun sain käydä asiat läpi perinpohjin perheeni ja psykiatrin kanssa. Silti se oli pitkä ja kivinen tie. Siksi sanoisinkin kaikille, jotka näkevät rasismia ja kiusaamista, että auttakaa. Ja jos ette auta, yrittäkää miettiä itseänne vastaavaan tilanteeseen. Toivoisitteko jonkun puuttuvan?"

http://www.hs.fi/kotimaa/a1444365261533

Kommentit (5)

Vierailija

Aika jännää koska lapseni valittaa juuri tuosta samasta, tosin rasismi on venäläisiltä oppilailta suomalaisiin kohdistuvaan. 

Vierailija

No, tuollainen venäjältä adoptoitu kullä sulautuu tänne täysin. Oppii kielen ja pidetään suomalaisena, jollei itse kerro taustaansa. (Olen 4. polven venäläinen)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat