Miten kauan uudesta vaatteesta saamasi mielihyvä kestää?

Vierailija

Arvioi.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Riippuu vaatteesta. Joku tarpeeseen ostettu perustoppi ei kauheasti piristä, mutta esimerkiksi hyvin istuva kaunis mekko ilahduttaa jokaisella käyttökerralla. 

Vierailija

Ehkä ensimmäiseen pesuun. Korkeintaan toiseen.
Siksi olenkin päättänyt ostaa aatteeni nykyään pääosin kirpputorilta. Kengät ja erityiset tarpeet kaupasta, mieluiten alennusmyynneistä.

Kun käy säännöllisesti kirpputorilla, niin olen huomannut tämän toimivan. Sieltä kun voi olla vähän turha etsiä, jos just nyt tarvitsee jotain tiettyä. Myös silmä harjaantuu ja on helpompi löytää, kun käy säännöllisesti.

Vierailija

Voi vittu. Tilasin just netistä ison kasan vaatteita, ai hitto sitä mielihyvää kun klikkaili niitä ostoskoriin. Ai hitto sitä mielihyvää kun haki postista. Ai että kun avas ne pakkaukset. No, se olikin sitten siinä. Ookoo.. Pesin ne ja nyt ne on tuolla kuivumassa.

Vierailija

Hmm. Hyvä kysymys, todennäköisesti kansanatalouden ei kannata laskea minun tykkäämiseni varaan, sillä minulla on vaatteita, joiden olemassa olosta nautin ja käytän ylpeydellä, tai ainakin suuremmalla tyytyväisyydellä ja ilolla, vaikka niillä on ikää jo useita vuosia. - Toisaalta minulla on uusia vaatteita, jotka "odottavat" kaapissa oikeaa hetkeä ja ajoittain mielessäni on käynyt, että miksihän minä tuollaisenkin olen mennyt ostamaan.... 

En ole koskaan ymmärtäny lausetta, että vaate kannattaa laittaa kiertoon, jos sitä ei ole käyttänyt vuoteen. En pidä kertakäyttöisyydestä  Itselläni olisi esimerkiksi jäi melkein viime vuonna kokonaan käyttämättä frakkia, kun käytin sitä tasan kerran ja silloinkin vasta Joulukuun alussa. - Myönnän vähän pöhköesimerkki. Yhtä hyvin olisin voinut sanoa, että paksumpi talvitakki, kun päivät menee lähinnä sisällä (töissä) ja on ollut talvia, jolloin paksumpaa talvitakkia ei ole tarvinnut  Toki vaatekaapissani on myös vaatteita, jotka "aikuiten oikeasti" pitäisi luultavasti hävittää. Ei lähes loppuun kuluneilla ja virttyneillä t-paidoilla ja remonttikamppeilla ole oikea paikka laittaa, niitä kierrätykseenkään, kun kukaan ei taida tällä hetkellä kerätä "lumppua". Mutta jostain syystä en osaa niitä hävitää, mitä se ikinä tarkoittaakaan, kun ajattelee sitä, että kuinka kauan kestää, jos heittäsi sekajätteeseen vaikkapa vanhan -arviolta 20+ vuotta vanhan goretex takin.

Lähipiirin kokee varmasti ajoittaista myötähäpeää, kun minä uskottelen olevani vielä tyylikäskin tai no ainakin riittävän siisti vaatteissani; ikäänkuin kaikki vanha tai vanhempi olisi tylikästä ja kaunista ja ajatonta vintagea.      

Vierailija

Parin pesun verran, eli sen aikaa, kun ne vielä näyttää uudenveroiselta?

Sit kun ne alkaa nukkaantua, haalistua ja venähtää (eli muutaman pesun jälkeen), menetän mielenkiintoni.

Vierailija

Nykyään välillä todella pitkäänkin. Ostan nykyään harkitummin ja laadukkaampia vaatteita kuin ennen. Niistä on pääsääntöisesti iloa jokaisella käyttökerralla pitkän aikaa, jopa vuosia. Aina ei tietenkään mene ostos niin nappiin ja harmittaa jo kassalta lähtiessä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ensimmäiseen pesuun. Korkeintaan toiseen.
Siksi olenkin päättänyt ostaa aatteeni nykyään pääosin kirpputorilta. Kengät ja erityiset tarpeet kaupasta, mieluiten alennusmyynneistä.

Kun käy säännöllisesti kirpputorilla, niin olen huomannut tämän toimivan. Sieltä kun voi olla vähän turha etsiä, jos just nyt tarvitsee jotain tiettyä. Myös silmä harjaantuu ja on helpompi löytää, kun käy säännöllisesti.

Minulla sama! Käyn nykyään paljon kirppiksillä, enkä juurikaan osta enää uusia vaatteita. Tietty jos heti nyt pitäisi saada joku tietty vaate, niin sitten suuntaan vaatekaupoille.
Ostin juuri ihan uudenveroisen syystakin kirpparilta viidellä eurolla. Jotenkin olen vielä tyytyväisempi siihen, koska en maksanut siitä useita kymppejä tai jopa satasia, mutta silti se on kivakivakiva. Eteisessä roikkuu nahkatakki josta maksoin uutena 350e..ostin sen vuosi sitten ja edelleen mietin että oliko se nyt ihan hintansa väärti ja kaiken lisäksi olen hoikistunut niin paljon, ettei se enää istu kunnolla. Ärsyttää jotenkin laittaa vaatteisiin kauheasti rahaa, kun ei se uutuudenviehätys tosiaan kauaa kestä tai sitten vaate kulahtaa nopeasti tai muuta vastaavaa.

Vierailija

Kyllä se kestää varmaan noin ensimmäiset viisi-kuusi käyttökertaa perusvaatteissa, kengissä kyllä pidempään. Sitten kun vaate lörähtää tai muuten vaan menettää "uutukaisuutensa" pesujen tai käytön myötä niin samalla katoaa se into. Sama tapahtuu myös jos ostan uusia vaatteita, niin "vanhemmat uudet" eivät enää aiheuta sitä kivaa oloa niin voimakkaasti.

Mutta nytkin on jalassa kaksi viikkoa vanhat kotihousut joita olen käyttänyt melkeinpä päivittäin ja pessyt pari kertaa, niin yhä tulee näistä kiva olo :)

Vierailija

Tunnen mielihyvää joka kerran kun käytän vaatetta. Mulla se ei siis liity ostohetkeen ja -tapahtumaan mitenkään. Eilen ostin kivan mekon jonka mielihyvä tulee vasta sitten kun se on ekaa kertaa mun päälläni

Vierailija

Mulla mielihyvän kesto korreloi täysin vaatteen laadun kanssa. Vuosi sitten Vero Modasta ostettu takki nuupahti nopeasti ja mielihyvä meni siinä, kun se ei enää näytä hyvältä. Vuosia vanha Arelan huivi taas ilahduttaa joka käyttökerralla.

Olenkin lakannut ostamasta halpaketjujen liikkeistä muuta kuin sukkia ja satunnaisia trikoisia perusvaatteita (vaikka niidenkin laatuun saa toisinaan pettyä). Muuten ostan vähemmän ja laadukkaampaa. Vaatteen ei kuulu kulahtaa muutaman pesun jälkeen!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat