Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nama tutkinnot ovat ihan samantasoisia: ammattikoulu merkonomi ja ammattikorkeakoulu tradenomi, toinen vain luulee olevansa hienompi!

Vierailija
28.01.2006 |

Liiketalouden perustutkinto Merkonomi

MerkonomiAmmattialan kuvaus

Kaupan ja hallinnon alalla tuotetaan ja välitetään palveluja ja tuotteita yritysten ja yhteisöjen sekä julkishallinnon ja yksityisten ihmisten tarpeisiin. Alan työ on vähittäis- ja tukkukaupan, teollisuuden, rahoitus- ja vakuutustoiminnan, laskentatoimen ja kirjanpidon, viestinnän, liikenteen ja matkailun sekä julkishallinnon palvelutyötä. Ammattitaitoiselta työntekijältä edellytetään, että hän kehittää sekä itseään että työtehtäviään, sillä alaan vaikuttavat nopeasti yhteiskunnan muuttuminen, kansainvälistyminen ja teknologinen kehitys.

Koulutuksen tavoite

Koulutuksen tavoitteena on, että perustutkinnon suorittanut merkonomi osaa työskennellä kaupallista ja hallinnollista osaamista vaativissa asiakaspalvelun, myynnin, markkinoinnin ja talous-hallinnon ja tietojenkäsittelyn tehtävissä joko toisen palveluksessa, ammatinharjoittajina tai yrittäjinä.

Tietoyhteiskunnassa tarvittavia keskeisiä taito-vaatimuksia ovat tietoteknisten käyttötaitojen ja verkko-osaamisen lisäksi viestintätaidot, tiedon hankinta- ja käyttötaidot sekä kuluttajataidot. Tieto- ja viestintätekniikan nopea kehitys edellyttää kaupan ja hallinnon alan ammattilaisilta joustavaa, alan muutoksia seuraavaa ja jatkuvasti täydentyvää erityisosaamista alan perusosaamisen lisäksi.

Koulutuksen kesto

120 opintoviikkoa (3 lukuvuotta)

Suuntautumisopintoja koulutuskeskuksessa on kaksi:

* Asiakaspalvelun ja markkinoinnin koulutusohjelman suorittanut merkonomi saa valmiudet toimia mm. seuraavissa tehtävissä: myyntineuvottelut, tuote-esittelyt, asiakassuhteiden hoitaminen, mainonta, internet-markkinointi, markkinointitutkimus, vientimarkkinointi, brandin rakentaminen.

* Toimistopalvelun ja tietohallinnon koulutusohjelman suorittanut merkonomi osaa hankkia, käsitellä, muokata ja välittää yrityksen ja yhteisön tietoja sekä käyttää viestintävälineitä ja tietoverkkoja työssään.

Opintojen muodostuminen

* Yhteiset opinnot 20 ov

* Yhteiset ammatilliset opinnot 40 ov

* Koulutusohjelmittain eriytyvät opinnot 50 ov

* Vapaasti valittavat opinnot 10 ov

* Yhteensä 120 ov

Opintoihin sisältyy vähintään 20 ov työssäoppimista, vähintään 2 ov:n opinnäytetyö sekä vähintään 2 ov opintojen ohjausta.

Sitten tämä korkeakoulutettu merkonomi, hahaa

Opintojen rakenne:

| Perusopinnot 60 op

| Ammattiopinnot 90 op

| Vapaasti valittavat opinnot 15 op

| Harjoittelu 30 op

| Opinnäytetyö 15 op

Keskeiset opintokokonaisuudet

Perusopinnot 60 op

Tutkinnon perusopinnoilla hankitaan tieto- ja osaamisperusta ammattiopintoja varten. Samalla muodostuu käsitys erilaisten opintojen sisällöistä ja opiskelutavoista. Opinnot sisältävät mm. viestintää ja kieliopintoja, tietojenkäsittelyä, talousmatematiikkaa, kansantaloutta, taloushallinnon ja rahoituksen opintoja, yrittäjyyden ja liiketoiminnan sekä markkinoinnin opintoja.

Ammattiopinnot 90 op

Ammattiopinnoissa syvennät tietojasi suuntautumisvaihtoehdon ja mielenkiintosi mukaan. Voit itse valita noin puolet tutkintoon kuuluvista opinnoista ja suunnata ammatillista osaamista liiketoiminnan eri osa-alueille.

Vapaasti valittavat opinnot 15 op

Vapaasti valittaviin opintoihin voidaan hyväksyä myös muissa ammattikorkeakouluissa tai yliopistoissa suoritettuja opintoja.

Harjoittelu 30 op

Tradenomitutkintoon kuuluu harjoittelu, jonka tavoitteena on, että opiskelija oppii soveltamaan hankkimiaan tietoja ja taitoja käytäntöön sekä perehtyy harjoitteluyrityksen organisaatioon ja työtehtäviin. Harjoittelupaikoiksi sopivat teollisuus- ja palveluyritykset, kaupan ala sekä julkishallinnon organisaatiot ja laitokset. Harjoittelun laajuus on 30 opintopistettä, joka vastaa 5 kk:n työskentelyä alan työtehtävissä.

Opinnäyte 15 op

Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön tutkimus- tai kehittämistehtävässä. Ammattikorkeakoulun opinnäytetyössä korostuu työelämälähtöisyys. Tradenomin opinnäytetyö voi olla esim. soveltava tutkimus, kehittämistyö tai projektityö, joka perustuu liiketaloudellisten ongelmien ja kehittämiskohteiden analysointiin ja perusteltujen ratkaisujen löytämiseen. Usein opiskelija löytää opinnäytetyön aiheen työharjoitteluyrityksen kehittämiskohteista.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä erolla että Merkonomista ei voi tulla HTM-tilintarkastajaa mutta Tradenomista voi.

Muuten olet oikeassa ja itse olen omalla osaamisellani mennyt usean tradenomin ohi.

Tutkinto on muuten aikalailla samankaltainen mutta tradenomi tutkinnon kolmantena vuotena mennään hieman syvemmälle mm. tilinpäätösanalyysissa ja muussa vastaavassa.

Jos olet merkonomi ja haluat lukea pidemmälle, suosittelen avointa yliopistoa. Taitava merkonomi nimittäin kyllästyy kuoliaaksi tradenomi-tutkinnossa ensimmäisenä kahtena vuotena, kaikki nimittäin lähtee taas alkeista: "tässä kredit, tämä on depet".

Terveisin Yo-merkonomi vm. 2012.

Vierailija
2/5 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, Yo-merkoni on nähnyt oikein vaivaa löytääkseen tämän ketjun.

Taisi olla ihan oma arviosi, että olet omalla osaamisellasi mennyt usean tradenomin ohi, hehheh..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sentään 90-luvulta tuo aloitus! silloinhan tämä väittely jo käytiin.

Vierailija
4/5 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika lailla totta. Paitsi että tradenomiopiskelija saa enemmän opintotukea. Töitä nyt ei tahdo saada kumpikaan, jos ei ole työkokemusta. Ja mistäs sitä kokemusta saa, jos ei saa töitä?

t. Tympiintynyt työtön tradenomi vm -11

Vierailija
5/5 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tradenomi ja olen kyllä ollut hyvin tyytyväinen omaan uraani ja palkkaukseenkin :) Vaikea sanoa olisinko saanut vastaavaa työtä merkonomin papereilla. Suurin osa kollegoistani on akateemisia, osa tradenomeja ja yksi on kyllä merkonomikin (tosin hyvin pitkä työkokemus hänellä).

Se mua kiinnostaisi kuitenkin tietää että hakeutuuko kovinkaan moni ylioppilas nykyään enää merkonomiopintoihin. Mä oon ajatellut, että suurin osa lähtisi kuitenkin mieluummin ammattikorkeaan tai yliopistoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme