Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikille teille päivähoidon työntekijöiden haukkujille.....

Vierailija
24.06.2008 |

Lastentarhanopettajana ja perhepäivähoitajan työtä läheltä seuranneena voin suoraan sanoa, että VITUTTAA päivästä toiseen lukea valituksia siitä, miksi perhepäivähoitaja on taas tehnyt jotain tai päiväkodissa on taas jätetty tekemättä jotain jne. jne. jne. jne.

Kun työntekijöiden arvostus on tätä tasoa, miettikää kuka hoitaa lapsianne sitten, kun työntekijät kerta kaikkiaan kypsähtävät noihin teidän vanhempien asenteisiin ja päättävät vaihtaa alaa. Ehkäpä sitten olette tyytyväisiä, kun perhepäivähoito loppuu kokonaan ja päiväkodin Svetlanat ja Tatjanat hädin tuskin osaavat puhua suomea?!?

Menkää nyt edes vähän itseenne ja miettikää, teettekö itse aina työnne niin täydellisesti, ettei kenelläkään ole "nokan koputtamista"? Tai löytyisikö lapsenne hoitajista ja opettajista edes välillä jotain kiitoksen aihetta?

terveisin

hoitovapaalla oleva lastentarhanopettaja, joka jo vakavasti harkitsee alan vaihtoa

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun tarpeeksi moni vaihtaa alaa, on kohta vaikea löytää päteviä työntekijöitä???

Vierailija
2/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo alanvaihtouhkailut on aika väsyttäviä. Sen kun vaihdat. Itsekin vaihdoin alalta toiselle. Arvostan lapseni hoitajia aivan älyttömästi. He ansaitsevat arvostukseni toiminnallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pilvin pimein. Parempi kun vaihtaa alaa, jos ei ala sovi, olipa ala mikä hyvänsä.

Vierailija
4/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi uusia lastentarhanopettajia kyllä koulutetaan, mutta oletko tietoinen, kuinka moni heistä päättää jatkaa opintojaan huonon palkkauksen ja arvostuksen puutteen vuoksi? Eli työllistyvät lopulta ihan muihin töihin kuin päiväkotiin. Esimerkiksi tämän päivän Espoossa on jo TODELLA hankalaa löytää pätevää sijaista. Minunkin sijaisuutta tekee ensi syksystä alkaen jo viides sijainen.... Voit kuvitella, että lapsille tuo tilanne ei ole mikään paras mahdollinen, kun aina tulee uusi työntekijä entisen tilalle.....

Tuudittaudu sinä vain siihen uskoon, että kyllä työntekijöitä aina löytyy. Ja kyllä varmasti löytyykin, mutta ehkäpä he tulevat tuolta rajan takaa.

t. LTO

Vierailija
5/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pätevien sijaisten saaminen on jo ainakin pääkaupunkiseudulla "kiven alla". Ja kun päiväkodit täyttyvät epäpätevistä hoitajista (vanhemmilla ei lähestulkoon aina ole edes tietoa, onko työntekijöillä koulutusta vai ei), voidaan tuskin enää puhua laadukkaasta varhaiskasvatuksesta. Ja valittamisen aihetta löytyy ihan varmasti. Asenteiden muutoksella saataisiin varmasti aikaan pysyvyyttä sekä päiväkoteihin motivoitunutta ja ennen kaikkea koulutettua henkilökuntaa, joten eiköhän teillä valittajilla olisi todellakin asenteeen muutoksen aika......

Vierailija
6/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

motivaatiomontussa olevasta ns. pätevästä lto:sta?

Vierailija
7/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..motivaatiomontussa olevasta ns. pätevästä suomalaisesta lto:sta?

Vierailija
8/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. koulutuksen puute

2. puutteellinen kielitaito

3. kulttuurierot

Mutta viestistäsi ikävä kyllä paistoi läpi juuri se asennevamma: mielestäsi kuka tahansa kadulta repäisty on yhtä pätevä hoitamaan lastasi kuin korkeasti koulutettu lastentarhanopettaja tai lastenhoitajat.

Vierailija
9/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin toivoisin, että lastani hoitaisi jatkossakin Suomea äidinkielenään puhuva, koulutettu ihminen. Tämä on tärkeää jo lapsen kielen oppimisenkin kannalta. Ja muitakin syitä löytyy vaikka kuinka.

Tsemppiä kaikille päiväkodin hoitajille ja pph:lle. Teette tärkeää työtä

!

Vierailija
10/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

;D

Vierailija
11/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein jopa parempia kuin "korkeasti koulutetut". Muutenkaan en ymmärrä, mitä koulutusta lasten hoitaminen vaatii?? Toiset vaan on luonnostaan hyviä lasten kanssa ja pärjäävät kyllä ihan maalaisjärjellä.

Vierailija
12/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä suoraan sanottuna vituttaa, että olen opiskellut yliopistossa kolme vuotta ja palkaksi saan paskan palkan ja huonon arvostuksen. Nykyään melkein kadun ammatinvalintaani, vaikka työstä pääosin tykkäänkin ja lapset on ihania.

Tälle vastaajalle ehdottaisin tutustumista varhaiskasvatustyöhön päiväkodissa, josko sitten sinäkin tajuaisit koulutuksen merkityksen työssä! Ei ole ihan maalaisjärjen asioita vastata isosta ryhmästä, jossa osa on erityisen tuen tarvitsijoita, ylläpitää yhteistyötä koulun ja muiden tahojen kanssa, suunnitella ja toteuttaa pedagogisia projekteja ja tuokioita ja tehdä yhteistyötä enemmän ja vähemmän hankalien vanhempien kanssa. Kyllä siinä tarvii pikkuisen enemmän kuin maalaisjärjen. Ole hyvä ja mene vaikka viikoksi tutustumaan ja vedä joka päivä lapsille oppimistuokio, suunnittele se niin että se on kehityksellinen ja toteuta niin että saat pidettyä ison lauman kasassa vaikka yksi laumasta saisi kohtauksen kesken tuokion.

i]Usein jopa parempia kuin "korkeasti koulutetut". Muutenkaan en ymmärrä, mitä koulutusta lasten hoitaminen vaatii?? Toiset vaan on luonnostaan hyviä lasten kanssa ja pärjäävät kyllä ihan maalaisjärjellä.

[/quote]

Vierailija
13/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös lastenparissa;ja sanon ääneen sen alan epäkohdatki.Lisäksi itse arvostan omaa työtäni ja itsetuntoni on niin hyvä,ettei mua hetkauta puoleen tai toiseen nettikirjottelut tms

Vierailija
14/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostakaa itse omaa ammattianne ylikaiken, siittä se lähtee. Ei minuakaan kiinnosta oman alani haukkujat, aivan sama minulle. Minä rakastan työtäni, teen sen helvetin hyvin joten aivan sama mitä muut ovat mieltä työstäni :)

Itsetuntoa naiset!

Vierailija
15/15 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä vaikk alapsen kielellisen kehityksen kannalta.EN mä ainakaan haluaisi, että mun lapselle puhutaan huonoa suomenkieltä monta tuntia päivässä siinä vaiheessa kun he vasta itse opettelevat kunnolla puhumaan.

Ja isommallekin lapselle on pahaksi, jos jatkuvasti kuulee kieliopillisesti väärin puhuttua kieltä.