Näitä luettuani tein lopullisen päätöksen-
en alakaan perhepäivähoitajaksi. Minä olen erityislastentarhanopettaja ja kotona kaksivuotiaani kanssa. Perhepäivähoidonohjaajaystäväni on houkutellut minua alkamaan pph:ksi, kun haluan vielä olla kotona ja alueella on ihan kauhea pula hoitajista. Mutta en taatusti alakaan hoitamaan lapsia omassa kodissani, kun vanhemmat ovat noin kamalia! Kiitos avusta päätöksen teossa. Ystäväni pph-ohjaaja saa ilmoittaa perheille, että jo valmiiksi puhutut hoitopaikat eivät alakaan syksyllä.
Kommentit (23)
Saavat nekin perheet lapsensa kunnolliseen turvalliseen päiväkotiin.
Nimittäin jos jostain nettikirjoittelusta otat herneen nenään. Jos luotat itseesi ja osaamiseesi, ei tällaisen paskanjauhamisen pitäisi päätökseesi vaikuttaa. Mutta hyvä varmaan näin!
Ystäväni pph-ohjaaja saa ilmoittaa perheille, että jo valmiiksi puhutut hoitopaikat eivät alakaan syksyllä.
ja kesken kesälomakauden heidän pitäisi etsi uudet hoitopaikat. Eikö teillä ole edes mitään irtisanomisaikaa?
Kuulostat todella epäluotettavalta ihmiseltä.
Omat lapseni ( 4 ja 6 vuotta ) vat olleet aina pph:ssa. Toinen lapseni on allerginen ja astmaa sairastava, joten pieni lapsiryhmä on ollut hyväksi hänelle.
Lapset ovat olleet kolmella hoitajalla ja kaikki paikat ovat olleet loistavia. Asioista on sovittu yhdessä ja joustettu puolin ja toisin. Koen, että lapseni ovat kylässä hoitopaikassa ja käyttäytyvät hoitoapaikan ja hoitajan sääntöjen mukaisesti ja kotona taas on sitten omat säännöt. Mutta tottakai peruskäyttäymissäännöt on yhdenmukaiset.
Ei meidän maailma kaadu siihen, jos ei sateella ulkoilla tai jos silloin tällöin syödään purkkihernekeittoa. Lapset viihtyvät hoidossa ja kokevat olonsa siellä turvalliseksi. Ympäristö on virikkeellinen ja kodinomainen, ei liian paljon häliseviä lapsia.
Sinulla on hyvä koulutus ja kokemusta lastenhoidosta, joten varmasti olisit hyvä hoitaja. Kun sopii hoitosuhteen alussa pelisäännöt ja kertoo ne reilusti vanhemmille, ei pitäisi olla kenelläkään valittamista.
Et selvästikkään sovi alalle,jos et tiedä mitä se työ on;on todellaki parempi että harkitset alan vaihtoa.Kuinka kestäsit työtä,kun et kestä nettikirjotuksia?
näköjään tuli vahingossa uudeksi aloitukseksi, tarkoitin tuohon pph-ketjuun.
Mutta tosiaankin, tilanne on se, että kunnassamme on huutava pula sekä perhepäivähoitajista että päiväkotipaikoista. Perhepäivähoitajia on lopettanut toidella paljon- joku on muuttanut toiselle paikkakunnalle, joku on saanut vauvan, osa ehkä on kokenut työn hankalaksi (kukaties juuri vanhempien vuoksi, en tiedä). Perheitä on jonossa ja osa joutuu tällä hetkellä kuljettamaan lapsiaan toiseen kuntaan hoitoon.
Juttelin pari viikkoa sitten pph-ohjaajaystäväni kanssa ja hän houkutteli minua alkamaan pph:ksi. Tietää, millainen olen työntekijänä ja tietää, millainen omakotitalo turvallisine pihoineen meillä on. Mietin asiaa ihan tosissani ja mielelläni lapsia ottaisinkin tähän meille. Mutta myönnän, että eniten minua on mietityttänyt jo ennen tätä pph-ketjun lukemista ne vanhemmat.. Olen tottunut tekemään yhteistyötä myös hyvin hankalien vanhempien kanssa, mutta tuntuu eri asialta tehdä yhteistyötä hankalien vanhempien kanssa työpaikalla kuin omassa kodissa.
Päätökseni perustuu nyt näille seikoille:
-en halua, että minulle tullaan sanomaan, etten saa omassa kodissani olla päästämättä asiakkaita kaikkiin huoneisiin (oma makuuhuoneemme ja etälapsen huone ovat sellaisia, etten niihin laske edes kummilapsia)
-haluan taata miehelleni oikeuden lomailla omassa kodissaan ilman, että joku vanhempi paheksuu sitä
-miehelläni ja lapsellani on oikeus viettää lomaa ja muutenkin omaa elämäänsä oman aikataulunsa mukaan eikä minun asiakkaideni määräämään tahtiin
En siis lainkaan pidä ajatuksesta, että joku vanhempi ei kunnioita minun peheeni elämää ja ratkaisuja. Minusta vanhemmille pitäisi riittää, että heidän lapsensa saavat parasta mahdollista hoitoa VAIKKA siinä ohessa elää omalla tavallaan hoitajan perhe.
Ja noilel perheille ei olla vielä annettu paikkaa, vaan pph-ohjaaja on sanallisesti kertonut, että yksi hoitaja ehkä saattaa olla tiedossa. Mutta nyt ei siis ole.
Miksi hankkia vaikeuksia ja mielipahaa, kun ei ole pakko? Oma koti on kuitenkin niin arvokas paikka, ettei sen rauhaa halua menettää, ellei ole pakko.
olen pph:n asiakas ja täsmälleen samaa mieltä asioista kanssasi. Meitä normaalejakin riittää, luulenpa, että meitä on enemmistö.
Ikävistä jutuista tulee ihmisten kerrottua enempi ja helpommin kuin että hehkuttaa miten upea hoitaja heillä on! Sama on kaikessa ostamisessa. Kun saa huonoa palvelua sana kiirii.
Sovit asioista mahdollisimman hyvin sopimusta tehtäessä!
Meillä oli viimenen silaus kun alkoi kesäloma ja kerroin että lapset on hoidossa osan ajasta kun minä kotona ja mies töissä. Ilmoittivat että heillä on tapa että kun toinen vanhemmista kotona lomalla on lapset hoidossa vähemmän aikaa. Mielenkiintoista sinänsä kun lapsien hoitoaika 6 h, mistä aikaa alkaa vähentämään? Se ymmärrys että lapset menee aamupäivästä syömään ennen unta ja unien jälkeen syö välipalan loppui lyhyeen. Olisi tarttenut viedä lapset hoitoon nukkumaan ja hakea välipalan jälkeen. Täyden päivähoitomaksun kera TIETYSTI.
Musta sun kannattaa ehdottomasti alkaa hoitajaksi jos sitä haluat!
Mutta tee selväksi jos sinulla on jotenkin poikkeavia sääntöjä tai asioita. Koski se sitten ruokaa, ulkoilua, sairauksia tai mitä vaan.
Toisena karuna esimerkkinä voin sanoa että hoitaja kieltäytyi ottamasta lasten erikoislääkärin mielestä hoitokuntoista lasta hoitoon.
Kehui vaan että hae lääkärintodistus työnantajalle toiselta lääkäriltä..
vanhemmille selväksi jo ennen hoitosuhteen aloittamista.
Yleensäkin nuo rutinat tulevat usein siitä että vanhemmilla ja hoitajilla on erilainen kuva juuri esim noista seikoista. Jos asia juteltaisiin selväksi jo heti alussa niin ei tule "yllätyksiä".
-en halua, että minulle tullaan sanomaan, etten saa omassa kodissani olla päästämättä asiakkaita kaikkiin huoneisiin (oma makuuhuoneemme ja etälapsen huone ovat sellaisia, etten niihin laske edes kummilapsia)
-haluan taata miehelleni oikeuden lomailla omassa kodissaan ilman, että joku vanhempi paheksuu sitä
-miehelläni ja lapsellani on oikeus viettää lomaa ja muutenkin omaa elämäänsä oman aikataulunsa mukaan eikä minun asiakkaideni määräämään tahtiin
.
Siis pennut on hoidossa, kun olet itse lomalla?????????!!!!!!! Käsittämätöntä! Miksi ihmeessä olet tehnyt ne lapset?
Jos sinusta av:n paineita purkavat mammat ovat tarpeeksi hyvä otos vanhemmista työtä ajatellen, on syytäkin että jätät hommat tekemättä. Ne katsos kuuluvat täysijärkisille, mene vaikka kallonkutistajalle puhumaan ongelmistasi.
Kiva kun tuomitset ensin.
OSAN lomasta olisin ollut kotona REMONTOIMASSA taloa. Maalipöly ei tee hyvää lapsien keuhkoissa.. Mielestäni ihan järjellinen syy miksi lapset hoidossa osittain oman lomani, miehen kesäloma osittain eriaikaan joten lapsilla olisi ollut pitkä loma kuitenkin.
Tollaset asiat KUULUU kertoa sopimusta tehtäessä. Ihan vaikka sillä etten olisi alunperin valinnut heitä.
11
Olen ammatiltani lastentarhan opettaja, mutta kun omat lapset ovat pieniä, en ole halunnut mennä töihin. Nyt kun oma kuopus täyttää syksyllä kaksi, niin kunnan perhepäivähoidon ohjaaja on hirveästi alkanut houkutella minua perhepäivähoitajaksi. Meidän kunnassa on hirveä pula hoitajista. Ja toisaalta se houkutteleekin, mutta...
Hankalien vanhemipen kanssa minä olen tottunut työskentelemään jo päiväkodissakin, mutta jotenkin arveluttaa antaa omaa kotia ja omien lapsien tavaroita hoitolapsien käyttöön. Ja jotenkin se on arempi asia, jos joku tulee huutamaan ja valittamaan esim tilojen käyttöä täällä minun KODISSANI kuin jos se tapahtuu päiväkodissa.
että en perusta päätöstäni pelkästään näihin kirjoituksiin täällä, vaan TIEDÄN itsekin henkilökohtaisesti, että näitä vaikeita vanhempia on todella paljon. Olen toiminut ammatissani 13 vuotta ja joka vuosi mahtuu mukaan useampi vanhempi, jotka valittavat milloin mistäkin turhasta. Se olikin suurin syy, miksi alunpreinkin pyysin pph-ohjaajalta miettimisaikaa, muuten olisin luvannut saman tien. Nyt näitä lukiessani nuo hankalat vanhemmat ovat palautuneet niin elävästi mieleen, että oikeasti en enää edes harkitse sitä vaihtoehtoa, että ottaisin jonkun arvostelemaan minun kotiani tai minun perheeni elämää. Työpaikalla kestän sen hyvin, mutta en halua altistaa sille omaa perhettäni.
ap
Kaikki sujui tosi hyvin. Yks ainoo viikko oli kurja, kun hoitaja oli sairaslomalla ja lapset meni erille hoitajalle. Siellä oli jotain sellaisia sääntöjä, joita en oikein hyväksynyt. Kuten että uninallea ei saanut tuoda sängystä pois (lapsi olis tarvinnut vähän turvaa oudossa paikassa) ja että perheen koululainen mässytti karkkia siinä pienten nähden (hoitolapset ei tietenkään karkkia saaneet). Minusta kuuluis jo hyviin tapoihin (vaikka poika omassa kodissaan olikin), että ei mennä toisten näkösälle herkkuja syömään, kun tietää, ettei ne muut niitä saa. Ajattelin kuitenkin, että kyllä me tää viikko selvitään, vaikka lapset itkikin autossa aamuisin, ettei halua mennä sinne, enkä edes valittanut sille hoitajalle mitään. Sen säännöillähän siellä mennään. Joillakin vaan on tuuria, kun saa mieleisensä hoitopaikan. Mikä on toiselle mieleen, ei välttämättä ole toiselle.
Ajattele sinäkin niin, että se on teidän koti, jossa teidän säännöt. Kerrot ne vanhemmille heti alussa. Jos eivät tykkää, niin vaihtavat hoitopaikkaa. Luultavasti kuitenkin lapset ( jos kohtelet heitä kuin omiasi) viihtyy teillä niin hyvin, etteivät vanhemmat halua vaihtaa huonompaan paikkaan.
Noin ailahtelevaisen ja epäluotettavan sekä "herkkähipiäisen" henkilön ei kannata olla ihmissuhdeammatissa (varsinkaan lasten kanssa). Toivottavasti löydät oman urasi jostain muualta.
Näille äideille on varmaan ihan se ja sama, kuka heidän lastaan hoitaa!
Itse olen myös hoitovapaalla oleva lastentarhanopettaja ja samassa tilanteessa kuin sinäkin. Minua on pyydetty jo useampaan otteeseen ryhtymään perhepäivähoitajaksi, mutta huonon palkkauksen ja tämän järkyttävän aliarvostuksen vuoksi sanon: ei kiitos!
näillä jutuilla menetämme monta hyvää hoitajaa ja saamme jonottaa paikkoja...
että ap:n mies on pistänyt hanttiin ja kovasti...
Oikeasti, hiukan huvittavaa, miksi oletat että ne sun tulevien hoitolasten vanhemmat olisivat kamalia jos av-plastalla jotkut mammat ovat? Onhan täälläkin myös toisenlaisia.