Sectioarpi ja toinen raskaus, ongelmia?
Eli onko sinun sectioarpesi aiheuttanut ongelmia ja harmaita hiuksia toisen raskauden ja synnytyksen kohdalla? Oletko pystynyt section jälkeen synnyttämään ihan normaalisti alateitse?
Kommentit (4)
Sillä vaan kysyn kun minulla haava pystysuunnassa ja olen kuullut että toisilla haava ei kestä alatiesynnytystä esim.
Harvinaista, ettei kestäisi. Kokemustakin on.
Ensimmäinen sektio tehtiin 14 vuotta sitten ja sen jälkeen sain kaksi lasta ihan normaalisti alakautta. Sektion ja seuraavan synnytyksen väli oli kaksi vuotta. Mitään haittaa arvesta ei ollut. Toinen sektio tehtiin kolme vuotta sitten samaan pystyviiltoon, jolloin arpikudosta poistettiin. Nyt arpi on paljon siistimpi kuin ensimmäisen sektion jälkeen.
sektio pian 4 vuotta sitten. Itsekin olen miettinyt arven kohtaloa. Nyt rv 20, eikä vielä suurempia ongelmia. Pystyarpi tosin vähän haittasi ultrassa, kun aiheutti katvealueen kuvaan. Ei pitäisi kuulemma haitata muuten raskauden edetessä, lopussa saattaa vähän venyä leveyssuunnassa. Rv 30-32 arvioidaan ultrassa arven kestävyys ja tehdään synnytystapa-arvio. Siitä lähdetään, että alakautta pakerretaan :)