Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vaaraa ettei maito nouse??

Vierailija
17.01.2006 |

Esikoista odottaessa rinnat tihkuivat jo puolivälistä raskautta välillä maitoa, ja rakastellessa aina! nyt ei ole tullut tipan tippaa, vaikka rv 36 ja risat. Olenko ihan hölmö kun edes mietin nouseeko maito ollenkaan rintoihin? Ja vähän pelottaa onko se samanlaista kuin esikoisella, jonka kanssa istuin tuntitolkussa tissi suussa ja imetin rinnat verillä eikä maito silti noussut kunnolla kuin vasta pari viikkoa synnytyksestä... Enää en samaan suostu, niin ahdistavaa se oli! Onko mulla toivoa muusta???

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, tihkuuko rinnoista kolostrumia raskauden aikana ja kuinka paljon, ei kerro mitään tilanteesta vauvan syntymän jälkeen. Raskauden aikana nuo hormonit heittelevät ja niistä ne maidon tihkumisetkin johtuvat. Jos haluat, voin etsiä sulle sen hormonin nimenkin mikä tohon vaikuttaa, mutta ehkä pärjäämme ilman sitäkin nyt ;-)

Kun vauvasi on syntynyt, voit vaikuttaa maidon nousuun ja imetyksen käyntiin lähtemiseen! Jos synnytys menee hyvin ja vauva voi hyvin, panostakaa ensi-imetykseen. Vauva osaa itse hamuta rinnalle, hän suorastaan ryömii sitä kohti. Se on vauvan vaisto! Ensi-imetys tapahtuu kiireettömästi synnytyssalissa heti vauvan synnyttyä.

Sen jälkeen pidä vauvaa mahdollisimman paljon lähelläsi. Ihokontaktissa siis. Nukkukaa vierekkäin, pidä vauvaa mahdollisimman paljon viekussa ja sylissä ja vaikka ihan paidan alla. Tämä paitsi tuo tietenkin turvaa pienokaiselle, auttaa sinun rintojasi käynnistämään maitotehtaan =) Vastasyntyneen pitäisi käydä rinnalla ainakin 3 tunnin välein! Käytännössä on sitä parempi mitä useammin vauva rinnalla käy. Hän saa sieltä arvokkaita kolostrum-tippoja jotka ovat ravintoarvoltaan oikeita superpähkinöitä ;-) Eli vaikka sitä tulee vähän, niin se on tujua tavaraa. No, tämän varmasti tiesitkin.

Kun vauva käy rinnalla, niin siitä se maidonnousu pikku hiljaa käynnistyy. Mitä enemmän pidät vauvaa lähelläsi ja mitä useammin hän syö, sitä " rauhallisemmin" tutkimuksien mukaan maidonnousu tapahtuu. Sehän voi olla aika kivuliastakin jonkin aikaa, tuntuu että tissit räjähtävät. Jos asiassa käy niin, pyydä synnäriltä kylmät kaalinlehtikääreet rintaliivien sisään.

Eli se tuttu ohje: imetä, imetä, imetä. Älä lannistu edellisen imetyksesi alkuhankaluuksien takia, sillä tämä on uusi vauva ja uusi imetys.

Turhaa lisämaidon antamista olisi alkuhetkinä vältettävä. Eli tietenkin lääketieteellisestä syystä se on paikallaan, ja joskus esim. väsynyt vauva jaksaa paremmin imeä äidin rintaa jos on saanut pikku tujauksen lisämaitoa alkuenergiaksi. Jos lisämaitoa annetaan, niin hörppyytä mukista (synnärillä helpoiten käy niistä pienistä lääkeannostelukipoista, tietävät kyllä siellä) tai vaikka lusikalla. Ei tuttipulloa herkässä alkuvaiheessa, sillä vauvan olisi opittava oikea imemisote rinnasta. Tuttipullo saattaa joillakin vauvoilla häiritä sitä ja kenties pilata koko imetyksen. Jos lisämaitoa annetaan, niin anna 5-10 millilitraa ja sitten rinnalle. Ihan pieni annos riittää.

Myöskin on tärkeää itse hieman avittaa, jos vauvan imemisote ei meinaa mennä kohdalleen. Pyydä ohjausta synnärillä ollessasi! Pyydä jokaiselta kätilöltä joka luonasi käy! Kunnes löydät sellaisen kätilön joka osaa auttaa sinua.

Minusta voisit myös kirjata jo etukäteen esitietolomakkeeseen toiveesi imetyksen suhteen. Vaikka niin, että toivot imetysohjausta ensi alkuun. Toinen sairaalaan liittyvä juttu on mielestäni, että jos olet vähänkin epävarma tilanteesta, niin sairaalasta ei kannata kotiutua ennen kuin maito on noussut. Lähdet sitten kun tunnet olevasi turvallisella maaperällä imetyksen suhteen.

T. yksi imetystukihenkilö joka toivottavasti osasi vähän auttaa

Vierailija
2/3 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko sanoa, miksi mulla ei maitoa noussu koskaan kunnolla rintoihin? Mulle ei koskaan kukaan ole osannu selittää sitä ja vieläkin ahistaa, vaikka lapsi on jo 1-vuotias ja terve tyttönen.

Mä ravasin loppujen lopuksi kuin päätön kana ympäriinsä tarkistuttamassa imuotetta ym. mutta mikään ei tehonnu. Lapsi parka huusi kuin syötävä nälissään. Olihan sille sitten pakko antaa lisämaitoa, kun ei siitä mitään tullu.

Kun edes tietäisin, mistä tämä johtui...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Osaatko sanoa, miksi mulla ei maitoa noussu koskaan kunnolla rintoihin? Mulle ei koskaan kukaan ole osannu selittää sitä ja vieläkin ahistaa, vaikka lapsi on jo 1-vuotias ja terve tyttönen.

Mä ravasin loppujen lopuksi kuin päätön kana ympäriinsä tarkistuttamassa imuotetta ym. mutta mikään ei tehonnu. Lapsi parka huusi kuin syötävä nälissään. Olihan sille sitten pakko antaa lisämaitoa, kun ei siitä mitään tullu.

Kun edes tietäisin, mistä tämä johtui...

Voi kurja =( Ikävä kyllä en osaa vastata tähän, varmaan arvelitkin että ei sitä vastausta kysymykseesi minultakaan tule jos kerran kaikkesi teit eikä syytä imetyksen epäonnistumiselle löytynyt.

Tuossa äskeisessä viestissäni jo kirjoitinkin niistä mekanismeista, miten maito nousee. Ehkä teille on vaan käynyt niin, että liian monta tekijää on ollut imetyksen onnistumista vastaan. Tai sitten on tietenkin mahdollista sekin, että maidon nousulle oli kohdallasi jokin fysiologinen este. Se on hyvin harvinaista mutta ei mahdotonta.

Minusta kuulostaa siltä, että teit aikanaan kaikkesi. Armahda itseäsi äläkä enää ahdistu asiasta. Sinulla on terve pieni tyttö, ja olet hänet hyvin ruokkinut vaikka et äidinmaidolla niinkuin olisit halunnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi