Minkä ikäisenä sinulla alkoi menkat?
tuli vaan tuosta yhdestä ketjusta mieleen.... minulla alkoi sinä kesänä kun täytin 10v... ja olipa kauheaa se!! kellään muulla ei alkanut vielä seuraavana vuonnakaan niin olinpa oikea friikki silloin kavereiden seurassa! =D myöskin rintani kasvoivat tosi aikaseen....ja kaverit tirskuivat!
nimim. nykyisin lähes täysin rinnaton =D
Kommentit (29)
Vasta yläasteella hätinä a-kuppi.. nyt b/c..
muistan kun ala-asteella uintikerroilla piti opettajalle viedä äitin kirjoittama lappu että miksi ei osallistunut tällä kertaa uintiin... sitten istuin siellä sivussa penkillä eikä ollut flunssaa ei mitään... noh, kaikkihan tietty arvasivat mistä oli kyse! =D ja voi että sitä häpeää kun joutui menemään saunaan viimeisenä.. piti laudeliinalla rintamustaan peitellä jotenkin... voi niitä aikoja!! nyt niille osaa jo nauraa mutta silloin ei paljon huvittanut! =)
oli hirveätä.
äiti sitten alkoi mulle puhumaan 16-vuotiaana hyvin nolona että " tiedätkö kun tyttö tulee tiettyyn ikään niin mitä tapahtuu" ja minä sanoin että äiti mulla alkoi 3 vuotta sitten, sen jälkeen ei ole mitään näistä asioista puhuttu.
Olimme tulossa perheen kanssa ' euroopankierto' kesälomalta. Ja ensimmäiset kuukautiset alkoivat Tukholma-Turku laivalla.
Olen vm 1980 ja äiti kertoi minulle menkoista kun olin 9v ja samana vuonna kerrottiin myös koulussa. En ollut järkyttävän paniikissa asiasta. Miten te, jotka ette ole kertoneet äidille, olette saaneet siteitä yms?
Haukkumanimi oli tietysti " lauta" .
äiti kyseli 16-vuotiaana ja jolla oli alkanut 3 vuotta aiemmin.
ei mulla ollutkaan siteitä, iskin aina vessapaperia alushousuihin jotka onneksi pitivät vuodon.
minulla on aina ollut tosi niukkaa vuotoa ja menkat kestänyt 2 päivää maksimissaan.
sitten alkoi vessan kaappiin ilmestyä siteitä.
olisi pitänyt kertoa äidille mutta en kehdannut, äiti on aina ollut minulle niin vieras ihminen.
nykyään minua hävettää käydä gynekologilla ja jopa puhua miehelleni ko. aiheesta, toivon ettemme saa ikinä tyttölasta jotten joudu kertomaan näistä asioista!
oletko kyllä häveliäin ihminen, jonka olen tavannut! :D
mun menkkoja ei mitkään vessapaperit ois hillinneet ees 11-vuotiaana. Onneksi sitte samana vuonna Always rantautui Suomeen....
En käy saunassakaan kuin mieheni kanssa ja minua hävetti hakea nakuna vaatteet huoneesta, jossa oma vastasyntynyt lapseni nukkui. (ettei se nää ja saa traumoja ;D )
tätä se liian ankara kasvatus tekee!!!
27
Olihan se aika hämmentävää. Äitikään ei ollut ehtinyt valistaa mua vielä menkoista. Alkuun tungin wc-paprua, mut äiti ilmeisesti huomas likaset pikkarit pyykkikorista (yllätys yllätys :) ) ja piti pikku luennon menkoista ja kerto missä on wc:ssä siteitä. Ja mulla hävetti aivan valtavasti! :D
ja jo nykyisenkin lapsesi takia!! oletan että on poika..?
ei se kuule ole pojallekkaan terve naisen malli, kun itseään häpeilee. entäs jos poikasi alkaa pitää naisia jotenkin likaisina, ja naisen alapäätä likaisena? tuleekos hyvä mies naiselle?
ja ap:n kysymykseen:
olin juuri täyttänyt 11, alkoivat leirillä. otti päähän!!!
Mulla ei ole jäänyt mitään traumoja, vaikkakin ne ekat kuukautiset eivät olleet kivat, koska satuin olemaan lomamatkalla juuri silloin, enkä edes oman perheeni kanssa, eikä ollut ketään aikuista tms. matkassa, jolle olisin voinut/kehdannut kertoa, että kuukautiset alkoi. Valittelin siis mahakipua, ja muut luulivat, että minulla oli mahatauti, kun ravasin vessassa koko ajan...
Kun pääsin kotiin, kerroin äidille, joka oli ymmärtäväinen, ei tehnyt asiasta sen kummempaa numeroa, näytti missä hänellä on siteitä, jos tarvitsen, ja käski aina vaan sanoa, kun haluan siteitä tai muita sellaisia juttuja, niin perheen muitten ostosten kanssa ostetaan samalla.
Olen tiennyt kuukautisista noin 4-vuotiaasta, äidiltä kuullut, että ei olleet yllätys.
Vierailija:
ja jo nykyisenkin lapsesi takia!! oletan että on poika..?ei se kuule ole pojallekkaan terve naisen malli, kun itseään häpeilee. entäs jos poikasi alkaa pitää naisia jotenkin likaisina, ja naisen alapäätä likaisena? tuleekos hyvä mies naiselle?
kaipa ne koulussa kertoovat. en kehtaa mennä terapiaan ;D
27
Ei ikinä ollut mikään nolo asia, en ymmärtänyt täysillä hävetä edes silloin, kun joskus koulussa alkoi äkkiarvaamatta ja meni läpi housuista... En kehdannut lähteä vessaan kesken tunnin! Ajattelin kai jotenkin että ei kai kukaan mitään huomaa, ei ne mua katso muutenkaan... ;) ei kyllä toisaalta kukaan ainakaan mitään kuittaillut.
Yllättävää huomata että niin monella alkanut 11v! Itse pidin 13v aikaisena/normaalina aikana alkaa. Hui, onneksi ei itsellä alkanut aiemmin!
olin niin kakara 11-vuotiaana, etten olisi kehdannut kertoa äidille! aika monella alkanut jo 11v...
ja meidän luokalla ei ollut kuin yksi toinen tyttö jolla alkoi myös niin myöhään.Ehdinkin jo hätäillä , että eikö ne ala ollenkaan.
Pojat myös kiusasivat rinnattomuudesta haukkuen laudaksi.
Kerran tuli kesällä kun olin 15 ja seur kerran 16 v, jolloin alkoivat suht säännöllisesti.
Muutenkin näytin 12-vuotiaalta ;).
Nyt kun kärsimme lapsettomuudesta (miehen sperman takia) ja ollaan hoidoissa, lohduttelen itseäni sillä, että ehkä vaihdevuodetkin sitten tulevat keskimääräistä myöhemmin ja tehokasta peliaikaa on vielä jäljellä... Olen nyt 34 v ja vauvankaipuu on kamala. (yksi lapsi on ilonamme :))
Vierailija:
Kerran tuli kesällä kun olin 15 ja seur kerran 16 v, jolloin alkoivat suht säännöllisesti.
Muutenkin näytin 12-vuotiaalta ;).Nyt kun kärsimme lapsettomuudesta (miehen sperman takia) ja ollaan hoidoissa, lohduttelen itseäni sillä, että ehkä vaihdevuodetkin sitten tulevat keskimääräistä myöhemmin ja tehokasta peliaikaa on vielä jäljellä... Olen nyt 34 v ja vauvankaipuu on kamala. (yksi lapsi on ilonamme :))
Tisseistä tietoakaan ja menkatkin alkoi 15 vuotiaana vasta.