vauvani puklaa usein...mikä avuksi??
Elikkäs vauvamme on reilun 5kk, rintamaidolla oli 4,5kk ikäiseksi saakka, kunnes tuli ensimmäinen hammas,jolloin tissin syönti loppui kokonaan
olemme käyttäneet rinnan lisäksi NAN-maitoa ja kokeillut tutteliakin mutta silloin se ei tytölle kelvannut.
Usein syönnin jälkeen oli sitten perunaa tai maitoa niin puklaa vähäsen. Aina ollut kova pulauttelemaan...
Nyt muutaman kerran oksentanut...(yleensä silloin kun ei ole röytäissyt..) n. puolituntia maidon juonnin jälkeen.
mietin että mistä johtuu..onko kellään kokemusta vastaavasta???
voisko olla et syö liikaa maitoo tai sitä refluksi vikaa??
auttakaa mua...
hilppo ja vaavi
Kommentit (8)
kakka tulee n. kerran päivässä yleensä, joskus useammin... saattaahan se liittyäkkin siihen. en vain ole tarkemmin seuraillut siltä kantilta.
allergioita ei meillä kummallakaan vauvan vanhemmilla ole, eikä oikeen lähisukulaisillakaan, joten siihen en oikeen jaksaisi uskoa ( vaikka ihan mahdollinen ajatus onkin)
lääkärissä en ole tämän takia käynyt, koska YLEENSÄ se päivittäinen puklaus on niin pientä, että en usko sen olevan vaarallista.
onko kellään kokemusta, olisiko jostakin lääkkeestä esim sitten apua tähän vaivaan?
Tuttia ei vauvamme ole oppinut syömään, joten ne ovat vain harvoin käytössä ja kaikki tuttipullotkin ovat niin MAM ultivent pulloja ns. koliikkivauvoille. (ei ole tyttö ruvennut muista syömään)
joten ilmaakaan ei pitäisi kovin hirveästi mennä.
vinkkejä ja ehdotuksia ja mielipiteitä asiasta otan mielelläni vastaan...
hilppo
Meillä oli sama ongelma. Poika (kohta 1 v.) pulautteli yli puolivuotiaaksi monta monta kertaa päivässä, lähinnä maitoa, mutta myös kiinteiden jälkeen. Ne alotettiin 4 kk iässä. Poika sai Tuttelia, ja pulautteli kyllä NANitkin, kun joskus kokeiltiin, josko merkin vaihto auttaisi. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että pulautteluun ei välttämättä tarvita mitään erityistä syytä: meillä saatettiin pulautella ihan yhtä lailla röyhtäilyn tai kolmen tunnin unien jälkeen... Poika siis röyhtäisi aina kunnolla ruoan jälkeen, muta saattoi silti pulauttaa ihan milloin tahansa ja vaikka kuinka hirveän määrän. Neuvolassa sanottiin vaan, että jos ei kaaressa oksenna ja rajusti ja jos paino nuosee, niin ei siinä mitään. Poika kasvoi hienosti, ja pulauttelu loppui sitten noin 7 kk iässä. Nyt ei ole pulauttanut kuukausiin.
Koeta siis vaan jaksaa sitä pyykkäystä...:)
kiitos vastauksista... on hienoa kuulla että myös muilla on vastaavaa =)
Eihän se niin vaarallista ole vaikka pulautteleekin mutta ikävää kyllä jos tuolla kaupungilla ja kaupassa aina puklut valuvat suunpielistä.. minäkun kuuluun niihin äiteihin, jotka vaihtaa lapselle vaatteet heti ensimmäisen pienen pulautuksen jälkeen. Tykkään että tyttö on siisteissä vaatteissa, puhtaana. kotonakin. vaikka olisin ainut joka tyttöä katselee ;)
eli ei kai se auta kun pyykätä menemään..sitä kyllä riittää tällä vaatteen vaihdon määrällä mutta itse itselleni työtä teen. Ihan joka kerta ei välttämättä tarvis vaatteita rynnätä vaihtamaan mutta kaikki tyylillään ;)
eli meillä on tyttö nyt n. 3,5 kk ja edelleen pukalilee. Toisina päivinä vähemmän ja toisina enemmän. Noin 3 viikkoa sitten aloin antamaan Rela- tippoja, jotka ehkä hieman mielestäni helpottivat mahan toimintaa ja pukaliluakin on ollut vähemmän, jos vaan ne tipat ovat ehtineet vatsaan asti etteivät ole pukluna tulleet ulos.
Mulle neuvoivat pitämään lasta mahdollisimman pysytyssä syönnin jälkeen aika pitkään 15-30 min, jos vaan jaksaa. Ja meillä on vauvan sängyn pääpuolessa sanakirjat nostamassa asentoa ylemmäs sekä vielä tyynyt korottamassa asentoa entisestään sängyssä. Auttavat jonkin verran.
Pyykkiä tulee hirveästi mutta sille ei mahda mitään, kyllä se pukalilu siitä aikanaan loppuu. Tsemppiä
Ehkä kuitenkin kannattaa miettiä sitä maitoallergian / yliherkkyyden mahdollisuutta. Meillä on kohta 7 kk vanha tyttö, joka on tosi herkkä maidon proteiinille. Saa kiinteiden lisäksi vain rintamaitoa eikä ole korvikkeita koskaan juonut, ja pulauttelu ja oksentelu pysyy kurissa niin kauan kuin äiti jaksaa olla käyttämättä maitotuotteita. Eikä minulla tai miehellänikään ole allergioita. Ja tuo maitoallergia TAI sitten ihan pelkkä yliherkkyys maidolle on kumminkin tosi yleistä, mulle joskus sanottiin neuvolassa, että suurin osa vauvojen masuvaivoista vältettäisiin, jos äiti ei käyttäisi maitotuotteita, tiedä sitten onko totta, mutta näin väittivät. Toivottavasti kyse ei ole tästä vaan muuten vain -pulauttelusta, mutta ehkä kannattaa kokeilla vaikka apteekin tutteleilla ja jättää maitotuotteet pois vauvan ruoista? Alituinen pulauttelu kun kuitenkin rasittaa ruokatorvea ja jos kyse on yliherkkyydestä, ei pikku masukaan silloin hyvin voi maitoa saadessaan:-( Tsemppiä pyykinpesuun!
Meidän 3 kk pulauttelee, mutta selkeästi auttaa kun syönnin jälkeen pitää pystyssä ainakin 15 minuuttia. Sitteri on kätevin tähän hommaan.
Meillä on 6 vkonen ja puklaa aivan mahdottomasti. Täysimetän, mutta ollaan silloin tällöin annettu äidinmaitoa tuttipullosta (ultivent), silti lentää. Äskenkin tuli kunnolla puklia vaikka syönnistä tunti aikaa. En tiedä sitten syökö itsensä ähkyyn ja pulauttaa ylimääräiusen pois. Johtuu varmasti myös hotkimisesta (mulla tulee maitoa välillä suihkuamalla). Lapsilla on kuulema paljon eroa tän suhteen ja anoppi kerto et mies on kans vauvana ollut kova pulauttelija. Olalla pitäminen eikä välttämättä rööhtäisykään ole ehkäissyt oksennusta. Maitoallergiasta varmaan tulis vatsaoireita ja poika huutais, mutta meillä vaan ähistään ja öristään ja rauhotutaan kun päästään pystyasentoon. Maitohappobakteerejakin olen syöttänyt, mut niistä ei ainakaan apua ole. Meillä vatsa näyttäs toimivan peräpään osalta hyvin.
Uskon, että puklaus johtuu enimmäkseen siitä että röyhtäiseekö vauva. Meillä on 2,5 kk ikäinen poika joka todella paljon oksentaa maitoa ( rintaruokinnalla). Siis ei ole pulauttamista vaan ihan oksentamista. Kävin lääkärissä ja lääkäri sanoi, että refluksi on kyseessä jos oksentaminen alkaa heti syönnin jälkeen ja yltyy sen jälkeen ihan mahdottomasti. Meillä ei ollut kyseessä sitä vaan sanoi, että jotkut vaan ovat herkempi vatsaisia kuin toiset. Puklautteluun saattaa ehkä viitata myös maitoallergia. ( Ehkä olen väärässä.. )
Miten tulee kakka? Olen huomannut että jos meidän pojalla ei kakka tule niin sitten pulautellaan enemmän..
Kipe