Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilykypärä pelasti lapseni hengen!

Vierailija
31.10.2007 |

Lapseni jäi tänään pyörällä ajaessaan auton alle. Autolla vauhtia 40 km/h ja lapsella se mitä nyt 9- vuotias saa vauhtia.

Jälki oli pahaa, poika verinaarmuilla, mustelmilla, jalasta luu murtunut ja aivotärähdys. Autosta keula tohjona ja tuulilasi sisällä.

Poika on nyt hengissä vain siksi, että hänellä oli pyöräilykypärä päässään! Tosin se kypärä on nyt viitenä palasena, mutta tehtävänsä suorittanut, suojannut ihmishenkeä.

Haluan sanoa kaikille teille äideille, että älkää ikinä antako lapsenne ajaa pyörällä ilman kypärää! Ette ikinä usko kuinka kiitän luojaa siitä, että lapseni on elossa vain siksi, että olen jaksanut vuosia tämän asian kanssa taistella.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuisin näen parvekkeeltani pimeän aikaan kun pieniä lapsia menee kouluun, harvalla on kypärä, pyörässä ei ole valoja eikä lapsilla mitään heijastimia. Itsekseni ajattelen ,miten vastuuttomia vanhemmat todella voivat olla ja välinpitämättömiä omia lapsiaan kohtaan

Vierailija
22/51 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13/18 typerä koiravideo ilmoitettu poistoon

Musta se oli hauska :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä silti kypärää. Noloa käyttää kypärää.

Vierailija
24/51 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noloa vammautua kun kaatuu pyörällä

Vierailija
25/51 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole yhtään sen nolompaa kuin autossa käyttää turvavyötä. 

Vierailija
26/51 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsempit pojallesi myös täältä! Hän on fiksu poika, koska on älynnyt käyttää pyöräkypärää, vaikka kaikki kaverit eivät luultavasti pyöräkypärää käytäkään. Mielestäni pyöräkypärän pitäisi olla pakollinen Suomessa ja miksipä ei kaikissa EU-maissa.

Lastenklinikalla kuulostaa olevan ihana henkilökunta! Tuhat sydäntä heille!!!

Vierailija
27/51 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien pilipalikeskustelujen seassa tämä on oikeasti tärkeä aihe. Liian paljon näkee vielä ihmisiä ilman pyöräilykypärää. Ja tosiaan: hulluuden huippu on näky, jossa turvaistuimessa istuu lapsi vöissä ja kypärässä, mutta isä tai äiti ajaa ilman kypärää. 

Vierailija
28/51 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien pilipalikeskustelujen seassa tämä on oikeasti tärkeä aihe. Liian paljon näkee vielä ihmisiä ilman pyöräilykypärää. Ja tosiaan: hulluuden huippu on näky, jossa turvaistuimessa istuu lapsi vöissä ja kypärässä, mutta isä tai äiti ajaa ilman kypärää. 

Liian paljon näkee joo pyöräilijöitä ilman kypärät.

Vierailija
29/51 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska juttu kun aikoinaan yli 10v sitten ostin ensimmäisen pyöräni sitten lapsuusaikojen, niin pyöräkauppias kauppasi siihen kaiken maailman juomapullot ja hilavitkuttimet mutta kypärä ei käynyt mielessä.

Vierailija
30/51 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär 10v ajoi kovassa vauhdissa pyörän eturenkaan asfaltissa olleeseen kuoppaan ja lensi tangon yli muutaman metrin, niin että pää osui ensimmäisenä asfalttiin. Kypärä railoilla, mutta tyttö paria naarmua vaille ehjä. Silloinkin sanoivat, että kypärä pelasti.

Vierailija
31/51 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki?

Vierailija
32/51 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tytär 10v ajoi kovassa vauhdissa pyörän eturenkaan asfaltissa olleeseen kuoppaan ja lensi tangon yli muutaman metrin, niin että pää osui ensimmäisenä asfalttiin. Kypärä railoilla, mutta tyttö paria naarmua vaille ehjä. Silloinkin sanoivat, että kypärä pelasti.

Minulle sattunut ihan sama, naarmuja mustelmia ja päänsärky. Kypärä halki edessä... lääkärit sanoi että onneksi se oli päässä.

Vierailija
33/51 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sattunut ihan sama, naarmuja mustelmia ja päänsärky. Kypärä halki edessä... lääkärit sanoi että onneksi se oli päässä.

Kypärässä oli edessä vain yksi railo, mutta kypärän sisukset oli muutaman neliösentin palasina. Silloin mulle kerrottiin, että kypärän kuuluukin toimia noin: hajottaa iskun voima kypärän sisuksiin niin että voima ei kohdistu päähän. 

Vierailija
34/51 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä jäbä jäppää, skill issue jos delaa pyöräilessä legit

Vierailija
35/51 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, kun monet aikuiset ajavat ilman kypärää. Alla  voi olla usean tuhannen euron sähköpyörä, mutta ei muutaman kympin kypärää.

Kypärättömät pyöräilijät perustelevat ratkaisuaan sillä, että eivät aio ajaa kolaria. Samaa logiikkaa voisi soveltaa, jos ei käytä autossa turvavyötä: en aio joutua onnettomuuteen.

Vien lapseni usein pyörällä päiväkotiin. Kerran olin laittanut lapsen istuimeensa ja olimme lähdössä, kun tajusin, että eihän minulla ole kypärää päässä. Oli nimittäin yhtä alaston olo, kuin autossa ilman turvavyötä olo. Mietin, jaksanko ottaa kypärää enää sisältä, kun olisi mennyt hankalaksi, kun lapsi on jo kyydissä ja matkaa päiväkotiin alle 1 km, mutta en halunnut ottaa mitään riskiä ja hieman hankalaa se kypärän saaminen oli, mutta hankalampaa olisi kasvattaa lasta mahdollisen onnettomuuden jälkeen. En muista, oliko se juuri sama aamu, kun meinasimme jäädä kolmion takaa tulevan auton alle.

Mieheni ei käyttänyt kypärää pyöräillessään kuin vasta sitten, kun olin raskaana ja pakotin. Ihan sama vaikka kuinka hyvin hän ajaisi tai ennakoisi liikennettä ja edestakainen matka olisi 3 km kauppaan, kun ei tuolla voi valitettavasti luottaa muihin tiellä liikkujiin: minähän en leskeksi ala, jos se on jotenkin estettävissä. Siitä lähtien mies on käyttänyt kypärää lyhyilläkin matkoilla, vaikka saattaa unohtua pari kertaa vuodessa ja huomaa vasta pysäköidessään pyörää.

Vierailija
36/51 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodessa pelastuisi pyöräilijän 5-10 henkeä, jos kypärä olisi pakollinen.

Vierailija
37/51 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuodessa pelastuisi pyöräilijän 5-10 henkeä, jos kypärä olisi pakollinen.

Miksei poliisit sakota pyöräilijöitä jotka ei käytä kypärää

Vierailija
38/51 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdithan myös omasta henkisestä hyvinvoinnistasi: Oma lapseni sai pienenä kurkkuunsa isohkon perunan palasen ja toimin tilanteessa rauhallisesti ja sain ruuan irtoamaan hyvien ensiaputaitojen avulla(tulivat selkäytimestä, käynyt useamman EA-kurssin elämän aikana, napautin selkään muutamia kertoja-ei auttanut-lapsi etukumaraan- Heimlichin otteella peruna tuli lattialle). Jälkikäteen vielä aikojen päästä jossain tilanteissa, tuli muutama kauhea tunnetila, kun hirvitti ajatus, jos lapsi olisikin tukehtunut ruokaan. Asiasta on hyvä puhua ja käydä läpi.Hyvä, että jaoit kokemuksenne tänne, jospa esimerkki lisäisi kypärän käyttöä.

Vierailija
39/51 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, huomasin vasta, että aloitus v.2007. No hyvä muistutus pyöräilykypärän käytön tärkeydestä.

-edellisen viestin kirjoittaja

Vierailija
40/51 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon vaan vanha keskustelu mutta tärkeä aihe edelleen. 8 luokkalainen lapseni käyttää kypärää mutta kuulemma vain 3 heidän luokiltaan käyttää kypärää. Puhutaan kumminkin yli 100 oppilaasta. Mun siskon lapsen hengen pelasti kanssa aikoinaan kypärä joten meillä käyttää kaikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän