Jyväskylä asuinpaikkana?
Minulle on tarjottu töitä kahdesta paikasta ja toinen sijaitsee Jyväskylässä, lähellä keskustaa. Asumme tällä hetkellä Helsingissä (minä, mies, taapero) ja kalliit asumiskustannukset ottavat päähän, mietin pitäisikö muuttaa...työtehtävät ovat yhtä "hyviä" lähes kaiken suhteen, palkka on vähän pienempi jos muutamme, mutta eikös asuminenkin olisi halvempaa..?
Ottaisin mielelläni kokemuksia ja mielipiteitä vastaan Jyväskylässä asumisesta!
Ps. Mies tekee töitä enimmäkseen etänä, eli sekään ei olisi este.
Kommentit (43)
Ei täällä ole mitään...erikoista. Mutta ei mitään pahaakaan. Ihan hyvä paikka ja annan arvosanaksi 8.0. t: 26 vuotta asunut
Mites taapero? Joko se on Jyväskyläläinen teini?
Kuokkalan narkki mutsit pyörii päivisin ostarilla.
Monelta heiltä on sosiaalitoimisto ottanut lapset huostaan
Yksi pikku juttu: Itse keskellä Suomea asuessani huomasin kaipaavani merta todella paljon. Ja nimenomaan Helsingin merenrantoja. Muutin takaisin. Tätä kannattaa miettiä, tuli itsellekin yllätyksenä, että elämästä ja maisemasta puuttui vähintään 1/4 , eikä mitkään järvet tai joet sitä korvanneet.
Kortepohjassa asuu Kuokkalan lisäksi Jyväskylän pohjasakkaa.
Siellä ei kannata päästää lapsia ulos klo 18 jälkeen.
Mamujengit pyörii kaduilla ja voi käydä näinkin...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5c8d7fd4-67ba-4cb9-a684-079c9fe88709
Vanha ketju mutta en suosittele:
Pupuhuhta
Kuokkala
Jyskä
Haapaniemi
Kangaslampi
Keltinmäki, Mäyrämäki ja Köhniö on rapajuoppoja täynnä.
Eli sinne kannattaa muuttaa, jos kiinnostaa kiskoo viinaa 24/7 ☝
Mukava paikka elää, vaikka muutamia paikalle kaunaisia tyyppejä täällä kirjoittelee. Paljon akateemista nuorisoa, hyvät harrastepaikat, pienet etäisyydet ja tiivis keskusta jossa mukava kävelykatu.
Uusien asuntojen hinnat lähteneet laukalle, mutta hyvin pidetyistä talonyhtiöistä löytyy hyviä asuntoja kohtuulliseen hintaan.
Muutamia hieman haastavampia lähiöitä, mutta myös niissä pystyy asumaan. Lyhyt matka moneen paikkaan suomessa.
Aika tylsä suomalainen pieni kaupunki. Ja kohtuullisen ruma. Kauniit vanhat talot purettu pois. Ei mitään erityistä. Oikein tyypillinen suomalainen kaupunki. Onhan täällä valtavat Prismat ja perus mäkkärit.
Jotenkin ahdistavan pieni paikka sumpussa keskellä Suomea. Paikka on niin nähty hetkessä ja melko huonot palvelut. Junalla pääsee etelään, mutta ei sitä 3h/suunta jaksa kovinkaan usein. Muuttaisin Hgistä mieluummin Treelle tai Ouluun.
Jyväskylä on varmaan Suomen suomalaisin kaupunki. Keskellä Suomea.
Itse asunut täällä aina. Eipä ole valittamista. Ei täällä mitään erityistä ole. Ihan tavallinen kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Yksi pikku juttu: Itse keskellä Suomea asuessani huomasin kaipaavani merta todella paljon. Ja nimenomaan Helsingin merenrantoja. Muutin takaisin. Tätä kannattaa miettiä, tuli itsellekin yllätyksenä, että elämästä ja maisemasta puuttui vähintään 1/4 , eikä mitkään järvet tai joet sitä korvanneet.
Tuo pätee toki sinuun, mutta olet yleistämässä nyt kaikkiin. Jyväskylän Rantaraitti valittiin joskus Suomen kauneimmaksi liikenneväyläksi ja onhan se tosiaan kaunis.
"Juoksureittinä on tasainen ja nopea 12,6 kilometrin pituinen Rantaraitti, jonka Suomen Kuntaliitto, Suomen Tieyhdistys ja Tiehallinto ovat palkinneet Suomen kauneimpana liikenneväylänä."
Mites tuo Tikkakoski?Onko se ihan kuollut paikka?
Vierailija kirjoitti:
Mites tuo Tikkakoski?Onko se ihan kuollut paikka?
Kyllä on. Siellä voi vain heilua aarin karsinassa ja lukea pikkukirjastoa läpi.
Olen asunut täällä 5 vuotta j voin sanoa et täynnä nirppanokkaisia ämmiä ja ukkoja,, mut täähän on yliopisto kaupunki...
Jyväskylä itsestään ei liian iso, keskustassa varsinkin helppo liikkua,, itse asun lohikoskella, tää on ihan kiva paikka,, enimmäkseen lapsiperheitä täällä asuu,,
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä olemme tulleet, ja takaisin emme lähde. Kivahan siellä on välillä käydä, mutta täällä on kyllä tosi hyvä asua. Ihmiset ovat avoimia ja lapsilla on minusta asiat täällä helpommin hallittavissa.
Kivoja asuinalueita on paljon, nuo kakkosen sanomat ovat niitä 'huonomaineisimpia'.
Jännä toi, että ihmiset on avoimia, kun paljasjalkaiset jyväskyläläiset kyllä tunnetaan siitä, että ovat hyvin sisäänpäinkääntyneitä ja viihtyvät siinä omassa porukassaan, joka on muodostunut jo hyvin nuorena.
Lähiöt Kuokkala, Pupuhuhta nukkumalähiöitä nykyään. Keskustaa ei voi edes enää keskustaksia sanoa.
Jyväskylästä voi uida, soutaa tai meloa Lahteen, josta sitten ui, meloo tai soutaa takaisin vielä nopeammin.
Kannattaa muuttaa johonkin Jyväskylän ympäryskuntaan.
Terttumäki on ainakin todella suosittu lapsiperheiden asuinalue.