Luen just Eckhart Tollen kirjaa Läsnäolon voima, ja ärsyttää kun en "tajua"
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 01:46"]
Kirja on pelkkää teoriaa. Kuka vaan voi sanoa miten asiat pitää ajatella/tehdä, mutta käytäntö on eri asia. Tolle"Tollo" ei tietääkseni käy töissä, eikä sillä ole lapsia. Kiertää vaan ympäriinsä saarnaamassa läsnäolosta.
[/quote]
Mitä tuolla on minkään kanssa tekemistä? Tolle ei opeta mitään mikä vaatisi tietynlaisia oloja. Hän ei esim. vaadi tekemään mitään aikaavieviä harjoituksia tai meditoimaan päivittäin tms, mikä on monessa elämäntilanteessa mahdotonta.
Tolle opettaa automaattisen ajatusvirran katkaisemista ja aistien yksinkertaisuuteen palaaamista (nykyhetkessä elämistä), kaiken olemassaolevan hyväksyntää (henkisestä vastustuksesta luopumista). Sellainen on mahdollista hyvin monenlaisissa elämäntyyleissä, ja voi olla valtava apu erityisesti hyvin stressaavissa elämäntilanteissa, joissa helposti ajatukset alkaa pyöriä hurjasti ja tuottavat paljon lisää tuskaa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 11:37"]
Kirjat on dadaaa, missä ei ole mitään substanssia, ei mitään, mitä pitäisi "tajuta" tai "oivaltaa". Pelkkää tyylittelyä ja kivoja juttuja kaikille ja maailma ja maailmankaikkeus pelastuu, heiiiii me huijataan itseämme!
[/quote]
Tätä samaa "dadaa ja tyylittelyä" on vähän eri muodossa esittäneet suuret opettajat Buddhasta ja Jeesuksesta alkaen...
[/quote]Höpsis sinä ja sun "suuret opettajat". :)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 01:46"]
Kirja on pelkkää teoriaa. Kuka vaan voi sanoa miten asiat pitää ajatella/tehdä, mutta käytäntö on eri asia. Tolle"Tollo" ei tietääkseni käy töissä, eikä sillä ole lapsia. Kiertää vaan ympäriinsä saarnaamassa läsnäolosta.
[/quote]
Mitä tuolla on minkään kanssa tekemistä? Tolle ei opeta mitään mikä vaatisi tietynlaisia oloja. Hän ei esim. vaadi tekemään mitään aikaavieviä harjoituksia tai meditoimaan päivittäin tms, mikä on monessa elämäntilanteessa mahdotonta.
Tolle opettaa automaattisen ajatusvirran katkaisemista ja aistien yksinkertaisuuteen palaaamista (nykyhetkessä elämistä), kaiken olemassaolevan hyväksyntää (henkisestä vastustuksesta luopumista). Sellainen on mahdollista hyvin monenlaisissa elämäntyyleissä, ja voi olla valtava apu erityisesti hyvin stressaavissa elämäntilanteissa, joissa helposti ajatukset alkaa pyöriä hurjasti ja tuottavat paljon lisää tuskaa.
[/quote]"Tolle ei opeta mitään" - tähän saakka olin samaa mieltä.
Kokeile kirjaa "havahtuminen". Itsellä tosin sitä ennen oli työpaikan järjestämä viikonlopun kurssi voimavarojen käytöstä joka muutti ajatuksiani oikeaan suuntaan. Loksahti sitten muutamassa kuukaudessa.
Mutta harjoituksista. Aikakäsitys. Sinulla ei ole yhtään enempää aikaa vaikka säntäilet hermostuneena edestakaisin. Aikaa on tasan yhtä paljon vaikka ottaisit leppoisasti.
Motiivit. Miksi teet ja kenen takia? Tiedosta että kaikki motiivisi ovat lopulta itsekkäitä ja hyväksy se.
Ihminen. Kaikki ovat tasavertaisia mutta kaikkea käytöstä ei tarvitse hyväksyä. Saat vapaasti valita kenen kanssa olet tekemisissä.
Työs ja velvoitteet. On asioita joita halua tehdä tai kannattaa tehdä, muita ei ole. Valitse kumpaan kategoriaan hommasi laitat.
Läsnäolo ei ole tekemistä vaan olemista sen "mikä on" kanssa"
Samaa juttua eri paketissa ovat kaikki suuret hengelliset mestarit opettaneet. Niihin on vain lisäilty jälkikäteen kummallisia dogmeja ja teologiaa, joihin pitää vain "uskoa". Oikeesti Jeesuksen puheetkin esim. siitä, että lasten kaltaisten on taivasten valtakunta ei tarkoittanut mitään kuolemanjälkeistä olotilaa, vaan sitä huoletonta ajattomuuden tunnetta ja hetkessä olemista mikä jonkainen pieni lapsi kokee ennen kuin ehdollistuu tähän meidän helvetilliseen oravanpyörään. Sitä on myös zen, sitä yrittää Tolle(kin) meille kertoa. Niin helppoa mutta silti ihan älyttömän vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 11:29"]
Itselleni kävi vähän samalla lailla kuin vastaajalle nro 8. Turha kirjoittajaa parjata mikäli omat lahjat/pitkäjänteisyys eivät riitä haluttuun lopputulokseen.
[/quote]Juu, on lukijasta kiinni, jos ei aukea. Aina tämä idioottimainen selitys. :D :D Kirjat ovat tyhjää täynnä, tajua se. Jos jotain tapahtuu, se tapahtuu kirjoista huolimatta.
[/quote]
Kirjat lykkäävät oikeaan suuntaan ja pitävät fokuksen asiassa. Itse ainakin ajaudun arjessa helposti vanhoille urilleni ilman muistutusta. Ja todellakaan kirjoja ei pakosta tarvita, mutta kyllä ne auttavat. Jokaisella meillä on oma tapamme ajatella ja pukea ajatuksemme sanoiksi. Tollen valitsemat sanat eivät välttämättä kolahda toiselle niin kuin toiselle. Abstraktit ja verbaalit ajatuksemme nimittäin eivät ole yksi yhteen ja viesti voi muuttua paljonkin käännösvirheen vuoksi (lost in translation). Jollekin toiselle kirja on sitä dadaa kun toiselle taas kultaa.
-8
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 12:03"]
Samaa juttua eri paketissa ovat kaikki suuret hengelliset mestarit opettaneet. Niihin on vain lisäilty jälkikäteen kummallisia dogmeja ja teologiaa, joihin pitää vain "uskoa". Oikeesti Jeesuksen puheetkin esim. siitä, että lasten kaltaisten on taivasten valtakunta ei tarkoittanut mitään kuolemanjälkeistä olotilaa, vaan sitä huoletonta ajattomuuden tunnetta ja hetkessä olemista mikä jonkainen pieni lapsi kokee ennen kuin ehdollistuu tähän meidän helvetilliseen oravanpyörään. Sitä on myös zen, sitä yrittää Tolle(kin) meille kertoa. Niin helppoa mutta silti ihan älyttömän vaikeaa.
[/quote]
Samaa mieltä. Jeesuksen opetuksesta on unohdettu tämä puoli, kun kirkkokunnat ovat keskittyneet syntiin ja kuolemanjälkeiseen pelastukseen.
Kuitenkin Jeesus sanoo ihan suoraan että Taivasten valtakunta on sisäisesti teissä, ja opettaa esim. nykyhetkessä elämistä. Hänhän sanoo toisaalta että joka katsoo auran varteen ja katsoo taakseen, ei ole sovelias Jumalan valtakuntaan - eli ei menneisyyteen takertumista, ja toisaalta, että ei pidä murehtia tulevaa vaan jokaiselle hetkelle riittää sen omat murheet. Hän neuvoo olemiseen juurtumista mm. vertauksin puusta johon ihmisen tulee olla yhteydessä tai käy kuten puusta irti leikatulle oksalle. Jeesus opettaa yksinkertaisuuteen palaamista, lasten aitouteen palaamista, eikä esim. monimutkaisia hengellisiä oppeja tai metodologioita.
Jeesus sitä ja tätä, vaikka Tollosta puhuttin.
Luen myös parhaillaan samaa Tollen kirjaa, olen vasta alkusivuilla. Periaatteessa ymmärrän olemisen ja ajatusten erillisyysen, mutta todella pitkä matka on minulla siihen valaistumiseen.
Kirjassa häiritseekin se valaistuimiseen pyrkiminen, on vain joko ajatusten helvetillinen piinaava kehä tai sittem valaistuminen, eikö tästä ole mitään välimuotoa?? Minulle riittäisi mainiosti sellainenkin, koska valaistumisen koen jotenkin outona ja siihen taitaisi kohdallani olla todella pitkä matkakin.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 14:52"]
Luen myös parhaillaan samaa Tollen kirjaa, olen vasta alkusivuilla. Periaatteessa ymmärrän olemisen ja ajatusten erillisyysen, mutta todella pitkä matka on minulla siihen valaistumiseen.
Kirjassa häiritseekin se valaistuimiseen pyrkiminen, on vain joko ajatusten helvetillinen piinaava kehä tai sittem valaistuminen, eikö tästä ole mitään välimuotoa?? Minulle riittäisi mainiosti sellainenkin, koska valaistumisen koen jotenkin outona ja siihen taitaisi kohdallani olla todella pitkä matkakin.
[/quote]
Paljon on välimuotoja, tai ehkä mitään absoluuttista valaistumista ei olekaan vaan jokainen on tiellään jossain "välimuodossa"...
Toisaalta sekin kannattaa muistaa että ei se valaistuminen ehkä olekaan mitään niin outoa ja mystistä. Zeniläisillä on siitä monenlaisia vertauksia, jotka kuvaa sitä, että mikään ei ulospäin juurikaan muutu, vaan ihminen voi jatkaa vaikka veden kaivosta kantamista ja arkisia töitään kuten ennenkin, ei hänestä tule mitään ih meellistä pyhää hymisijää, mutta hänen sisäisessä kokemuksessaan se sama vanha elämä on nyt kaunista ja hyvää.
Kyse on pikemminkin asennemuutoksesta joka saattaa siis tulla yhdessä sekunnissa. Elät rasittavaa huolten täyttämää elämää mutta tunnin päästä se onkin ihanaa ja olet onnellinen. Sitä kannattaa tavoitella.
Tolle ja Coelho, markkinoiden tyhjänpäiväisimmät jaarittelijat oivalluksineen. Ihanaa. Onnea! Oletko masentunut? Lue Tollea ja parannu. Jos et oivalla, olet tyhmä!
Kyllä absoluuttista valaistumista on olemassa.
Se on yksinkertaisesti sitä, että mieli on tyhjä ajatustuotteista täydellisesti, siis ajatuksista, mielikuvista ja muistikuvista. Se tila on rajaton ja ääretön autuuden tila, jota ego ei voi koskaan kokea eikä tiedostaa koska se itse on rajallinen.
On myös olemassa osittainen valaistumisen tila. Sen ego voi tiedostaa ja kokea, se on myös sanoinkuvaamattoman autuuden tila mutta rajallinen tila.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 15:48"]
Tolle ja Coelho, markkinoiden tyhjänpäiväisimmät jaarittelijat oivalluksineen. Ihanaa. Onnea! Oletko masentunut? Lue Tollea ja parannu. Jos et oivalla, olet tyhmä!
[/quote]Coelho ei ole itse valaistunut. Sellaisten ei tarvitse viljellä tyhjiä lauseita.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 15:50"]
Se on yksinkertaisesti sitä, että mieli on tyhjä ajatustuotteista täydellisesti, siis ajatuksista, mielikuvista ja muistikuvista. Se tila on rajaton ja ääretön autuuden tila, jota ego ei voi koskaan kokea eikä tiedostaa koska se itse on rajallinen.
On myös olemassa osittainen valaistumisen tila. Sen ego voi tiedostaa ja kokea, se on myös sanoinkuvaamattoman autuuden tila mutta rajallinen tila.
[/quote]Olet väärässä. Asia on joko-tai.
"Ääretön autuuden tila" - just näitä tyhjiä tollemaisuuksia. :D
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 15:48"]
[/quote]
Coelho on minustakin tosiaan pelkkää tekosyvällistä paskaa, mutta Tollesta en kyllä sanoisi samaa. Ei se nyt taatusti ole mikään ihmeapu kaikille kaikkeen, mutta minä olen saanut Tollen kirjoista oivalluksia jotka on helpotttaneet elämääni vaikeassa tilanteessa.
Tärkein oli että oivalsin että lisään itse kärsimystäni valtavasti omalla ajattelullani, kun koko ajan annan mielen pyöritellä ajatuksia siitä että mitä pahaa voi tulevaisuudessa käydä ja miten kestän jos sitä ja tätä jne, tai että kauanko vielä kestän tätä tuskaa. En ollut ennen ede stajunnut, että minä voin hallita ajatteluani, että minun ei ole pakko antaa sen huolimyllyn vaan pyöriä ja tuottaa ahdistusta ja tuskaa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 15:50"]
[/quote]
Kun itse kärsin vaikeasta masennuksesta, syvimämssä vaiheessa olin tilassa jossa ei ollut mitään ajatuksia, ei tunteita, ei mielikuvia. Ei se kyllä mikään autuuden tila ollut. Lähinnä tyhjyyden ja olemassaolemattomuuden tuntuista.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 11:37"]
Kirjat on dadaaa, missä ei ole mitään substanssia, ei mitään, mitä pitäisi "tajuta" tai "oivaltaa". Pelkkää tyylittelyä ja kivoja juttuja kaikille ja maailma ja maailmankaikkeus pelastuu, heiiiii me huijataan itseämme!
[/quote]
Tätä samaa "dadaa ja tyylittelyä" on vähän eri muodossa esittäneet suuret opettajat Buddhasta ja Jeesuksesta alkaen...