Miksi käyttää rahansa vuokraan, kun samalla rahalla saa osamaksulla oman talon???
Kommentit (24)
Vuokra-asunnossa on kuukauden irtisanomisaika, voi lähteä esim. työn perässä vaivattomasti. Omaa asuntoa myyt hyvässä lykyssä kuukausitolkulla ja joudut laskemaan hinnan niin alas, että joudut ottamaan taas lainaa... oravanpyörä!
mutta on sitten sitäkin että pankki ei anna lainaa jos ei ole takaajia tai omaa rahaa 12 000 käteistä tosta noin vaan...
Mun vanhempani ovat vasta 4 kymppisii ja isälläni on enää äiti elossa, eikä hän voi ruveta takaajaksi, koska asuu toisessa maassa.
Pankki ei anna vanhemmilleni lainaa, koska ei ole takaajia tai 12 000e omaa rahaa. Vuokraa he maksavat 600e/kk. Ja kun pankin sivuilta voi katso minkä hintaista taloa he voisivat maksaa kyseisellä summalla, ni se olisi n. 90 000 e...
Että näin...
ja muuta sontaa. En halua kiintyä yhteen asuinpaikkaan niin kovasti, että lapsenikin olisivat hengenvaarassa, jos en kykenisikään velkaa lyhentämään.
Jos mä käyttäydyn sääntöjen mukaan ja maksan vuokrat ajallaan kaupunginkämpässä, mihinkähän mut ajettaisiin??
Me asutaan vuokralla, vaikka taloudellisesti omistusasunto olisi mahdollinen vaihtoehto. Syitä:
- päästään lähtemään kuukauden varotusajalla (työt)
- voidaan vaihtaa asuntoa, mikäli naapuri harrastaa möykkäystä :)
- mukava sijainti, samalla rahalla ei tod. saisi omistusasuntoa täältä
- huolettomuus: huoltomies tulee käymään (ilmaiseksi), jos ongelmia
- ei ole velkaa > ei tarvitse " pelätä" koronnousuja
Tietysti miinuspuoliakin on kuten se ns. rahan hukkaan heittäminen ja irtisanominenkin on periaatteessa mahdollista, tosin epätodennäköistä kun käyttäytyy ihmisiksi ja kyseessä on " vuokra-asuntosäätiö" .
että kun lainan saantiin tarvitaan vähintään se 10% asunnon hinnasta niin ei todellakaan ole kaikille yksinkertasta tosta noin vaan haalia. kyllä meilläkin oli vähän työn takana ja ilman vanhempien apua olis ollut tosi hankalaa saada parikyt tonnia kokoon...
ja vuokra-asumisessa on tosiaan se etu et kun joutuu työn perässä muuttelemaan ulkomaille ja muutenki paljo niin vuokrakämpästä pääsee helpommin eroon.
Käsittääkseni vuokra-asuntoon ei saa tehdä sisustuksellisia muutoksia juuri lainkaan vaan on tyydyttävä asuntoon juuri sellaisena kuin se on. Itse olen ehdottomasti omakotitaloasuja, ei tarvii välittää seinän takana huutavista naapureista ja itseltäkin saa elämän äänet kuulua. Ja oma piha on kesällä eri kiva!
Pääkaupunkiseudulla ei tosiaan saa omakotitaloa samoilla kuukausikustannuksilla kuin vuokra-asuntoa...
saa paremman tuen vuokra-asunnon asumismenoista kuin omistusasunnon.
omia ratkaisuja vuokra-asuntoonkin. Toisekseen, mä asun luhtitalossa. Eli on oma pihakin vielä! :)
Naapureiden läsnäolo rauhoittaa mua. Pelottaisi asua keskellä korpea jossain. Toisekseenkin, kun asuu kaupungin vuokrakämpässä, tietää, ettei murtomiehet ekana tänne rynni, kun täällä ei sitä varastettavaa niin ole.
Luontoa on lähellä, olkkarin ikkunat omalle pienelle pihalle ja takapihalle muut ikkunat. Takapiha on metsää, sieltä saa keväällä valkovuokkoja yms. Rusakot ja fasaanit viihtyy pihapiirissä, silti lentokentälle joku 5km tms. Kaikki palvelut kivenheiton päässä. Mä viihdyn tässä näin.
Vierailija:
mutta on sitten sitäkin että pankki ei anna lainaa jos ei ole takaajia tai omaa rahaa 12 000 käteistä tosta noin vaan...Me ainakin ollaan vuokran maksun yhteydessä säästetty juuri tuota omaa rahaa, jotta saadaan lainaa. Ei kai kukaan niin hullu ole että ottaa velkaa ilman euroakaan omaa säästöä? Ei se esim.12 000e omaa rahaa tosta noin vain tule, meillä siihen meni 1,5vuotta. Mutta kai aikuiset ihmiset sen verran ajattelevat tulevaisuutta ja omaá asuntoa että säästävät sitä varten???
eikä vuokra-asunnosta voi joutua kuukauden päästä lähtemään. Jos vuokranantaja irtisanoo sopimuksen on vuoden asuneella 6kk aikaa etsiä uusi kämppä, alle vuoden asuneella 3kk (meniköhän tuo vuoden raja oikein) mutta siis kuitenkin ei joudu yhtäkkiä lähtemään
Kaupungin asunnon vuokralla maksais ehkä yhtiövastikkeen.
Ei parin vuoden takia osteta omaa asuntoa vaan kunhan päästään muuttamaan sinne minne haluamme jäädä rakennetaan oma aunto. Kyllästyttää naapurien möykkäys.
Jokainen osaa varmasti miettiä omalle kohdalleen sopivan säästötahdin. Oma siskoni aloitti säästämisen siinä vaiheessa kun mies opiskeli ja hän itse äitiyslomalla. Joten turha sanoa että ei ole pienistä tuloista säästää. Jollain ei ehkä ole mutta säästäminen onnistuu kyllä yllättävän pienilläkin tuloilla jos vain halua ja tahtoa riittää!
Se on tietenkin eri asia, näkeekö omaa asuntoa niin tarpeelliseksi että aloittaa säästämisen ja kitkuttelee pienillä rahoilla elämää.
Korkeintaan asumiskuluihin (vesi, sähkö tms.) saa asumistukea, mutta mitä se helpottaa, kun lainaa pitäisi silti lyhentää suht isolla summalla. Ei meillä ole varaa, kun toinen opiskelee ja toinen on kotihoidontuella kotona pienten lasten kanssa.
Mä en periaatteessa edes haluaisi omistaa taloa tai asuntoa. Kamalaa kun olisi sellainen " riippakivi" . Koskaan en ole yhteen asuntoon kiintynyt niin kovasti, ettenkö sieltä muualle voisi muuttaa. Koti on siellä missä perhekin, ja omat tavarat :) Muutettu ollaan 8 kertaa miehen kanssa yhdessä ollessa, ja aina tiedetään, että tämäkin koti on väliaikainen. Minusta mukavampi näin. Ja aina voidaan vaihtaa asuntoa helposti sen mukaan, minne tekee mieli muuttaa, missä tekee mieli asua, tai jos joku asia sen hetkisessä asunnossa ei ole mieleinen, tai perhetilanne muuttuu tms.
pankin nyrkin alla ja korkoja tiiraillen. Vuokralla asuminen on huoletonta. Omakotitalossa uppoaa rahaa kaikenlaisiin pikku korjauksiin tämän tästä. En tiedä edes missä haluan elää 5 vuoden päästä, joten turha alkaa ostamaan omaa taloa. Koti mulla onkin.
Asutaan aso-asunnossa, nyt tavallaan säästämme itsellemme käsirahaa (maksamalla aso-lainaa takaisin) omaan asuntoon. Kyllä aso-asuminen aina vuokra-asumisen voittaa!
Toisten pitää näes ensin säästää rahaa!
että asumiskulut omakotitalossa on ihan eri luokkaa kuin vuokratalossa????