Kysymys teille jotka ette ehtineet saada kipulääkitystä synnytyksessä!
Miksi ette ehtineet? Siis eikö tosiaan ehditty tuikata edes petidiinipiikkiä!? Tuli vaan tämmönen mieleen kun eihän esim. tuon piikin tuikkaamiseen kauan aikaa mene.
Kommentit (7)
alun hidastelun jälkeen. petidiä olisin saanut, mutta en halunnut sitä. Spinaalia odotin kuin kuuta nousevaa, mutta sitten kätilö totesikin, että tämä syntyy nyt, et saa enää (vaikka anestesialääkäri oli jo tilattu).
Ilokaasua tosin hengittelin avautumisvaiheessa.
syntyisi pian. Ensimmäinen synnytys kysessä ja ilmeisesti korkea kipukynnys. Autoon meinasi syntyä.... Toinen onneksi tuli hitaampaan tahtiin, mutta silloinkaan en kivunlievitystä halunnut.
koska käynnistettiin synnytys. Meni vedet klo 22:50, alkoi heti ponnistuttamaan -> synnytyssaliin. Vain 1cm auki ja yritettiin voittaa aikaa, aikomus laittaa epiduraali jos vähentäisi tuntemusta tuosta ponnistushalukkuudesta. Mutta ensin oli saatava anturi vauvan päähän, sillä mahan päältä mitattuna vauvan sydänäänet olivat ensin menneet yli 200 ja sitten tippuneet nollaan (ja palanneet sitten normaaleiksi). Alettiin laittaa siinä sitten tippaa (täytyy olla epiduraalia varten). Porukkaa tuli ja meni huoneessa, lääkäreitä, kätilöitä, josko tarvitaan imukuppia tms. Noh, anestesiologi on vapaana vihdoin ja viimein ja astuu huoneeseen, tehdään sisätutkimus, 10cm auki, senkus alat ponnistamaan, klo 23:59. Vauva maailmassa 2 min myöhemmin. Eli meni 1h 11min. Ei ehditty antaa.
ja onneksi kieltäydyin siitä peditinistä - lapsi syntyi sen tarjoamisen jälkeen 1h kuluttua
Minulla ainakin ekassa synnytyksessä säästeltiin puudutus kipulääkettä kun oli muka sairaalan viimeinen annos käytössä, siinä sitten uikutin ja vaadin lisää kun sattui, en kyllä siinä vaiheessa alkanut ajattelemaan että viimeistä viedään...
toisessa synnytyksessä myös säästeltiin eikä mitään kipulääkitystä annettu.
Ekalla kerralla ehdin olla salissa jotain 20 minsaa - olin täysin auki jo sairaalaan tullessa (sairaalassa olin noin tunti ennen vauvan syntymää, aikaa kului kaiken maailman odotteluun ja " paperihommiin" kun kätilö ei kai ajatellut ekakertalaisen olevan jo niin pitkällä....) ja kipeä olin ainoastaan supistuksen tullessa ja siinä välillä oli ihan ok olo - se minuutti, pari. En ollut etukäteen mitään petidiinejä edes ajatellut, ja kun kerta ajattelin, että tämä on kohta ohi joka tapauksessa, niin ajattelin jotenkin automaattisesti (heh) selvitä ilman. Eikä kai siinä kukaan mitään ehtinyt tarjoamaankaan. (Ilokaasua en olis ottanut, kun oksetti jo ilmankin)
Tokalla kerralla oli vielä kiireempi. Kätilöllä oli täysi työ saada multa vaatteet pois päältä (kävelin suoraa päätä saliin täysissä talvivaatevarustuksissa), joten eipä kai siinä mitään piikkejä alettu säätämään. Enkä kyllä itse olis halunnutkaan, koska oletin olevan tälläkin kertaa tosi äkkiä ohi. Ja tällä kertaa sain siis saman tien alkaa työntämään kun housut ja kengät oli pois...
Enkä muuten tiedä mikä esim. tuon petidiinin vaikutusaika on, että olisiko ollut yhtään mitään järkeä sitä pistää vaikka olisin halunnutkin.
Mutta: hyvin selviää ilman mitään lääkitystäkään, jos on asiat niin mennäkseen!
Nimim. 48 minuuttia synnyttänyt. Ei siis ollut mitään kipulääkitysvaihtoehtoja tarjolla minulle ainakaan.