teini raskaana
Muita "mummeja", joiden teini-ikäinen tytär on raskaana? Oma tyttäreni on 15 vuotias ja saa kesällä vauvan. Moraalisaarnaajat älkööt vaivautuko keskustelemaan!
Kommentit (10)
kun et ole painostanut lastasi isossa päätöksessä. Lapsesi joutuu luopumaan paljosta mutta saa jotain muuta tilalle. Tukea hän tarvitsee, mutta niin kuin joku kirjoitti, elämä kantaa ja hyvin kantaakin jos on turvalliset puitteet. Tuntuu, että teiltä ne löytyy. Miten tuleva isä ja hänen vanhempansa suhtautuu asiaan?
Kiitos! :) Pyrkimys on antaa paljon tukea.Isä ja hänen vanhemmat suhtautuvat hyvin lämpimästi tilanteeseen.Eli tukea löytyy sieltäkin puolelta.
tulevilla vanhemmilla on taustajoukot kunnossa. Toivottavasti asiat tulevat sujumaan.
Jos mun 15v raskautuisi, niin luulen, että silti yrittäisin "myydä" aborttia enemmän kuin pitämään sen vauvan. En voi olla varma, mutta näin luulen. Paljostahan se kyllä riippuisi.
kuvitella fiilikset. Oma 18v tytöllä on kova vauvakuume ja vaikka kohta olisikin raskaana niin sehän on jo ihan eri asia kun 15v ja vauva. Kuulostaa kuitenkin että olet jollain tasolla hyväksynyt asian ja olet tukena siellä joka on erittäin hieno asia. Apua tukea ja turvaa hän varmasti tarvitsee tästä eteenpäin enemmän kuin koskaan ennen. Älä tuomitse, vauva on jo fakta joka on ja pysyy. Miettikää käytännön asioita, missä he asuvat, miten he asuvat, millä lailla autat ja miten paljon. Suuria kysymyksiä ja voi olla tietenkin vaikeaa etukäteen tietää miten kaikki sitten menee. Synnytys sinänsä, siitä se alkaa, kuka menee mukaan ja miten synnytys etenee (lantio ei ole kasvanut valmiiksi kun vasta noin 18vuotiaana) tai autetaanko vauva maailmaan sectiolla. Jos hän asuu kotona vauvan kanssa on erittäin tärkeätä että selvät rajat tehdään että missä autat ja missä menee raja eri asioissa. Liian helposti menee niin että se on tavallaan "sinun" vauva, anna hänen olla äiti. Tai myös toisinpäin, se on myös hänen velvollisuus kun tähän tilanteeseen on menty. Vaikka tekee mieli tehdä ja auttaa niin parhaiten tuet joskus ohjaamalla hänet itse tekemään. Toki 15v on vielä lapsi joka tarvitsee myös kavereiden seuraa mutta ei joka ilta koska hän on sitten äiti ja lapsen oikeus on saada olla hänen kanssa. Tässä on sinun ehkä suurin haaste, vetää se raja. Jälkeenpäin se on sitten vaikeaa korjata jos alusta auttaa liikaa. Sinä olet jo tehtäväsi tehnyt eli kasvattanut lapsia ja on sinunkin oikeus nauttia sun elämästä tulevaisuudessa ilman velvollisuuksia, tiedät mitä tarkoitan. Jaksamista, toivottavasti kaikki sujuu hyvin. t kätilö
Olen 40-vuotias.Lopullisesta ratkaisusta on keskusteltu paljon teinin kanssa.Hän päätyi tulokseen tehdä lapsi,emme painostaneet keskeytykseen eikä synnytykseen.Opiskelut saavat nyt odottaa.Hän saa keskittyä vauvan hoitoon, asuu kotona.Poikaystävä on olemassa, lapsen isä.
Olen sillä kannalla että itse tietenkin hoitavat pää asiallisesti ja autellaan ja tuetaan siellä sivustalla.Olisi mukava saada samassa tilanteessa olevien kommentteja.
onko lapsesi tyhmä? sinähän sen sitten hoidat niinkuin näissä tapauksissa yleensä käy.
Tulin raskaaksi 16-vuotiaana, olin saman ikäinen kun lapsi syntyi. Muutimme lapsen isän kanssa yhteen. Alaikäisyyteni vuoksi vanhempani nimellisesti takasivat mm. vuokra, -sähkö, ym sopimuksia.
Vauvanhoito oli minulle tuttua, parisuhteen ei. Erosimme kun oli 17v. Tarvitsin paljon tukea äidiltäni varsinkin jatko-opintojen aikaan. 19v koin 8kk vaiheen jolloin oli tarve käydä juhlimassa usein. Lapsi oli isällään joka toinen viikoloppu.
Nyt tämä lapsi on 18v ja olen ollut jo kauan naimisissa uuden kumppanin kanssa.
Elämä kantaa, vaikka jokainen tarvitseekin välillä toisen tukea.
parin vuoden päästä toteat että sinä hänet hoidat enimmäkseen ja sun vapaa elämä loppui.
Moraalisaarnaajat en kaivannut teidän mielipiteitänne! Olisitteko itse pakottaneet oman lapsenne aborttiin? Kysyn vaan! Entäpä sitten kun lapsi olisi katkera teille lopun ikää! Omaan tuttavapiiriini kuuluu aikuisia ystäviä joille näin on käynyt ja ovat katkeria vanhemmilleen vuosikymmenienkin jälkeen. Kiitos asiallisista vastauksista!