Eräissä perheissä ei kyllä osata yhtään olla oman porukan kesken
tyttäreni kaveri tekstaili aattoiltana tyttärelleni ja heti tänä aamuna klo 9:30 soi puhelin ja pyysi päästä meille. En antanut lupaa..ja tytöillä ikää siis 9v.
Kommentit (71)
niin varmistakaa nyt edes että se sopii muille! KUKA NYT OIKEESTI ANTAA MUKULANSA TEKSTAILLA AATTOILTANA MUILLE JA HÄIRIKÖIDÄ!
Maiju
Ompa tekstiviesti kummoinen häiriö. Ihmeen vaikeita te ihmiset elämästänne teette. Puhelimen voi laittaa vaikka äänettömälle tai pois päältä tai vastata siihen viestiin että joulupäivänä ei voi olla ja vietetään perheen kesken. Ja olipa monimutkaista...
että eilen kun känny piippaili niin lapseni laittoi kännyn pois päältä. Helppoa kuin heinänteko mutta ihmetyttää kyllä eräiden huonot tavat.
ap
Tapanin jälkeen sitten normaalit kaveripuuhat. Lapsillekin tekee hyvää välillä vain olla, ja varsinkin aikuisille.
pointti on se että juntitkin huomas kuten tapahtuikin!
Maiju
Tämä joulupäivä ei kaikilla ole enää perheen keskeistä aikaa. Eihän tuo naapurin "kakara" ollutkaan tulossa teille jouluaattona. Sekoitat siis hienosti tässä jouluaaton ja joulupäivän provoillaksesi.
ja suvunkin...en tunne ketään jonka mielestä olis ok antaa lapsen tekstailla aattoiltana ja tunkea kylään jouluaamuna. Ehkä palstalla vaan on tavallista enemmän moukkia paikalla jos tää on heille tavallinen tapa?
Nimittäin minä olen sanonut tälle lapselle ihan kiltisti, että älä soita 5 kertaa lapseni puhelimeen, se häiritse jos vaikka lapsen puhelin on jäänyt kotiin ja soi sitten vaikka koululaukussa kun itse teen töitä toisessa kerroksessa. Ja että jos X ei vastaa heti puhelimeen ei kannata soittaa enempää, koska hän on varmaan silloin varattu tms., numero jää näkyviin ja soittaa sitten takaisin. Mutta tämä kaveri ei vaan tunnu a) tajuavan b) välittävän.
Joskus tämä kaveri soittaa tosiaan minun puehlimeeni, kun lapsemme ei vastaa hänelle. Saattaa soittaa minullekin peräkkäisiä kertoja. Pidän todella häiritsevänä pompotteluna.
Jos olet 4, antanut lapsellesi puhelimen, opeta hänelle miten sitä käytetään. Ja varman kannattaa välillä vähän tarkistella millaisia puheluita ja viestejä siinä on. Mutta ilmeisesti tunnistat ongelman mutta haluat ulkoistaa lapsesi kasvatuksen muille.
kakarat tunge kenellekään kylään jos vähänkään on osattu kasvattaa!
meillä on lapset 9v, 7v ja 3v ja todellakin keksitään yhteistä tekemistä parille pyhäpäivälle vuodessa. Kunpa vaan muutkin osais kunnioittaa joulua joka on perhejuhla! Ei todellakaan lämmitä mieltä tuollainen aattoillan tekstailu ja jouluaamun pimputtelu ja ehdottelu kyläilystä!
ap
Oletteko juuri tänä jouluna muuttaneet ihmisten ilmoille, aiemmin asuneet jossain metsän keskellä ? vai onko muuten vaan uudet naapurit ja uudet tuttavat?
Ihan ensimmäistä kertaako olet tämän ongelman edessä?
Miksi nämä lapset eivät tiedä, että haluatta eristäytyä joulun pyhiksi?
Etkö sinä voi sanoa näille lastesi kavereille, että teille ei saa tulla?
Koska kunnioitat perinteitä, sinä myös tunnet lasesti kavereiden vanhemmat ja perheet - se on vanhanaikaista nimittäin! - joten sanot vanhemmille , että jouluna teillä eristäydytään eikä saa ottaa yhteyttä, ja toivotat joulurauhaa heillekin, ?
Etkö voi, hyvänä kasvattajana ja hienojen käytöstapojen opastajana, sanoa omalle lapsellesi, että tämä kertoo kaverilleen, että "jouluaattona, joulupäivänä, tapanina, meille ei saa tulla, meille ei saa soitella eikä tekstailla"
Ja ihan viimeiseksi minä ihmettelen kahta asiaa:
- miksi lapsellasi on kännykkä päällä? On jouluaatto ja nyt on joulupäivä, ja teidän pitäsi viettää perheaikaa. Silloin ei olla yhteydessä ulkomaailmaan, känny kiinni.
- miksi sinä olet netissä? On joulupäivä, ja sinun pitäisi keskittyä perheeseesi, miksi et lue uutta kirjaa tai pelaa uutta lautapeliä lapsesi kanssa vaan olet täällä marmattamassa?
Missä se teidän perheen läsnäolo oikein onkaan?? !!
on ok että se lapsi tunkisi jonkun toiden perheen kotiin leikkimään joulupäivänä ja vielpä heti aamusta?
pointti on se että juntitkin huomas kuten tapahtuikin!
Maiju
Huutaminen, juntiksi nimittely ja asiasta huomauttamisen vuoksi palkokasvin nenään vetäminen vertaus olivat kaikki muuta kuin hyvää käytöstä. Et tosiaan ole paras ihminen puhumaan käytöstavoista muille.
Eiköhän näidenkin lasten vanhemmat ole aikuisia. Ja kun laskee vielä kaverin vanhemmat, niin aika monta aikuista näytti olevan sitä mieltä että oli ok.
Mitä ihmeen tradioita Suomessa siis kuuluu tuohon joulupäivään? Osaisiko joku vastata tuohon jonkun jo aiemmin laittamaan kysymykseen.
Eiköhän näidenkin lasten vanhemmat ole aikuisia. Ja kun laskee vielä kaverin vanhemmat, niin aika monta aikuista näytti olevan sitä mieltä että oli ok.
Mitä ihmeen tradioita Suomessa siis kuuluu tuohon joulupäivään? Osaisiko joku vastata tuohon jonkun jo aiemmin laittamaan kysymykseen.
juu olemme asuneet tässä talossa taajamassa 6v eikä vielä koskaan ole lasten kaverit terrorisoineet aattoiltana saati jouluaamuna. Ihan ekaa kertaa olemme tämän asian edessä. Onneksi ei sinänsä ole ongelma mutta pakko kyllä ihmetellä tällaista. Selvästikään ei lapsi viihdy oman perheen kesken kun tarvii aattonakin tesktailla tuossa iässä ja heti jouluaamuna tunkea muille leikkimään. Minustä tämä on jopa surullista että jossain perheissä on näin asiat!
ap
kuten useimmat sentään osaavatkin...
t.ohis
eivät opeta lapsille että joulu on juhla jolloin ei tungeta muille ilman kutsua?
e´n tunne yhtäkään perhettä joissa oltais heti jouluaamuna haajaantumassa omiin menoihin ja annettais lasten tunkea toisille leikkimään.
kakarat tunge kenellekään kylään jos vähänkään on osattu kasvattaa!
Ja kasvatus on vanhanaikaista, sekä tiukkaa ja kiukkuista...
ei tulisi mieleenkään antaa lasten tekstailla kavereille aattoiltana ja myös jouluaamuna ollaan todellakin ihan rauhassa oman perheen kesken!
kaverin vanhemmat näen? Vai olisko mun pitänyt myös alkaa terrorisoida puhelimitse näin jouluaamuna :D Onneksi mun lapseni osaa sanoa kaverilleen ettei käy...ei tarvinnu mun osata!
ap