Voiko 45v vielä kehittyä ruuanlaittajana/leipojana?
Epäilen, olen joskus nuoruudessa oikeaa opiskelupaikkaa odotellessa opiskellut kokiksi, tekemättä harjotteluita enempää kokin hommia, saati leipurin.
Arkisin teen perusruokaa, leivon hyvin harvoin,tänään päätin suorittaa pakollisen joululeivonnan, olenhan sentään kokki, isoäitini huomautus, pitäähän sun ite tehdä kun olet kokki.
Aloitin macaronleivoksilla, luin päin persettä vaakaa, kuvittelin että teen noin 30 leivosta annoksesta tuli 90, littanoita soikioita ja en tietenkään ollut ostanut mitään millä ne täyttää, huomenna mentävä aamusta kauppaan. Maku on ihan hyvä ja keliaatikko siskon mies syö vaikka pieniä kiviä kunhan ovat makeita.
Odottaessa macaronien "kovettumista" tein suklaakakun, paista uunissa 175 astetta 1h, puolen tunnin kuluttua poika tulee keittiöön ja kysyy mikä palaa, niin 25astetta ALLE 200 on 175, minulla oli uuni 225asteessa. Kostuttaisiko puolella pullolla konjakkia vai viskiä? Palaneet 1cm reinat rapsuttelin pois.
Pieni suolapala voitaikinasta on ihan kiva vaikka glögin kanssa joulukukkien tuojille tarjota, mutta voi perkeleen perkele miten voi muffinsivuokaan jäädä voitaikina kiinni!
Minulla voi ja vielä on keittiö siivoamatta!
Hyvää joulua vaan sinnekin, ensi vuonna taas leivotaan tai ostanko kaupasta.
Kommentit (5)
porkkanalaatikkoni valmistusvaiheessa, kun rikoin siihen pilalle menneen kananmunan. Siis kaikki saakelin porkkanan keitot, ja soseutukset ja riisipuuron vääntämiset IHAN HUKKAAN!
lisänä vaikka kyse olisi teflonvuoasta.
Ruokaa pitäisi osata laittaa sen verran, ettei kuole nälkään. Kaikki muu on snobbailua.
porkkanalaatikkoni valmistusvaiheessa, kun rikoin siihen pilalle menneen kananmunan. Siis kaikki saakelin porkkanan keitot, ja soseutukset ja riisipuuron vääntämiset IHAN HUKKAAN!
Joulurauhaa!
ap
Muffinsivuoassa kannattaa käyttää niitä paperivuokia.
ap
olla edes opettelematta. Sitäpaitsi saan paljon enemmän aikaan omiin harrastuksiini kun menen sen taakse että olen surkea leipoja ja ruuanlaittaja. Kukaan ei koskaan vaadi minulta mitään.
t. 48-vuotias