Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten otan puheeksi ehkäisyn?

Vierailija
11.12.2012 |

Olemme siis lestadiolaisia ja nyt on saatu jo neljä lasta lyhyin välein... Rakastan lapsiamme suuresti! Mutta haluaisin että en tulisi raskaaksi vähään aikaan. Mulla on hirmunen raskaudenpelko, en pysty ajattelmeaan muuta kuin sitä joka ikinen päivä... Onko jollain vl täällä kokemusta miten voisi ottaa miehensä kanssa puheeksi asian... ja mahdollisen ehkäisyn...?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
29.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

säilytä vaikka koko ajan käsilaukussa parin vetoketjun takana.

Vierailija
22/29 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on 15 sisarta. Meidän ongelma on se, ettei hän suostu tekemään enempää lapsia. Meillä on yksi poika. Kun aloimme seurustelemaan puhuimme kahdesta tai kolmesta lapsesta. Nyt mieheni on tiukasti sitä mieltä, että yksi riittää ja ehtiipähän antaa huolenpitoa ja rakkautta tarpeeksi. Hänen perheestä puhuminen on arka asia, mutta tiedän ettei hän ole saanut rakkautta tarpeeksi lapsena. Minä olen opettanut hänet rakastamaan ja olemaan hellä.

Miten koskettikaan sinun kirjoitus. Olet tehnyt suurteon kun olet saanut miehesi luottamaan itseesi ja itseensä niin että hän kykenee antamaan rakkautta.

Olen suuressa vl-perheessä kasvanut 35-v, nainen. Tunnen että ymmärrän miestäsi täysin. Niin syvän turvattomuuden ja puutteen saattaa jättää lapsuus vl-kodissa suuren perheessä ... että ei rohkene itse omassa -oikeasti eerilaisessa, turvallisuutta tarjoavassa tilanteessakaan - hankkia useita alpsia. pelkää että se sama toistuu, eikä luota itseensä ... koita ymmärtää, hänellä on haavansa.

Minulle ne jäivät loppuelämäksi.

Kaikkea hvyää sinulle, lämpimin ajatuksin, t. yksi ent. vl "Liisa"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole merkitystä tietääkö muut uskovaiset että uskovainen on langennut ehkäisemään uutta elämää. Kysymyksessä ei ole mikään normi, josta voi ajattelevana ihmisenä niin haluteessaan poiketa. Sillä on merkitystä vaeltaako puhtaalla omallatunnolla.

Ehkäisyssä ihminen asettuu Jumalan paikalle eikä enää usko Hänen kaikkivoipaisuuteensa. Siksi perhesuunnittelu on uskomien asia, ja se on elämän ja kuoleman kysymys avioparin uskonelämän kannalta.

Kritittyjen ei pidä lotkauttaa korvaansa nettipalstojen "ex.vl:ien" ns. neuvoille.

Vierailija
24/29 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tervetuloa tähän maailmaan

Vierailija
25/29 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolisosi kanssa, se on gteidän päätöksenne.Te hoidatte lapsenne,ei seurakunta.

Ja luuletteko OIKEASTI olevanne ainoat jotka pelastuvat?? NOT.

Vierailija
26/29 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistat kai sitten olla myös ottamatta mitään rokotuksia ja lääkkeitä. Samanlaista elämään puuttumistahan lääketieteellisin keinoin nekin ovat kuin ehkäisy. Vai meneekö tämä taas samalle linjalle kuin permanentat hiukset OK, värjätyt EI?

Ei sillä ole merkitystä tietääkö muut uskovaiset että uskovainen on langennut ehkäisemään uutta elämää. Kysymyksessä ei ole mikään normi, josta voi ajattelevana ihmisenä niin haluteessaan poiketa. Sillä on merkitystä vaeltaako puhtaalla omallatunnolla.

Ehkäisyssä ihminen asettuu Jumalan paikalle eikä enää usko Hänen kaikkivoipaisuuteensa. Siksi perhesuunnittelu on uskomien asia, ja se on elämän ja kuoleman kysymys avioparin uskonelämän kannalta.

Kritittyjen ei pidä lotkauttaa korvaansa nettipalstojen "ex.vl:ien" ns. neuvoille.

Vierailija
27/29 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä molemmilla jo isovanhemmat ja isoisovanhemmat olleet lestoja? Onko heillä ollut suuret perheet?

Jos ei, niin sitten voitkin ottaa miehesi kanssa puheeksi sen, että tuo ehkäisykielto (myös varmat päivät) on lestadiolaisille tullut vasta 60-luvulla, jolloin muutenkin ruvettiin käpertymään sisäänpäin ja muista ihmisistä erilleen.

Meillä isovanhemmat olivat hartaita lestadiolaisia. Heillä oli kaksi lasta.

Vierailija
28/29 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisit kääntyä lääkärin puoleen, selittää tilanteen hänelle ja saada "lääkärin suosituksen" tai jopa kiellon olla hankkimatta lasta vähään aikaan TERVEYDELLISISTÄ SYISTÄ. Ei kenenkään henkeä tai terveyttä voi eikä saa vaarantaa raskauksien takia.

Vierailija
29/29 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vboi olla esteenä se että toinen uskovainen heti kimpaantuu jos toinen jotain asiaa itse miettii, ei saisi siis epäillä mitään. Et varsinkaan saa tuoda ääneen julki mitään epäileviä mietteitä joita on mieleen noussut.

Aviopuolison kanssa täytyy pystyä puhumaan kaikkein vaikemmatkin asiat. Ei kai tämäkään uskonto vaadi että yksityisasioita kertoo perheen ulkopuolelle.