apua kaivataan - uusi mies kamala tuhlari!
eli siis olen 21v ja ensimmäisessä vakavassa seurustelusuhteessa. olemme muuttaneet yhteen puoli vuotta sitten, muutin siis lapsuudenkodista tähän (köyhästä sellaisesta) tajuan rahan arvon,enkä tuhlaile,ruuankin ostan aina halvimmasta päästä. Miehellä oli siis töitä kun yhteen muutettiin ja minulla pätkätöitä. pärjättiin hyvin,kunnes mieheni pääsi ammattikorkeaan opiskelemaan. tulomme tippuivat, mutta mieheni tuhlailu ei. hän ei sinänsä tuhlaa mihinkään turhaan,hän vain tekee kaikesta pienestäkin "tarpeellisen" eli se on _hankittava_ ei siis pakota minua ostamaan mutta puhuu puhuu ja puhuu ostamisesta kunnes se ostetaan. ja tämän jälkeen seuraa TAAS jokin muka tärkeä tarvehankinta.. ja sitä rahaa ei vaan loppukuusta enää ole! tällä hetkellä tienaan siis edelleen pätkätöillä,vakityötä en yrityksistä huolimatta saa. mieheni käyttää opintotukensa täysin omiin hankintoihin, ja kyllä ymmärrän sen. mutta että joka ikinen kuu olsi saatava uusi "tärkeä" työkalu,keittiömasiina,autonputsauaine. mitä teen?? ei ota kuuleviin korviin sanaa "ei ole varaa" koska "tämähän maksaa vain 5.99.." nii.in. neuvokaa nyt?
Kommentit (24)
Hanki oma yksityinen tili. Laita sinne jokaisesta palkastasi pikkuisen jemmaan. Niin ettei mies pääse tuhlaamaan joka penniä.
Mitä tulee työkaluihin yms, sano että ensin maksaa kaikki laskut ja jos päivää ennen seuraavaa opintotukea on rahaa tilillä, saa ostaa työkalunsa.
yhteiset rahat tavallaan on. ei juurikaan maksa laskuja,koska pienet tuet mitä saa menee bensoihin ja koulukirjoihin sekä ruokailuun.. huoh. minun vastuulla kaikki.
-ap
ei sinun tehtäväsi ole miehen juttuja ja haluja kustantaa vaikka yhdessä asuttekin.
Sano jämäkästi ei ja laita raha joko säästöön tai osta itsellesi jotain tarpeellista.
Älä hyvä ihminen mene siihen halpaan, että mies opiskelee ja sinä kustannat elämän - sitä kutsutaan hyväksikäyttämiseksi.
Mutta seuraavista asioista voit yrittää sopia miehesi kanssa:
1. Kaikki nämä "tarpeelliset" hankinnat tehdään vain miehesi rahoilla. Sinä et osta mitään sellaista, joka ei ole omasta mielestäsi välttämätöntä, vaikka miehesi puhuisi siitä kuinka pitkään. Pysy lujana.
2. Joka kuukauden alussa (tai siis silloin, kun opintotuki tulee tilille), miehesi siirtää sinun tilillesi hänen osuutensa vuokrasta ja ruokamenoista ym. välttämättömistä menoista. Näin sinä voit pitää huolta siitä, että rahat riittävät kuukauden loppuun.
3. Itsestään selvää tietysti on se, että molemmilla on tällaisessa tilanteessa omat tilit. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että menojen jakamisessa ei voida sopia.
Jos miehesi ei tähän suostu, kannattaa miettiä tarkkaan, kannattaako suhdetta jatkaa. Yleensä tuhlailu ei helpotu ajan mittaan. Haluatko elää loppuelämäsi niin, että rahat loppuvat ennen kuun loppua?
Sanot vaikka et SULLA ei ole varaa, ostakoon omillaan = opintootuilla. Etkä taivu. Väännät rautalangasta kunnes menee perille.
t. samassa tilanteessa aikoinaan ollut, juuri tänään mietin miten mun olisi pitänyt silloin aikoinaan toimia :/
yhteiseen hyväään mies aina nämä hankinnat haluaa. ja koska on tottunut tiettyyn elintasoon ei ymmärrä miksei joka viikko voida ostaa DVD:tä tai uutta autonpesuvahaa. hän siis tekee kotitöitä ja huoltaa automme. minä vain nyt olen siinä tienaajan roolissa vaikka erittäin huonosti tienaan. minun on hankala kieltää kun perustelee miksi juuri nyt tarvitsemme tämän.. ja jankkaa ja jankkaa asiasta.
-ap
maksaa ensin puolet asumisesta ja ruuasta ja maksaa omat laskunsa ennenkuin ostaa mitään työkaluja ym ei niin kiireellistä tavaraa!
Ei auta kuin puhua miehelle järkeä ja sinä et ainakaan anna rahaa mihinkään turhaan.
Jos rahat on aina loppu ja sinä joudut maksamaan yksin yhteiset menot kuten sen asumisen ja ruuat niin ei kannata asua yhdessä...mies voi muuttaa omaan asuntoon tuhlaamaan tai äidin luo.
yhteiset rahat tavallaan on. ei juurikaan maksa laskuja,koska pienet tuet mitä saa menee bensoihin ja koulukirjoihin sekä ruokailuun.. huoh. minun vastuulla kaikki.
-ap
Sittenhän asian hoitaminen on helppoa. Kun mies haluaa ostaa jotain, toteat yksinkertaisesti, että katsotaan kuun lopussa, onko silloin vielä rahaa. Jos on, niin sitten voidaan ostaa (jos olet halukas). Pysyt vain lujana, vaikka mies puhuisi asiasta kuinka pitkään.
Voit myös pitää kirjaa menoista ja näyttää miehellesi, kuinka rahat ovat aina loppu ennen seuraavan tilin tuloa.
Vaikka ei mistään muusta puhuisi kuin siitä tuikitarpeellisesta hankinnastaan.
Kysy vaikka aina kun aloittaa puheensa: "Onko se tärkeämpää kuin ruoka tai sähkö?" Jos ei sillä hiljene, kerrot että sinun mielestäsi ruoka on tärkeämpää kuin miehen hankinta, ja koska on kyse sinun rahoistasi, niin sinä päätät niiden käytöstä. Jos ei ole muutaman kuukauden jälkeen oppinut, että sitä rahaa ei ole loputtomasti, niin sitten äijä pihalle ja uutta putkeen.
Sinun iässäsi asiat ovat vielä yksinkertaisia. Pidä huoli, että et tule raskaaksi, niin kaikki on hyvin ja pakotie on avoinna.
tässä asiassa,mutta pakko ruveta olemaan tiukkana. kiitos paljon!
ps: kumma kun aina näissä ketjuissa muka joku tuntee jonkun. mieheni nimi ei ole ville.
-ap
Laita joka kuukausi joku sopiva summa miehen tilille, ostakoon sillä mitä tahtoo.
Ei sinun tarvitse mitään selitellä eikä kuunnella jankkausta, sanot vaan että senkun ostat. Jos rahaa ei ole, niin sitten vaan täytyy jättää ostamatta ja se on hänen ongelmansa, ei sinun.
Totta kai maksat! Muutenhan et rakasta.
ja koska rahat on yhteisiä niin perustelee miksi tarvitseMME tämä jä tämän. muutenkin aina perustelee kaiken mitä sanoo ja jos sanon vastaan tulee munkin perustella
-ap
helppohan se on toisen rahoilla ostella kun omat on jo loppu ja sitten on sinunkin rahasi loppu.
Ei tässä vaiheessa elämää tarvitse yhteisiä rahoja olla kun ei ole vielä lapsiakaan.
Kyllä sua nyt "kupataan".
Laita joka kuukausi joku sopiva summa miehen tilille, ostakoon sillä mitä tahtoo.
Ei sinun tarvitse mitään selitellä eikä kuunnella jankkausta, sanot vaan että senkun ostat. Jos rahaa ei ole, niin sitten vaan täytyy jättää ostamatta ja se on hänen ongelmansa, ei sinun.
Ei sinun tarvitse mitään perustella sillä jos et halua jotain ostaa tai ei ole varaa niin EI riittää...varsinkin jos jankuttaa niinkuin pikkulapset!
Olet vielä nuori, ei kannata ensimmäiseen jää roikkumaan kun huomaat jo nyt että ei toimi
kaupassa käytiin, ostamassa kahvia. käteen jäi myös 5 euron teippirulla ja kaljaa. sanoin miehelle kun halusi ostaa vielä jotain syömistä autoon matkan ajaksi että ei nyt ole sitä ylimääräistä,alkoi mökötys. ei juma!!
-ap
ammattikorkeassa,ei miehesi.Kirjoitatko tarkoituksella väärin päin asiat.