Uuden sukupolven työelämän ihmeellisyyksiä - ov
Olen väliportaan pomo, jolla ei ole työsuhteisiin liittyvää työnantajan direktio-oikeutta, vaan se on omalla pomollani, joka nyt sattuu olemaan lomalla.
Eilen työpisteeseeni tuli firmassa kesätyössä ollut sijainen, joka halusi allekirjoituksen työtodistukseen. Sanoi että "mä oon nyt tehnyt tän työtodistuksen ittelleni ja voisitko laittaa siihen nimen, kun xxx ei oo paikalla". En ehtinyt sanoa, ettei ole valtuuksia, kun hän heitti paperin eteeni ja tosiaan oli itse kehunut itseään A4:n verran.
En tiedä täsmälleen, millainen työntekijä ko. tyyppi oli ollut, mutta tuo käytäntö vaikutti ihmeelliseltä! Tuollainenhan antaa mahdollisuuksia vaikka mihin vilppiin! Epäilemättä se vähentää pomon hommaa, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä kenenkään kannalta.
Sanokaa mulle että tuo oli väärinkäsitys tai poikkeus, pliis.... Tiedän kyllä, että sairaslomaa otetaan nykyisin lemmikkimarsun sairauden tai tyttöystävän mummonkaiman kuoleman vuoksi, ja kaipa toi olis vaan luonnollinen jatkumo sille.
Kommentit (28)
kun kesäduunari vuorolistaa katsoessaan tulee pomon puheille ja alkaa luetella päiviä jolloin ei voi missään tapauksessa olla työvuorossa. Ruksaa yli kaikki viikonloppuvuorot koska on sopinut kavereiden kanssa festareille menosta joskus talvella. Kun pomo muistuttaa että kesäduunari on työsopimusta tehdessään sitoutunut 2-vuorotyöhön ja viikonloppuvuoroihin ja että vuorot on kerrottu työsopimuksessa, vastaus on: "ai, emmä ajatellu sitä sillä tavalla että ne joutus tekemään".
Mä en ole nipo ja vuoroja voi aina vaihtaa työkavereiden kanssa, mutta ei loputtomiin, koska vaihtajia ei aina ole. Näitä ymmärtämättömiä tulee nykyisin vastaan entistä enemmän eikä ne ole mitään 16-17-vuotiaita, vaan ihan reilusti parikymppisiä korkeakouluopiskelijoita.
Heillä on myös vaikeuksia ymmärtää, mitä tarkoittaa palkaton vapaa. Se on palkatonta = ei palkkaa, jos haluaa ottaa omaa vapaata, eikä työaikapankissa ole rästitunteja.
Ja ne työajatkin. Nehän on työnantajan henkilökohtaista vittuilua työntekijälle, esimerkiks se klo 06 tai 07 alkava vuoro. Se ei missään tapauksessa ala siihen kellonaikaan esimerkiksi siksi, että työ tehdään vaiheittain ja prosessin pitää sujua, vaan ihan ilman muuta siksi, että esimies on vittumainen ja kateellinen.
Onneks sentään ihan kaikki ei ole tuollaisia ja niitäkin jotka ovat, Siperia luultavasti opettaa jossain vaiheessa. Toivottavasti.
Minä olen kirjoittanut itse kaikki todistukseni. Olen siinä luetellut työtehtävänä ja laittanut kaikki muutkin tiedot. Pomo on lukenut sen läpi ja hyväksynyt.
Tähän tietenkin on toinenkin vaihtoehto. Se on se, että sitä työtodistusta odotellaan ja odotellaan, soitellaan pomolle joka unohtaa koko homman puhelun päättyessä, kunnes sitten yhtenä kertana ulkoistaa todistuksen kirjoittamisen jollekin alaiselleen. Lopulta sieltä saa työtodistuksen, jossa kerrotaan vaan minä aikana on ollut töissä. Ei mitään työnkuvan avaamista, ei suosituksia eikä kehuja, koska ei se työtodistuksen kirjoittaja ole todennäköisesti edes nähnyt minua. Ei sellaisella työtodistuksella tee yhtään mitään.
Minä olen kirjoittanut itse kaikki todistukseni. Olen siinä luetellut työtehtävänä ja laittanut kaikki muutkin tiedot. Pomo on lukenut sen läpi ja hyväksynyt. Tähän tietenkin on toinenkin vaihtoehto. Se on se, että sitä työtodistusta odotellaan ja odotellaan, soitellaan pomolle joka unohtaa koko homman puhelun päättyessä, kunnes sitten yhtenä kertana ulkoistaa todistuksen kirjoittamisen jollekin alaiselleen. Lopulta sieltä saa työtodistuksen, jossa kerrotaan vaan minä aikana on ollut töissä. Ei mitään työnkuvan avaamista, ei suosituksia eikä kehuja, koska ei se työtodistuksen kirjoittaja ole todennäköisesti edes nähnyt minua. Ei sellaisella työtodistuksella tee yhtään mitään.
esimiestä suosittelijaksi jos ei sen vertaa tiedä että mitä olet työssäsi tehnyt saati että olisi joskus nähnyt sinut.
Koetaan yrityksen harjoittama laadunvalvonta asiakaspalvelun tasosta vittuiluna ja kyttäämisenä. Tämä siis itsenäisessä työssä (=töissä yksin), jossa työnantaja hyvin vähän katsomassa työaikana työntekijän perään ja palkkaa tätä varten ulkopuolisen firman, jotta epäkohdat tulee esille.
Mä olen aina kirjoittanut työtodistukseni itse, pomon pyynnöstä. Näin ihan jo 90-luvulla. Eli en ole edes uutta sukupolvea.
tämmöseksi mennyt kun naiset edenneet johtoon?
Tähän on tultu
Mä kirjoitan aina kaikki työtodistuksett itse. Mieskollegat taas luistaa aina kaikista hr-jutuista ja vastaavista kun ovat nni isoja dirikoita.
ovat työelämän pahimmat tulpat
ap on juuri sellainen