Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuden sukupolven työelämän ihmeellisyyksiä - ov

Vierailija
05.09.2012 |

Olen väliportaan pomo, jolla ei ole työsuhteisiin liittyvää työnantajan direktio-oikeutta, vaan se on omalla pomollani, joka nyt sattuu olemaan lomalla.

Eilen työpisteeseeni tuli firmassa kesätyössä ollut sijainen, joka halusi allekirjoituksen työtodistukseen. Sanoi että "mä oon nyt tehnyt tän työtodistuksen ittelleni ja voisitko laittaa siihen nimen, kun xxx ei oo paikalla". En ehtinyt sanoa, ettei ole valtuuksia, kun hän heitti paperin eteeni ja tosiaan oli itse kehunut itseään A4:n verran.

En tiedä täsmälleen, millainen työntekijä ko. tyyppi oli ollut, mutta tuo käytäntö vaikutti ihmeelliseltä! Tuollainenhan antaa mahdollisuuksia vaikka mihin vilppiin! Epäilemättä se vähentää pomon hommaa, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä kenenkään kannalta.

Sanokaa mulle että tuo oli väärinkäsitys tai poikkeus, pliis.... Tiedän kyllä, että sairaslomaa otetaan nykyisin lemmikkimarsun sairauden tai tyttöystävän mummonkaiman kuoleman vuoksi, ja kaipa toi olis vaan luonnollinen jatkumo sille.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työtodistuksen avulla työpaikkansa saavat nuoret osoittautuvat usein flopeiksi jotka eivät jaksa eivätkö osaa mitään ja "masentuvat" heti kun esimies vähän ohjeistaa. No, tämä on sitä uutta sukupolvea joka saa kohta valita työpaikkansa ja sanella palkkansa kun tulee työvoimapula että ehkä ap:n olis vaan paras alkaa totutella. :=))

Vierailija
2/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulevat rennosti töhin hiukan myöhässä jos baarissa venynyt edellisiltana. Tähän olen päätynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kirjoittanut kaikki työtodistukseni, ja aina pomon pyynnöstä. Pomo sitten katsoo läpi ja joku muuttaa jonkun sanamuodon, yleensä ei.

Vierailija
4/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en näe tuossa mitään ihmeellistä. Meillä annetaan valmis malli ja sanotaan, että laita ne tiedot, jotka ovat vastaisuudessa tärkeitä itsellesi.

Näin on ollut jo ainakin 10 vuotta.

Vierailija
5/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on katkera ja kateellinen jollekin kesäduunarille? Huhhuh, taitaa olla itsetunto-ongelmia.

Vierailija
6/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella sektorilla etenkin. Toki pomot lukee todistukset läpi, mutta itse työntekijä sen kyllä tekee.

Vierailija
7/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en näe tuossa mitään ihmeellistä. Meillä annetaan valmis malli ja sanotaan, että laita ne tiedot, jotka ovat vastaisuudessa tärkeitä itsellesi.

Vierailija
8/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella sektorilla etenkin. Toki pomot lukee todistukset läpi, mutta itse työntekijä sen kyllä tekee.

Juuri näin. Ja totta kai pomo puuttuu eikä vedä nimeään alle, jos paperissa valehdellaan.

Vierailija
9/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit pitäytynyt haukkomasta henkeäsi ja kertonut, että teillä on valmiit työtodistuspohjat. En kyllä sinänsä ihmettele kesätyöntekijän aloitteellisuutta, sillä itse olen saanut pyytää työtodistusta useita kertoja ja silti en ole sitä saanut.

Vierailija
10/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse joskus kirjoittanut oman työtodistuksen, koska pomo pyysi niin tekemään. Työntekijähän itse tietää parhaiten mitä on työssään tehnyt. Pomon pitää tietysti katsoa, että millaisilla ylisanoilla tekijää hehkuttaa.

Eli sun tilanteessa en allekirjoittaisi tuota kun en tietäisi miten hommat ovat sujuneet, mutta tuo ei ole mitenkään poikkeuksellinen käytäntö muuten.

Vierailija
11/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin olen aina työskennellyt yksityisellä puolella. Aina on esimies kirjoittanut työtodistuksen.

Vierailija
12/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työtodistukseni. Niitähän ei yleensä tarvitakaan kuin uran ekoista työpaikoista ja sekä yksityisellä työnantajalla että ministeriössä oli kummassakin käytäntö, että työntekijä itse kirjoittaa oman työtodistuksensa. Pomo sitten lisäsi vielä pari kehuvaa virkettä loppuun ja allekirjoitti.

Ihan turhaa käyttää esimiehen työaikaansa johonkin työtodistuksen kirjoittamiseen. Ensin pitää selvittää, että "missäs kaikissa jutuissa sä nyt olitkaan mukana ja mitä työtehtäviä sulle kuuluikaan". Ehkä jos on tosi rutiini suorittava tehtävä, niin sellaisesta kirjoittaa nopeaan saman mallin mukaan todistuksen. Jos yhtään vaihtelvampi työnkuva, niin työtodistuksen kirjoittamiseen saattaa mennä kaikkine kyselyineen yli tuntikin työaikaa.

Vierailija
13/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska minun on pyydetty se tekemään. Esimieheni eivät ole olleet "lukumiehiä", joten kirjoitustaitokin on ollut vähän heikoissa kantimissa. Ehkä tuo kesätyöntekijän oma-aloitteisuus juontaa jostain vanhasta työpaikasta, jossa häntä on pyydetty kirjoittamaan oma todistuksensa ja nyt hän onneton kuvittelee sen olevan yleinen käytäntö.

Yritä selittää asiallisesti tuo tilanne kesätyöntekijälle ilman että nolaat häntä. Tietenkään sinun ei tarvitse allekirjoittaa todistusta.

Vierailija
14/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan rupea työntekijänä tekemään pomon hommia, koska mulle ei siitä maksetakaan.

Vierailija
15/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ollut valtiolla hommissa vuosikaudet useammassa tehtävässä, enkä koskaan ole törmännyt moiseen. Aina on esimies kirjoittanut työtodistuksen ja joskus sitä on joutunut kyllä odottamaan, mutta on lopulta aina tullut.

Vierailija
16/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman että pomo tietää niistä mitään. :=DD

Vierailija
17/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja työministeriön asiantuntijahommista olen kirjoittanut itse työtodistuksen, johon sitten allekirjoittaja lisännyt vielä loppuun pari fraasia, "suosittelen lämpimästi xxxää sellaisiin ja tälläisiin tehtäviin".

Mutta "valtio" nyt on iso työnantaja, että varmaan monenlaista käytäntöä. Sitä en oikein ymmärrä, että mikä teitä joitain tässä niin ihmetyttää ja kauhistuttaa?

Eihän siihen työtodistukseen kovin ihmeellisiä kirjoitella, tärkeintä on se, että tulee kaikki työntekijän jatkon kannalta oleelliset tehtävät esiin. Esimies ei ehkä hoksaa painottaa joitain oleellisia työtehtäviä, jos hän itse ei niitä jokapäiväisessä työskentelyssä huomaa. Ja toki esimies voi sitä todistusta muokata aivan halunsa mukaan ennen kuin allekirjoittaa.

Vierailija
18/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtodistus on tärkeä työntekijälle, työnantajan prioriteeteissa se on jossain mapissa ö. Jos haluaa työtodituksen kannattaa tehdä draft itse ja pyytää pomoa tarkistamaan sen ja sitten allekirjoittamaan.

AP ei selvästikään ole tehtävänsä tasalla. Sen sijaan että jää märehtimään tällaista asiaa, olisi pitänyt sanoa että et tunne ko. henkilön työtehtäviä joten pomo allekirjoittaa kun tulee lomalta.

Vierailija
19/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en näe tuossa mitään ihmeellistä. Meillä annetaan valmis malli ja sanotaan, että laita ne tiedot, jotka ovat vastaisuudessa tärkeitä itsellesi. Näin on ollut jo ainakin 10 vuotta.

Olen myös ollut valtiolla hommissa vuosikaudet useammassa tehtävässä, enkä koskaan ole törmännyt moiseen. Aina on esimies kirjoittanut työtodistuksen ja joskus sitä on joutunut kyllä odottamaan, mutta on lopulta aina tullut.

ja nykyisin ELY-keskus. Lääninhallituksissa aikanaan sama tapa,kun olin siellä harjoittelijana, mutta se todistus oli käytännössä pelkkä kopio yhteisesti käytetystä.

Vierailija
20/28 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä kirjoittanut esimies tai pohja tullut hr-osastolta. Pienemmissä firmoissa työtodistuksen aina kirjoittanut lähin esimies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme