Ihanaa lumista alkavaa viikkoa toukomasut!
Meillä alkaa viikko leppoisasti, kun minulla on todella vähän opikelua tämän viikon. Nyt pitäisi kyllä aikaa hyödyntää tekemällä mahdollisimman paljon jouluvalmisteluja.
Masu kasvaa edelleen todella vauhdilla ja vaivaksi onkin tullut alavatsalihakset, jotka ovat kipuilleet aika paljon. Vatsalihakset kun venyy masun kasvaessa niin kovillehan se ottaa.. Pahoinvointia on edelleen, mutta pysyy kyllä kurissa kun muistaa syödä usein.
Muuten kaikki hyvin ja neuvolalääkärissäkin oli kaikki hyvin ja vauvan sydänäänet kuuluivat. Liikkeitä tuntuu jonkin verran, on aika rauhallinen vauva. Välillä innostuu mylläämään, kun äiti menee makuulle. Kokeilin itse makuulla kohtua ja mielestäni kohtu ulottuu tällä hetkellä aika tarkalleen navan korkeudelle. Mukavaa viikkoa!
Alfiina+masuvauva 17+0
Kommentit (87)
Voi kun tulee lunta!!!! Ihanaa, mutta toisaalta tylsää, kun vieläkin on +:san puolella, saisi kyllä mennä pakkasen puolelle, ettei kokonaan sula pois lumi.
Omassa navassa kaikki hyvin, olen jo vähän " toipunut" viikonlopun olosta, mutta vieläkin väsyttää ja on hassu olo mahassa. Esikoisen hoitopaikassa on ollut oksennustautia, joten saa nähdä milloin se on meillä.....
Pakkasia odotellen
Laura 18+0 huh kun on jo " paljon"
Aurina ja muut sporttiset, minulla on kamala morkkis kun en ole jaksanut urheilla samalla tavalla kuin aikaisemmin. Alun pahoinvointi, vaikka olikin aika lievää, piti huolta siitä ettei takapuolta saanut sohvalta pahemmin ylös töiden jälkeen.. Nyt olo on hyvä mutta olen vähän väsyneempi kuin normaalisti. Työpäivän jälkeen en jaksa käydä enää jumpassa, koska yleensä siinä vaiheessa verensokeri on niin alhaalla että haluan mennä kotiin syömään. Olen yrittänyt käydä aerobikissä lauantaina ja sunnuntaina, jolloin jaksan. Tähän asti olen ihan normaalisti pystynyt tekemään body pumpia, pacea, step-aerobikkiä ja muita perustunteja. Minäkin olen juossut aikaisemmin, mutta se jäi koska juuri ennen raskautta minulla oli jännetupintulehdus ja liikuntakielto. Olen myös joogannut, mutta siinä on jonkin verran vatsallaan tehtäviä liikkeitä ja ne tuntuvat jo epämiellyttäviltä. Ajattelin kokeilla mammajoogaa mutta pelkään että se on liian " lässyä" kun tykkään aika tehokkaasta liikunnasta.. :-)
Neuvolassa minua muuten peloteltii kunnon 1800-luvun tyyliin liikunnan vaaroista, kyseltiin tosi tarkkaan minkälaisissa jumpissä käyn ettei ole äkkinäisiä liikkeitä ja hyppimistä ja että ei ehkä kannata juosta, koska kohtu on ihan irrallaan vatsaontelossa ja hölskyy siellä.... TÄH? Terveydenhoitaja ei kyllä näyttänyt itse kovin sporttiselta, joten jätin kommentit omaan arvoonsa.
Aerobik-ohjaaja taas sanoi että heillä käy odottavia äitejä joiden laskettu aika on jo mennyt, eli loppuun asti voi tehdä. Kyykkyjä painojen kanssa ja liikkeitä (esim. selkä) vatsallaan ei hänen mukaansa kannata tehdä, koska niissä tulee liikaa painetta alavatsaan. Itse pystyn vielä hyppimään hyvin, ainoa mikä tosiaan tuntuu vähän ikävältä on vatsallaan tehtävät liikkeet joten e olen jättänyt väliin. Eiköhän oma olo kerro mitä voi tehdäja mitä ei. Onko muilla kokemuksia/tietoa?
Minullakin on tällä hetkellä vähän " pysähtynyt olo" . Maha ei ole minusta mainittavasti enää kasvanut, alkuvaiheen mahtava turvotus taitaa olla lähtenyt pois. Raskausoireita ei ole enää minkäänlaisia ja tuntuu, että niin itsellä, kun lähipiirilläkin on aina välillä vaikeuksia muistaa, että olen todellakin raskaana.
Viikonlopun olimme mökillä metsän keskellä. Oli kaunista ja lumista. Innostuin rehkimäänkin ja kannoin vettä ja puita urakalla. Olen ajatellut, että kaikkea voi tehdä niin kauan kuin se tuntuu hyvältä, eli yritän kuunnella kroppaani. Viime raskaudessa kävin monta kertaa viikossa jumpassa ihan viimeisille viikoille asti, mutta nyt sellaiseen ei enää riitä aikaa. Olen yrittänyt huolehtia kunnostani pääasiassa reippailla vaunulenkeillä, mutta kyllä sitä huomaa, että olen rapakunnossa verrattuna edelliseen raskauteen. Toivottavasti tämä " laiskuus" ei kostaudu loppuraskauden vaivoina tai rankkana synnytyksenä.
Liikekitä olen mielestäni tuntenut jo ehkä viikon verran. Tosin ne ovat olleet niin hentoisia hipaisuja ja harvakseltaan, että on vaikea olla varma. Esikoista odottaessani taisin tuntea ekat liikkeet jossain rv 15-16 paikkeilla.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
Suikeroalpi & maha rv 15 tasan tänään.
Joo, ei terveydenhoitajienkaan tietotaito näissä liikunta-asioissa ole aina ajantasalla. Itse olen etsinyt tietoa useammilta tahoilta ja tullut siihen tulokseen että liikun sen verran ja sillä tavalla kuin hyvältä tuntuu. Nykyinen terkka on onneksi samoilla linjoilla. Kevyt hölkkä on tuntunut tosi mukavalta enkä usko että se " hölskyminen" mitenkään vahingoittaisi vauvaa, kyllähän lapsivesi vaimentaa liikkeitä tehokkaasti. Esikkoa odottaessa tosiaan juoksin, kävin salilla ja tanssin hyvinkin pitkään. Käytiin miehen kanssa tanssitreeneissä viimeisen kerran pari päivää ennen synnytystä ja hyvin pysyi menossa mukana. Itse uskon, että hyväkuntoisena jaksan raskauden paremmin ja olen muutenkin pirteämpi ja hyvinvoivempi. Lisäksi riskit raskausmyrkytykseen ja raskausajan diabetekseen pienentyvät. Liikunta on siis myös lapsenkin etu. Oho, tulipahan taas palopuhe :-) On vaan sydäntä lähellä tämä liikunta (kuten huomannettekin..). Ei ole tarkoitus ketään ahdistaa tai syyllistää, jokaisella on varsinkin raskausaikana oikeus elellä ja olella juuri niin kuin parhaalta tuntuu. Ja onhan se lepokin meille kaikille tosi tärkeää.
Aurina 16+4 (ja liikunnasta huolimatta painoa +4 kg :-)
Hei vain kaikille!
Kirjoitan tässä lyhyesti. Minulla on ollut sellaista pientä tuikkivaa kipua alavatsassa, enemmän jotenkin emättimessä tai kohdunsuulla kuin muualla. Kipua ei ole ollut joka päivä, mutta usein kuitenkin. Onko kenelläkään muulla ollut tällaisia tuntemuksia? Jos on, onko siitä seurannut mitään?
Kevis ja vaukku rv 14
Tänään tuli viikkoja täyteen 13+0. Huomenna neuvola, jännittää ihan älyttömästi. AIna sitä kuitenkin ajattelee että onko kaikki kunnossa... Muuten olo on ihan mainio. Tuntuu että ei olisi edes raskaana. Onko muita joilla on tällainen olo...??
Heidi 13+0
Voi, että kun harmittaa. Melkein kaikki lumet on sulaneet pois:( Tosi tylsää, kun ei millään viittis lähteä ulos tonne harmaaseen! Ei kyllä kiinnosta aloitella joulusiivojakaan, kun ei tunnu edes talvelta!!!
Mullakin on tosi " pysähtynyt" olo. Tuntuu, ettei tässä raskaudessa tapahdu mitään ja niitä liikkeitä vaan odottelen tuntuvaksi! Lisäksi tuo esikoinen järjestää kyllä päiviksi sen verran hommaa, ettei masuvauvaa oikein ehdi ajattelemaankaan. Esikoisen uusi juttu ovat kamalat raivarit. Etenkin syömisistä on tullut ihan kauheita taistelu-tilanteita. Tänään en jaksanut enää kuunnella huutoa ja korjasin ruoat pois pöydästä. Ja nyt on kamala morkkis! Kauhea äiti, kun ei anna lapselleen ruokaa, mutta mitä tehdä, kun lapsi vaan pyyhkäsee kaikki lattialle, jos ei saa haluamaansa???
No, tulipa oikea tilitys...
Siitä liikunnasta, kun joku kyseli. En jaksa liikkua! Musta on tullut todella laiska. Ekassa raskaudessa kyllä kävelin kunnon lenkkejä päivittäin ja olinkin paljon paremmassa kunnossa. Mutta nyt tyttö ja kotihommat vie oikeasti kaikki voimat, enkä jaksa nousta enää iltaisi sohvalta. Lisäksi asiaa vaikeuttaa, kun ei ole ketään lenkkikavereita lähellä. Kaikki asuvat eri puolilla suomea.
pricilla 12+6
Olipa hassua lukea, että on muitakin, jotka tuntevat olonsa raskauden suhteen " pysähtyneksi" ! Maha pullahti kyllä viime viikon aikana näkyviin ja kuvittelen tuntevani vauvan jo hieman liikuskelevankin; en kyllä mitenkään säännöllisesti tai niin, että olisin liikkeistä varma.
Huolestuttaa aina välillä, että onko siellä masussa edes elämää ja rakenneultraankin tuntuu olevan vielä iäisyys aikaa (reilut 2 viikkoa...).
Lisäksi viime viikolla huolestuttivat alavatsakivut, joita kätilö arveli kannatinkivuiksi. Aiemminkin (melkein koko raskauden ajan) on ollut ajoittain kipuilua, mutta aina jossain tietyssä kohdassa ja nyt kipu tuntui symmetrisesti kohdun alaosassa - itse tietenkin pelkäsin supistuksia, mutta ehkäpä täytyy vaan luottaa omaan kätilöön... :o)
Muutenkaan olo ei ole mikään superhyper energinen; pahoinvointia ei kyllä enää ole, mutta nyt taas tuntuu väsyttävän enemmän kuin pari viikkoa sitten! Ja pieni flunssaisuus on kiusannut jo kuukauden ajan - alkaa hiljalleen harmittaa moinen :o(
Kovasti vaan koitan luottaa siihen, että masussa vauva voi hyvin - vaikka tiukkaa tekeekin :o)
- Emelia 17+2 -
Rakenneultrassa yksityisellä käyty ja kaikki oli hyvin :) Aivot kunnossa, sydän nelilokeroinen niinkuin pitääkin. MOlemmat nilkat taipuu, neuraaliputki ehjä jne jne. Eli siis kaikki hyvin. Kauhea vauhti pienellä oli päällä. Kovasti siellä äitille ja isille heilutteli. :) Sanottiin mennessä, ettei sukupuolta haluta tietää, mutta lääkäri sitten kysyi kesken ultrauksen, että mitenkäs on haluatteko kuitenkin tietää kun täällä näkyisi niin hyvin. Ei sitten osattu päättää, mutta lääkäri napsautti kuvan siitä ja ultran jälkeen sitten sanoi meille, että en nyt pidä teitä jännityksessä että kyllä se niin selvästi näkyi, että poika teille on tulossa =) Ja saatiinpa pikku pippelistä sitten kuva mukaan. Ja voitte vaan kuvitella kuinka suuri hymy oli isin kasvoilla sen jälkeen. =)))
Liikkeet tuntuu päivä päivältä paremmin ja ultran jälkeen lääkäri sanoikin, että kyllä tuollaiset liikkeet täytyykin jo tuntua kun noin paljon viuhtoo menemään.
No, nyt tuli vaan omaa napaa...
[color=red]pikku-milli & paco 18+4[/color]
...Anteeksi, että utelen, mutta miksi valitsitte mennä yksityiselle rakenneultraan? Ja paljonko maksoi?
Meillä kunta tarjoaa ainoastaan np-ultran. Ei siis saatu edes valita käydäänkö np- vai rakenneultrassa. Käytiin alkuraskauden ultrassa yksityisellä Tampereella Koskiklinikalla Tuukka Tarkkilalla ja oltiin todella tyytyväisiä joten haluttiin hänelle mennä sitten rakenneultraankin kun oma kunta ei sitä tarjonnut. Ja rakenneultraan haluttiin mennä, että pystytään ainakin joitain rakennepoikkeamia sulkemaan pois ja varautumaan etukäteen siihen jos jotain poikkeavaa olisikin löytynyt. Onneksi tosiaan kaikki oli hyvin ja vilkas pieni poika siellä vilisti. :)
Hinta oli 80¿, mutta kela-korvausten jälkeen maksettavaa meille jäi ainoastaan vähän yli 50¿ eli oli jopa halvempi kuin alkuraskauden ultra!
kuulla jo toisten ultrakuulumisia. Itse vieläkin pähkäilen, että raaskiskos sitä itse mennä rakenne-ultraan. Olisi kyllä tosi ihanaa nähdä vauva, mutta toisaalta taloudellinen tilanne on tällä hetkellä tosi huono:(
Mutta oikeesti ihanaa, että kaikki oli kunnossa ja pieni poika masussa:)
pricilla
Innostuinpas tuon tämän päiväisen ultran innoittamana vähän kikkailemaan... elikkäs lisäsin tuohon meidän la-listalle kohdan: ultran mukaan tyttöä odottaa ja ultran mukaan poikaa odottaa. Ja kaikki halukkaat sitten voivat ilmoitella ultrien tai mahdollisten kromosomitutkimusten sukupuolituloksia siihen...
Pitäisikös vielä lisätä siihen monien muiden listojen tapaan kohta: omien tuntemusten mukaan tyttöä/poikaa odottaa??? Niin voisi niitäkin sitten sinne laittaa. :)
ihan tietysti vaan huvin vuoksi.. =)
my_selene ja Remppa rv 14+
pikaisesti kyselen että onko teille neuvolassa suositeltu d-vitammiinilisää/muita ? joka paikas lukee että pitäis syödä näin pimeenä aikana d-vitamiinitabui mut ei mulle ole neuvolan täti mitään maininnu!
nyt nukkumaan. huomenna rankka työpäivä.
meppe81 ja ruoto18
Pitkästä aikaa pääsen minäkin palstalle. Olen ollut vähän sairaana ja viime viikolla tuli vierailtua sairaalassakin. Mulla oli niin paha ylempien hengitysteiden infektio ettei meinannut happi oikein kulkea ja sehän tiesi sairaalareissua. Oli kyllä vähän pelottavaa... Vauvalla kuitenkin kaikki ok. ja nyt myös äiti alkaa voimaan paremmin.
Meppe81: Kyllä se D-vitamiini olisi tarpeellista lokakuusta maaliskuuhun näillä leveysasteilla. Itse syön multitabs 2+ vitamiinia, joka on tarkoitettu raskaana oleville.
Torstaina meillä rakenneultra ja kyllä jo vähän jännittää. Tulen sitten kertomaan kuulumisia kun on siellä käyty.
Mukavaa viikon jatkoa kaikille!
Emmi 18+3
En jaksaisi millään odottaa omaa rakennultraa ja sinne tuntuu olevan niin piiiitkä aika vielä. (Se on vasta joulunalusviikolla.) Kovasti haluaisin tietää vauvan sukupuolen etukäteen, mutta mies ei halua. Ja eihän se välttämättä edes näkyisikään. Tyttöolo on ollut, koska tässä raskaudessa samanlaista kamalaa pahoinvointia tai oikeastaan vielä pahempaa kuin ensimmäisessä raskaudessa. (Esikoinen siis tyttö.) Mutta ihan hyvinhän sieltä voi poikakin tulla. Tämän vauvelin syke kyllä alempi kuin esikoisen, mutta eihän siitäkään voi mitään päätellä... Hauska vain miettiä mitkä oireet viittaisivat poikaan ja mitkä tyttöön =)
Tänään on ihan selvästi tuntunut kunnon liikkeitä masussa. Jonkin aikaa on jo tuntunut vähän sellaista jotain pientä, mutta nyt uskoisin, että nämä nyt ovat niitä! Sitten alkaakin se stressaaminen, että jos liikkeitä ei joku päivä tulekaan, niin onko kaikki kunnossa...
Pahoinvointia ei niin kovasti onneksi enää ole (joka päivä kuitenkin vielä vähän), mutta uutena vaivana on pyörryttäminen. Verenpaineen ja hemoglobiinin pitäisi olla OK, joten vaiva ilmeisesti johtuu verensokerin alenemisesta. Ainakin syöminen heti helpottaa. Täytyy vain melkein kokoajan olla syömässä jotain.
Kyselit Meppe D-vitamiinista... Neuvolassa sanottiin, että sitä pitäisi nyt syödä ja kun vuodenaikakin on näin pimeä. Normaali D-vitamiinin tarve aikuisella on 5 mikrog. mutta raskaana olevilla 10 mikrog. Itse olen käyttänyt Minisun-tabletteja.
Nyt täytyy mennä nukkumaan tai huomenna ei meinaa millään päästä ajoissa töihin.
emmi-liini, rv 15+5
Minäkin päätin liittyä viimein mukaan odottajiin! Hauska tutustua teihin kaikkiin!!!:o)
Odotan ensimmäistäni ( rv 14+5 ) ja innolla odotankin. Sain tietää raskaudesta vasta viikolla 12, joten viimeiset kaksi viikkoa on ollutkin todella hektistä. Ensimmäinen ultra on kuitenkin läpäisty ilman turvotuksia ja neuvolat + lääkäri ovat todenneet kaiken olevan kunnossa.
Yksin tätä polkuani taivallan, sillä lapsen isä ei ole tukenani. Onneksi lähipiirini on ottanut asian vastaan ilolla, joten apua ja tukea on aina tiedossa.
Itse olen 26 vuotias keittiön vuoromestari. Tällä hetkellä työ on onnistunut vallan mainiosti mutta mahan kasvaessa varmasti tulee jännittäviä hetkiä. Työaikani vaihtelee aamu 08.00 - yö 03.30 välillä. Raskauden ajan " ongelmia" en ole joutunut kärsimään. Anoastaan aika ajoin piinaava väsymys on kiusannut.
Mutta kai tämänkin yökyöpelin tarvitsee suuntautua peittojen alle!
Dolosa ja sintti
ihan kummallista kun tuntuu ettei mitään tapahdu nyt. ihan kuin viikko olis pysähtyny. pahoinvointi on vielä vähäsen, närästyksiä ihan hirveesti mutta muuten tuntuu kuin mitään ei tapahtuisin. jotenkin ei raskaana oleva olo. no, kai se muuttuu sitten kun tuntee liikkeet. masu on kyllä jonkun verran kasvanu kun huomaa että se kova kumpu ei tuu vasta illalla vaan on koko ajan. ihanaa kun saa ostaa paljon uusia vaatteita. kiva kattoo mitä nyt on myynnissä. viimeks ostin äitiysvaatteita 4 vuotta sitten niin varmasti on mallisto vähäsen muuttunut. =)
hyvää viikon jatkoa teille!
my_selene ja R rv 14+