Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outoja kotiruokia joista ette ole kuulletkaan/ikinä maistanee?

Vierailija
26.08.2012 |

Tuli mieleen tuosta ensi viikon ruokalista ketjusta. Minulle aivan uusi tuttavuus oli savuluusoppa, joka ilmeisesti on peruskotiruokaa jos sitä on mummun ajoilta tehty.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-perunakeitto. Oikeestiko vain keitetty perunoita? Jotain maustetta?

-tilliliha. Luin jostain että tämä on yksi helpoimpia ruokia laittaa.

Vierailija
2/42 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perunakeittoa, tai perunasoppaa, mistä meilläpäin jotkut puhuu. Se on siis lihasoppaa, jauhelihasoppaa, kalasoppaa... Mitä tahansa keittoa, mihin nyt yleensä laitetaan perunoita ja kasviksia. Miten sitä sitten tietää, mitä keittoa on tarjolla, kun aina kutsutaan että "Tulkaas perunasopalle!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen päälle vain ketsuppia.

Ystäväni oli tehnyt tuota, ja se on kuulemma oikein suosittu lapsiperheiden ruoka.

Minä en ole koskaan tuota mössöä lapsuudessanikaan syönyt.

Vierailija
4/42 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ole ikinä nähnyt enkä maistanut. Onko rössypotussa jotain verta? Lienee joku oululainen perinneruoka?

-eteläsuomalainen

Vierailija
5/42 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivoimasesti oudoin ruoka josta oon kuullu on munakastike. Siis keitetystä kananmunasta tehtyä kastiketta.

Vierailija
6/42 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen päälle vain ketsuppia. Ystäväni oli tehnyt tuota, ja se on kuulemma oikein suosittu lapsiperheiden ruoka. Minä en ole koskaan tuota mössöä lapsuudessanikaan syönyt.

Vierailija
7/42 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toi pääkallo yleinen nimitys makaronimössölle, vai sattuuko 9 olemaan Raisiosta?

Vierailija
8/42 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tillilihahan on aivan perusruoka. Naudan kulmapaistia. Meillä oli aikanaan koulussa.

Munakastike ei ole sen kummempaa kuin lasagnen kastike, paitsi siihen on lisätty keitettyä kananmunaa pienittynä ja se maistuu tosi hyvältä kalan kanssa.

Vierailija
9/42 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin olla ehkä Raisioon levinnäisyyden syynä ;0). Tyttäreni kokkasi pääkalloa Raisiossa, ollessaan lapsenvahtina. Kertoi siitä tulleen superhitti.

Vierailija
10/42 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tillilihahan on aivan perusruoka. Naudan kulmapaistia. Meillä oli aikanaan koulussa. Munakastike ei ole sen kummempaa kuin lasagnen kastike, paitsi siihen on lisätty keitettyä kananmunaa pienittynä ja se maistuu tosi hyvältä kalan kanssa.

valkokastiketta? Kirjoitit lasagnenkastiketta?

Vierailija
11/42 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin olla ehkä Raisioon levinnäisyyden syynä ;0). Tyttäreni kokkasi pääkalloa Raisiossa, ollessaan lapsenvahtina. Kertoi siitä tulleen superhitti.

No mä olen kuullut tuon pääkallonimityksen 11 vuotta sitten silloiselta poikaystävältäni, se oli heidän kaveripiirissään ainakin ihan yleinen nimitys. En vaan muista ketä sen nimen olisi keksinyt tai ekana ottanut käyttöön...

10

Vierailija
12/42 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen kuullut tuon pääkallonimityksen 11 vuotta sitten silloiselta poikaystävältäni, se oli heidän kaveripiirissään ainakin ihan yleinen nimitys. En vaan muista ketä sen nimen olisi keksinyt tai ekana ottanut käyttöön... 10

kun tyttäreni tosissaan kokkasi sitä Raisiossa siitä tuli hitti kaveripiirissä. Tiedän toki, että pääkallo on jo kauan käytetty nimi mössöstä.

Vierailija
13/42 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin väärin. Mut joo, hyväähän se on, ja hauska nimitys. Ei vaan tähän päivään mennessä ole selvinnyt miten se ruoka nimityksensä on saanut, yhteys nimen ja raaka-aineiden välillä on aika häilyvä... :D

Vierailija
14/42 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ole ikinä nähnyt enkä maistanut. Onko rössypotussa jotain verta? Lienee joku oululainen perinneruoka?

-eteläsuomalainen

Mykyrokkaan tulee mykyjä, jotka on tehty ruisjauhoista ja verestä. Lisäksi keittoon laitetaan normaalisti ainakin maksaa, lihanpaloja ja perunaa sattumiksi. Rössypottu on käsittääkseni aika samanlaista.

Mykyrokan oon valitettavasti tiennyt aina kun savosta olen, mutta rössypotusta kuulin vasta pari vuotta sitten ekaa kertaa. Jos mulle ei olis sanottu, että rössypottu on aika samanlaista kuin mykyrokka, niin nimen perusteella olisin kuvitellut sen olevan joku röstiperunan tyylinen ruoka. :D

Vierailija
15/42 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoispohjalaisia perinneruoki - yöks, en ole maistanut.

Samoin huituvelli, hyi helvetti, makaroonia ja maitoa!

Vierailija
16/42 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkallo on alumperin partiolaisten lanseeraama nimitys tolle ruualle!

Vierailija
17/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen perinneruoka!

Savuluusoppa.

Kilo savustettuja luita kiehautetaan ja kaadetaan vesi pois, lisätään uusi vesi niin että luut ovat pinnan alla. lisätään liemeen pari ruokalusikallista kokonaisia ohraryynejä. Keitetään kahdesta kolmeen tuntia. Nostellaan luut pois liemestä. Lisätään muutama maustepippuri, silputtu sipuli ja paloiteltuja perunoita kuten lihakeittoon. Lisätään  lihaliemikuutio  1/ puolilitraa nestettä. Irroitellaan  lihat luista ja kalvot lihoista. (Jotkut jättävät tämän tekemättä ja imeksivät lihat luista keittoa syödessään) En suosittele. Silputaan puhdistetut lihat ja lisätään keittoon. Tarkistetaan maku ja lisätään suolaa jos on tarpeen. Lopuksi nokare voita ja silputtua persiljaa. Nautitaan hyvän jälkiuunileivän ja maidon kera!

Vierailija
18/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen tuosta ensi viikon ruokalista ketjusta. Minulle aivan uusi tuttavuus oli savuluusoppa, joka ilmeisesti on peruskotiruokaa jos sitä on mummun ajoilta tehty.

Pyydät mahdotonta. Jos ei ole ikinä kuullukkaan niin kuin voi tännekkään laittaa.

Vierailija
19/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä normaali kotiruoka on pinaattilätyt ja jauhelihakastike (molemmat tietenkin itse tehtynä). Tätä ei suurin osa voi ymmärtää, mutta jokainen Seinäjoella koulut käynyt ymmärtää.

Vierailija
20/42 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiolut ja piepo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän