Miten te lihavat jaksatte? (vilpitön kysymys)
Olen itse normaalipainoinen ja aina kun olen herkutellut liikaa, minulla on seuraava aamu ja päivä yhtä helvettiä. Ihan kuin elimistö olisi jotenkin tulehtunut. Hiottaa ja on turvonnut olo. Jos herjuttelen edellisenä iltana, saatan jättää amupalan välistä, koska en pysty kertakaikkiaan syömään...
Miten te ylipainoiset ihmiset jaksatte jatkuvaa "tulehdustilaa"? Itse olen tälläisessä tilassa pahantuulinen enkä saa mitään aikaiseksi...
Ihmettelen vaan... vai eikö teillä ole tälläisiä oireita?
Kommentit (97)
ei ota huomioon että tällainen "näkymätön" sairaus (masennus, bipolaarinen mielialahäiriö, kystinen fibroosi, diabetes, lupus, fibromyalgia, BMS, MS, niveltulehdus, syöpä, sydänsairaudet, epilepsia, autismi, ADHD, dysleksia, RSD, tai jokin muu) voi lisätä ylipainoa.
Älä KOSKAAN arvostele ja tuomitse sellaista, mistä et mitään tiedä tai jota et ymmärrä!
olo vaikka joskus herkuttelisinkin, saati nyt että kuume nousisi.
Onkohan tällä palstalla yhtään lihavaa joka omasta mielestään olisi lihonut siksi että syö liikaa ja väärin? En ole ennen tätä palstaa ymmärtänyt että niin moni ihan oikeasti syyttää geenejä, hormooneja ja aineenvaihduntaa ja itse uskovat siihen. Jokainen saa kyllä syödä miten haluaa ja olla minkä kokoinen haluaa, mutta kun niin moni kuitenkin haluaisi laihtua, niin kyllä ensimmäinen askel olisi se rehellisyys itselle sen suhteen mitä syö ja juo.
Olen itse normaalipainoinen ja aina kun olen herkutellut liikaa, minulla on seuraava aamu ja päivä yhtä helvettiä. Ihan kuin elimistö olisi jotenkin tulehtunut. Hiottaa ja on turvonnut olo. Jos herjuttelen edellisenä iltana, saatan jättää amupalan välistä, koska en pysty kertakaikkiaan syömään...
Miten te ylipainoiset ihmiset jaksatte jatkuvaa "tulehdustilaa"? Itse olen tälläisessä tilassa pahantuulinen enkä saa mitään aikaiseksi...
Ihmettelen vaan... vai eikö teillä ole tälläisiä oireita?
Mässäilyjen jälkeen tulee kauhea " krapula", joka nykyään kestää jo useamman päivän. Liika sokerin syöminen tekee mut todella kärttyisäksi ja samalla saamattomaksi, huudan vaan lapsille enkä saa mitään aikaiseksi.
Ja samalla tavalla kuin viina joillekin, sokeri on mulle se pakokeino todellisuudesta, se jonka avulla pystyn rentoutumaan kunnolla.
Joten kierteessä ollaan.
Onkohan tällä palstalla yhtään lihavaa joka omasta mielestään olisi lihonut siksi että syö liikaa ja väärin? En ole ennen tätä palstaa ymmärtänyt että niin moni ihan oikeasti syyttää geenejä, hormooneja ja aineenvaihduntaa ja itse uskovat siihen. Jokainen saa kyllä syödä miten haluaa ja olla minkä kokoinen haluaa, mutta kun niin moni kuitenkin haluaisi laihtua, niin kyllä ensimmäinen askel olisi se rehellisyys itselle sen suhteen mitä syö ja juo.
mutta liikapainoonkin voisi vain olla tuki ryhmä, ei mitään nutriletteja.
Luitko esimerkiksi minun viestini, olin eka vastaaja ap:lle. Viestini kuului näin:
"Mulla ei ainakaan tuollaista ole. Mutta toisaalta, ylipainoni ei ole kertynyt siksi että ahdan itseni jatkuvasti aivan täyteen, vaan siksi koska olen tehnyt ruokailussani vääriä valintoja, eli syönyt liian vähän kasviksia ja liikaa pääruokaa, syönyt suklaapatukoita, juonut energiajuomia jne. Määrällisesti en ole järkyttäviä määriä syönyt, joskin ehkä hieman isompia annoksia kuin normaalipainoiset. "
Tuossa siis kerron syöväni hieman isompia annoksia kuin normaalipaioiset, ja kerron tehneeni vääriä valintoja.
Ruokaremonttia aloitin, mutta se meni perseelleen vajaan vuoden kuluttua. Tiedän miten pitäis syödä, mutta ainakaan tällä hetkellä en siihen pysty.
herkkuja ei mene, leipä pitää itse tehdä yms. vauvat saavat silti oikeat ateriat.
Ihan hyvin jaksan, kiitos kysymästä. Kävin aamulla tapaamassa miestäni työpaikalla ja riensin siitä kauppoihin. Ostin ainekset makaronilaatikkoon ja tulin kotiin lepäämään hetkeksi ennenkuin jatkan terapiaryhmääni tästä. Olen lihava vaan en saamaton- liikun ja harrastan siinä missä muutkin. Syön aika fiksusti päivällä (tänään lounaaksi tonnikala-fetasalaatti), mutta illalla iskee mässypakko ja sen vuoksi painokin on korkea. Yritän etsiä jotain keinoa sen lopettamiseen.
alipainoinen, ja olen myös miettinyt tuota kysymystä..
En voi uskoa siihen, että vain ruokavalio vaikuttaa. Olen ollut koko elämäni oikea suursyömäri, ja minun on vaikea kuvitella, että kaikki lihavat olisivat aina syöneet VIELÄ enemmän. Vanhempanikin ovat hoikkia.
Kyllä siis ihan vilpittömästi uskon, että täytyy niillä geeneilläkin olla osuutta asiaan...
En voi uskoa siihen, että vain ruokavalio vaikuttaa. Olen ollut koko elämäni oikea suursyömäri, ja minun on vaikea kuvitella, että kaikki lihavat olisivat aina syöneet VIELÄ enemmän. Vanhempanikin ovat hoikkia.
Kyllä siis ihan vilpittömästi uskon, että täytyy niillä geeneilläkin olla osuutta asiaan...
vielä, että jos tämän siis kääntäisi toisinpäin, että joku tulisi minua alipainostani haukkumaan, ja syyttämään, että syön liian vähän, niin se ei kyllä todellakaan pitäisi paikkaansa!
On toki paljon lihavia, joilla se johtuu yksinomaan syömisestä, mutta ei pidä yleistää, jos ei tiedä varmasti..
eikö liikkuminen ole hurjan vaikeaa ja raskasta? Joskus pumpissa kyykkysarjaa tehdessä on käynyt mielessä, että eikö ole hirveän raskasta pelkkä kävely, jos on se 30kg ylimääräsitä kannettavana?
Kuka täällä on muka noin sanunut? Järjestään kaikki myöntävät mistä liikakilot on tulleet. Laihat saa kyllä syyttää aineenvaihduntaa ja geenejä laihuudestaan, mutta lihavat ei?
Minulla on painoindeksi yli 44, ja on ihan helvetin hankala elää, näissä lukemissa on ollut jo 10 vuotta, ja syön lähes pelkästään sokerista höttöä missä ei ole mitään kuituja eikä vitamiineja. En jaksa enää mitään mitä vielä muutama vuosi sitten jaksoin, alkaa kai ikäkin vaikuttaa. Haluaisin kyllä laihduttaa, olen aina halunnut, mutta en ole koskaan siinä onnistunut.
Se on ihan helvetin vaikeaa muuttaa elämäntapansa ihan kokonaan, nyt elän suklaalla ja jugurtilla. Minun pitäisi syödä paljon enemmän, ja säännöllisemmin ja täysin eri ruoka-aineita, ei olisi kovin helppo teidän laihojenkaan toteuttaa. Minulla on paha sokeriaddikti, siitä oli todella hyvä artikkeli muutama kuukausi sitten kunto+ lehdessä.
Tunnen ihmisen joka oli todella hyväkuntoinen todella lihavana, hän on laihduttanut 60kg, ja sanoo että ei ole jaksamisessaan huomannut mitään eroa, hän söi terveellistä ruokaa myös lihavana, toisin kuin minä, hän söi vaan kaikkea liikaa, mikä oli johtanut lihomiseen.
Minusta tuntuu että kuolen pian näihin läskeihin ja lapset jää orvoiksi, tunnen olevani täysin umpikujassa kun en pysty laihduttamaan ja kaikki elämänalueet varmasti parantuisivat kun laihtuisi, välttäisin ainakin diabeteksen ym.
viittaisi alkaneeseen diabetekseen.Ei tollasta oloa terveelle tule oli paino mikä hyvänsä.
Mene AP lääkäriin sokerirasituskokeeseen.
Kuka täällä on muka noin sanunut? Järjestään kaikki myöntävät mistä liikakilot on tulleet. Laihat saa kyllä syyttää aineenvaihduntaa ja geenejä laihuudestaan, mutta lihavat ei?
Minulla on painoindeksi yli 44, ja on ihan helvetin hankala elää, näissä lukemissa on ollut jo 10 vuotta, ja syön lähes pelkästään sokerista höttöä missä ei ole mitään kuituja eikä vitamiineja. En jaksa enää mitään mitä vielä muutama vuosi sitten jaksoin, alkaa kai ikäkin vaikuttaa. Haluaisin kyllä laihduttaa, olen aina halunnut, mutta en ole koskaan siinä onnistunut.
Se on ihan helvetin vaikeaa muuttaa elämäntapansa ihan kokonaan, nyt elän suklaalla ja jugurtilla. Minun pitäisi syödä paljon enemmän, ja säännöllisemmin ja täysin eri ruoka-aineita, ei olisi kovin helppo teidän laihojenkaan toteuttaa. Minulla on paha sokeriaddikti, siitä oli todella hyvä artikkeli muutama kuukausi sitten kunto+ lehdessä.
Tunnen ihmisen joka oli todella hyväkuntoinen todella lihavana, hän on laihduttanut 60kg, ja sanoo että ei ole jaksamisessaan huomannut mitään eroa, hän söi terveellistä ruokaa myös lihavana, toisin kuin minä, hän söi vaan kaikkea liikaa, mikä oli johtanut lihomiseen.
Minusta tuntuu että kuolen pian näihin läskeihin ja lapset jää orvoiksi, tunnen olevani täysin umpikujassa kun en pysty laihduttamaan ja kaikki elämänalueet varmasti parantuisivat kun laihtuisi, välttäisin ainakin diabeteksen ym.
sinulla mahdollista saada vertaus tukea? saisit keskustella ja purkaa muille ihmisille oloasi, niin tuo sokeri jäisi helpommin pois. Myös yhteinen lenkkeily ystävä, joka voi painia saman asian kanssa kuin sinäkin, voisi mahd auttaa asiaa.
vielä, että jos tämän siis kääntäisi toisinpäin, että joku tulisi minua alipainostani haukkumaan, ja syyttämään, että syön liian vähän, niin se ei kyllä todellakaan pitäisi paikkaansa!
On toki paljon lihavia, joilla se johtuu yksinomaan syömisestä, mutta ei pidä yleistää, jos ei tiedä varmasti..
Kaikki EIVÄT voi syödä yhtä paljon. ON sitä tutkittukin: joillakin ihmisillä vaan elimistö tekee stopin rasvan kerryttämiseen, eikä ihminen liho vaikka tekisi mitä.
Mutta silloin ihmisen ihan itse pitäisi tajuta, että vaikka naapurin Maiju voi syodä joka aterialla puolikkaan porsaan, minä selvästikään en voi, koska lihon. Ja sopeuttaa ruokamääränsä siihen.
T:Läski, ahmatti.
Olen lihava ja kyllä mä uskon tuohon tulehdustilaan. Mulla on myös psoriasis ja se on nyt ainakin aika huonona ollut samaan aikaan kun olen ollut lihavampi kuin ennen. Epäilen (ja toivon) että jos saisin painon alas, myös iho paranisi, mutta eihän sitä varmaksi voi tietää. Onnettoman vaikeaa vain tuo laihduttaminen!
eikö liikkuminen ole hurjan vaikeaa ja raskasta? Joskus pumpissa kyykkysarjaa tehdessä on käynyt mielessä, että eikö ole hirveän raskasta pelkkä kävely, jos on se 30kg ylimääräsitä kannettavana?
Ei se ole. Paino on jakautunut tasaisesti ympäri kehoa, ja sitä on kuitenkin tottunut pikkuhiljaa kantamaan. Mä kävelen helposti 10 km, ja teen jumpassa sen minkä muutkin.
En osaa edes kuvitella miten keveältä olo voisi tuntua, jos tätä massaa ei olisi, tähän on tottunut.
Ja tämä ei siis ole mikään puolustuspuhe, toki olisi parempi olla normaalipainoinen, ja siihen tähtäänkin. Mutta kyllä näinkin pärjäilee oikein hyvin.
Me lihavat EMME mätä herkkuja jatkuvasti. Olemme ehkä jossain vaiheessa elämää syöneet liikaa ja painoa on kertynyt...
Annas kun väännän sinulle taas rautalangasta:
1 kg läskiä vaatii kertyäkseen n. 8000 kcal.
Tämä tarkoittaa sitä, että kun vuodessa on 365 päivää, ei tarvita kuin n. 220 ylimääräistä kaloria vuorokautta kohti, ja ihminen lihoo 10 kg vuodessa. Tämän saa jo juustovoileivästä ja omenasta...
Juuri tästä syystä normaalipainossa pysyminen on joillekin niin hankalaa, omaa kulutusta kun on vaikea tietää. 2000 kalorin ohjeistus kun ei päde meihin kaikkiin. Liikunnan määrä, millaista työtä tekee jne. vaikuttavat paljon.
Ihminen lihoo jos energian saanti ylittää kulutuksen, mutta aina siihen ei todellakaan tarvita herkkuja. Minua vain jaksaa ärsyttää tämä myytti, koska olen lihava joka ei koskaan syö sipsejä, pizzaa ehkä 5 kertaa vuodessa, ja karkkia tai suklaata ehkä kerran kuussa. Eli ihan tavallisella ruoallakin lihoo jos sitä syö yli tarpeen.
pohtinut samaa kysymystä kuin ap. Kun on tullut syötyä tavallista raskaammin ja ylimääräistä on kertynyt kilo tai pari, olo on tosi raskas ja saamaton. Olen aina ihmetellyt, miten ylipainoiset kykenevät normaaliin elämään, kun sitä ylimääräistä on jopa kymmeniä kiloja.
Uskon kyllä, kun sanotte, ettei teillä ole raskas olo.