Vuokranantajat: Kuuluuko itsellä olla vakuutus vai riittääkö vuokralaisen vakuutus?
Minulla on yksi sijoitusasunto, rivitalo-osake. Vuokralainen on ottanut kotivakuutuksen.
Nyt aloin miettimään, että riittääkö se?? Mistä voin tietää, että vuokralaisella on aina se voimassa oleva kotivakuutus? Jos hän onkin jättänyt sen vaikka maksamatta, niin sittenhän asuntoa ei ole vakuutettu lainkaan?
Mitä jos tulee tulipalo? Kuka korvaa?
En oikein löytänyt netistä tietoa, kun tämän mukaan minulla ei kuitenkaan tarvitsisi olla muuta vakuutusta:
Vuokranantaja voi halutessaan vakuuttaa vuokra-asunnon kalusteet ja kiinteät sisusteet kuten parketin omalla kotivakuutuksella. Yleensä ei kuitenkaan ole välttämätöntä ottaa erillistä vakuutusta rivi- ja kerrostaloasunnolle, koska vakuutusturvaksi riittää vuokralaisen oma kotivakuutus.
Kommentit (4)
jos et edes tiedä, että taloyhtiössä se yhtiö ottaa vakuutuksen sille asunnolle ja asukas omalle irtaimistolleen (huonekaluille). Ne kiinteät kalusteet kuuluvat asuntoon, eli tavallaan taloyhtiö omistaa ne, sinä omistat vain osakkeita, jotka oikeuttavat asumiseen tietyssä asunnossa, tai miten tämän nyt selittäisi. Vuokralainen ei tosiaankaan maksa talon vakuutuksia, jotka ovat aivan eri hintaluokassa kuin irtaimistovakuutukset.
että vuokralaisen on otettava ja ylläpidettävä kotivakuutusta. Jos jotain satuu, ja se pitäisi korjata kotivakuutuksesta (jota ei sitten olekaan vaikka on sovittu), vuokralainen joutuu vahingonkorvausvastuuseen itse.
oikeasti sä et voi mistään tietää, että vuokralaisella todella on voimassaoleva kotivakuutus. HÄnhän voi tosiaan irtisanoa sen koska vaan. Sä et myöskään juuri mistään vakuutusyhtiöstä saa sellaista vakuutusta, joka oikeasti korvaisi juuri mitään, jos kuitenkin annat sen vuokralaisen asua siellä asunnossa.
Voit käytännössä vakuuttaa lähinnä sellaisia asioita kuin putkirikon tai just tulipalon, mutta et esim vuokralaisen huolimattomuudesta tai tapaturmasta aiheutuvia vahinkoja. Toisaalta tämmöisellä vakuutuksella et sitten rivitalo-osakkeessa tee yhtään mitään, koska nuohan olisivat joka tapaukessa lain mukaan taloyhtiön maksettavia asioita ja taloyhtiöllä on niitä varten vakuutus ja tämän takia sun oma vakuutuksesi kieltäytyisi joka tapauksessa maksamasta mitään. TÄmmöinen vakuutus kannattaa siis ottaa vain jos itse omistat koko kiinteistön, eli käytännössä jos vuokraat omakotitaloa.
Ketju on vanha, mutta itse samaa asiaa selvittäneenä voin kertoa että pohjolasta saa vuokranantaja vakuutuksen.