Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iso vauva tulossa...

Vierailija
16.07.2012 |

Kävin tänään yliaikaskontrollissa (viikkoja 41+5) Kaksi lääkäriä ja yksi kätilö arvioivat vauvan kooksi ainakin 4500g... Sektio määräys onneksi tuli kun esikoinenkin on sektiolla tullut.

Mutta nyt jännittää "ison" vauvan hoito... Esikoinen oli syntyessään 3100g ja 52cm. Eli kokemusta on vain pienestä... Lähinnä kyselen kokemuksia synnytksen jälkeisestä hoidosta. Voiko imetys onnistua? Esikoisella ei onnistunut... Voiko olla verensokereissa heittoja? Lähinnä nyt uteliaisuuttani kyselen kaikenlaisia kokoemuksia "isoista" vauvoista. :)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäis olla mitään eroa pienemmän vauvan hoitoon :)

Millaisia ongelmia sulla oli imetyksessä?

Vierailija
2/14 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokereissa oli häikkää ja joutui osastolle.

Imetys onnistui ihan normaalisti ja muutenkin vauvan hoito,miksi siinä nyt mitään eroa olisi?

Kaksi seuraavaa olivat normipainoisia vauvoja,mutta silloin olinkin vähähiilarisella raskausajat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksestä em osaa sanoa, kun itselläni se ei sujunut. Mutta iso tyttäremme (4750g ja 53cm) on ollut todella helppo. Alkoi nukkumaan melkein heti täydet yöunet. Sairaalassa jo kannatteli päätään ja katseli ympärilleen. Pukeminen ja riisuminen ja hoitaminen ylipäätään on ollut helppoa ison koon takia. Kehitys on ollut aina ikä tasoaan edellä. Tosin lapsethan on erilaisia voi olla sinun ja minulla on kokemusta vain omastani, mutta näin meillä. :)

Vierailija
4/14 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei maito noussut kunnolla sairaalassa ja rinnanpäät meni rikki ilmeisesti väärästä imuotteesta. Rinnanpäiden kipeyden takia pumppasin alussa eikä sitten maito kotonakaan noussut kunnolla. En saanut tarpeeksi neuvoja imetykseen sairaalasta enkä neuvolastakaan...

ap

Vierailija
5/14 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aluksi rintakumia, ihan sitä pientä 24 mm rintakumia ja pyytää kätilöä tarkistamaan imuotetta. Jos ei kätilö osaa tarkistaa, kannattaa soittaa imetystukipuhelimeen ja kysyä neuvoa.

Musta on jotenkin kummallista, että kätilöt eivät sairaalassa osaa neuvoa imetyksessä! Mulla oli yksi tosi hyvä neuvoja, joka auttoi alkuun.

Vierailija
6/14 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli 4465g, syntyi rv42 ja tuntui huomattavasti "valmiimmalta" tähän maailmaan kuin 3600g painanut esikoinen, joka ei siis sekään ollut mikään pieni mutta tähän toiseen verrattuna kyllä.

Imetys onnistui molemmilla samalla tavalla. Hieman lisämaitoa tarvittiin alkuun ennenkuin maito nousi mutta lähes puoleen vuoteen mentiin täysimetyksellä. Sokereissa ei ollut mitään vikaa, kyseessä ei ollut "sokerivauva". sairaalan kotiutumispapereissakin lukee että viikkoihin nähden koko normaali. On ollut kaikessa kehityksessään hyvin nopea, mm. konttasi ja istui 6kk iässä ja käveli ilman tukea 9kk iässä.

Ei niissä isoissa vauvoissa ole mitään ihmeellistä, täällä palstalla ne tosin aina vain haukutaan läskeiksi sokerivauvoiksi ja jostain syystä ihannoidaan max.3kg rääpäleitä ;-)

Vierailija
7/14 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos positiivisista viesteistä! :) Mullakaan ei ole ollut sokereissa mitään häikkää koko raskauden aikana (kävin sokerirasituskokeessa). Toivottavasti vauvallakaan ei sitä vaivaa olisi myöskään. Esikoisella kokeilin rintakumia myös mutta ei toiminut. Enkä saanut siihenkään tarpeeksi apuja... Nyt meinaan olla aktiivisempi ja vaatia apua imetyksen alkuun saamiseen.

Esikoinen oli tosiaan pieni vaikka syntyi myös yliaikaisena (vk41+3). Sen takia lääkärissä tänään asiaa kovasti ihmettelivät. Kun ei aikaisemmissa ultrissa ole huomattu vauvan isoa kokoa. Kävin myös ylimääräisessä ultrassa kun tehtiin synnytystapa arvio esikoisen sektion takia. Lääkäri sanoi, että voihan heidän arvionsa olla pielessäkin. No, oli mikä oli niin ihana vauva on joka tapauksessa tulossa! :D

Vierailija
8/14 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sektiomääräys siis vauvan koon perusteella? Mikä on sellainen kokoraja, että tehdään sektio?

Itsekin olen raskaana ja vatsa on kasvanut niin valtavaksi ja paino nousee hurjaa vauhtia, ja on alkanut mietityttää, että onkohan minunkin vauva kovin isokokoinen.

Vierailija
9/14 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio määräys tuli vauvan ison koon takia ja koska hän ei ole juuri yhtään laskeutunut. Ja kupissa painoi isosti edellinen sektio mihin jouduttiin kiireellisesti kun synnytys pysähtyi ja vauvan sydän äänet heikkenivät. Silloinkin puhuivat, että olisi voinut tehdä tiukkaa mahtua alakautta vaikka esikoinen oli siis vain 3100g.

Vierailija
10/14 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyi normaalisti alakautta laskettuna aikana, synnytys oli helppo. Mulla ei ollut sokereissa mitään, eikä vauvallakaan. Imetys onnistui hienosti, ihan ekoina päivinä tarvittiin lisämaitoa, mutta kun mun oma maito nousi 3. päivänä synnytyksestä, ei lisämaitoa enää tarvittu.

Isoa vauvaa on helppo hoitaa ja käsitellä.

Vierailija
11/14 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyi normaalisti alakautta laskettuna aikana, synnytys oli helppo. Mulla ei ollut sokereissa mitään, eikä vauvallakaan. Imetys onnistui hienosti, ihan ekoina päivinä tarvittiin lisämaitoa, mutta kun mun oma maito nousi 3. päivänä synnytyksestä, ei lisämaitoa enää tarvittu.

Isoa vauvaa on helppo hoitaa ja käsitellä.

lisäksi vauvan kehittynyt koko ajan hyvin..

Vierailija
12/14 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen alakautta ja toinen virheasennon takia sektiolla. Maitoa ei minulta ole tullut ollenkaan kummallakaan kerralla. Molemmat vauvat ovat olleet todella jänteviä ja "helppoja". Sokerit sekä vauvoilla että minulla ok :)

Tilastollisesti kai isokoikoisilla vauvoilla on keskimääräistä enemmän häikkää sokereissa ja myös ns vetelyys on yleisempää kuin normaalikokoisilla.

Vierailija
13/14 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat sentään syntyneet etuajassa ettei viiteen kiloon menty.

Imetys on sujunut loistavasti, imettänyt olen pisimmillään 1 v 2 kk.

Vierailija
14/14 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksestä em osaa sanoa, kun itselläni se ei sujunut. Mutta iso tyttäremme (4750g ja 53cm) on ollut todella helppo. Alkoi nukkumaan melkein heti täydet yöunet. Sairaalassa jo kannatteli päätään ja katseli ympärilleen. Pukeminen ja riisuminen ja hoitaminen ylipäätään on ollut helppoa ison koon takia. Kehitys on ollut aina ikä tasoaan edellä. Tosin lapsethan on erilaisia voi olla sinun ja minulla on kokemusta vain omastani, mutta näin meillä. :)

vaikka testattiin oikein kahteen otteeseen.. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi