Isovanhemmuus hukassa
Onko minun äitini ainoa lajissaan? Hän ei juuri ollenkaan auta minua lasten kanssa. Minulla on vaikea elämäntilanne takana ja nyt yh;na yritän sinnitellä. Oma äitini sai paljon apua omilta vanhemmiltaan kun minä olin pieni. Vietin kesät mummolassa. Nyt en osaisi kuvitellakkaan, että lapseni viettäisivät koko kesän mummon hoidossa. Kun menemme kylään, joudumme viemään omat eväät, koska ei hänellä ole mitään varattuna syötäväksi. Ei siis edes näkkileipää.
Tuli mieleen kun sumplin kesän lastenhoitoa, että olispa ihanaa jos lapset voisivat viettää lyhennettyä hoitopäivää ja aloittaa aamu ja iltapäivä mummon hoiteissa. En siis ajatellut että olisivat kokopäiväisesti mummon kanssa.
Ei se minusta mitään kivaa lapsillekkaan jos pelaisivat ja katsoisivat telkkaa kokopäivän. Eihän hyvän hoidon peruste ole se, että Lapset pysyvät elossa. Vaan että olisivat ja puuhastelisivat yhdessä, mutta jotenkin tuntuu että se on liikaa pyydetty.
Vai olenko minä liian vaatelias?
Kommentit (70)
Jonkunhan on niitä lapsia hoidettava. Ja nyt ei ole kyse taaperoista tai vauvoista. Vaan ihan kouluikäisistä.
Jonkunhan on niitä lapsia hoidettava. Ja nyt ei ole kyse taaperoista tai vauvoista. Vaan ihan kouluikäisistä.
Ap:n viestissä luki "lyhennettyä hoitopäivää". Hmm... milloin kouluikäisiä on saanut viedä kesällä hoitoon?
lastenlastensa hoitoon, mutta eivät toki kaikki. Jos ajattelit, että äitisi osallistuu lapsesi hoitoon kesän aikana joka päivä, on se liikaa vaadittu. Meillä mummo hoiti lastani viime kesänä kaksi kertaa viikon pätkän, että lapsi sai pidemmän kesäloman. Niinä päivinä kun oli hoidossa, oli ihan normipäivät ja se oli mun mielestä lapsenkin kannalta paras vaihtoehto (kesälomaa kuusi viikkoa).
Jos mummo ei halua lainkaan osallistua, ei häntä siihen voi pakottaa.
"että olispa ihanaa jos lapset voisivat viettää lyhennettyä hoitopäivää ja aloittaa aamu ja iltapäivä mummon hoiteissa"
Eli käytännössä äitisi olisi sidottu lapsiin kaiket päivät? Aamut ja iltapäivät, haloo!
Onko sinulta vanhemmuus hukassa? Isovanhemmuus ei ole velvoite toimia kokopäiväisenä lastenhoitajana.
Siis kyllä, olet liian vaatelias.
Itse olin koko kesän mummolassa yötä päivää ja kyllä se minusta kuuluu asiaan. Mietippä omaa lapsuuttasi.
Ap
Itse olin koko kesän mummolassa yötä päivää ja kyllä se minusta kuuluu asiaan. Mietippä omaa lapsuuttasi. Ap
Jos äitisi laittoi sinut lapsena mummolaan hoitoon kesäisin, niin eikö siitä voisi jo vähän päätellä ettei hirveästi innostu lastenhoidosta nytkään?
Ja AP odottaa liikoja myös.
Perustele kantasi että isovanhempien ei tarvitse osallistua lastenhoitoon. Minusta tuo niin kylmä ja tunnevammainen elämänasenne. Ap
kuin muutaman kerran ja sekin tosi vaikeasti. Ei kaikki halua. Se vaan täytyy hyväksyä. Ei ole olemassa mitään pakkoa. Toiset haluavat auttaa, toiset eivät.
Ennnen, siis tosi ennen vanhaan äidit oli kotona ja hoiti lapsia ja isoäitikin siinä sivussa mahdollisesti. Nyt äidit käy töissä ja useimmat isovanhemmatkin ovat jo "uransa" tehneet.
Ehkäpä he haluavat omaa aikaa ja viettää sen itselleen sopivalla tavalla. Tähän olen itse sopeutunut täysin, koska minun vanhempani harrastava, matkustavat jne. tosi paljon.
Meille riittää päivä silloin, toinen tällöin, retki Korkeasaareen tms. isovanhempien kanssa.
Juhlat toki vietämme yhdessä ja silloin pidetään hauskaa. Ja mökkiloma saaristossa kuuluu joka kesäiseen ohjelmaan.
He ovat omansa hoitaneet ja ansaitsevat oman vapautensa. Myös vapautensa valta miten paljon ja millä tavalla ovat mukana lastenlastensa hoidossa. Jotkut haluavat hoitaa paljon, toiset eivät. Äitisi ei tainnut tykätä hoitaa sinuakaan, joten melkeinpä ymmärrettävää ettei halua hoitaa nytkään.
Samoin sinä olet itse valinnut hankkia lapsesi, ja sinulla on velvollisuus heitä hoitaa. Ei äidilläsi.
Perustele kantasi että isovanhempien ei tarvitse osallistua lastenhoitoon. Minusta tuo niin kylmä ja tunnevammainen elämänasenne. Ap
niin miksi ihmeessä isovanhempien tulisi niitä lapsia hoitaa?
Itse olit kesät mummolassa todennäköisesti siksi, että muuta vaihtoehtoa ei ollut. Aikoinaan päivähoitopaikat olivat kesällä kiinni tai hoitokuukausi maksoi niin paljon, ettei siihen palkka kunnolla riittänyt. Siksi lapset vietiin mummoloihin, joissa pärjäsivät mitenkuten. Tuskin sinun mummosi 24/7 kanssasi leikki?
Nykylapselle on tarjolla edullista ja asiantuntevaa hoitoa päiväkodeissa jne., myös pienille koululaisille kesällä. Miksi et itse lyhennä työpäivääsi aamusta ja vie lapsia hoitoon myöhemmin, jos aikaiset aamut rassaavat. Pienten koululaisten äitinä sinulla on siihen oikeus.
oltiin kun ei vaihtoehtojakaan ollut. Eikä ne mummot ennenvanhaan niitä lapsia niin hirveästi hoitaneet, perusjutut tarjottiin, ja muuten lapset touhusivat keskenään.
He ovat itsenäisiä aikuisia ihmisiä, he ovat jo lapsensa kasvattaneet, eivätkä ole päättäneet näiden lastenlasten tulosta. He saavat tietysti päättää hoitavatko lastenlapsia, ja jos hoitavat, niin missä määrin.
Minun ei kyllä tulisi mieleenkään odottaa vanhemmiltani että säännöllisesti alkaisivat meidän lastenhoitajiksi. Ei, eivätkä he ehtisikään, asuvat talvet etelässä, matkustelevat paljon, on omia kaikenlaisia projekteja. Mielelläni heille suon mieleisensä eläkeajan enkä ole tunkemassa lapsiani heille taakaksi. Tykkäävät kyllä kovin että kyläillään ja lapsia näkevät mutta ei ainakaan säännölllistä hoitovastuuta taatusti halua.
He eivät ikinä pyydä lapsia luokseen ilman meitä vanhempia, joten siitä olen jo päätellyt, että innostusta hoitoon ei erityisemmin ole. Jos itse kysyn apua, hyvin iloisesti tähän suostuvat. En kuitenkaan halua käyttää hyväksi, joten hoitoapua olen saanut 1-2 kertaa vuodessa itse pyytämällä.
Äitini on osa-aikaeläkkeellä. Alun perin luulin, että työt väsyttivät, mutta ei ole väsynyt vaan vain luonteeltaan sellainen, että ei jaksa lapsia kuin pari tuntia silloin tällöin. Mielellään kyllä ottaa meidät koko porukan luokseen ja silloin on varannut lapsille herkkuja ja leikkii lasten kanssa. Tämä on hänen isovanhemmuuttaan ja kunnioitan sitä.
Anoppini on sitten enemmänkin hoitaja. Tyttären lapset ovat viettäneet päivähoidosta kesälomaa joka kesä mummon kanssa. Mummo vie talvisin lapsia harrastuksiin viikottain ja ottaa yökylään pari kertaa kuussa,kun vanhemmilla on menoa. Myös meidän lapsia pyytää yökylään ja tarjoaa mielellään hoitoapua, jos lapset ovat sairastuneet. Tämä on hänen käsityksensä isovanhemmuudesta.
Mieluummin olisin anoppini kaltainen mummo, mutta ymmärrän, että se on kuluttavaa ja raskasta. En haluaisi olla automaattinen hoitaja mutta ihanaa on, että viihtyy lastenlastensa kanssa.
Kukin tyylillään. Ap, vaikka äitisi on saanut hoitoapua itse aikanaan, se ei tarkoita, että hänellä olisi jokin velvollisuus tehdä saman. Tosin itse ehkä olisin sen verran pirullinen, että sanoisin joskus ohimennen, miten helppoa hänellä olikaan pikkulapsiaikana, kun oli niin hoitavat isovanhemmat.
saisit varmasti kunnasta apua eli lapsille kesän ajaksi hoitopaikan, vaikka ovat jo koululaisia. Varmasti myös miehesi vanhemmat ovat valmiita auttamaan, vaikka poikansa on kuollut. Jos isä olisi elossa, hän olisi varmasti halunnut olla apuna, mutta nyt kun tilanne on mikä on, kannattaa silti pitää suhteita yllä isän puolen sukuun.
Miksi isovanhempien tarvitsee osallistua lastenhoitoon? Eivätkö he ole jo lapsensa aikuiseksi tavallaan hoitaneet? Ovatko he pakottaneet sinut vanhemmaksi ja lupautuneet olemaan lastenhoitajia?
Kylmä ja tunnevammainen ihminen asettaa muille (isovanhemmille) niitä valvotteita jotka tulisi itse hoitaa.
Isovanhemmuus on mielestäni sitä, että isovanhemmat ja lapsenlapset voivat viettää sopivassa määrin laadukasta yhdessäoloa, sopivaan aikaan, sopivan määrän. Ei sillä oletuksella, että isovanhempi on lastenhoitaja.
Ei tietenkään kenelläkään ole velvollisuutta hoitaa lapsia, paitsi vanhemmilla.
En ymmärrä tätä elämästä nauttimisesta kommenttia. Voi sitä nauttia muutenkin, kuin viinilasi kädessä lentokoneessa. Ettekö te muka nauti lastenne seurasta? Minusta he ovat aivan ihania pieniä ihmisiä ja tuovat aivan valtavati iloa ja rakkautta minun elämääni. Samaten suhde isovanhempien kanssa, iloa ja riemua yhdessäolosta. Kuinka mikään asia voisi olla parempaa?
Sanooko sana lähimmäisenrakkaus mitään?
Ap
Ihmettelen etteivät jotkut isovanhemmat tajua sitä mikä lahja lapsenlapsi on!Miten paljon lapsista saa iloa ja rakkautta ja miten hyvä olo tulee kun auttaa omia lapsiaan heidän eri elämänvaiheissaan. Täällä on ihme juttuja siitä ettei ole velvollisuutta tehdä sitä ja tätä. Ei tietenkään ole. Ihmettelen vaan ettei joku halua viettää aikaa oman lapsenlapsensa kanssa.
Melkein jo odotan mummoaikoja, vaikka omat lapseni ovat vielä aika pieniä.
Ei tietenkään kenelläkään ole velvollisuutta hoitaa lapsia, paitsi vanhemmilla.
En ymmärrä tätä elämästä nauttimisesta kommenttia. Voi sitä nauttia muutenkin, kuin viinilasi kädessä lentokoneessa. Ettekö te muka nauti lastenne seurasta? Minusta he ovat aivan ihania pieniä ihmisiä ja tuovat aivan valtavati iloa ja rakkautta minun elämääni. Samaten suhde isovanhempien kanssa, iloa ja riemua yhdessäolosta. Kuinka mikään asia voisi olla parempaa?
Sanooko sana lähimmäisenrakkaus mitään?
Ap
Se on raskasta työtä vanhemmille ihmisille, olkoonkin sitten oma isovanhempi.
En minä edes kehtaisi odottaa että äitini heräisi lomallaan joka aamu aikaisin ja aloittaisi perhepäivähoitajan työt. Ehei. Ei.