miten 5 henkinen perhe pärjää 700e 4vka??
maksoin juuri laskut ja niissä oli ylimääräisiä menoja kuten auton korjausta. Tilille jäi 700e ruokaan ja päivittäiskuluihin. Aiemmin vastaava summa ollut n 900e jolla pärjätty niukin naukin. Miten saan ko summan riittämään. Meillä on auto toisen henkilön pakollisiin työmatkoihin eli bensoihin palaa, lapset kotona, joten kaksi lämmintä ruokaa pv + välipalat ja aamu ja iltapalat. mies tupakoi. Voi itku ;(
Kommentit (34)
sama täällä. Aikansa kutakin ja tankatkoon, kun ei noilla ole painon kanssa mitään ongelmia :)) olen joskus yrittänyt ja kysynyt, että onko ihan oikeesti tarve "napsia" aina jotain, mutta minkäs teet jos on NÄLKÄ!! ihan natsia sanoa kasvaville murkuille, että ei SAA syödä aterioiden välillä jos on nälkä kerran. ap
arvoisa KirkkoSisko.
Aloittajalla on ruokaan rahaa jos osaa suunnitella ostoksensa oikein. Leipomalla leivät ja sämpylät säästää jo paljon jos on tottunut ostamaan valmista.
5-henkinen perhe saa menemään leipään päivässä 10€ ja itse tehden samalla summalla leipoo lähes viikon leivät.
"Työmatkat lähes aina voi valita jotenkin muutenkin kuin autolla, jos auto vie "leivän lasten suusta" se ei ole oikein."
Hyvin suuri osa suomalaisista pitää autoa juurikin työmatkojen takia. Työpaikka on paikassa jonne ei julkisilla pääse tai niitä ei edes ole tai työ on aikoina joilloin ei julkiset kulje.
kuten mainitsemissasi tapauksissa. Mutta edelleen olen sitä mieltä, tuntematta tietenkään ap:n tapausta muuta kuin kirjoittamansa osin, että osalle auto on vain mukavuusväline tai itsestäänselvyys, ei pakollinen. Ja jos lapsien ruokaan ei jää rahaa, silloin jotain on perheessä muututtava. Jos ei auton, niin esim. asumiskulujen, harrastusten tai muun suhteen. Tarkoitan lähinnä sitä, että on ero, onko jokin kuluerä pakollinen vai valinnallinen.
Auto on kyllä todella kallis ylläpidettävä! Vielä jos se on lainarahalla hankittu, eli lainanlyhennyksetkin kuukausittain maksettavana. Me asumme "maalla" ja julkisia ei juurikaan kulje. Täällä on siis auto oltava, jos mielii jonnekin mennä. Kävellen/pyörällä ei oikein saa viiden hengen ruokaostoksia tehtyä. Kyllä te, ap, pärjäätte!
n 50e / vk
Miten voi olla että et saa satasella ruokaa perheellesi viikossa? Millaista ruokaa oikein teet sitten? Teet kaiken itse, niin pääsee tosi halvalla. Se vaatii vaivaa, mutta palkitsee kyllä.
sinustako satasella saa helposti viikon ruuat ja muut välttämättömyydet 5 ihmiselle? Ei tarvitse edes ostaa ja tehdä mitään erityisen kallista, niin tuo ylittyy todella helposti. Me olemme 3-henkinen perhe, ja meillä menee arviolta joku parikymppiä kauppaan /pvä. Eli viikossa 140 eur. Jos olisi aivan pakko, saisimme varmaan sitkuteltua satasella, mutta meitä onkin kaksi vähemmän kuin ap:n perheessä!
Ja itse mekin tehdään ruuat. Kaikkea ei toki voikaan tehdä itse, kuten juustoa tai margariinia, mutta tarkoititkin varmaan ihan ruokia...
ja lakata äkkiä väittämästä autoa mukavuusvälineeksi. Nykyisillä bensanhinnoilla se on sitä jo tosi harvalle. Ehkä sinä olet niitä mutta koeta nyt ymmärtää, että suurin osa käy sillä töissä. Isomman perheen on melko hankalaa tulla toimeen ilman autoa jopa pk-seudulla, olen sitä joskus yrittänyt mutta meni todella hankalaksi.
"Työmatkat lähes aina voi valita jotenkin muutenkin kuin autolla, jos auto vie "leivän lasten suusta" se ei ole oikein."
Hyvin suuri osa suomalaisista pitää autoa juurikin työmatkojen takia. Työpaikka on paikassa jonne ei julkisilla pääse tai niitä ei edes ole tai työ on aikoina joilloin ei julkiset kulje.
kuten mainitsemissasi tapauksissa. Mutta edelleen olen sitä mieltä, tuntematta tietenkään ap:n tapausta muuta kuin kirjoittamansa osin, että osalle auto on vain mukavuusväline tai itsestäänselvyys, ei pakollinen. Ja jos lapsien ruokaan ei jää rahaa, silloin jotain on perheessä muututtava. Jos ei auton, niin esim. asumiskulujen, harrastusten tai muun suhteen. Tarkoitan lähinnä sitä, että on ero, onko jokin kuluerä pakollinen vai valinnallinen.
Olen vastikään yrittänyt eikä se riitä mitenkään 4 ihmisen ruokiin koko viikoksi.
n 50e / vk
Miten voi olla että et saa satasella ruokaa perheellesi viikossa? Millaista ruokaa oikein teet sitten? Teet kaiken itse, niin pääsee tosi halvalla. Se vaatii vaivaa, mutta palkitsee kyllä.
sinustako satasella saa helposti viikon ruuat ja muut välttämättömyydet 5 ihmiselle? Ei tarvitse edes ostaa ja tehdä mitään erityisen kallista, niin tuo ylittyy todella helposti. Me olemme 3-henkinen perhe, ja meillä menee arviolta joku parikymppiä kauppaan /pvä. Eli viikossa 140 eur. Jos olisi aivan pakko, saisimme varmaan sitkuteltua satasella, mutta meitä onkin kaksi vähemmän kuin ap:n perheessä!
Ja itse mekin tehdään ruuat. Kaikkea ei toki voikaan tehdä itse, kuten juustoa tai margariinia, mutta tarkoititkin varmaan ihan ruokia...
Itselläni rahaa 740€ kuukaudeksi, 4lasta + 2 aikuista+koira. Miehen rahat menevät täysin asumiseen (taitaa jäädä pari sataa "yli"), ja laskuja ei ole edes vielä maksettu tuosta summasta.
Koiralle onneksi on ostettu jo ruuat, eli ainakin yksi meistä selviää tämän kuukauden. Normi tilanteessa ruokiin meillä menee n 900€/kk, tähän päälle vakuutukset, lasten harrastukset, auton käyttö (ilman en tule toimeen)...
Että miten meidän perheemme tulee heinäkuun toimeen? Esim. asumistukea emme voi saada (tulot liiat suuret), työttömyyskorvausta en voi saada (sairaus+osa-aikainen työ), sairauspäivärahaa ei myönnetä (kunto ei riittävän huono).
Vielä jotain vinkkiä, eli jos on esim. Lidl kohtuullisen matkan päässä, sieltä saa yleensä aika paljon halvemmalla kasvikset ja hedelmät kuin muista kaupoista. Samoin jos maitoa menee paljon niin Lidlistä ostettaessa tulee säästöä. Tosin olen sitä mieltä, että maito ei ole välttämätön kenellekään, eli siitä vois hyvin säästääkin.
Osta leivät täysjyväruisleipänä, pitää paremmin nälkää kuin höttösämpylät, ja silloin siis tarvitaan vähemmän. Leivälle joko leikkelettä tai edullisinta palajuustoa, mutta ei molempia. Lisäksi leivälle esim. kurkkua (on nyt halpaa) tai tomaattia (just oli jossain tomaatit euron kilo).
Edulliset ruuat varmaan tiedätkin, eli tosiaan keittoja, laatikoita jne. Nyt saa jäädä pihvit ja broilerfileet kauppaan.
Käy kaupassa esim. sunnuntaina heti kun se aukeaa, saa usein -30% tai -50% lihaa/jauhelihaa. Tällä tavoin minä säästän yleensä ainakin 10 euroa viikossa.
n 50e / vk
eineksiä tosi vähän. perunoita ja lihaa + salaatteja, keittoja, pastaa.
Meillä murkut kuluttaa ihan tajuttomasti maitoa jogurttia ja leipää lämpimien aterioiden välillä.
eineksiä tosi vähän. perunoita ja lihaa + salaatteja, keittoja, pastaa. Meillä murkut kuluttaa ihan tajuttomasti maitoa jogurttia ja leipää lämpimien aterioiden välillä.