V*tuttaa ja itkettää.
Rv 31+6 ja toi toukka päätti sitten viime yönä kääntyä takaisin perätilaan. Ulkokäännöstä ei voida istukan sijainnin vuoksi edes harkita, joten, jos vauva ei käänny uudestaan, vaihtoehdot ovat perätilasynnytys tai sektio.
Ehti olla reilun viikon pää alaspäin ja olin toivonut, ettei enää käänny.
Kommentit (13)
Ehkä se kääntyy vielä uudelleen kun on sille päälle alkanut. :) Jos ei käänny, niin en suostuisi perätilasynnytykseen vaan ottaisin sektion.
On vasta 1v7kk ja kovasti tarvitsee vielä äidin syliä, joten sektion jälkeinen yli kuukauden nostelukielto olisi hirveän rankkaa.
Vauva on ollut viikon 20 ultrasta lähtien perätilassa, kunnes reilu viikko sitten keksi kääntyä. Olin jo hirveän toiveikas, kunnes sitten viime yönä vänkäsi itsensä takaisin perätilaan.
Mitenhän TAYSissa suhtaudutaan tuohon perätilasynnytyksen? Ei kai siihen väkisin joudu...
-ap
Meidän tyttö teki suunnilleen noilla viikoilla keikauksen takaisin perätilaan, mutta onneksi sitten kääntyi takaisin pää alaspäin.
Perätilasynnytys mietitään tarkkaan, mahtuuko tulemaan
Miksi mietit jo moista?
Mulla ei kertaakaan kukaan sanonut mitään vaikka 'toukka' oli istuen mahassa viimemetreille asti, kunnes sitten kääntyi. Huolestuisin asiasta vasta oikeasti lähempänä synnytystä... vai oliko vastaavaa esikoisen kanssa?
jos ei ole kovin suuri vauva tulossa. Yli neljäkiloisen esikoisen kanssa ei tehnyt edes tiukkaa ja kätilö totesikin, että lantio on tilava. Enempi huolestuttaa vauvan terveydentila, kun perätilasynnytyksen ovat käsittääkseni usein aika pitkiä ja rankkoja vauvallekin.
Nyt vaan pakko pitää peukkuja pystyssä ja toivoa, että vauva kääntyisi vielä takaisin. Vähän helpottaa kuulla, että muillakin on vielä näillä viikoilla pyörähdetty takaisin.
-ap
ja kyllä se tarkkaan harkittiin että saako edes yrittää alakautta eli missään nimessä alatiehen ei painostettu. Jos lapsi on kohtuullisen kokoinen ja lantiortg sulla ok niin voithan koittaa alakauttakin. Niin ja mulla oli lapsi perätilassa rv 23 asti ainakin, ei kääntynyt kertaakaan "oikeinpäin" enää sen jälkeen.
Siksi varmaan huolestuttaakin, kun ei edellisessä raskaudessä kääntynyt kertaakaan pylly menosuuntaan.
-ap
Sain esikoisen 09 ja hän oli perätilassa koko raskausajan. Pelkäsin kuollakseni sektiota ja halusin synnyttää perätilassa. Kaksi lääkäriä sai minut kuitenkin vakuuttuneeksi siitä, että perätilasynnytys on paitsi riskirikas, mutta myös erittäin kivulias kokemus. Päädyin siis elektiiviseen sektioon ja hyvä niin. Toisen lapsen synnytin myös sektiolla ( ei ollut mitää terveydellistä syytä), koska jäi niin hyvä maku ekasta sektiosta. Minulla esikoinen oli 1v8kk kun toinen syntyi ja pidin sylissä, en ekaan kahteen viikkoon kuitenkaan nostellut. Sektiosta toipuu nopeasti, kunhan vain aloittaa heti liikkumisen. Itse kampesin itseni ylös sängystä 4h leikkauksen jälkeen ja kävelin 3.kerrosta alas keskolaan vauvaani katsomaan. Kolmantena päivänä leikkauksesta oli vaikea edess muistaa, että minut on leikattu.
Meillä kääntyi vielä synnärilläkin, eli voi mennä vielä monta kuperkeikkaa ennen synnytystä
oleskele kotona kontillaan pää maassa ja pylly pystyssä niin vauva kääntyy. Oot sen verran aikaa kerrallaan asennossa, kun hyvältä tuntuu. Mielellään n 20-30 min kerrallaan useita kertoja päivässä.
TÄältä löytyy englanniksi selitykset kuvilla ja videot jotka voi ymmärtää vaikkei puhuisi englantia, joissa näytetään millä jumppaliikkeellä voit saada vauvan kääntymään "oikein päin": http://www.spinningbabies.com/techniques/the-inversion
Koko sivuston lähtökohtana on ajatus, että vauva ei käänny oikein päin, koska kohtusi on vähän vinossa, mikä on taas seurausta esim. huonoista istuma-asennoista jne.
Oma lapseni kääntyi ensin jumpan avulla oikeinpäin, mutta meni sitten pari viikkoa sitten kääntymään poikittain. Saimme hänet akupunktion avulla kääntymään pää alaspäin (muistaakseni viikolla 37 + jotain), miten hän myös sitten syntyi.
Kerstin Back ainakin antaa akupunktiota odottaville äideille: http://kback.karinsberg.fi/ -- minun vauvani käänsi akupunktiota harrastava isäni, kun käskin hänen pistää neulat UB67 pisteisiin pikkuvarpaiden ulkosyrjään ihan kynnen alkukohdan viereen. Myös moxa-hoito eli sellaisella kuumalla kepillä sieltä polttaminen voi auttaa. Ja voihan sitä yrittää itsekin painella niitä varpaiden ulkosyrjiä.
Onnea matkaan!
--
Tossa vielä englanniksi infoa:
An acupuncture point on the small toe of the foot (Urinary Bladder 67) has been found to effectively revolve fetuses in breech presentation.
In an Italian study, 240 women at 33-35 weeks of gestation carrying a fetus in breech presentation were randomized to receive acupuncture plus moxibustion (an herb used to apply heat to an acupuncture point) or to be assigned to the observation group. At delivery, the proportion of babies that had turned from breech position to vertex (head-down) position was 53.6 % in the group treated with acupuncture while the proportion of babies that had turned from breech position to vertex position in the observation group was 36.7%.
Mulla esikoinen kääntyi raivotarjontaan jo viikolla 28 ja tää toka vasta rv 34, mut olikin eiskoista yli kilon pienempi syntyessään, niin mahtui hyvin vielä tuolloin liikkumaan. Ehdin itsekin jo hätäillä kaikenmaailman sektiot mielessä...
Sitten päätti kääntyä ihan itse. :)