Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Diana Gabaldon - Outlander?

Vierailija
27.09.2014 |

Oletteko lukeneet Diana Gabaldonin kirjoja tai katsoneet Outlander tv-sarjaa?

(Jos joku haluaa katsoa ilmaiseksi: http://www.tubeplus.me/player/2144856/Outlander/)

Kommentit (269)

Vierailija
121/269 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:54"]

Kirjoissahan annetaan selvästi ymmärtää, että Frank oli kuivahko tyyppi, jolla ei ollut likimainkaan samanlaista yhteyttä Clairen kanssa kuin Jamiella. Sarjassa Frankista on tehty hieman eeppisempi hahmo, jotta Clairen haikailu tämän perään olisi uskottavampaa.
Mutta toki jokainen saa fanittaa Frankia niin paljon kuin haluaa :) Tobias Menzies tekee kyllä loistotytötä Frankin/BJR:n roolissa.

[/quote]

Edelleen täytyy muistaa, että Frank ja Claire olivat ehtineet jo sodan ja eron aikana kasvaa hieman erilleen. Kyllä heilläkin yhteys oli, se oli vain hieman kadoksissa ja oli heillä kivojakin hetkiä. Tartuin vain siihen ettei Frank minusta kusipää ollut, vaikkei niillä ihan kipinät koko aikaa lennelleetkään. Yhtä hyvin voisi sitten sanoa, että Claire oli kusipää. Kehtasi suuttuakin kun Frank epäili häntä pettämisestä ja sitten joutui 1700-luvulle ja hups, teki juuri sitä mistä syytettiinkin. No, minä en kylläkään pidä kumpaakaan kusipäänä, kunhan sanoin.

Vierailija
122/269 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:01"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:43"] [quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:11"] [/quote] Nyt menee tulkinnat kyllä vähän yli. Haluat oikeutusta sille, että Claire pettää Frankia 1700-luvulla ja etsit väkisin Frankista negatiivisia asioita ja teet tulkintoja, joita ei edes ole ääneen kirjassa sanottu. Sitäpaitsi, Claire ei koskaan edes kysynyt Frankilta, onko tämä pettänyt, se jäi vain itse sitä pohtimaan. [/quote] Ohis mutta; aika karua, jos lukijalla ei ole oikeutta tehdä omia tulkintoja tekstistä. :O Ei mulla muuta. Jatkakaa -> [/quote] Tottakai on, tietyissä rajoissa, mutta tuossa on mielestäni poimittu Frankista kaikki negatiivinen ja unohdettu muu ja tehty hänestä täys mulkku, joka vihaa lapsia ja haluaa omistaa vaimonsa kuin jonkun auton, eikä arvosta häntä ja epäilee pettämisestä, vaikka todennäköisesti on itse pettänyt...(?) Tottakai näin saa ajatella, mutta ei siinä nyt minun mielestäni ihan niin kuitenkaan sanottu. [/quote] Jep. _Sun_ mielipide.

[/quote]

Mitä tarkoitat?

Mikä on _Mun_mielipide?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/269 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:05"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:54"]

Kirjoissahan annetaan selvästi ymmärtää, että Frank oli kuivahko tyyppi, jolla ei ollut likimainkaan samanlaista yhteyttä Clairen kanssa kuin Jamiella. Sarjassa Frankista on tehty hieman eeppisempi hahmo, jotta Clairen haikailu tämän perään olisi uskottavampaa.
Mutta toki jokainen saa fanittaa Frankia niin paljon kuin haluaa :) Tobias Menzies tekee kyllä loistotytötä Frankin/BJR:n roolissa.

[/quote]

Edelleen täytyy muistaa, että Frank ja Claire olivat ehtineet jo sodan ja eron aikana kasvaa hieman erilleen. Kyllä heilläkin yhteys oli, se oli vain hieman kadoksissa ja oli heillä kivojakin hetkiä. Tartuin vain siihen ettei Frank minusta kusipää ollut, vaikkei niillä ihan kipinät koko aikaa lennelleetkään. Yhtä hyvin voisi sitten sanoa, että Claire oli kusipää. Kehtasi suuttuakin kun Frank epäili häntä pettämisestä ja sitten joutui 1700-luvulle ja hups, teki juuri sitä mistä syytettiinkin. No, minä en kylläkään pidä kumpaakaan kusipäänä, kunhan sanoin.

[/quote]
Onhan Clairella ehdottomasti "kusipäiset" ja rasittavatkin piirteensä, kuten myös Frankilla ja Jamiella. Minä tykkäänkin kirjoista koska hahmot ovat niin monitasoisia, eivät mitään enkeleitä. :)

Vierailija
124/269 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Frankin lähes ainoa hieno piirre oli se, kuinka se otti Briannan omakseen ja kykeni rakastamaan sitä.

Vierailija
125/269 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin Frank oli hyvä isä. Aviomiehenä hän ei ollut hääppöinen :/

Vierailija
126/269 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:01"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:43"] [quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:11"] [/quote] Nyt menee tulkinnat kyllä vähän yli. Haluat oikeutusta sille, että Claire pettää Frankia 1700-luvulla ja etsit väkisin Frankista negatiivisia asioita ja teet tulkintoja, joita ei edes ole ääneen kirjassa sanottu. Sitäpaitsi, Claire ei koskaan edes kysynyt Frankilta, onko tämä pettänyt, se jäi vain itse sitä pohtimaan. [/quote] Ohis mutta; aika karua, jos lukijalla ei ole oikeutta tehdä omia tulkintoja tekstistä. :O Ei mulla muuta. Jatkakaa -> [/quote] Tottakai on, tietyissä rajoissa, mutta tuossa on mielestäni poimittu Frankista kaikki negatiivinen ja unohdettu muu ja tehty hänestä täys mulkku, joka vihaa lapsia ja haluaa omistaa vaimonsa kuin jonkun auton, eikä arvosta häntä ja epäilee pettämisestä, vaikka todennäköisesti on itse pettänyt...(?) Tottakai näin saa ajatella, mutta ei siinä nyt minun mielestäni ihan niin kuitenkaan sanottu. [/quote] Jep. _Sun_ mielipide.

[/quote]

Mitä tarkoitat?

Mikä on _Mun_mielipide?
[/quote]
Kirjoittamasi kommentti ilmensi sinun mielipiteesi. Koet, että Frank on tuomittu syyttömänä ilman oikeudenkäyntiä. xD Sori.

Vierailija
127/269 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun täällä on actionia!

Vierailija
128/269 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:21"]

Ihanaa kun täällä on actionia!

[/quote]
Niinpä! :D 

Vierailija
129/269 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:18"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:01"] [quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:43"] [quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:11"] [/quote] Nyt menee tulkinnat kyllä vähän yli. Haluat oikeutusta sille, että Claire pettää Frankia 1700-luvulla ja etsit väkisin Frankista negatiivisia asioita ja teet tulkintoja, joita ei edes ole ääneen kirjassa sanottu. Sitäpaitsi, Claire ei koskaan edes kysynyt Frankilta, onko tämä pettänyt, se jäi vain itse sitä pohtimaan. [/quote] Ohis mutta; aika karua, jos lukijalla ei ole oikeutta tehdä omia tulkintoja tekstistä. :O Ei mulla muuta. Jatkakaa -> [/quote] Tottakai on, tietyissä rajoissa, mutta tuossa on mielestäni poimittu Frankista kaikki negatiivinen ja unohdettu muu ja tehty hänestä täys mulkku, joka vihaa lapsia ja haluaa omistaa vaimonsa kuin jonkun auton, eikä arvosta häntä ja epäilee pettämisestä, vaikka todennäköisesti on itse pettänyt...(?) Tottakai näin saa ajatella, mutta ei siinä nyt minun mielestäni ihan niin kuitenkaan sanottu. [/quote] Jep. _Sun_ mielipide. [/quote] Mitä tarkoitat? Mikä on _Mun_mielipide? [/quote] Kirjoittamasi kommentti ilmensi sinun mielipiteesi. Koet, että Frank on tuomittu syyttömänä ilman oikeudenkäyntiä. xD Sori.

[/quote]

Niin, tosiaan. Joo, no vähän siltä tuntuu, mutta en siis ole lukenut vielä edes koko ensimmäistä kirjaa, puhumattakaan muista osista, joten perustan käsitykseni Frankistä vielä aika kapeaan aineistoon, täytyy jatkaa lukemista. Enkä minä yöuniani menetä vaikka se mies naulittaisiin tällä palstalla ristiin. :D

Vierailija
130/269 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on hienoa kuulla ihmisten täysin toisistaan eriäviä mielipiteitä samoista kohdista.

Vierailija
131/269 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ketään lukijaa, joka ei diggailisi kirja-Jamiesta? Semmoista mielipidettä ei ole vielä tullut vastaan ;)

Vierailija
132/269 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:36"]Onkohan ketään lukijaa, joka ei diggailisi kirja-Jamiesta? Semmoista mielipidettä ei ole vielä tullut vastaan ;)
[/quote]Hih. Mä just luin jostain Compuserven keskustelusta, miten joku koki, ettei Jamie ikinä kuuntele Clairea tai anna sen puhua loppuun, vaan kääntää kaikki tilanteet aina itseensä kertomalla pitkän ja puuduttavan tarinan itsestään tilanteessa X.

Vierailija
133/269 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista keikkaa, missä kaikki Outlander-friikit? ;)

Vierailija
134/269 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 20:53"]Luin ekan osan suurin odotuksin ja voi hyvänen aika mitä kuraa se oli. Perusidea hyvä, mutta toteutus aivan kioskikirjallisuustasoa. Jatkan Game of thronesin viimeisen osan odottelua ;-)
[/quote]

217 kommentoi. Samaa selitin ystävälleni, kuin harlekiiniä, mutta mun mielestä sit kuitenkin joku nostaa sen pois sieltä joukosta. Game of thronesista 2 osaa vielä tulossa. Winds of winter ja a dream of spring. Se on kyllä hyvä kirjasarja.

Ja luin nyt eteenpäin, onneks jamie tiesi ludwigista...

Vierailija
135/269 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äääk, en kestä. Luin Sudenkorennosta sen kohdan kun Claire makasi Ludwigin kanssa eikä kertonut Jamielle. En tiedä mikä oli pahinta? Siis en halunnut että käy noin!!!

Ja yks pvä luin viimeisimmän kirjan takakannen ja menin aivan sekasin, niin en ainakaan halua että tapahtuu!

Vierailija
136/269 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ekan osan suurin odotuksin ja voi hyvänen aika mitä kuraa se oli. Perusidea hyvä, mutta toteutus aivan kioskikirjallisuustasoa. Jatkan Game of thronesin viimeisen osan odottelua ;-)

Vierailija
137/269 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pitäisi lukea sillä täällä keskustelua herättäneellä alkuperäiskielellä ;-). Minua häiritsi juonen naiviuden ja henkilöhahmojen ohuuden lisäksi todella paljon kirjan kieli, joka oli kuin suoraan 1950-luvulta. Ehkä kyse oli osittain käännöksestä. Englanninkielisestä ei ehkä onttoudet niin itselle hahmottuisi, kun kielitaito ei ole natiivin tasolla.

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 21:40"]

Ei nämä minustakaan mitään korkeakirjallisuutta ole, mutta hemmetin mukaansatempaavaa ja koukuttavaa lukemista kylläkin. GoTit lasken samaan luokkaan. Molemmista saagoista tykkään ja fantastista että niistä on tehty tv-sarjat :)

[/quote]

Vierailija
138/269 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:39"]

Ehkä pitäisi lukea sillä täällä keskustelua herättäneellä alkuperäiskielellä ;-). Minua häiritsi juonen naiviuden ja henkilöhahmojen ohuuden lisäksi todella paljon kirjan kieli, joka oli kuin suoraan 1950-luvulta. Ehkä kyse oli osittain käännöksestä. Englanninkielisestä ei ehkä onttoudet niin itselle hahmottuisi, kun kielitaito ei ole natiivin tasolla.

[/quote]Jos kieli on kuin 1950-luvulta, niin sehän on suorastaan futuristinen teos!

Vierailija
139/269 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin välillä naurattaa se suomennos. "Aye" on aina "Jaa" ja niin edelleen, toki skottimurretta on varmasti vaikea kääntää luontevasti, mutta huvittavaa sitä on ajoin lukea.

Vierailija
140/269 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 18:58"]Mullakin välillä naurattaa se suomennos. "Aye" on aina "Jaa" ja niin edelleen, toki skottimurretta on varmasti vaikea kääntää luontevasti, mutta huvittavaa sitä on ajoin lukea.
[/quote]
Mulle niiden murre passaa oikein hyvin, Oulusta kun olen ja Jamie puhuu ihan selvää oulun murretta...:D