Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja pakottaa pyhätöihin?

Vierailija
22.06.2012 |

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

koita nyt hankkia vähän omanarvontuntoa ja itsekunnioitusta. Ai että oikein KIITOLLISUUDELLA menet töihn, ja olisit valmis tekemään töitä "vaikka yötä päivää"? Kuvittelet ilmeisesti työnanatajan olevan joku hyväntekijä, joka jalomielisesti antaa sinulle työpaikan. Ei, kuule, kyllä se on niin, että sinä uhraat omaa aikaasi ja energiaasi työnantajasi hyväksi, ja työnantajasi saa sinun työstäsi enemmän rahallista hyötyä kuin mitä itse siitä hyödyt. Kuulostat höynäytetyltä ja vähän yksinkertaiselta.

[/quote]

edellinen kirjoittaja

Vierailija
22/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo riitä korvaukseksi siitä että viettää juhannuksen jossai myymässä kaljaa kun muuut viettää lomaa. Varsinkin, kun työnantajan ei ole mikään pakko pitää sitä kuppasta kauppaansa auki juhannuksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on juhannuksen palkka, 100% Ei tuo riitä korvaukseksi siitä että viettää juhannuksen jossai myymässä kaljaa kun muuut viettää lomaa. Varsinkin, kun työnantajan ei ole mikään pakko pitää sitä kuppasta kauppaansa auki juhannuksena.

se, että maksaa TES:in mukaista palkkaa. Ketjuissa eivät myymälät voi päättää omia aukiolojaan.

Vierailija
24/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen se asetelma on: on työnantajia ja on työntekijöitä!

Siinä asetelmassa ei ole mitään vikaa. Mutta on turha työnantajan kuvitella, että työntekijälle se sinun firmasi merkitsee läheskään yhtä paljon kuin sinulle.

Minä työnantajana arvostan juurikin tuollaista asennetta, joka innokkaalla työntekijällä on! Tämä vastaaja taasen taitaa olla niitä henkilöitä, joille ei töitä minun firmassa ole. Eikä tule.

Ai, sinusta hyvä työntekijä on sellainen, jolle se työ on koko elämän sisältö ja joka kuvittelee saaneensa suunnilleen kuun taivaalta, kun pääsee tekemään työtä jollekin toiselle? Ikävä rikkoa illuusiosi, mutta ei tuollainen asenne ole yleistä. Suurin osa varmaan tekee työnsä ihan hyvin ja voi olla hyvin kiinnostunut, motivoitunut ja jopa innostunut työstään, mutta kyllä se oma elämä on silti tärkeämpää. Harva uhraisi lomansa työn vuoksi, harva olisi valmis joustamaan työajoista niin, että tosiaan "tekisi tarvittaessa töitä vaikka yötä päivää". Ei, kuule, ei sellaisia ole. Joten toivottavasti firmasi pärjää yhden henkilön miehityksellä, eli omalla työpanoksellasi.

Kiinnostaisi kyllä tietää, mitäköhän työtä tämä henkilö tekee? Ei taida mikään duuni olla hänen korkeudelleen sopivaa?

Olen toimittaja.

Vierailija
25/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivätkä kaikki edes vietä juhannusta.

Ja joo, olen ollut itsekin juhannuksena töissä.

Ei tuo riitä korvaukseksi siitä että viettää juhannuksen jossai myymässä kaljaa kun muuut viettää lomaa. Varsinkin, kun työnantajan ei ole mikään pakko pitää sitä kuppasta kauppaansa auki juhannuksena.

Vierailija
26/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ne myyjät siellä ihan innoissaan kun saavat olla töissä.

Taisi olla Kokoomus joka ajoi kauppojen pyhäaukioloaikoja. Itse nämä kansanedustajat lähti eilen hyvissä aijoi juhannuksen viettoon. Miksi eivät pidä täysistuntoa tänään kello 17 asti?

Vierailija
27/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asematunnelin alepa auki tänään klo 17 asti. Onkohan ne myyjät siellä ihan innoissaan kun saavat olla töissä.

Olen itse ollut juhannusaattona monta vuotta sitten töissä kello 23 asti. Tosin lähdettiin me siitäkin juhannuksenviettoon työkavereiden kanssa.

Vierailija
28/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista hetkeä ei varmasti olekaan, etten olisi ollut töissä. Olen valvonut juhannusyön duunissa, viettänyt siellä monet joulut, vaput ja pääsiäiset. Ja en jaksa ymmärtää, mikä siinä on niin kamalaa?! Päiviä päivien joukossa. Itse otan asian niin, että jos olen esim. juhannuksen duunissa, niin seuraavien vapaiden aikana sitten grillaillaan, nautiskellaan ja otetaan vaikka vinkkua. Mitä väliä sillä on, vaikka päivä olisi silloin tiistai 26.6.??

Vierailija
29/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia erikseen ovat sitten he, jotka silti kuvittelevat että yhteiskunnan velvollisuus on työntää heille rahaa...

Vierailija
30/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä on pykälä, missä mainitaan erikseen, että työntekijä on velvollinen työskentelemään myös iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä.

Ja koska työpaikka on pakko ottaa vastaan niin eikö tuossa ole ristiriita lain kanssa

Sillä työaikalaissa (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605), ei ole mitään pyhäpäivistä. Pyhäpäivien työ sovitaan toimialoittain työehtosopimuksessa (TES), joka on yleissitova. Sun työsopimuksessa mainitaan siitä, mille TESille se on alisteinen. Mikään työsopimuksessa sovittu, mikä on ristiriidassa TESin kanssa, ei ole lainvoimainen.

Toisaalta, jos siinä työsopimuksessa jotain dorkaa lukee, niin kannattaa kuitenkin ottaa ihan asiallisesti työnantajan (lähiesimiehen) kanssa esille, sillä nekin usein on ihan vaan tutkalla,

Siksi toisekseen Suomessa ei ole työvelvoitetta. Työpaikkaa ei ole pakko ottaa vastaan. Sen kun elät varoillasi.

Vierailija
31/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä työaikalaissa (<a href="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605" alt="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605">http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605</a&gt;), ei ole mitään pyhäpäivistä..

Eihän tästä ole kuin vuiosi pari kun Kokoomus ajoi läpi kauppojen pyhäaukioloajat. Ihan lainsäädäntöä tämä on, ei mikään sopimusasia

Vierailija
32/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun 2 kaveria on juuri nytkin töissä. Kas kun he siivoavat sellaisia paikkoja, mitkä on auki viikonloppuisinkin.

Jokainen saa valita että ottaako sellaisen työn jossa myös pyhätöitä.

Eikös työkkäristä osoiteta töitä, ja jos niitä ei ota menettää korvaukset?

työt olla sellaisia..tai saa toki korjata, jos olen väärässä, mutta palvelualan töihin on runsaasti hakijoita ja taas noihin sairaala- palomies ym. töihin pitää olla myös sopiva koulutus.

Siivousfirmat ei välttämättä teetä pyhätöitä, koska se tulee niille kalliimmaksi.

Vierailija
33/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka on juhannuksen töissä.

Nytkin on sitten ensi viikolla vastikkeeksi 4 päivää vapaata.

Sellaista hetkeä ei varmasti olekaan, etten olisi ollut töissä. Olen valvonut juhannusyön duunissa, viettänyt siellä monet joulut, vaput ja pääsiäiset. Ja en jaksa ymmärtää, mikä siinä on niin kamalaa?! Päiviä päivien joukossa. Itse otan asian niin, että jos olen esim. juhannuksen duunissa, niin seuraavien vapaiden aikana sitten grillaillaan, nautiskellaan ja otetaan vaikka vinkkua. Mitä väliä sillä on, vaikka päivä olisi silloin tiistai 26.6.??

Vierailija
34/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajalla meni vähän suoraviivaistamiseksi koko homma - sanoisinko, että överiksi..

Tulkitset hieman turhan kirjaimellisesti esim. tuon "yötä päivää" -kohdan.. Hellitä vähän, niin näet muutakin kuin mustaa ja valkoista.

Kyllä kaiken menestymisen ja eteenpäin pyrkimisen avainasia on mielestäni positiivinen asenne ja motivaatio.

t:se työnantaja/yrittäjä, jolla on osaava ja motivoitunut henkilökunta (ja henkilökunnalla on muutakin elämää, tietenkin!)

Vierailija
35/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisiltä meni talot ja työpaikat alta ja töitä ei löytynyt mistään.

Olin todella, siis todella kiitollinen siitä, että sain pitää työpaikkani ja saimme pidettyä talomme ja lapset koulutettua ja auton yms. Tein ihan mielelläni viikonloppujakin töitä kun niistä sai paremman palkan.

Kumma kun ne tutut eivät olleet onnellisia, jotka potkittiin työpaikasta ulos ja ovat nytkin vielä työttömiä 20 vuoden päästä.

Ja toiseksi, satun pitämään töistäni ja viikkovapaistani.

Toimittajalla meni vähän suoraviivaistamiseksi koko homma - sanoisinko, että överiksi..

Tulkitset hieman turhan kirjaimellisesti esim. tuon "yötä päivää" -kohdan.. Hellitä vähän, niin näet muutakin kuin mustaa ja valkoista.

Kyllä kaiken menestymisen ja eteenpäin pyrkimisen avainasia on mielestäni positiivinen asenne ja motivaatio.

t:se työnantaja/yrittäjä, jolla on osaava ja motivoitunut henkilökunta (ja henkilökunnalla on muutakin elämää, tietenkin!)

Vierailija
36/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minulle ainakin menee työ elämän edelle. Joku kauheasti kritisoi kunnon työmotivaatiota. Mutta itse olen kyllä ensisijaisesti työntekijä ja vasta sitten jotain muuta. Olen luopunut tosi monesta parisuhteestakin työn takia, enkä hankkinut lapsia, kun se ei työnantajalle sopinut. Lisäksi olen luopunut lomistani ja antanut työnantajalle kotini avaimet. Hän saa tulla käymään myös, jos tarvitsee minulta jotain henkilökohtaisia palveluksia. Työnantajani on luvannut minulle palkankorotuksen ja ylennyksen sitten joskus, ja sitä odotellessa on mukana tyydyttää häntä kaikilla mahdollisilla tavoilla. Työnantaja kehuu aina, kuinka hienoa on, kun olen antanut koko elämäni hänelle, ja kuinka paljosta olenkaan luopunut työni takia. Kyllä ne kehut lämmittävät, kun seison leipäjonossa hakemassa vähän ruokaa ennen töihin menoa (en oikein tahdo tulla toimeen palkallani, kun kaupoissa kaikki on niin kallista ja vuokraan se palkka ei riitäkään). Sossu onneksi auttaa. Työnantaja onkin lupaillut, että ehkä joskus tulen saamaan pikkuisen parempaa palkkaa, niin pärjäisin ehkä ilman Pelastusarmeijaa. Hän ei kuitenkaan voi luvata sitä ihan vielä, eikä ihan varmuudella, mutta ei se mitään - mehän ollaan samaa tiimiä ja puhalletaan yhteen hiileen. Firman etu on meidän kaikkien etu. Itsekästä olisi tuijottaa vain omaan napaansa. Sitä paitsi työnantajani on eri reilu muutenkin: sain kerran häneltä kyydin hänen hienolla autollaan, kun meinasin myöhästyä leipäjonosta!

Vierailija
37/37 |
22.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minulle ainakin menee työ elämän edelle. Joku kauheasti kritisoi kunnon työmotivaatiota. Mutta itse olen kyllä ensisijaisesti työntekijä ja vasta sitten jotain muuta. Olen luopunut tosi monesta parisuhteestakin työn takia, enkä hankkinut lapsia, kun se ei työnantajalle sopinut. Lisäksi olen luopunut lomistani ja antanut työnantajalle kotini avaimet. Hän saa tulla käymään myös, jos tarvitsee minulta jotain henkilökohtaisia palveluksia. Työnantajani on luvannut minulle palkankorotuksen ja ylennyksen sitten joskus, ja sitä odotellessa on mukana tyydyttää häntä kaikilla mahdollisilla tavoilla. Työnantaja kehuu aina, kuinka hienoa on, kun olen antanut koko elämäni hänelle, ja kuinka paljosta olenkaan luopunut työni takia. Kyllä ne kehut lämmittävät, kun seison leipäjonossa hakemassa vähän ruokaa ennen töihin menoa (en oikein tahdo tulla toimeen palkallani, kun kaupoissa kaikki on niin kallista ja vuokraan se palkka ei riitäkään). Sossu onneksi auttaa. Työnantaja onkin lupaillut, että ehkä joskus tulen saamaan pikkuisen parempaa palkkaa, niin pärjäisin ehkä ilman Pelastusarmeijaa. Hän ei kuitenkaan voi luvata sitä ihan vielä, eikä ihan varmuudella, mutta ei se mitään - mehän ollaan samaa tiimiä ja puhalletaan yhteen hiileen. Firman etu on meidän kaikkien etu. Itsekästä olisi tuijottaa vain omaan napaansa. Sitä paitsi työnantajani on eri reilu muutenkin: sain kerran häneltä kyydin hänen hienolla autollaan, kun meinasin myöhästyä leipäjonosta!

olen pahoillani, kun koet työelämän noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän