Pitääkö astiapesukoneen luukku avata heti ohjelman päätyttyä vai ei?
Itse olen sitä mieltä, että ei saa avata ja päästää niitä kuumia höyryjä pilaamaan yläpuolisia kaappeja ja toisekseen sen kuuman loppuhöyryn ideahan on kuivattaa se vesi astioiden pinnalta pois. Jos astiapesukoneen avaa heti, kuivattava höyry pääsee pois, kone jäähtyy ja vesi jää astioihin.
Muiden mielipiteitä, avaatteko heti luukun, jos niin miksi?
Kommentit (28)
Miten uskallatte jättää koneen päälle yksikseen?
Oma astianpesukoneeni päästi vedet lattialle yhden kerran. Onneksi olin keittiössä ja pystyin reagoimaan tuohon heti. Muuten olisi tullut kalliiksi.
Nykyään pidä olla ne vesisysteemit ja vesikaukalot kunnossa?
Ja meillä olikin. Mutta vettä tuli silti niin paljon, että lainehti.
Oma astianpesukoneeni päästi vedet lattialle yhden kerran. Onneksi olin keittiössä ja pystyin reagoimaan tuohon heti. Muuten olisi tullut kalliiksi.
Nykyään pidä olla ne vesisysteemit ja vesikaukalot kunnossa?
Siis kun astiat pysyvät tulikuumina pidempään, jos ei avaa luukkua, niin mun logiikalla se kuumuus kuivattaa siis astiat siinä ohjelman päätyttyä. Siis ne loput rippeet. Jos avaa koneen, astiat jäähtyvät heti ja vesi jää pinnalle.
t. ap
Siellä koneessa on vesihöyryä, joka on kuumaa ja astiat ovat kuumia. Mutta ei se höyry (useimmassakaan) koneessa pääse sieltä koneesta mihinkään, vaan tiivistyy astioiden jäähtyessä niiden pintaan ja valuu koneen pohjalle.
Mutta tee testi. Eli seuraavalla kerralla anna koneen luukun olla vaikka puolituntia kiinni pesun jälkeen ja sitten tarkasta tulos. Sitten sitä seuraavalla kerralla avaat luukun kunnolla auki heti pesun jälkeen ja anna sen olla auki vaikka viisi minuuttia. Ja jälleen tarkasta tulos tuon jälkeen.
Niin ja itse avaan luukun heti pesun jälkeen, jos satun siinä koneen lähettyvillä olla.
meidän tiskikoneen ohjeissa lukee, että avaa pesuohjelman päättymisen jälkeen luukku kokonaan auki, jotta ylä puolella olevat kaapit eivät vahingoitu. Sanatarkasti näin! En siis ikinä laittaisi vain raolleen, sillä silloin höyry pääsee koneesta ylöspäin. Jos koko luukun avaa kokonaan, höyry menee suuremmalle alalle, jolloin kostumisvaaraa ei ole. Itsekin olen huomannut, että luukun avattua astiat kuivuvat paremmin (mutta ei muovi).
halua pitää mitään koneita päällä nukkuessani tai ainakaan ollessani pois kotoa. Pyykkikone hajosi yhtäkkiä ja tulipalo olisi syttynyt, jos en olisi ollut kotona ja kuullut meteliä ja ehtinyt sammuttamaan konetta.
Tiskikoneen luukun avaan heti. Avaan sen isolleen, niin höyry ei nouse vain kaappien oviin vaan ympäri huonetta, missä se ei yhtä kohtaa kauheasti kostuta.
Uusissa koneissa putket ovat toisen putken sisällä. Eli niistä ei voi käytännössä vuotaa vettä mihinkään. Ja lisäksi jos tuohon suojaputkeen pääsee vettä, sulkeutuu syöttölekun hana välittömästi.
Toinen vaihtoehto on, että koneesee tulee fyysisesti reikä (tämäkin melko epätodennäköistä) jolloin sen sisällä oleva vesi pääsee ulos.
Nykyään tulee olla kaukalo astianpesukoneen (ja jääkaapin) alla, joten jos sieltä vettä pääsee se tulee keskelle keittiö lattiaa ja tässä tapauksessa määrä on melko pieni.
Joten riski on niin pieni, että uskallan jättää koneen päälle vaikka en itse siinä vieressä olisi kyttäämässä :)
Uusissa koneissa putket ovat toisen putken sisällä. Eli niistä ei voi käytännössä vuotaa vettä mihinkään. Ja lisäksi jos tuohon suojaputkeen pääsee vettä, sulkeutuu syöttölekun hana välittömästi.Toinen vaihtoehto on, että koneesee tulee fyysisesti reikä (tämäkin melko epätodennäköistä) jolloin sen sisällä oleva vesi pääsee ulos.
Nykyään tulee olla kaukalo astianpesukoneen (ja jääkaapin) alla, joten jos sieltä vettä pääsee se tulee keskelle keittiö lattiaa ja tässä tapauksessa määrä on melko pieni.
Joten riski on niin pieni, että uskallan jättää koneen päälle vaikka en itse siinä vieressä olisi kyttäämässä :)
Kertomani "onnettomuus" tapahtui myöskin nykyään, ei siis kymmeniä vuosia sitten vaan muutama kuukausi taaksepäin.
Koneen alla oli kaukalo, kuten kuuluu ollakin. Silti vettä oli paljon! Enää en jättäisi konetta valvomatta päälle.
Tietääkö joku, korvaako kotivakuutus valvomatta jääneen pesukoneen/tiskikoneen tuottaman vahingon?