Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteessa yhteiset rahat: mies tuhlaa jatkuvasti ilman kontrollia?

Vierailija
29.05.2012 |

Tämä on tosi ahdistava tilanne jota on jatkunut jo vuosikausia. Meillä on yhteiset rahat ja yhteiset tilit, yhteiset luottokortitkin.

Itse yritän säästää, välttelen luottokortilla ostamista, mietin suuria hankintoja viimeiseen asti. Myyn huutonetissä aktiivisesti ylimääräiseksi jäänyttä tavaraa että saisin extra-talousrahaa edes vähän kerrytettyä.

Ja mies taas...huoh. :( Hän se vinkuttaa luottokortteja koko ajan (taas on saldot yli 1000 euroa kaikilla korteilla), ostelee kalliita asioita (viimeisimpänä yli 2000 euroa maksanut koru minulle, jota en koskaan ole edes missään vaiheessa halunnut), on rahan kanssa suorastaan maaninen. Tuntuu ettei hänellä ole minkäänlaista tajua rahan arvosta, hän vain ostelee ja minä olen sitten se, joka konkreettisesti maksan luottokorttilaskut. Toki hänen palkkansa maksetaan tilillemme, mutta minä olen aina se, joka kirjaudun verkkopankkiin maksamaan hänen heräteostoksensa.

En enää jaksa. Missään ei ole mitään mieltä. Ymmärrän todella hyvin ihmisiä, joilla on omat tilit ja jotka pitävät raha-asiansa erillään parisuhteesta huolimatta. Tuntuu että pohja menee koko ajan kaikesta. Olen yrittänyt säästää ja sitten mies romuttaa kaiken ostamalla rehellisesti sanottuna ihan p*skaa!

Mitä tässä voi tehdä?! Eriyttää rahat kokonaan toisistaan ja laittaa mies maksamaan omat laskunsa tästä lähtien?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa miehellesi yksi uusi tili, jonne on vain debit-kortti. Siirrä sinne kuukausittain "tuhlailurahat", joiden käyttöön et puutu. Mies saa sitten niitä vinguttaa sen mitä siellä on eikä yhtään velaksi.

Loppurahat pidät "taloustilillä", jonne vain sinulla on kortti ja pankkitunnarit. Yhden luottokortin pidät itselläsi "pahanpäivän" varalle. Kyllä te vielä voitte taloutenne kuntoon saada!

Vierailija
22/72 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta mulla on nasipuolinen ystävä, joka on tosi paljon tuollainen kuin miehesi.

Vaikka inhoankin sitä, kun täällä on aina joku diagnoosia antamassa, niin nyt on pakko itse sanoa, että tällä mun ystävällä diagnosoitiin bipoloraarinen joku juttu. Se sai siihen lääkkeet ja nyt se ei enää ole niin suuruudenhullu ja tuhlari. Mutta siis ei se mikään hullu ollut tai ole, aivan normaali tyyppi, jonka ainoat oireet oli sellainen vähän ärsyttävän pompöösi tyyli puhua kaikista hankkeistaan ja tosi tosi leväperäinen shoppailu. Sori jos ärsytän tällä diagnoosilla mutta jotenkin toi sun ukkos kuvio on niin sama ja taisit itsekin mainita sanan maaninen, vaikka varmaan vaan ihan arkikäytössä mutta miehesi saattaa olla aidosti vähän maaninen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän miehen käytös normaalia ole. Tuhlailee aika ajoin ilman minkäänlaista kontrollia, erityisesti joulun aika ja kevät ovat perinteisesti olleet ne pahimmat ajanjaksot.

Joululahjakausi on itselleni ihan kauhistus: harva kai sitä joutuu pelkäämään mitä omista paketeista paljastuu?! Miehen kanssa olen saanut aina pelätä. Vaikka sanoisin hänelle suoraankin mitä toivon (ihan perushintaista, edullista jopa), mies menee ostamaan jotakin ihan muuta, ökykallista, jonka joudun aina joulun jälkeen palauttamaan. Ja lopulta siis jäämään tyhjin käsin.

Jotain alemmuudentuntoaanko hän rahalla yrittää paikata? Vai huonoa omatuntoa? Ostelee yhteiset luottokortit täyteen turhia, kalliita tavaroita ja sitten minä joudun miettimään miten saadaan ne vähät rahat riittämään siihen lähimarketin tarjousmaksalaatikkoon.

Aion pakata miehen kamat laukkuun ja seisoa päätökseni takana. Mies itse teki valinnan, kantakoon nyt seuraukset siitä. Jos rahat eivät ilmesty tänään tilille, saa etsiä itselleen toisen majapaikan.

Vierailija
24/72 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yhteiset rahat ja meillä se on toiminut, koska molemmat ymmärretään tilanteemme ja osataan toimia sen mukaan.

Kaikki sympatiani on sun puolella, ap. Tuon täytyy olla sulle painajaismainen tilanne :( Teillä taitaa olla vakavan keskustelun paikka, istutte alas ja puhutte asiat selviksi. Tuossa tilanteessa omat rahat taitaa kyllä olla viisain vaihtoehto.

Voimia sulle, toivottavasti saatte asiat kuntoon!

Vierailija
25/72 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mahdollisesti myös edunvalvojan, ennen kuin sössii raha-asiansa lopullisesti ja vetää itsensä pikavipeillä velkakiikkuun.

Tiedän tapauksen joka oli liian pitkään hoitamatta. Sössi ensin lapsensa säästöt liian vauhdikkailla pörssiseikkailuilla ja lopulta onnistui järjestämään raha-asiat siihen malliin, että talokin lähti alta. Tuollaiset tyypit tarvitsevat edunvalvojaa, joka estää taloudellisen katastrofin. Ja myös lääketieteellistä hoitoa, tottakai.

Vierailija
26/72 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mahdollisesti myös edunvalvojan, ennen kuin sössii raha-asiansa lopullisesti ja vetää itsensä pikavipeillä velkakiikkuun.

Tiedän tapauksen joka oli liian pitkään hoitamatta. Sössi ensin lapsensa säästöt liian vauhdikkailla pörssiseikkailuilla ja lopulta onnistui järjestämään raha-asiat siihen malliin, että talokin lähti alta. Tuollaiset tyypit tarvitsevat edunvalvojaa, joka estää taloudellisen katastrofin. Ja myös lääketieteellistä hoitoa, tottakai.

Miehen onni on tähän asti ollut se, että on saanut olla ihan ok-tuloisissa töissä ja minä olen setvinyt hänen raha-asiansa laskunmaksajana. Ja keskusteltu on vuosien aikana aiheesta, usein onkin. Ilman tulosta. Miehellä on niin "huono muisti" ja "lepsu luonne", omienkin sanojensa mukaan.

Kuulostaa tosi tutulta, juuri tuo pörssiseikkailukin. Meidän suhteemme alkuvaiheessa mies nimittäin teki sellaisen tempun, että sijoitti kaikki säästönsä kannattamattomiksi paljastuneisiin sijoituksiin ja rahastoihin. Omia säästöjäni en hänelle tuolloin sijoitettaviksi antanut ja tästäkös hän loukkaantui verisesti; kauhea perheriitahan siitä tuli! Lopputulema kuitenkin oli se, että mieheltä paloi 2/3 sijoituksista kokonaan taivaan tuuliin ja minä nostin kahden vuoden päästä korkeakorkoiselta ihan hyvänkokoisen summan ensiasuntomme pesämunaksi.

Edes tästä mies ei mitään oppinut. Edelleen meno on ihan sama. Ostelee, ostelee vaan. Ei minkäänlaista käsitystä rahatilanteesta tai siitä, paljonko tilillä on käyttörahaa. Ja luottokortit on jatkuvassa käytössä. Ostelee kaikkea kallista, turhaa. Ei yhtään pysähdy miettimään, mitä oikeasti järkevää ja tärkeää sillä samalla summalla monin kertaisesti saisi. Vaikka sitten sitä ruokaa.

Ahdistava tilanne, surullinenkin. Olen vaan niin totaalisen väsynyt. Pakko tähän tilanteeseen on muutos tulla. :((

Vierailija
27/72 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä pikemmin sen parempi.

Vierailija
28/72 |
29.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollaisessa suhteessa voisi tuntea turvallisuutta? Tai rakastaa ja kunnioittaa puolisoaan? Arvot ja raha-asioihin liittyvät ajatukset olis hyvä käydä läpi kohta kohdalta jo varhaisessa vaiheessa ettei tule yllätyksiä. Vai oliskohan sekään ap:ta auttanut? Mies kun ei taida olla kykenevä muutokseen.

Itse ainakin laittaisin kovan kovaa vastaan ja antaisin miehelle viimeisen varoituksen - joko muutut tai stten erotaan lopullisesti. Ja miehen pitäisi ottaa selkeästi enemmän vastuuta raha-asioista, ehkä häneltä on kadonnut todellisuudentaju kun ei koskaan tarvitse itse esim. maksaa laskuja?

Vierailija
29/72 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatte varmaan aloittamani ketjun miehen holtittomasta rahankäytöstä ja huikentelevista ostoksista?

Tänään paljastui se todellinen pommi luottokorttilaskun tipahtaessa postilaatikkoon. Koru, jonka mies oli ostanut, olikin 4000 euron hintainen. :(( Mikä he*vetti sitä oikein vaivaa?!? Missä maailmassa se oikein elää? Luulee ilmeisesti olevansa kovinkin varakas ja rikas?!?

Ehdin jo sopeutua pitkin hampain siihen, että miehen MAUTON koruostos maksoi sen hieman yli 2000 euroa. Ja näinhän siis mies itsekin valheellisesti minulle antoi koko ajan ymmärtää. Mutta että 4000 euroa?!? :((

Just olin yhteydessä valehtelijaan, vaikutti katuvalta ja häpeilevältä. Jos ei viimein saa tuota raha-asiaa kuntoon, saa etsiä itselleen uuden majapaikan, viikkotolkulla ollaan nyt vatvottu tätä asiaa. Ja nyt loppui tuhlailu ja valehtelu kertaheitolla.

Kaikki kortit siltä jo takavarikoin, olen viimeiset viikot kontrolloinut kaikkia sen ostoksia.

Itkettää, ahdistaa. Miten paljon voi toista ihmistä ja sen tekoja oikein inhota ja vihata?

Vierailija
30/72 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koira karvoistaan mihinkään pääse. Jo tuo rahan tuhlaaminen on mielestäni tosi kauhea juttu parisuhteelle, mutta että valehteleekin vielä siitä!

En ihmettele sun tuntemuksia ollenkaan. Itsekin vihaisin tuollaista valehtelijaa. Kylläpä tekisi mieli sanoa, että lopeta koko suhde ja aloita itsenäinen elämä. Voiko tuollainen umpikiero edes koskaan muuttua?

Vierailija
31/72 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä ei ole kaiverruksia, sen voisi vielä yrittää palauttaa liikkeeseen.

Paljon voimia, ap, älä venytä itseäsi loputtomiin, jos mies ei edes yritä pelastaa tilannetta.

Muistatte varmaan aloittamani ketjun miehen holtittomasta rahankäytöstä ja huikentelevista ostoksista? Tänään paljastui se todellinen pommi luottokorttilaskun tipahtaessa postilaatikkoon. Koru, jonka mies oli ostanut, olikin 4000 euron hintainen. :(( Mikä he*vetti sitä oikein vaivaa?!? Missä maailmassa se oikein elää? Luulee ilmeisesti olevansa kovinkin varakas ja rikas?!? Ehdin jo sopeutua pitkin hampain siihen, että miehen MAUTON koruostos maksoi sen hieman yli 2000 euroa. Ja näinhän siis mies itsekin valheellisesti minulle antoi koko ajan ymmärtää. Mutta että 4000 euroa?!? :(( Just olin yhteydessä valehtelijaan, vaikutti katuvalta ja häpeilevältä. Jos ei viimein saa tuota raha-asiaa kuntoon, saa etsiä itselleen uuden majapaikan, viikkotolkulla ollaan nyt vatvottu tätä asiaa. Ja nyt loppui tuhlailu ja valehtelu kertaheitolla. Kaikki kortit siltä jo takavarikoin, olen viimeiset viikot kontrolloinut kaikkia sen ostoksia. Itkettää, ahdistaa. Miten paljon voi toista ihmistä ja sen tekoja oikein inhota ja vihata?

Vierailija
32/72 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehän olette sopineet nuo asiat jo kymmeniä kertoja vuosien varrella. Miksi luulet, että lupaukset pitäisivät tällä kertaa? Nyt silmät auki, ap!

Tilanne vielä melko auki.

Mies ei ole saanut vieläkään rahoja tilille kasattua, ei ole kiireiltään ehtinyt ilmeisesti edes yrittää. Odottelen sitä silti tapahtuvaksi vielä loppuviikosta. Mies katui (ainakin puheissaan) kovasti ja ilmaisi että itsessään ja arvoissaan on ehdottomasti jotakin vikaa.

Takavarikoin mieheltä ainakin nyt väliaikaisesti luottokortit (ja samalla myös pankkikortit) ja sovittiin näin alustavasti, ettei enää tuhlaa ja että kaikista yli 100 euron ostoksista neuvotellaan aina yhteisesti. Alkaa myös käyttää maksuvälineenä vain käteistä, jolloin rahan arvo on konkreettisempi.

Tuntuu kyllä aivan hullulta, että mun pitää kontrolloida & kytätä aikuista 40-vuotiasta työssäkäyvää miestä: tämähän on ihan kuin äiti-lapsisuhde! Minä kai se hänelle annan sitten kuukausirahaakin, yhteiseltä tililtä tosin, mutta kuitenkin...

Vierailija
33/72 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä ei ole kaiverruksia, sen voisi vielä yrittää palauttaa liikkeeseen.

Paljon voimia, ap, älä venytä itseäsi loputtomiin, jos mies ei edes yritä pelastaa tilannetta.

Joo. Laskussa näkyy liike ja tiedän lisäksi tarkkaan mistä tuo käsittämätön heräteostos on tehty. :((

Miehen mukaan (on ilmeisesti siis katuvana asiaa selvitellyt) tuossa liikkeessä on sellainen käytäntö, että ainoastaan lahjakortti ko. liikkeeseen annetaan palautuksen yhteydessä. Eli ettei sieltä edes saisi enää rahojaan koskaan takaisin, ainoastaan yli 4000 euron lahjakortin. Mutta mitä ihmettä sä oikein ostat koruliikkeestä 4000 eurolla? Keksimällä keksit koruja ja muuta krääsää ostettavaksi?

Ruokaa ja vaatteitahan tässä tarvittaisiin... :(

Mä pahoin pelkään, etten enää koskaan voi aidosti rakastaa tuota ihmistä. Mä inhoan ja halveksin sitä niin paljon tällä hetkellä, suorastaan tärisen kun vaan ajattelenkin sitä ja sen tekemisiä.

Puhumattakaan nyt siitä, että voisin enää koskaan tuntea edes alkeellisen tason luottamusta tai turvallisuuden tunnetta sen seurassa. Mun lähipiirissäni ei KOSKAAN ole ollut yhtää suurta valehtelijaa ja tuhlailijaa.

Vierailija
34/72 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koruissa yleensä ole, muutenhan ihmiset kävisivät ostamassa juurikin vaikka 4000 euron korut johonkin juhliin, ja palauttaisivat ne kerran käytettyään. Tiedän yhden tapauksen muutaman vuoden kultasepänliikkeen myyjän urallani, jolloin 2500 euron timanttikorvikset otettiin palautuksena vastaan. Palauttamisen selityksenä naisella oli, ettei ostotilanteessa ymmärtänyt puhuttavan euroista vaan luuli markoiksi. Selitys ontui aika pahasti, elettiin kuitenkin vuotta 2004...

Mutta jos kanttia riittää, palautusta kannattaa ehdottomasti käydä yrittämässä. Lahjakortin siitä voi kuitenkin saada, voi sillä koittaa ostaa sitten edes jotain vähän järkevämpää...

Hirveä tilanne aloittajalla kyllä, kovasti toivon että ainakin oma taloustilanteesi pysyy kuivilla! Tsemppiä!

Vierailija
35/72 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ehtikin jo kirjoittaa sillä välin kun näytin omaa viestiäni. 4000 e on kyllä aivan tuhoton summa käytettäväksi kultaliikkeeseen, voi kunpa saisitte vakuutettua liikkeen siitä että miehellä on oikeita mielenterveysongelmia, ja inhimillisyyden takia rahat palautettua. Mitkään peittely-yritykset ei auta, kultaliikkeissä kuulee höpöselityksiä harva se päivä, kun yritetään huijata turhia palautuksia...

Vierailija
36/72 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaisiko, jos menisit ap itse käymään ja kertoisit rauhallisesti koko jutun ja sen, miten vaikea tilanne teillä taloudellisesti on. Jos vaikka soittaisi etukäteen ja pyytäisi saada puhua myymälävastaavan tmv. kanssa, rivimyyjillä tuskin on valtuuksia tehdä kaavasta poikkeavia päätöksiä.

Tosi hankala tilanne, ja ymmärrän kyllä kultasepänliikkeitäkin, mutta josko sieltä inhimillisyyttä löytyisi...

Ap ehtikin jo kirjoittaa sillä välin kun näytin omaa viestiäni. 4000 e on kyllä aivan tuhoton summa käytettäväksi kultaliikkeeseen, voi kunpa saisitte vakuutettua liikkeen siitä että miehellä on oikeita mielenterveysongelmia, ja inhimillisyyden takia rahat palautettua. Mitkään peittely-yritykset ei auta, kultaliikkeissä kuulee höpöselityksiä harva se päivä, kun yritetään huijata turhia palautuksia...

Vierailija
37/72 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Hanki nopeasti oma tili, ja tarkista, miten isosta velkasummmasta olet nykyisellään mukana vastaamassa. Kuolettaisin yhteisissä nimissä olevat luottokortit myös heti. Ero ei ole välttämättä ainoa ratkaisu, mutta tuskin jaksat miestäsi kauaa, jos et saa jonkinlaista mielenrauhaa siitä, ettet joudu kohtuuttomiin ongelmiin.

Ja täysin ilman mitään asiantuntemusta: Minusta miehesi sinulle ostama törkiän kallis koru kertoo sekä hallitsemattomasta tuhlausvimmasta, että kenties myös ihan oikeasta rakkaudesta. Ei vain taida osata osoittaa huomiotaan niin kuin haluaisit (ja sinulla olisi oikeus tulla huomioiduksi).

Vierailija
38/72 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos rahoja ei saa takaisin, kannattaa ottaa se lahjakortti ja yrittää myydä se esim. huutonetissä vaikka kolmella tonnilla. Ostaja saa tonnin ilmaiseksi ja ap melkein kaikki rahansa takaisin.

auttaisiko, jos menisit ap itse käymään ja kertoisit rauhallisesti koko jutun ja sen, miten vaikea tilanne teillä taloudellisesti on. Jos vaikka soittaisi etukäteen ja pyytäisi saada puhua myymälävastaavan tmv. kanssa, rivimyyjillä tuskin on valtuuksia tehdä kaavasta poikkeavia päätöksiä. Tosi hankala tilanne, ja ymmärrän kyllä kultasepänliikkeitäkin, mutta josko sieltä inhimillisyyttä löytyisi...

Vierailija
39/72 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos rahoja ei saa takaisin, kannattaa ottaa se lahjakortti ja yrittää myydä se esim. huutonetissä vaikka kolmella tonnilla. Ostaja saa tonnin ilmaiseksi ja ap melkein kaikki rahansa takaisin.

No takkiinhan siitä tulee 1000 euron verran! Mitä ihmeen järkeä tuollaisessa toiminnassa olisi? Perheen yhteiseltä tililtä/luottokortilta ostetaan yli 4000 euron arvoinen lahjakortti, joka sitten myydään 3000 eurolla? Ei mee mun jakeluun tuollainen neuvo, täähän on huonoin neuvo ikinä! Toivottavasti AP ei noudata ainakaan tätä!

Vierailija
40/72 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sieltä kultasepänliikkeestä, josta ap:n mies on ostanut sen 4000 euron korun, ei saa rahoja takaisin, vaan vain lahjakortin, niin on kai se lahjakortti parempi myydä, jolloin saa edes jotain rahaa takaisin, kuin käyttää muihin kultasepänliikkeen tuotteisiin, joille ei ole mitään käyttöä?!?

Eihän tässä ole kukaan mitään lahjakorttia _ostamassa_, vaan ap yrittää (ehkä) palauttaa miehen ostaman, tarpeettoman korun.

No takkiinhan siitä tulee 1000 euron verran! Mitä ihmeen järkeä tuollaisessa toiminnassa olisi? Perheen yhteiseltä tililtä/luottokortilta ostetaan yli 4000 euron arvoinen lahjakortti, joka sitten myydään 3000 eurolla? Ei mee mun jakeluun tuollainen neuvo, täähän on huonoin neuvo ikinä! Toivottavasti AP ei noudata ainakaan tätä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä