Millaista on Porin murre?
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 13:26"]
Onko totta, että Porissa sanotaan yleisesti aamusti (eikä aamusta tai aamulla)? Olen kuullut väitettävän näin, mutta oikeassa elämässä (olen käynyt Porissa muutaman kerran ja minulla on myös pari porilaista tuttua) en ole koskaan törmännyt tuohon sanaan. Tai käyttävätkö tuota aamusti-muotoa vain vanhemmat ihmiset?
Se kuulostaa korvissani hauskalta muodolta. Voiko sitä käyttää myös jossain muussa kohtaa (päivästi, illasti tms.)?
[/quote]
On se selvästi vanhempien ja sivistymättöminen sekä Pipsan tapa viitata aamuun.
[/quote]
Ja mitäs murrepiirteitä sinun puheessasi kuuluu? Meistä yksikään kun ei puhu kirjakieltä, oli sitten kuinka sivistynyt tai minkä ikäinen tahansa.
Mää oo koko elämäni asunu Poris ja mää ain aatteli et emmää mitää murret ees puhu ku mää puhu iha normaalist vaa. Mut sit ku mää muuti opiskeluje peräs toisel paikkakunnal ni yhtäkkii mää huamasi et kyl mul sittenki joku murre taitaa ol.
- Poris o ainaki tosiaa se et kaikkii sanoi lyhennetää kauheest.
- Ja sit kaikki ei välttämät oikee osaa sanoo deet vaa ne sanoo se ärrän.
- Porilaiset ei sano 'sieni' eikä 'sielu' vaa ne sanoo et 'siäni' ja 'sialu'.
- Porilaiste puhuu nekatiivisest, niinku joku jo sanoki. "Ei sul rahaa olis lainat?" tai "et sää kaljal haluis tul?" Varmaa siks et toise o sit helpompi kiältäytyy porilaise pyynnöst.
Ja mitä toho aamusti-keskusteluu tulee ni kyl sitä aika paljo kuulee Poris. Mut Raumallapa ne sanoo jotku et "aamuste", et ne on vääntäny sitä sanaa viäl ihmeellisemmäks. :D
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 05:12"]
Tekee puhujasta jotenkin omituisella tavalla viehättävän. Sama koskee Porista etelään olevia paria kaupunkia.
[/quote]
Omituisella tavlalla viehättävän? Toista mieltä asiasta, tekee jollakin tavalla luotaantyöntävän, sorry vaan porilaiset.
Sama juttu niiden eteläisempien kaupunkin kanssa, sikäli jos ajattelen samoja kaupunkeja kuin sinä?
[/quote]
Ei, kyllä ne Porin, Rauman ja U:gin murteet on kaikkea muuta kuin luotaantyöntäviä! Turun murteesta en tykkää jostain syytä ihan niin paljoa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:53"]
Mu mielest nykyää Poris aika moni vaa lyhentää sanoi ja tollasii omii "tuanoi"-sanoi o aika vähä. Ehkä vanhemmat porilaiset puhuu nii viel, mut nuoremmat ei.
[/quote]
Mää en ainaka tiä kettää nuarii porilasii, jokka hokis tota tuanoi-sannaa. Se on vanhoje ihmiste juttu, ei nuarte.
Porin murre aiheuttaa syöpää ja on varma merkki elämänkoululaisuudesta. Niin wt ettei mitään rajaa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:26"]
.
Hih, totta on, että tuo on ei-porilaisen korvissa aika karmeaa kuultavaa, siis jäännöslopukkeen (jota vielä mun kouluaikanani kutsuttiin loppuhenkoseksi) puuttuminen. Olisi jännä tietää, miltä se porilaisista itsestään kuulostaa. Mutta varmaan ihan normaalilta, oman murteen erikoispiirteitä ei yleensä huomaakaan.
[/quote]
Itse ei kuule ollenkaan oman murteen erityisyyksiä. Sitä luulee puhuvansa ihan tavallisesti vain :D Esim. radiossa tunistan kyllä porilaisen muiden joukosta. Samoin murteen alkaa "kuulla" oltuaan tarpeeksi kauan pois kotiseudulta.
Pori-Suomi esimerkkilauseita
( osa sanonnoista erityisesti iäkkäämpien porilaisten suusta kuultua)
- Tarviiksää nestuukii? Tarvitsetko nenäliinaa?
- Pruukaaksää käyttää kaffees krettaa? Käytätkö kahvissa kermaa?
- Mää sai oorteli et jokase pitää kläädät pia. Käskettiin pukemaan nopeasti.
- Älä ny läträä se vede kans. Älä loiski sen veden kanssa.
- Kauhee kööri kasas. Iso ryhmä koossa.
- Krinnaa tota kruuvii viel vähä. Kiristä tuota ruuvia vielä vähän.
- Lopet ny toi hyysäämine. Lopeta tuo (liiallinen) huolenpito.
- Häksääks mu Kuukkarii? Kyyditsetkö minut tarakalla 6.osaan? (kaupunginosa)
- An tota hantuukii vähä tän. Annatko pyyheliinan tänne?
- Mää sai förskottin se keinustooli. Sain etukäteen sen keinutuolin.
- Heit noi klapit ton hutlaarii. Laita polttopuut tuonne (auton) takakonttiin.
- Te ny ootte kaikki iha firahtanei. Olette kaikki aivan kummallisia.
- Pitääks tee alvariis kloosut? Pitääkö teidän jatkuvasti nalkuttaa/haukkua?
- Paistkas mul eggrööra? Paitsatko minulle munakkaan?
- Naapurit pykäs uude korsteeni. Naapurit rakensivat uuden savupiipun.
- Mää plarasi se pumaska läpi. Lueskelin sen paperinipun läpi.
- Tul ny porstoo puolel hyvä ihmine! Tule nyt ihmeessä eteisen puolelle hyvä ihminen!
- An ko mää funteeraa enste. Annas kun mietin ensin.
- Täs o ny kyl joku trykfeeli tullu. Tässä on kyllä tullut nyt painovirhe.
Ns. nykypori eroaa vanhan ajan Porin murteesta ehkä eniten juuri tummennettujen sanojen kohdalta, ruotsista tulleet sanat ovat pikkuhiljaa häviämässä, mutta vanhusten suusta niitä onneksi vielä kuulee.
Löysin tän keskusteluketjun iha sattumalt ja ny on pakko kirjottaa kyl oma kommentti.
Ittehä oon kakskymppine helsinkiläine, syntyny ja asunu koko ikäni helsingis, mut silti saanu ain kouluis kuulla et ooks jostai muualt kotosi ku puhut tollee. Toine vanhempi puhuu pori murret ja sen puoleine suku tulee porist ja siä pienest pitäe käyny useemma kerra kuukaudes. Joten pori murre on ollu mulle iha normaalii puhet aina enkä oo koskaa kuullu sitä minää erikoisen. Ilmeisesti puhun jotai porin ja helsingin ("stadin") sekotusta, mutten enää jaks välittää siit :D
Korvat vuotaa verta, jos sitä joutuu kuuntelemaan. Erityisesti mua ärsyttää porilaisten ihmeellinen tapa tunkea sana "yhtäkkii" ihan jokaikiseen väliin. Se on niille samanlainen täytesana, kuin vaikka "tota noin" on joillekin muille.
Tuu tän! Join aamusti kaakaoo. Käyn yhtäkkii tual.
enkä mitenkään tunge moista sanaa puheeseeni.
enkä mitenkään tunge moista sanaa puheeseeni.
niin olet poikkeus porilaisten joukossa.
Eksää tiä et pori murre o kaunist?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2012 klo 14:48"]Korvat vuotaa verta, jos sitä joutuu kuuntelemaan. Erityisesti mua ärsyttää porilaisten ihmeellinen tapa tunkea sana "yhtäkkii" ihan jokaikiseen väliin. Se on niille samanlainen täytesana, kuin vaikka "tota noin" on joillekin muille.
[/quote] nii porilaiset o nii nopeit et ne tekee kaike yhtäkkii t: porilaine
Ko (kun), miätei/mietein (mietin), tuanoi, "kielteiset ilmaisut" sekä huomaan usein itse sanovani asiat imperfektissä, vaikka kyseisessä tilanteessa olisi ehkä parempi puhua preesensissä. Sanojen lyhentäminen ja muut em.asiat